• کد خبر: 13438
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:3 فروردین 1404 ساعت: 14:50

«موسی کلیم الله»؛گام‌های بلند فنی در سینمای ایران

در این گزارش ماهنامه صبا به فیلم موسی کلیم‌الله به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که توانست توجه زیادی را جلب کند پرداخته‌ایم.


یکی از آثار بسیار برجسته جشنواره امسال، موسی کلیم‌الله به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بود که توانست توجه زیادی را جلب کند. حاتمی‌کیا که پیش از این با آثار متعددی چون آژانس شیشه‌ای، بادیگارد و دعوت در سینمای ایران شناخته می‌شود، در این فیلم توانسته است با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای مدرن سینمایی، یک داستان عظیم و دینی را روایت کند.

فیلم «موسی کلیم‌الله» از لحاظ فنی یکی از متفاوت‌ترین آثار جشنواره امسال بود. این فیلم به‌ویژه در جلوه‌های ویژه بصری، طراحی صحنه و موسیقی گام‌های بلندی برداشته است. برای ساخت چنین اثری، به‌طور قطع نیاز به امکانات فنی بالایی است که حاتمی‌کیا توانسته است از آن‌ها به بهترین نحو بهره ببرد. این فیلم به‌ویژه از نظر ساختار بصری و جلوه‌های ویژه‌ای که برای نمایش داستان پیامبر موسی (ع) طراحی شده، یکی از گام‌های بزرگ سینمای ایران در عرصه فنی محسوب می‌شود.

این پروژه عظیم با ترکیب گرافیک کامپیوتری و طراحی صحنه‌های تاریخی، توانسته است که بازسازی‌های دقیقی از دوران‌های مختلف تاریخ را به نمایش بگذارد. به‌ویژه موسیقی فیلم که به‌خوبی با فضای فیلم هماهنگ است، توانسته است به شدت به تاثیرگذاری فیلم کمک کند.

 نوآوری‌های فنی و استفاده از فناوری تولید مجازی

یکی از ویژگی‌های برجسته موسی کلیم‌الله استفاده از فناوری «تولید مجازی» است که به طراحان امکان می‌دهد تا با استفاده از فضاهای دیجیتال و به حداقل رساندن نیاز به دکورهای فیزیکی، جلوه‌های ویژه و صحنه‌های تاریخی را با کیفیتی بالا به تصویر بکشند. این تکنولوژی که برای اولین بار در سینمای ایران به کار گرفته می‌شود، به فیلم کمک کرده تا بتواند مقیاس‌های عظیم و دکورهای پیچیده را بدون نیاز به ساخت فیزیکی آن‌ها ایجاد کند. تولید مجازی نه تنها از نظر اقتصادی به صرفه است، بلکه امکان استفاده از محیط‌های دیجیتال به مراتب بیشتر و دقیق‌تر را فراهم می‌آورد.

 ساختار داستان و تنوع در روایت

حاتمی‌کیا در این فیلم تصمیم به ساخت سه قسمت مستقل از داستان زندگی موسی گرفته است که در هر کدام دوره‌ای از زندگی او به تفصیل بیان می‌شود. این ساختار به گونه‌ای است که فیلم می‌تواند هر بخش را به عنوان یک اثر مستقل بررسی کند و در عین حال به روند کلی زندگی حضرت موسی (ع) توجه داشته باشد. استفاده از این شیوه به حاتمی‌کیا این امکان را می‌دهد که با پرداخت بیشتر به جزئیات هر دوران، به درک عمیق‌تری از شخصیت حضرت موسی و چالش‌های او دست یابد. موسی کلیم‌الله نه تنها یک روایت تاریخی از زندگی حضرت موسی است، بلکه حاوی پیام‌های مهمی در زمینه‌های اجتماعی، انسانی و دینی است. داستان مبارزه موسی با ظلم فرعون و تلاش او برای رهایی بنی‌اسرائیل از دست فرعون، بازتابی از اصول انسانی همچون آزادی، عدالت و ایمان به خداوند است. فیلم به خوبی این مفاهیم را در قالب یک روایت سینمایی جذاب و تأثیرگذار به نمایش می‌گذارد.

رویکرد زنانه در تازه‌ترین فیلم حاتمی‌کیا

از جمله نکات شاخص این فیلم البته آن است که برخلاف بسیاری از آثار حاتمی‌کیا، این بار با اثری با محوریت زنانه روبه‌رو هستیم کما اینکه شخصیت‌های مادر موسی، آسیه و شخصیت فوعه که قابله دربار است، پررنگ‌تر از شخصیت مردان است ولی مشکل کار اینجاست که شخصیت‌های فرعی داستان چندان قوت و ظرفیت ندارند که گره افکنی در فیلم کرده و در نهایت به گره گشایی هنرمندانه و جذاب کمک کنند که این مشکل باید در پرداخت اثر در مقام سریال که قرار است در تلویزیون پخش شود، مرتفع شود.

امید آنکه این اثر که به‌لحاظ دیدگاه تصویری و تکنیک‌های تصویربرداری، موج مهمی در سینما و تلویزیون کشور پدید آورده در نسخه سریالی‌اش بتواند بینندگان فراوانی را به‌سمت خود بکشاند تا به یکی از برگ برنده‌های تلویزیون در شرایط فعلی بدل شود، به‌خصوص آنکه ساخت و نمایش سریال «یوسف پیامبر (ص)»، یادگار ماندگار مرحوم فرج الله سلحشور نشان داد که مخاطب ایرانی و حتی جهانی چقدر نیازمند و شیفته‌ی تماشای آثار دینی به‌خصوص با رویکرد ناب قرآنی است و از هنرمندان متعهد و کاربردی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا انتظار می‌رود که در کنار تولید آثاری در ژانرهای دفاع مقدس، اجتماعی و… از توجه به این عرصه بسیار مهم که می‌تواند قابلیت‌های سینمای انقلاب اسلامی را بیشتر برای جهانیان به تصویر بکشد، غافل نشوند.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید