وزیری که اهل گفتگو است

در این گزارش ماهنامه صبا مروری بر مهم‌ترین اقدامات صالحی در دوران وزارت بر فرهنگ و هنر داشته‌ایم.


سیدعباس صالحی در دوران وزارتش در دولت دوازدهم با چالش‌های مهمی در اقتصاد هنر روبه‌رو بود،‌ شروع کارش گره خورده بود با قهر مخاطب سینما،‌ کمبود اجراهای تئاتر و البته چالش مهم قیمت بلیت کنسرت‌ها،‌ اتفاقاتی که در دوره نه چندان موفق وزیر قبل از او رخ داده و باعث شده بود تا ارشاد در شرایط ایده‌آل تحویل او نشود.

صالحی بعد از گذشت یک سال از دوران وزارتش در سخنانی گفت: «شرایط اقتصادی سینما در سال ۹۷ رشد پیدا کرده اما هنوز این رقم گردش مالی در سینما به نسبت حوزه‌های دیگر، رقم قابل توجهی نیست.»

اما حالا سینما وارد تب رکوردزنی فروش و مخاطب شده است، تبی که هر روز شدت گرفته و باعث شده تا آثار سینمایی رکورد روزانه، ‌هفتگی و ماهانه خود را اعلام کنند‌؛‌ اتفاقی که وزیر ارشاد دولت چهاردهم با آن مخالف بوده و در جملاتی گفته است که «شفافیت در عرصه سینما مهم‌ترین اتفاقی است که به کمک سینما خواهد آمد.»

تئاتر هم در کنار هنر هفتم جانی تازه گرفته است،‌ صالحی بعد از سروسامان دادن حداقلی به اقتصاد فرهنگ، با کرونا روبه‌رو شد، پاندمی‌ای سخت که نفس رونق هنرهای نمایشی را گرفت. تئاتر پشت هم تعطیل می‌شد و در اندک روزهای روی صحنه هم با فروش خوبی مواجه نبود،‌ حالا نمایش‌ها هم با سالن‌هایی پر مواجه بوده و رویکرد صالحی می‌تواند آن‌ها را گسترش دهد.

صالحی در آخرین روزهای وزارتش گفته بود: «وقتی به آمارها با نگاه مقایسه‌ای توجه می‌کنیم، درمی‌یابیم که تفاوت قابل توجهی در سال ۹۷ و ۹۹ وجود دارد. در حوزه هنرهای نمایشی در سال ۹۷ تعداد مجوزهای اجرا ۷۱۹۶ اجرا بود و این رقم در سال ۹۹ به ۱۲۶۵ اجرا رسیده است. حتی در حوزه تماشاگر هم تاثیرگذار بوده، مثلا در سال ۹۷ تعداد تماشاگر ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و در سال ۹۹ یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر. در حوزه‌های مختلف موسیقی، سینما و… هم چنین بوده است.»

صالحی در دوران وزارتش تلاش بسیاری کرد تا آثار هنرمندان در شرایط آزادتری تولید شود،‌ اتفاقی که البته در نهایت به نتیجه خاصی مطلوبش نرسید، او معتقد بود که «حوزه اختیارات وزیر ارشاد محدود است.» اما حالا با تصویب برخی اسناد بالادستی توان به انجام رساندن این مهم بیشتر شده است.

شاید اولین گزاره از اهالی هنر در رابطه با سید عباس صالحی یک کلمه باشد، «او اهل گفت‌وگو است.» البته صالحی همانقدر که در اتاقش اهل گفت‌وگو بود از صحبت در پشت تریبون‌ها فراری است، فجر‌های ۳۹ تئاتر و سینما آخرین حضور او به عنوان وزیر در این رویدادها بوده است،‌ در اختتامیه فجر سینمایی تنها از اهمیت توانایی تولید در ایام کرونا گفت و در اختتامیه فجر تئاتر هم به احترام حضار صحبت نکرد.

او در اختتامیه فیلم فجر ۳۸ نیز گفته بود که «در این روزها ما بیشتر از هر چیز به گفتگو نیاز داریم و در این ده روز به زبان سینما گفتگو کردیم.»

البته یکی از انتقادات نسبت به او نیز حضور کمش در محافل هنری است، حتی برخی معاونینش هم در محافل حضور پررنگی نداشتند. اختتامیه دوره ۳۸ تئاتر فجر بود که سید عباس صالحی گفت: به همه جوانانی که پا در مسیر پیشکسوتان گذاشته‌اند و چشم اندازی ارزشمند از هنر ایران را رقم می‌زنند دست مریزاد می‌گویم .وی افزود: اتفاقات خوبی در حوزه هنرهای نمایشی در حال رخ دادن است و باعث شده تا جوانان به حوزه تئاتر در تمام ایران نگاه کنند. توجه به جوانان و نسل جدید سینما برای او مهم بود،‌ شاید همین اهمیت باعث شد تا دوره‌های بعدی جشنواره فیلم فجر با تعداد زیادی از کارگردانان کار اولی برگزار شود.

حال باید دید این وزیر با کارنامه موفقی که داشت، آیا می‌تواند دیگر چالش‌های جدی در حوزه فرهنگ و هنر را مرتفع و توقع هنرمندان را برآورده سازد؟

 

سجاد رضایی

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید