گفتگو با عوامل برنامه پایش:

کارشناسان را مجاب کرده‌ایم پاسخ صریح و شفاف بدهند

«پایش» همواره در تلاش برای آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی مردم در حوزهٔ مسائل اقتصادی ساخته شده است.


در ابتدای دهه ۹۰ بود که صداوسیمای جمهوری اسلامی در راستای گفتمان سازی و بسط مفهوم حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی در بین عموم مردم جامعه، برنامه‌ای را با عنوان «پایش» تهیه و پخش کرد. شبکه یک سیما که عهده‌دار این شد که این برنامه را روانه آنتن کند، بر عهد خود وفادار ماند و از همان سال‌ها تا کنون از این برنامه اقتصادی محور صیانت کرد. برنامه تلویزیونی «پایش» در تمامی این سال‌ها با عوامل اجرایی متفاوتی به سمع و نظر مخاطبان رسید و موضوعاتی را دنبال کرد که دغدغه مردم بود؛ حالا این که بعد از ۱۵ سال همچنان پایش از شبکه یک به تهیه‌کنندگی ایمان علی‌محمدی، سردبیری سیدمهدی موسوی و اجرای ندا سپانلو با همان محوریت یک برنامه ترکیبی اقتصادی به بررسی موضوعاتی مانند اشتغال و بیکاری، تورم، کارآفرینی، قیمت‌گذاری خودرو، مسکن، نرخ ارز و… می‌پردازد.

«پایش» همواره در تلاش برای آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی مردم در حوزهٔ مسائل اقتصادی ساخته شده و در این فصل خود که به تازگی به پایان رسیده‌است، سعی داشت تا  بیشتر از قبل پیگیر مطالبات مردم باشد و مسائل پیچیده را به زبان ساده برایشان بیان کند. لحن برنامه صریح و تند و در عین حال صمیمی است و کارشناسان برنامه بواسطه برنامه ریزی‌های اتاق فکر این برنامه و اجرای حاذقانه ندا سپانلو، مجری و تهیه‌کننده تلویزیون که پس از مدت‌ها دوری از اجرای تلویزیونی اکنون با فصل جدید برنامه «پایش» به رسانه ملی بازگشته است، صراحتا نظرات خود را بیان می‌کنند و یکی از گره‌های ذهنی مردم را در هر برنامه می‌گشایند.

به همین خاطر خبرنگار ماهنامه صبا با سیدمهدی موسوی سردبیر و ندا سپانلو مجری برنامه «پایش» در این شماره از ماهنامه به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

*** خانم سپانلو، به عنوان مجری چه چالش‌هایی را در اجرای این برنامه که قدمتی چند ساله در تلویزیون دارد، داشتید؟

در مورد چالش‌های اجرای تلویزیونی، شخصا به دلیل اینکه اجرا را بعد از مسئولیت‌های سردبیری و پژوهش و نویسندگی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی تجربه کردم، دغدغه تحقیق و اعتبارسنجی محتوا  که گاهی به وسواس در بررسی صحت و دقت مطالب منجر می‌شود با من باقی مانده و خوشبختانه یا متاسفانه نتواتسته‌ام آن را تقلیل دهم. یکی از چالش‌هایی که در اجرا با آن روبه‌رو هستم همین مسئله است که پیش از برنامه حتما باید راجع به موضوع و محورهای اصلی انتخاب شده، از منابع مختلف چه خبری چه پژوهشی مطالعه کنم. با وجود حضور تیم سردبیری پیگیر و پرتلاش و دقیق برنامه پایش و با اینکه چکیده‌ای از مستندات و اطلاعات در هر برنامه در اختیارم قرار می‌گیرد، اما باز هم نسبت به اشراف بر محتوا احساس نیاز می‌کنم. به  همین دلیل  تلاش می‌کنم که وجوه مختلف موضوع، آخرین خبرها و اتفاقات را بررسی کنم و با اشراف کامل در برنامه  حضور پیدا کنم. این برنامه از یک عقبه و پشتوانه تحقیقاتی و پژوهشی برخوردار است و در خصوص اجرایش هم همواره یا حداقل در بیشتر فصول از مجریان متبحر و حرفه‌ای استفاده کرده که خب این هم نکته مهمی است که باید به آن اشاره کرد و حالا البته منظورم به خودم نیست ولی در طول سال‌های مختلف مجریانی که اجرای این برنامه را به عهده داشتند، مورد اقبال مردم بودند. یکی دیگر از چالش‌هایی که در اجرای برنامه «پایش» دارم آن است که گاهی پیش می‌آید مهمانان یا کارشناسان برنامه در پاسخ به پرسش‌ها، شفافیت و صراحت کافی را ندارند و صرفا  به بیان دیدگاه‌ها و مطالب خودشان می‌پردازند و در این‌گونه موارد مجری راهی ندارد جز پافشاری بر گرفتن پاسخ سوال برنامه و طرح سوال‌های تکمیلی با سماجت بیشتر؛ در عین حال مدیریت زمان محدود برنامه و تامین نظر تیم سردبیری هم هست که همه اینها هم‌زمان نیازمند مدیریت گفتگو و تمرکز و تجربه کافی‌ است و کار اجرا را کمی سخت‌تر می‌کند. اصولا هم موضوعات اقتصادی در ذات خود چالش‌ها و حساسیت‌هایی دارند و متخصص و غیر متخصص در مورد آن موضع و دیدگاهی دارد و همه  اظهار نظرهایی می‌کنند، اینکه میان همه مطالب، سخن تخصصی و درست برجسته و متمایز شود، دشواری‌های خودش را دارد.

