• کد خبر: 10328
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:17 اردیبهشت 1403 ساعت: 14:15

«آسیب دیده»؛بررسی قتل‌های زنجیره‌ای

فیلم «آسیب دیده» داستان دن لاوسون، کارآگاه شیکاگویی را دنبال می‌کند که مقامات اسکاتلندی از او می‌خواهند تا درکنار یک کارآگاه دیگر به‌نام والتر براوو یک سری قتل‌های زنجیره‌ای را بررسی کنند.



فیلم «آسیب دیده» داستان دن لاوسون، کارآگاه شیکاگویی را دنبال می‌کند که مقامات اسکاتلندی از او می‌خواهند تا درکنار یک کارآگاه دیگر به‌نام والتر براوو یک سری قتل‌های زنجیره‌ای را بررسی کنند. لاوسون الگویی را تشخیص می‌دهد که با کشتار دیگری که پنج سال قبل بررسی کرده بود مرتبط می‌شود و احتمال دارد سرانجام قاتلی که سال‌ها ناپدید شده بود، بالاخره دستگیر شود. به‌نظر می‌رسد که همه‌چیز برای یک فیلم جنایی مرموز جذاب آماده باشد و حضور چند بازیگر شناخته شده و ستینگ جذاب فیلم می‌تواند همان‌چیزی باشد که انتظارش را داریم.

عموما چنین آثاری تلاش می‌کنند تا مسیر آثار موفق گذشته را تکرار کنند و به‌دنبال بازی گرفتن ذهن بیننده هستند تا با دادن سرنخ‌هایی باعث گمراهی بیننده در یافتن قاتل واقعی شوند. فیلم آسیب دیده چنین تلاشی را قرار است انجام دهد و می‌خواهد با ارائه چند مدرک بیننده را در طول تماشا فیلم گمراه کند و باعث شود به هر شخصیت در فیلم شک کند. اما آیا واقعا در این موضوع موفق عمل کرده است؟

بااین‌حال فیلم بسیار ناشیانه عمل کرده است و خیلی سریع دست خود را فاش می‌کند. با اینکه فیلم بارها در روند خود قرار است ما را گمراه کند، اما در همان شخصیت‌ها با دیالوگ‌های خود فاش می‌کنند که قاتل چه کسی می‌تواند باشد و قاتل دوم هم از همان ابتدا مشخص می‌شود که صرفا یک تقلیدکننده است. اگرچه دایره شخصیت‌هایی که ممکن است قاتل شوند خیلی سریع کوچک می‌شود و عملا ما چند گزینه خاص را روی میز داریم، اما همین دایره کوچک به تنها یک یا دو گزینه منطقی کوچک‌تر خواهد شد.

نکته عجیب اینجا است که فیلم به‌جای اینکه تلاش کند تا بیننده را شگفت‌زده یا غافلگیر کند، در عوض در حال غافلگیر کردن خود است و این موضوع باعث می‌شود تا از همان اواسط فیلم دیگر واقعا نیازی به پیش‌بینی نداشته باشیم. درواقع پایان فیلم باید جایی باشد که من بیننده قرار است در آن غافلگیر شوم، اما قاتل بسیار زودتر هویت خود را فاش کرده است. نکته عجیب‌تر می‌تواند در اینجا باشد که خود شخصیت‌ها هم می‌توانستند با یک حساب سر انگشتی قاتل اصلی را پیدا کنند و دلیل اینکه سال‌ها فاش نشده بود هم خودش جای سؤال دارد.

اینکه قاتل اصلی بسیار زودتر هویت آن فاش می‌شود واقعا یک اشتباه غیر قابل بخشش است و فیلم عملا ضربه زیادی به خود وارد کرده است. این موضوع باعث می‌شود تا هیجان اصلی فیلم برای بیننده به‌شدت کاهش یابد و اتفاقات و تویست اصلی فیلم واقعا معنی زیادی نداشته باشد. البته فیلم بارها تلاش می‌کند تا این اشتباه را درست کند و ذهن ما را به سمت شخص دیگری ببرد، اما برای این تلاش واقعا دیر شده است و حتی این تلاش‌های کوتاه مدت قرار نیست نتیجه خاصی دهد.

مشکل اول جایی است که شخصیت قاتل تقلیدکننده یافته می‌شود و سازندگان می‌توانستند مانور زیادی روی این قضیه دهند. اولین نکته عجیب این است که آن‌ها هیچ زحمتی برای جست‌وجو خانه این شخصیت قرار نیست تا پایان فیلم انجام دهند و درواقع او به‌راحتی می‌توانست خیلی سریع‌تر گیر بیافتد. درواقع سوالات زیادی در ذهن بیننده ایجاد می‌شود که چرا با اینکه قاتل تقلیدکننده رد زیادی از خود به‌جای گذاشته است، اما درنهایت اشتباهات عجیب پلیس هستیم.

درواقع شخصیت‌های پلیس فیلم واقعا افراد باهوشی نیستند و حتی شخصیت قاتل دوم با اینکه در ظاهر باهوش عمل می‌کند، اما درنهایت سرنخ‌های زیادی را به‌جای گذاشته است که شخصیت‌های دیگر نمی‌خواهند به‌خاطر فیلمنامه آن را پیگیری کنند. مسئله این است که قاتل دوم چندان شخصیت باهوشی نیست و این موضوع لطمه زیادی را به کلیت فیلم زده است و صرفا چون تصمیم کارگردان و نویسنده بوده است، او تقریبا تا اواخر فیلم قرار نیست رسما فاش شود.

