میثم زنجانی مدیر سینما بهمن زنجان:

سینما بهمن زنجان و توجه ویژه مردم منطقه به سینمای ایران

آمار فروش سینما بهمن زنجان نشانه‌ واضحی از توجه ویژه مردم این منطقه به سینمای ایران است.


در سال‌های اخیر، توسعه و تجهیز سالن‌های سینمایی در قالب یکی از کارویژه‌های سیاست گذاری فرهنگی تعریف شده است. برای اینکه وضعیت سالن‌های سینمایی را در نقاط مختلف کشور بررسی کنیم، به صورت یک مجموعه پرونده، با مدیران و صاحبان سینماهای شهرستان‌ گفتگو کردیم. در گفتگوی پیش رو هم به سراغ میثم زنجانی مدیر سینما بهمن زنجان رفتیم. این سینما از قدیمی‌ترین سینماهای فعال استان زنجان است که در سال ۱۳۴۵ با نام مولن روژ افتتاح شد و بعد از انقلاب به سینما استقلال تغییر نام داد. همچنین در سال ۱۳۸۶ مورد بازسازی قرار گرفت و در همان سال به «سینما بهمن» تغییر نام داد. سینما بهمن زنجان در سال ۱۴۰۱ به همت مؤسسه بهمن سبز به دو سالن مجهز شد تا به ظرفیت ۲۵۶ صندلی برسد.

یکی از ‌مهم‌ترین دلایلی که برای پرونده وضعیت سالن‌های سینمای ایران، به سراغ مدیر سینما بهمن زنجان رفتیم؛ به نقطه ایراداتی برمی‌گردد که در مورد بضاعت اکران فیلم در این استان مطرح می‌شود. از جمله انتقاداتی که در سال‌های اخیر از سوی مدیران فرهنگی زنجان مطرح شده اینکه تعداد سالن‌های سینمایی این منطقه، حتی در نسبت با استان‌های همجوارش پایین است. اگرچه در یکی دو سال اخیر سالن سینما بهمن تجهیز شده است اما به گفته زنجانی مدیر این سینما، تا رسیدن به نقطه مطلوب اکران در زنجان، فاصله زیاد است. به همین دلیل است که موسسه بهمن سبز به دنبال طراحی و ساخت پردیس سینمایی زنجان است.

میثم زنجانی مدیر سینما بهمن زنجان در گفتگو که با ماهنامه صبا در این باره گفته است: «برنامه‌ریزی‌ها و طراحی برای ساخت یک پردیس سینمایی چند سالنه در موسسه بهمن سبز انجام شده است و اگر مقدمات ساخت آن در سال جاری فراهم شود، ظرفیت سالن داری و صندلی‌های سینمایی در این منطقه افزایش خواهد یافت.»

او با توجه به استقبال مخاطبان زنجانی از آثار سینمای ایران گفت: «اگرچه زنجان به لحاظ مساحت و جمعیت جزو استان‌های بزرگ کشور محسوب نمی‌شود اما رفتن به سینما از مهم‌ترین تفریحات زنجانی‌هاست و همیشه پیگیر اکران فیلم‌های روز هستند. آمار فروش سینما بهمن زنجان نشانه‌ واضحی از توجه ویژه مردم این منطقه به سینمای ایران است. با این حال با وجود داشتن فقط دو سالن سینما در زنجان، اکثر فیلم‌های روز به نمایش گذاشته می‌شود.»

زنجانی در مورد وضعیت سالن‌های سینمایی این استان اظهار داشت: «علاوه بر سینما بهمن یک سینمای دو سالنۀ دیگر هم در شهر زنجان فعالیت دارد اما در برخی ایام همین تعداد سینما جواب‌گوی مخاطب نیست. از این سو می­توان گفت وجود یک پردیس سینمایی مجهز، لازمۀ این استان است و برای ساخت یا بازسازی سینما مطمئناً چالش‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین بخش آن، بحث مالی ساخت است. همچنین بحث بر سر اینکه آیا ساخت سینما در استان سودده خواهد بود یا بازخورد مثبتی خواهد داشت، از مشکلاتی است که در راه ساخت و یا بازسازی سینما وجود دارد. اکنون تلاش‌های مکرری جهت همکاری با برخی ارگان‌های مربوطه مانند شهرداری انجام شده است که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.»

این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه فاصله زیادی برای رسیدن به نقطه مطلوب عدالت فرهنگی برای شهرهای کشور داریم، گفت: «دسترسی استان‌ها و شهرهای کوچک به امکانات فرهنگی، لازمۀ عدالت فرهنگی است با این حال هنوز بسیاری از شهرهای ما نیازمند سالن‌های سینمایی هستند. برای رسیدن به نقطۀ مطلوب، موانع اقتصادی و زیر ساختی زیادی پیش رو داریم. عمدۀ فروش فیلم‌ها در گذشته صرفاً مربوط به استان تهران و چند استان بزرگ کشور بود ولی اکنون در برخی از استان‌های کوچک فیلم‌های خاص، دارای فروش و مخاطب بیشتر از شهرهای بزرگ است و این امر نشان از مؤثر بودن سینماسازی و بازسازی در استان‌های کوچک دارد.»

مدیر سینما بهمن در پاسخ به سوالی در خصوص فرآیند اکران سیار در مناطق کم برخوردار استان زنجان نظر جالبی دارد و در این باره گفت: «اکران سیار در بسیاری از مناطق محروم و کم برخوردار استان زنجان انجام و با استقبال خوبی مواجه شده است، هرچند بنده با اکران سیار فیلم‌ها در شهرهایی که دارای سالن سینما هستند مخالفم چون عقیده دارم که فیلم فقط باید در پرده سینما به نمایش دربیاید و شأن و جایگاه سینما حفظ ­شود ولی برای مناطق دور افتاده امر بسیار مطلوبی است و از آنجایی که اکران سیار یکی از راهبردهای مؤسسه بهمن سبز است، ان‌ شاءالله با همکاری واحد اکران سیار در ماه‌های آینده شاهد اکران فیلم در مناطق کم برخوردار خواهیم بود.»

مدیر سینما بهمن در مورد آثار سینمایی که مورد پسند مخاطبان زنجانی است هم گفت: «هر چه آثار اکران شده متنوع باشد به طور طبیعی، افراد با سلایق و ذائقه‌های متفاوت به سینما می آیند. نقش تبلیغات برای آمدن مردم به سینماها خیلی مهم است مثلا مردم زمانی پیگیر فیلم‌هایی که با موضوع کودک و نوجوان، دفاع مقدس یا انقلاب هستند که مثلا موسسه بهمن سبز برای آن در تلویزیون و فضای مجازی تبلیغ کرده باشد. به طور مثال در اکران انیمیشن لوپتو که در سال‌ ۱۴۰۱ اکران شد و خودتان میدانید سال تعطیلی سینما بود، استان زنجان فروش قابل توجهی داشت. در همین ایام محرم و صفر امسال هم اکران فیلم شورعاشقی که فیلم مناسبتی بود، باعث شد به نسبت ایام محرم سال گذشته، وضعیت سالن سینما بهمن زنجان بهتر بود.»

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید