ایوب آقاخانی:

نقشم در بازپرس یکی از بهترین نقش‌های منفی‌ام بود!

به دلیل قرابت افق این نقش با تصویر ذهنی من و امکانات اجرایش در فیزیک و نوع بازیگری،من را ایجاب می‌کرد که این نقش را بپذیرم.


 

ایوب امانی در سریال بازپرس رئیس بانکی است که تخلف می‌کند و با کسانی که فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی دارند، همکاری دارد. نقش ایوب امانی را ایوب آقاخانی بازی می‌کند که معتقد است یکی از بهترین نقش‌های منفی است که اجرا کرده است. آقاخانی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر است و در سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی هم حضور داشته است. با او در باره این سریال صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  • گفتگو را از اینجا شروع کنیم که چطور شد به این سریال آمدید و با نقش آقای امانی چقدر ارتباط برقرار کردید؟

طبیعتا با دعوت کارگردان محترم این مجموعه به تیم اضافه شدم و به دومین تجربه همکاری با آقای شفیعی وارد شدم. فیلمنامه را هم وقتی به من ارائه دادند متوجه یکسری تفاوت‌های مهم و موثر برای فاصله گرفتن از استانداردهای تعریف شده این روزهای تلویزیون شده و ترغیب شدم در این پروژه حضور داشته باشم. بعد از حضور در این مجموعه صحبت از چند گزینه برای ایفای نقش مطرح شد و در نهایت من و کارگردان به این نتیجه رسیدیم که نقش ایوب امانی را بازی کنم و به دلایل مختلف بهترین انتخاب برای من همین بود.

  • چرا این طور فکر می‌کنید؟

به دلیل قرابت افق این نقش با تصویر ذهنی من و امکانات اجرایش در فیزیک و نوع بازیگری. همه این مواردو همه با هم به این نتیجه برسیم که در انتخاب به این سمت بروم. به سرعت و قاطعیت به نتیجه رسیدیم و امروز که دارم خروجی را همپای مخاطبان می‌بینم و بازخوردها را می‌گیرم به این باور رسیدم که انتخاب درست‌تری از این نمی‌توانستم داشته باشم.

  • از بازی در این نقش راضی بودید؟

صد در صد؛ هم از سریال هم همکاری با معظمی و تیمش و هم ایفای نقشم و به نظرم یکی از برگ‌های مهم کارنامه من در تلویزیون بود و معتقدم رنگی را به این نقش افزودم که اگر بازیگران دیگری ایفا می‌کردند این رنگ نبود. اینکه شما یک نقش منفی را در تمام لحظات منفی بازی نکنی یک برد بود. رنگ‌های مختلفی دادم به امانی و تمام امکانات خودم را از امر بازیگری جوری به کار بستم که هم  نقش دربیاید و هم به آن ببالم. من به ایوب امانی در کارنامه‌ام می‌بالم.

  • معتقدم یک ریسکی هم انجام دادید و آن اینکه نقش مابه‌ازای بیرونی داشت و شناخته شده هم بود. ممکن است این موضوع آسیب‌هایی داشته باشد و می‌تواند آینده شما را تحت تاثیر قرار دهد.

من بنیادا به این ماجرا فکر نمی‌کنم. چون به نظرم اگر آن کسی که می‌گویید شخص شاغل در فرهنگ است طبیعتا توقع ما این است که مفهوم دراماتیک کردن یک حقیقت و زیبا اجراکردنش را با ابزار هنری می‌فهمد و اگر نمی‌فهمد که نباید از انسان نفهم ترسید و اگر بخواهیم بترسیم نمی‌توانیم نفس بکشیم جون اطرافان آدم‌هایی که فهم‌شان با آن چه عرف است، تفاوت دارد، پر است. ضمن اینکه ورود ما به عرصه فرهنگ در هر شکل و شمایلی پر از ریسک است اما من مصرانه می‌توانم بگویم ریسک در حوزه فرهنگی بنیادا بالاتر است و اگر ریسک پذیر باشم در این عرصه می‌مانم. من می‌گویم فارغ از اینکه ایوب مابه‌ازای بیرونی دارد یا نه باید بگویم بسیار زیاد از این گونه افراد داریم و به حکم رسالت فرهنگی باید آن‌ها را ارائه دهیم و اینکه به چه کسی بر می‌خورد نه دغدغه من است و نه مسئله من. من به این فکر می‌کنم ایوب امانی یک نقش است که من باید شش دانگ آن را ایفا کنم.

  • و اینکه آیا شما پرونده واقعی را خوانده بودید؟

نه. من فقط فیلمنامه را خوانده بودم. می‌دانستم بر اساس یک سری پرونده واقعی است. همین. بازیگری یک حرفه است و آدابی دارد، سیاستمداری نیست. من بازی‌های سیاسی را در بازیگری درک نمی‌کنم. تنها استراتژی من در اوج بودن در هنر خودم است. من نقش یک تهیه کننده رانت خوار را بازی کردم اما قرار نیست از فردا درباره نحوه تهیه و تولید فیلم اظهارنظر کنم. من سوادی در این زمینه ندارم.  این چیزی است که برخی دوستان من یا گم می‌کنند یا دوست دارند از طریق این حرفه مناسبات اجتماعی خودشان را تغییر دهند.

امروز که دارم خروجی سریال را همپای مخاطبان می‌بینم و بازخوردها را می‌گیرم به این باور رسیدم که انتخاب درست‌تری از این نمی‌توانستم داشته باشم. رنگ‌های مختلفی به نقش ایوب امانی دادم و تمام امکانات خودم را از امر بازیگری جوری به کار بستم که هم  نقش دربیاید و هم به آن ببالم. من به ایوب امانی در کارنامه‌ام می‌بالم.

 

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است