***مشکلی در حوزه فعالیت خود دارید؟

بالاخره هر فعالیتی مسائل و گاهی مشکلات خودش را دارد، برنامه پایش هم از این تظر مستثنی نیست. اما اجرای «پایش» و کار کردن با گروه فعلی اقتصاد شبکه یک به مدیریت دکتر سردارآبادی و تیم تهیه و تولید برنامه یکی از کم اشکال‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تجربه‌هایم در سال‌های اخیر  است. ولی ویژگی‌های شبکه یک تلویزیون و حساسیت و فشردگی کنداکتور این شبکه مسائلی را هم بوجود می‌آورد از جمله اینکه حدود یک فصل برنامه که قاعدتاً باید در سه ماه تموم می‌شد بیش از شش ماه طول کشیده و مواردی که به دلیل ویژه برنامه های شبکه،  پایش حذف یا اضافه می‌شود متعدد است و این مسئله امکان برنامه‌ریزی برای ارتقا و تعالی کیفیت برنامه را محدود می‌کند. به هر صورت یکی از مطالبات مخاطبان و تماشاگران هر برنامه تلویزیونی ثبات و نظم در پخش برنامه است و بی‌نظمی در این مورد به میزان مخاطبان و تامین نظرشان لطمه می‌زند.

***در یکی از گفتگوها بیان کردید که برنامه پایش در فصل جدید مردمی‌تر شده است که ان‌شاءالله همین‌طور هم پیش برود، حال که به پایان فصل می‌رسید همچنان این عقیده را دارید؟

«پایش» از نظر من یک برنامه کاملا مردمی است و هر روز بیشتر احساس می‌کنم که عموم مردم با این برنامه ارتباط برقرار می‌کنند. «پایش» از یک صداقت و شفافیتی برخوردار است که به دل مردم می‌نشیند و هر روز بیشتر از قبل احساس می‌کنم که عموم مردم با این برنامه ارتباط برقرار می‌کنند.  مردم مشاهده می‌کنند که مسائل و مشکلات و  نظراتشان در برنامه جایگاه دارد و همین امر اعتماد آن‌ها را جلب می‌کند. فکر می‌کنم این برنامه در اینکه بتواند دیدگاه‌ها و مسائل و مشکلات و نکات عموم مردم را مطرح بکند بسیار موفق بوده‌است البته به خیلی از مسائلی که مورد توجه تماشاگرانمان بوده‌ به دلیل محدودیت زمانی هنوز نپرداخته‌ایم ولی در مواردی که دغدغه‌های مردم را مطرح کرده‌ایم مردم  «پایش» را به عنوان صدایی که بتوانند مسائلشان را مطرح کنند، پذیرفته‌اند.

***حوزه اجرای برنامه اقتصادی چه جذابیتی برای شما دارد؟

حوزه اجرای برنامه اقتصادی به دلیل اینکه تحصیلات خودم هم اقتصاد است و لیسانس اقتصاد نظری فوق و لیسانس توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی دارم، جذاب است البته شروع کار من نیز در معاونت سیاسی و بخش خبر با پژوهشگری برنامه‌های اقتصادی بوده‌است و گزارش‌های اقتصادی را از همان ابتدا دنبال می‌کردم‌ و بعد از آن هم در رادیو سردبیر برنامه‌های اقتصادی بودم. همچنین در تلویزیون نویسنده برنامه‌های اقتصادی بودم و بعد از آن به اجرای برنامه های اقتصادی سوق پیدا کردم و از این جهت هم زمینه  تحصیلی و علاقه شخصی خودم و بیش از دو دهه کار کردن در این حوزه، بسیار علاقمند به موضوعات اقتصادی هستم و برنامه‌های اقتصادی برایم جذاب است.

*** با توجه به اینکه پس از مدیرگروه دانش بودن در شبکه چهار مجدد به اجرا بازگشتید، جز برنامه پایش و برنامه‌های انتخاباتی پیشنهادات دیگر اجرا هم دارید؟ مشغول انجام چه کارهای دیگری هستید و ما چه کارهای دیگری را بزودی از شما خواهیم دید؟

در حال حاضر به جز اجرای تلویزیونی، در رادیو اقتصاد هم  اجرا می‌کنم. پیشنهادهای اجرا و تهیه از شبکه‌های مختلف از جمله شبکه چهار که بیش از یک دههء گذشته فعالیت‌هایم در آن متمرکز بوده، داشته‌ام. بیشتر پیشنهادهای اجراست اما به هرصورت من تجربه تهیه برنامه‌های متعدد تلویزیونی از جمله تهیه کنندگی برنامه صبحگاهی و برنامه‌های مختلف اجتماعی را در کارنامه‌ام دارم و به این حوزه هم همچنان علاقه‌مندم.

 

  • نیاز به برنامه‌های اثرگذار

سیدمهدی موسوی تهیه کننده پایش نیز در گفتگو با ماهنامه صبا عنوان می‌کند که تلویزیون نیاز به برنامه‌هایی دارد که بی پرده و مستقیم با مسئولان گفتگو کند.

***چرا تلویزیون همواره از برنامه‌ ملتهبی مانند «پایش» حمایت کرده ‌است؟

«پایش» یک برنامه جریان‌ساز بوده‌است؛ یعنی این برنامه در نقاط حساسی که مسائل اقتصادی و مسائل روز به آن‌ها پرداخته می‌شد، می‌آمد، جدی حرف می‌زد و اثرگذاری خودش را داشت مثلاً ما در مسائلی چون مالیات، طلا فروش‌ها و…، در چند برنامه به این موضوعات پرداختیم و به طور کامل خیلی بازخوردهای خوبی از طرف مخاطبان داشتیم و توانستیم تبیین انجام دهیم. برنامه «پایش» مانند دیگر برنامه‌هایی که قدمت پیدا می‌کنند و از یک اصالتی برخوردارند، ظهور و بروز پیدا کرده است. «پایش» تا به الان چیزی حدود بیش از ۱۵ سال روی آنتن است و یکی از برنامه‌‌های بسیار قدیمی محسوب می‌شود و خود به خود زیرساخت و یک پایه‌های قوی پیدا می‌کند و استخوان دار و اصیل می‌شود. نکته دیگری که برنامه تلویزیونی «پایش» دارد این است که همواره در طول تمام سال‌هایی که فعالیت کرده‌ است به موضوعات و سوژه‌هایی دست برده و آن‌ها را انتخاب کرده و به آن‌ها وفادار مانده‌ است؛ یعنی «پایش» نگاه و رویکردش به موضوعات اقتصادی مبتلا به جامعه بوده ‌است و به صورت ناگهانی این رویکرد را تغییر نداده و تولنسته با یک ثباتی به موضوعات مختلف بپردازد و این یکی از بزرگترین شاخصه‌های این برنامه است.

 

**نحوه دعوت از میهمانان و کارشناسان به چه صورت است؟ آیا نگاه ویژه‌ای برای دعوت مهمانان وجود دارد؟

اتفاقا نکته دیگری که «پایش» دارد و از شاخصه‌های مهم این برنامه است این است که برای طرح مسائل مختلف و انتخاب مهمانان برنامه و برای پرسش‌هایی که در برنامه مطرح می‌شود، کار کارشناسی و در واقع تحقیق و پژوهش کافی صورت می‌گیرد. این برنامه از یک عقبه و پشتوانه تحقیقاتی و پژوهشی برخوردار است و در خصوص اجرایش هم همواره یا حداقل در بیشتر فصول از مجریان متبحر و حرفه‌ای استفاده کرده که خب این هم نکته مهمی است که باید به آن اشاره کرد و حالا البته منظورم به خودم نیست ولی در طول سال‌های مختلف مجریانی که اجرای این برنامه را به عهده داشتند، مورد اقبال مردم بودند. ما این موضوع را در خصوص مهمانان و کارشناسان برنامه نیز لحاظ کردیم و تلاشمان این بوده که از بهترین و مقبول‌ترین کارشناسان بهره ببریم.