اما این موضوع حتی روی قاتل اصلی هم تاثیر گذاشته است و سازندگان فیلم «آسیب دیده»خیلی راحت هویت قاتل اصلی را به‌جای اینکه بیننده را گمراه کنند فاش می‌کنند. این موضوع بیشتر این قضیه را ثابت می‌کند که سازندگان سنگ بزرگی را برداشته‌اند که در همان ابتدا آن را به زمین انداخته‌اند و توانایی بلند کردن و نگه داشتن آن را نداشته‌اند. این موضوع به شکل واضحی در طول فیلم مشاهده می‌شود و آن‌ها یک ایده مناسب را دارند که به‌درستی نتوانسته‌اند از آن استفاده و در طول فیلم پیاده‌سازی کنند.
با اینکه فیلم روند خیلی سریعی ندارد و به آرامی و آهستگی داستان خود را روایت می‌کند، اما باز هم نکات زیادی است که باعث می‌شود فیلم نتواند آن چیزی باشد که انتظارش را داریم. فیلم می‌خواهد با تویست‌های زیاد بیننده را غافلگیر کند اما موفق نیست و دلیل آن هم این است که سازندگان صرفا فقط به‌دنبال استفاده از تویست داستانی هستند و زمینه‌چینی مناسب یا برنامه درستی برای اجرای این موضوع ندارند.

نکته بعد پایا‌ن‌بندی بسیار ناامید کننده فیلم است. فیلم «آسیب دیده» تلاش می‌کند تا پایانی جذاب و غافلگیر کننده را ارائه کند، اما در یک بخش ما قبلا متوجه قاتل اصلی شده‌ایم و در طرف دیگر دلایل این موضوع بسیار ضعیف و سطحی هستند. درواقع ما دلیلی را که واقعا باعث شود از این اتفاقات شوکه شویم نمی‌توانیم مشاهده کنیم و حتی جنونی که می‌توانستیم انتظارش را داشته باشیم عملا وجود ندارد. پایان فیلم هم به شکلی است که ظاهرا برنامه کلی برای ساخت دنباله آن وجود دارد.

فیلم درواقع جواب سوالات زیادی را نمی‌دهد و صرفا با یک پایان‌بندی کلی همه‌چیز را به پایان می‌رساند. آیا واقعا داستان نمی‌توانست در اینجا به پایان برسد؟ البته به‌طور کلی داستان تمام شده است و فیلم واقعا چیز بیشتری هم برای گفتن ندارد، اما ظاهرا سازندگان درنهایت تصمیم گرفتند تا راه را برای ادامه دادن داستان باز بگذارند که تصمیم عجیب و سؤال برانگیزی است. درنهایت فیلم آسیب دیده در باطن واقعا یک فاجعه تمام عیار است و نمی‌تواند با حفظ ظاهر آن را پنهان کند.

آیا با انتخاب بازیگران سرشناس سرنوشت فیلم می‌تواند تغییر کند؟ جواب بدون شک منفی است. فیلم دارای بازیگرانی مثل ساموئل ال جکسون و وینسنت کسل تا جان هانا است و به‌خوبی نشان می‌دهد که چند نام بزرگ و شناخته شده قرار نیست سرنوشت یک فیلم را تغییر دهد. فیلم شاید ایده جالب و پتانسیل خوبی دارد، اما در عمل واقعا فیلم ضعیفی است و اینکه جکسون و کسل در چنین اثری به ایفای نقش پرداخته‌اند خود می‌تواند یک علامت سؤال باشد.

درواقع فیلم فضایی برای درخشش جکسون نمی‌دهد و عملا در طول فیلم او بیشتر دقایق مجبور است صرفا شخصیت کارآگاه اسکاتلندی را دنبال کند که یک دلیل آن می‌تواند حضور این بازیگر در تیم نویسندگان فیلم باشد. در بخش دیگر کسل عملا صرفا نقش خاصی در طول روایت داستان ندارد و هر از گاهی شاهد حضورش هستیم. این وسط جان هانا از معدود بازیگرانی است که توانسته زمان کافی و مناسب را برای یک بازی نسبتا قابل قبول داشته باشد و او از این فرصت هم استفاده کرده است.

فیلم «آسیب دیده» با وجود داشتن بازیگرانی مثل ساموئل ال جکسون و وینسنت کسل نمی‌تواند به یک فیلم جنایی و مرموز جذاب تبدیل شود و در عوض یک فاجعه تمام عیار است. فیلم به‌راحتی دست خود را رو می‌کند و خیلی سریع متوجه می‌شویم چه کسی قاتل و چه کسی مقلد است. فیلم نه‌تنها در گمراه کردن بیننده و پنهان کردن رازهای خود ناموفق است، بلکه یک پایان‌بندی ضعیف را هم ارائه می‌کند تا همه‌چیز در فیلم به هم بیایند و عملا از تماشا فیلم پشیمان شویم.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است