بازگشت، روایتی از سرانجام راه و انتخابی اشتباه، از آغاز تا پایان راه است. روایت آن لحظات از زندگی که ممکن است هر کدام از ما در آن مورد آزمایش روزگار قرار گیریم. این داستان روایت صبر و امید و توکل در برابر یاس و نا امیدی است. »
«نمایش «بازگشت» روایتی از سرانجام راه و انتخابی اشتباه، از آغاز تا پایان راه است. روایت آن لحظات از زندگی که ممکن است هر کدام از ما در آن مورد آزمایش روزگار قرار گیریم. این داستان روایت صبر و امید و توکل در برابر یاس و نا امیدی است. »
جدیدترین نمایش میدانی با نام «بازگشت» به کارگردانی و نویسندگی حسن بزرا و تهیه کنندگی علی اسماعیلی درحالی روی صحنه رفته است، که اینبار مخاطب شاهد داستانی دراماتیک همراه با دکورهایی متفاوت و متنوع است، اتفاقی که به گفته کارگردان ، باعث شده تا بخشهای دیگر کار نیز مانند نور، صحنه، بازیگردانی، جلوههای ویژه میدانی و… نیز تغییراتی داشته باشند.
در توضیح نمایش میدانی «بازگشت» آمده است: «بازگشت، روایتی از سرانجام راه و انتخابی اشتباه، از آغاز تا پایان راه است. روایت آن لحظات از زندگی که ممکن است هر کدام از ما در آن مورد آزمایش روزگار قرار گیریم. این داستان روایت صبر و امید و توکل در برابر یاس و نا امیدی است. »
درباره این نمایش با حسن بزرا گفتوگو کردهایم
آقای بزرا تصمیم برای اجرای یک نمایش میدانی دیگر آن هم با قصه و روایتی تازه ، ناشی از کدام دغدغه است؟
چند وقتی بود که دغدغه ساخت نمایش میدانی با محتوای «بازگشت» را در ذهن داشتم. چون ما در موسسه ققنوس در پی داستانی در باب مفهوم و معنایی به نام امید و تقابل یاس و امید بودیم و میخواستیم نمایشی با این مفهوم را به روی صحنه بیاوریم. نزدیک به ۲ ماه طول کشید تا سناریوی اولیه آماده شود. چندین و چند بار نیز مثل دیگر کارهایی که تا کنون انجام دادهایم بازنویسیهای متعدد انجام شد و کارشناسهای مختلف نیز متن را خواندند و نظراتشان را بیان کردند. با توجه به بررسیهای صورت گرفته شده اصلاحات انجام و متن نهایی برای اجرا آماده شد. در همین مدت نیز پروسه پیش تولید در حال انجام بود و کار صحنه و ساخت دکور به موازات پیش میرفت.
*یکی از تمایزهای قابل مشهود در نمایش میدانی «بازگشت» بخش دکور نمایش است. الزام قصه بود یا ایجاد تنوع؟
به جرات میتوانم بگویم بخش دکور نمایش میدانی «بازگشت» به دلیل تعدد دکورهایی که دارد نسبت به نمایشهای میدانی که تا کنون به روی صحنه رفته اند، نظیر نداشتهاست و این موضوع یکی از اتفافات بسیار خاص و ویژه است. چون تا این میزان تجربه دکورهای متنوع در نمایشهای میدانی وجود نداشته است. به طوری که میتوانم بگویم میزان تغییر دکورها در طول نمایش در مقایسه با گذشته شاید بیش از ۴ برابر شده باشد. بدون اغراق ۳ برابر نمایشی مثل «جهان بانو» در این نمایش میدانی تغییرات دکور انجام میشود. بر اساس تغییراتی که در روایت داستان وجود دارد دکورها نیز به طور ویژهای تغییر میکند. همین تغییرات در دکور باعث شده تا در بخشهای دیگر کار مانند نور، جلوههای ویژه میدانی، بازیگردانی و… شاهد تغییرات قابل ملاحظهای باشیم. تغییراتی که منجر به پیشرفت بسیار رو به جلو شده است. امیدوارم همانطور که در زمینه دکور، نور، صحنه و … این تغییرات رخ داده در بخش متن نمایش نیز این تغییرات رو به پیشرفت رخ داده باشد.
*بخش بازیگردانی، صدا، موسیقی و جلوههای ویژه میدانی «بازگشت» بر چه اساسی پیش رفته است؟ آیا همچون بخش دکور تغییرات ویژهای داشته است؟
مطابق کارهای پیش همچنان هم بازیگرها، سرباز هستند که برای بازی در نمایش میدانی آموزش دیدهاند. ضمن آنکه همچون گذشته در بخش صدا و نریشنها از هنرمندان درجه یک دوبله، تئاتر و تلویزیون بهره بردهایم. در بخش ساخت موسیقی، موسیقی تولید شده کم است؛ اما از موسیقیهای آرشیویی و فضاسازیهای مناسب استفاده میکنیم. بخش جلوههای ویژه میدانی نیز هر آنچه در قالب نمایش گنجانده بشود و قابل استفاده باشد را بهره بردهایم. از فضاسازیهایی که با باد، آتش، دود، خاک و حتی باران نیاز بود استفاده کردهایم. به عنوان مثال در این نمایش یک آیتم پر باران در صحنه داریم که اتفاق ویژه و زیبایی را رقم میزند.
*داستانی که برای نمایش میدانی «بازگشت» در نظر گرفته شده بر خلاف نمایش میدانیهای گذشته شخصیت محور است. کمی درباره قصه و روایت داستانی که برای این نمایش میدانی در نظر گرفتهاید بگویید.
متن «بازگشت»، یک متن داستانی، دراماتیک و شخصیت محور است. داستان حول محور شخصیتی به نام مسعود در تاریخ معاصر میچرخد. خط داستانی اصلی در زمان حال است. در این نمایش مخاطب با مسعود همراه میشود و با او در تاریخ سفر کرده و مجدد به زمان حال برمیگردد. تاریخی که از دوران نوح نبی (ع) آغاز و به دوران معاصر ختم میشود. در حین نمایش، اتفاقاتی برای مسعود رخ میدهد و در نهایت از چگونگی زندگی مسعود و آنچه در زندگی او رخ داده با خبر خواهیم شد.
سر فصلهایی در تاریخ خواهیم دید از تقابل بین امید و ناامیدی در وقایع گوناگون تاریخی آنهایی که امید داشتند برایشان چه اتفاقی رخ داده و آنهایی که ناامید شدهاند سرانجامشان چه بوده است. به نظرم اگر قصه نمایش بیش از این توضیح داده نشود بهتر است. چون مزه نمایش برای مخاطبی که هنوز آن را ندیده از بین خواهد رفت. نکتهای که باید بگویم نمایش میدانی «بازگشت» اثری است که آدمها را مانند یک آیینه رو به روی خودش قرار میدهد و این را نشان میدهد. همه ما ممکن است در یک بزنگاهها و سختیهایی در زندگی قرار بگیریم که اگر در این سختیها امید را از دست بدهیم ممکن است دیگر راه بازگشتی برایمان وجود نداشته باشد. با امید است که میشود مسیر را ادامه داد و به پیروزی و موفقیت دست پیدا کرد.
*بازخورد مخاطبها در شبهای ابتدایی نمایش چگونه بوده است؟
نمایش میدانی «بازگشت» با وجود آنکه برای اولین بار نهم آبان ماه به روی صحنه رفت؛ بدون هیچگونه تبلیغات آغاز شد و تنها اطلاع رسانیمان در فضاهای مجازی همچون تلگرام و اینستاگرام بود. با این وجود شب نخست شب پر مخاطبی بود که برایمان هم عجیب و هم لذتبخش بود و در ادامه نیز این استقبال ادامه پیدا کرد.
*اجرای نمایش میدانی «بازگشت» تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟
قرار است تا آذرماه ادامه داشته باشد که البته باز هم هنوز چندان قطعی نیست و بستگی به استقبال مخاطب و پروژههای بعدیمان دارد؛ اما آنچه اعلام شده تا آذرماه این نمایش میدانی هر شب به روی صحنه در بوستان ولایت خواهد رفت. امیدوارم این نمایش نیز مانند نمایشهای قبل پرببینده و تاثیرگذار باشد.
*آیا نمایش میدانی که قرار است در آینده شاهد آن باشیم مشخص شده است؟
در آینده باز هم قصههای جدید خواهیم داشت اما اینکه بعد از «بازگشت» چه نمایشی بر روی صحنه خواهد رفت مشخص نیست. یا قصه جدیدی خواهیم داشت یا اگر بنا باشد نمایشهایی که از قبل به روی صحنه ببریم را تکرار کنیم مطمئنا با تغییرات عمده آن را اجرا خواهیم کرد. همانطور که تاکنون نمایشی نبوده که مانند نمایش قبلیاش عینا تکرار شده باشد. تا به امروز هر آنچه بر روی صحنه برده شده حداقل با ۶۰ درصد با تغییر بوده است. هیچ وقت کاری صفر تا صد ۲ بار تکرار نشده و از این به بعد هم به همین منوال پیش خواهیم رفت.
منبع:ایسنا
There are no comments yet