سلفی با رستم و حضور شخصیت‌های شاهنامه

فیلم سینمایی «سلفی با رستم» هم‌نشینی انسان امروزی و اساطیر شاهنامه را نشان می‌دهد و در کنار داستان جالب و هیجان‌انگیزش، ما را با شخصیت‌های شاهنامه آشنا کرده.


 فیلم کودکانه «سلفی با رستم» که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در ضمن داستان جذاب و زیبای خود، به شخصیت‌های شاهنامه و معرفی اساطیر ایرانی می‌پردازد. هلیا و پدرش که در غیاب مادر، زندگی آرامی دارند، با بازشدن پای دو نفر به زندگیشان، تحولات عمیقی را تجربه می‌کنند و از رازهای ناگفته هم، با خبر می‌شوند‌. در این فیلم، خشونت، فانتزی بوده و ترس و ناهنجاری خیلی کمی به چشم می‌خورد. همچنین میزان بالای پیام، الگوی مثبت و پایان خوش، این فیلم را برای تماشا در جمع خانواده مناسب کرده‌است.

فیلم سینمایی «سلفی با رستم» هم‌نشینی انسان امروزی و اساطیر شاهنامه را نشان می‌دهد و در کنار داستان جالب و هیجان‌انگیزش، ما را با شخصیت‌های شاهنامه آشنا کرده و از زندگی و سرنوشت آن‌ها با خبر می‌سازد. تماشای این فیلم خانوادگی، امکان گفت‌وگوی بیشتر درباره شاهنامه و قهرمانان ملی ایران را فراهم کرده و به شناخت بیشتر و بهتر فرزندانمان از مشاهیر ایرانی منجر می‌شود. در فیلم به اهمیت مطالعه شاهنامه و اطلاع از وقایع تاریخی پرداخته می‌شود؛ خوب است تا سنت کهن شاهنامه خوانی را به تفریحات خانوادگی خود اضافه کنید.

هلیا به عنوان یکی از الگوهای مثبت فیلم، بسیار کتاب‌خوان‌ا‌ست و به کتاب‌ها علاقه زیادی دارد. او به خاطر مطالعه زیاد، زیرک و جسور است و می‌تواند از تهدیدها، فرصت بسازد.  به نظر می‌رسد که شخصیت رستم در این فیلم، وجود بالقوه رستم ایرانی در وجود هر کودک و نوجوان ایرانی را نشان می‌دهد، که هنوز بالفعل نشده و به خاطر استفاده بیش از حد بازی‌های کامپیوتری و موبایلی، بالقوه مانده است. رستم وقتی بازی‌کردن با گوشی را کنار می‌گذارد و به توانایی‌هایش می‌پردازد بسیار موفق می‌شود و می‌تواند ضحاک را شکست دهد.

در «سلفی با رستم» خشونت ، در حد پایین و فانتزی باقی مانده و ارزش آموزشی، پیام و الگوی مثبت، میزان بالایی را به خود اختصاص داده‌اند؛ به همین دلایل تماشای آن در جمع خانوادگی توصیه می‌شود.

 

گفت‌وگو با حسین قناعت

کارگردان فیلم سلفی با رستم:

فیلمی دغدغهمند و امروزی ساختهام

«سلفی با رستم» یک اقتباس آزاد از رمان سیاه دل نوشته کورنلیا فونکه به شمار می‌رود که چندین سال مرا درگیر خود کرده بود. داستان این فیلم از جنبه آشناسازی کودکان و نوجوانان با حوزه کتابخوانی متفاوت است و دغدغه من در این فیلم، آشنایی نسل جدید با شخصیت‌های تاریخی این مرز و بوم بوده است.

فیلم در ستایش شاهنامه است. ما به عنوان خانواده‌های ایرانی که تاریخ این مملکت برایمان مهم تلقی می‌شود، باید تلاش کنیم که فرزندانمان با این شخصیت‌ها و اسطوره‌ها آشنا شده و با کتاب رشد کنند. امیدوارم که این فیلم، قدیمی ولو کوچک در راستای حفظ فرهنگ ایرانی باشد.  وقتی در دوره ابتدایی تحصیل می‌کردم، ناگهان و اتفاقی کتاب فارسی خواهر بزرگترم به دستم رسید و در آن با شعر «آرش کمانگیر» سیاوش کسرایی روبه‌رو شدم. وقتی فهمیدم آرش اهل آمل بود و همشهری من این علاقه دو صد چندان شد.

همیشه دوست داشتم که فیلمی با این موضوع بسازم، زمانی که کتاب «سیاه‌دل» را خواندم دیدم به این زمان نزدیک است و با حمایت میثم آهنگری سرمایه‌گذار کار را ساختیم. به‌نظرم لازم است حداقل یک بار تمام بچه‌ها این کتاب را بخوانند. ویژگی فیلم «سلفی با رستم» این است که تاریخی نیست و به سبک امروزی ساخته شده است.

زهرا مشتاق

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است