«شیفت روز» نقاط امیدوارکنندهای را بروز میدهد که میتواند به واسطه آنها اوج بگیرد اما در عوض، مسیری معمولتر از آنچه که انتظار میرود را دنبال میکند.
بینندگان در دقایق ابتدایی «شیفت روز»، اولین تجربه کارگردانی جیجی پری، با باد جابلونسکی (جیمی فاکس) یک نظافتچی استخر در سانفرناندو آشنا میشوند که از این کار به عنوان پوشش کسب و کار واقعی خود، شکار خونآشامها استفاده میکند. وقتی همه چیز امن و امان باشد باد تمیزکردن استخرهای کثیف را رها میکند و به سراغ خونآشامها میرود و سپس دندانهای نیششان را بیرون میکشد تا در بازار سیاه بفروشد.
در دنیایی که میبینیم، یک دنیای زیرزمینی از خونآشامها و شکارچیان وجود دارد، تا جایی که شکارچیان یک اتحادیه ایجاد کردهاند و بازار خونآشامها۱ ظاهرا بازار املاک و مستغلات را هم پشت سر گذاشته است. متاسفانه این دنیای پنهان در فیلم که داستانش توسط تایلر تایس و شی هاتن نوشته شده، بیش از حد پنهان و مبهم میماند.
او با کمک دوست نظامی قدیمی خود، بیگ جان الیوت (اسنوپ داگ)، کار در شیفت روز شکار خونآشام را آغاز میکند اما از آنجایی که باد چندین بار قوانین اتحادیه را زیر پا گذاشته و قبلا اخراج شده، شریکی به نام ست (دیو فرانکو) به او تعلق میگیرد که در کارهای پشت میزی بسیار راحتتر از امور میدانی است. باد باید در یک هفته ۱۰ هزار دلار به دست بیاورد و در عین حال با شریک جدید خود کنار بیاید.
فیلم پری بیشتر روی برخوردها و مبارزات باد تمرکز دارد که در تلاش است تا دندانهای نیش کافی برای پرداخت هزینه شهریه و زندگی دخترش به دست آورد و همین قسمتها نقطه درخشش «شیفت روز» است، زیرا پری چندین دهه تجربه در دنیای بدلکاری دارد و در فیلمهایی مانند «مورتال کمبت»، «مرد آهنی» و «آواتار» کار کرده است.
مبارزات «شیفت روز» سریع، صریح و تقریبا وحشیانه هستند. این مبارزات هرگز آنطور که به وضوح طراحی شدهاند از آب در نمیآیند اما باد برای زندگی خود میجنگد و فاکس نیز این موضوع را به خوبی به تصویر میکشد. این سکانسهای مبارزه سبک عجیب و باورنکردنی دارند، زیرا خونآشامان تقریبا میتوانند در بدن خودشان جمع شوند، از قوانین فیزیک سرپیچی کنند و سپس از جای خود بلند شوند و طوری مبارزه کنند که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است.
تماشای این مبارزات غالبا چشمگیر است اما باقی عناصر «شیفت روز» چندان مورد بررسی قرار نگرفتهاند و احساس میشود که این فیلم مانند یک فرصت از دسترفته است. به عنوان مثال، کل اتحادیه شکار خونآشامان دنیایی جذاب برای کشف و بررسی به نظر میرسد و کارمندان جالبی مانند شخصیت اسنوپ داگ، بیگ جان دارد.
شیفت روز صرفا نگاهی اجمالی به این سازمان میاندازد و سپس دیگر کاری به آن ندارد. ست با بازی فرانکو حقایق جالبی درباره خونآشامان بیان میکند که به نظر میرسد در آینده مفید خواهند بود و شیفت روز در حال راهاندازی دنیای بزرگتری است که به کاوش این حقایق میپردازد اما باز هم، بیشتر صحنهها به مبارزات فردی در خانههای حومه شهر اختصاص داده میشود.
همچنین همکاری باد و ست نیز سرگرمکننده است اما زمان کافی برای آن در نظر گرفته نمیشود. تفاوت فاحش بین نحوه عملکرد آنها در میدان، برخی از خندهدارترین لحظات فیلم را به وجود میآورد. به نظر میرسد که فیلم در ابتدا میخواهد روی این پویایی دونفره متمرکز شود اما متاسفانه این همکاری در ادامه و با ورود «شیفت روز» به پرده سوم از بین میرود و فیلم به داستانی درباره باد تبدیل میشود که تلاش میکند گروهی از خونآشامان را از بین ببرد که رهبری آنها را آدری (کارلا سوزا) در اختیار دارد که او نیز یک مشاور املاک است و این عنصر یکی دیگر از نقاط جذابی است که صرفا ذکر میگردد و سپس کنار گذاشته میشود.
این مسئله شاید بزرگترین نقص فیلم باشد. «شیفت روز» نقاط امیدوارکنندهای را بروز میدهد که میتواند به واسطه آنها اوج بگیرد اما در عوض، مسیری معمولتر از آنچه را که انتظار میرود دنبال میکند. «شیفت روز» مانند یکی دیگر از فیلمهای اکشن تابستانی نتفلیکس، «مرد خاکستری»، بیشتر به ارائه پتانسیلهای داستان خود برای دنبالهها، پیشدرآمدها یا آثار دیگر در آینده علاقهمند است و خود فیلم در مسیری نسبتا کلی و سطحی پیش میرود. داستان پتانسیل زیادی دارد اما فیلم به هیچ وجه آنها را بررسی نمیکند.
اگرچه این فیلم کاملا مطابق با پتانسیل خود ظاهر نمیشود اما در نمایش جنبههایی که روی آنها تمرکز دارد موفق است. البته که ای کاش کمی بیشتر به آنها میپرداخت. تماشای فاکس و فرانکو در کنار یکدیگر بسیار سرگرمکننده است و پری نشان میدهد که او کارگردانی قوی در سکانسهای اکشن به حساب میآید. باید گفت که اگر داستان این فیلم در آینده ادامه پیدا کند چیزهای زیادی برای ارائه دارد.
همانطور که اشاره شد در این فیلم هنرمندانی مانند جیمی فاکس، دیو فرانکو، کارلا سوزا، اسنوپ داگ، مگان گود و اسکات ادکینز بازی میکنند. «شیفت روز» از ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد) بر روی سرویس استریم نتفلیکس پخش شده و منتقدانی که این فیلم را دیدهاند نظرات خود را در نشریات مختلف منتشر کردهاند .
منبع:دیجی کالا
There are no comments yet