 

*** در تمام این سال‌ها چگونه «پایش» را پویا نگاه داشتید؟

برنامه «پایش» در فصل جدید خود حدود ۲۸ تا ۳۰ قسمت برنامه داشت که در آن ما میزبان حدود ۵۰ مهمان بودیم. این مهمانان از مسئولان، کارآفرینان و کارشناسان برجسته اقتصادی سیمای جمهوری اسلامی بودند که با حضور در برنامه به موضوعات و مسائل اقتصادی می‌پرداختند. «پایش» سعی کرده در سطحی نمونه به عمق موضوعاتی که مطرح می‌شود بپردازد و ما در ابتدای تولید برنامه سه رویکرد اصلی را پیش گرفتیم که یکی از آن‌ها رویکردی برای رفع موانع تولید و حمایت از فعالیت‌ها و اقدامات بود، دومین رویکردی را که پیش گرفتیم این بود که سعی کردیم یک روایتی از نقش آفرینی مردم در جهش تولید کشور داشته باشیم. سومین رویکرد هم اگر بخواهیم تبیین کنیم بهتر است بگویم که وضعیت مطلوب اقتصادی و پیشرفت اقتصادی کشور را نمایان کردیم و به رفع شبهه‌ها و انگاره‌هایی که ضد تولید هستند، پرداختیم. در هر حال برنامه‌ها و موضوعات «پایش» ذیل این سه رویکرد تعریف می‌شد.

 

*** این برنامه محدودیتی هم دارد؟

خوشبختانه ما با محدودیتی از سوی سازمان صداوسیما مواجه نبودیم و کاملا دستمان باز بود.

 

***موضوعات مورد بحث در این برنامه چقدر براساس خواست و درخواست مخاطب بوده‌است؟

در کنار این رویکردها نیز سعی کردیم در این فصل به طور جدی به نیازهای مخاطبان و پیام‌های آن‌ها توجه کنیم و تعامل خیلی خوبی با بینندگان و دنبال کنندگان برنامه داشتیم و به تبع هم بازخوردهای خیلی خوبی هم گرفتیم. البته به برنامه چندین آیتم اضافه کردیم تا در آن به موضوعاتی که برای مردم مفید بود، بپردازیم و یا کار دیگری که کردیم این بود که به همان موضوع‌های مورد نظر مردم را به عنوان موضوع اصلی برنامه انتخاب می‌کردیم. موضوعات مختلفی را پیگری کردیم مثلا در موضوع نبود بلیط درگاه ملی و مجوز پیگری کردیم که همان منشا اثر شد یا موضوعاتی دیگری را دنبال کردیم که باعث تحصیل و یا انجام امور شد.

 

***سهم پژوهش در برنامه «پایش» چقدر است؟

یکی از وجوه تمایز برنامه «پایش» به عنوان یک برنامه اقتصادی تلویزیونی، اتاق فکر قوی و تیم پژوهش خوبی است که دارد؛ ما سر هر موضوعی سعی می‌کردیم بهترین افراد مرتبط با آن موضوع را انتخاب کنیم و به هز نحوی مخصوصا با طرح سوالات و سناریوپردازی برای پاسخ‌ها هم سعی کردیم تا آنجایی که می‌شود به موضوعات مختلف بپردازیم و سوالات را به گونه‌ای طراحی کنیم که به پاسخ درستی برای مخاطب برسیم و نخواستیم «پایش» برای مخاطب در حد برنامه گردی باقی بماند و با صراحت و صداقت با مردم حرف زدیم و در این راستا سعی شده‌است که «پایش» نماینده خوبی برای آنها در حوزه اقتصادی باشد.

 

***بازخوردها از این فصل به چه صورت بوده‌است؟

خوشبختانه از طرف مخاطب بازخوردها و اثرگذاری‌های خیلی خوبی داشتیم. ما فقط در صفحه مجازی «پایش» آن هم در این فضل، بیش از یک میلیون بازدید داشته‌ایم و خوب این برای برنامه تلویزیونی در رقابت با سایر برنامه‌ها به نظر آمار خوبی است که نشان از اقبال مخاطب دارد.

 

***فصل جدید پایش چه زمانی روانه آنتن می‌شود؟

«پایش» بعد از ماه صفر دوباره به قاب تلویزیون و از شبکه یک بازمی‌گردد و مطمئنا با قوت بیشتری بازمی‌گردد و انشاالله در فصل جدید نوآوری‌هایی بسیاری را به عنوان یک برنامه خوب تقدیم مخاطبان کنیم.

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید