«نوسان»؛ سبکی نو با یک اجرای تخصصی

برنامه نوسان از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» به‌صورت ویژه به موضوع حملات رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین بازتاب جهانی کشتار مردم بی‌گناه این منطقه و مظلومیت آنها پرداخته است.



برنامه «نوسان» کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو سیما به کارگردانی قاسم عوض‌بیگی و اجرای محمد طادی مجموعه‌ای از مستندهای ۱۵ الی ۲۰ دقیقه‌ای با موضوعات بین‌المللی روز است . این برنامه از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» به‌صورت ویژه به موضوع حملات رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین بازتاب جهانی کشتار مردم بی‌گناه این منطقه و مظلومیت آنها پرداخته است؛ در این برنامه، موضوعات در دسته‌بندی‌های مختلفی همچون فرهنگی هنری، سیاسی، علمی، نظامی، اجتماعی و… مورد توجه قرار می‌گیرند و استفاده از بخش‌های مختلف تولیدی و آرشیوی و تمهیدات فنی به همراه پرداختی متفاوت، از دیگر ویژگی‌های برنامه «نوسان» است.
پخش ویدئو، مرور شبکه‌های پیام‌رسان جهانی، نشریات و اخبار جهانی، اقدامات و نظرات چهره‌های بین‌المللی و مردم دنیا درخصوص حمایت از مردم غزه و… از جمله بخش‌های این برنامه است. «نوسان» را می‌توان به‌عنوان یک مجموعه تصویری و خبری قلمداد کرد که اخبار مهم، جذاب و غیرتکراری محور مقاومت و جنایات اسرائیل را در یک بسته خبری تصویری و شبانه با ویژگی‌های نو و مختص به خود ارائه می‌کند. در عصر پیشتازی فضای مجازی و سرعت انتقال داده‌ها، رسانه و برنامه‌سازی هم بی‌تاثیر از این فضا نیستند و چه بسا باید همگام با آن قدم بردارند زیرا بیننده و مخاطبان نیز توقع برخورداری از محتوا و تولیداتی را دارند که هرچه بیشتر آنها را از موضوعات پیرامون‌شان آگاه کند. در چنین شرایطی تلویزیون که همیشه مخاطبان مختص به خود را داشته هم باید از این روند غافل نماند و در تولیدات خود سرعت و به‌روز بودن را مدنظر قرار دهد.

برنامه‌ای مجری محور
علاوه بر محتوای برنامه، نحوه ارائه آن به مخاطب موضوع مهمی است که مسیر «نوسان» را تحت تاثیر قرار دهد. توضیحات سریع و بداهه در راستای روشنگری و انتقال موضوعات به بیننده نقش پررنگی دارند، بنابراین مجری باید همسو با جریان برنامه به شکلی درست پیش برود. فاصله گرفتن از سبک و روش‌های معمول در اجراهای تلویزیونی بارزترین موردی است که در اجرای «نوسان» شاهد آن هستیم؛ به‌طوری که متناسب با حال و هوای برنامه، فرم و محتوایی در آن ارائه می‌شود که به همان نسبت هم اجرایی متفاوت‌تر را از مجری طلب می‌کند؛ به این معنا که طبق آنچه تا به‌ حال در برنامه‌های تلویزیونی دیده‌ایم انتظار نمی‌رود تا مجری در مسیر معمول قرار بگیرد. «نوسان» مهمان ندارد، دکور خاصی برای آن طراحی نشده است، اجرا سرعت بالایی دارد و به‌طور کل با توجه به زمان کوتاه برنامه، یک ۲۰ دقیقه یک‌دست به مخاطب عرضه می‌شود. محمد طادی در ابتدای هر ویدئو و موضوع بیه بیان مسئله می‌پردازد. او با توضیحاتی کوتاه اما کامل طرح موضوع می‌کند و پس از انتقال اطلاعات به بیننده او را به دیدن تصاویر و ویدئوهای مختص به موضوع دعوت می‌کند. توضیحات طادی درخصوص هر موضوع، به همان چند خطی که در خبرها و فضای مجازی منتشر می‌شوند محدود نیست بلکه از زوایای مختلف به‌نوعی تحلیل اخبار و اتفاقات صورت می‌گیرد. «نوسان» را باید برنامه‌ای مجری محور توصیف کرد که در ساده‌ترین شکل ممکن روی آنتن می‌رود. مجری برنامه «نوسان» دانش‌آموخته و مدرس روابط بین‌الملل است، بنابراین به‌خوبی توانسته تکنیک‌های اجرا را با ارائه مباحث تخصصی حوزه بین‌الملل تلفیق کند؛ با اجراهایی که تاکنون از او در این برنامه دیده‌ایم باید گفت مجری برنامه «نوسان» انتخاب درستی بوده که در جای درست قرار گرفته است.
اهمیت عناصر بصری در یک تولید تلویزیونی بر کسی پوشیده نیست؛ برنامه‌سازی در تلویزیون لازم است از نظر فرم، دارای جذابیت و از بعد محتوا از عمق کافی برخودار باشد تا بتواند در مسیر شکل‌گیری و تقویت آگاهی مخاطب نسبت به وقایع، نقشی شایسته ایفا کند. برنامه «نوسان» در فضایی به مخاطب عرضه می‌شود که سازه خاصی به‌عنوان دکور در آن دیده نمی‌شود اما صفحه نمایشگر (ویدئو وال) عریضی در صحنه تعبیه شده است که اطلاعات مورد نظر را به‌شکل تصویری به مخاطب نمایش می‌دهد. در این حالت مجری به‌واسطه نمایش اطلاعات روی این نمایشگر درخصوص موضوع‌های برنامه توضیحاتی را به مخاطب ارائه می‌دهد که از این بابت کار او ساده‌تر خواهد شد اما در نگاهی وسیع‌تر بیانگر آن است که در این مورد هم بار بیشتر برنامه روی دوش مجری است. گفت‌وگوی مستقیم طادی با بیننده بخش عمده‌ای از زمان برنامه را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری که می‌توان زمان ۲۰ دقیقه‌ای «نوسان» را به دو بخش نمایش ویدئوها و صحبت‌های مجری با مخاطب تقسیم کرد.
سرعت در این برنامه نقش پر رنگی را ایفا می‌کند. یکی از نقاط قوت «نوسان» همین سرعت بالاست که مخاطب را از دنبال کردن محتوای تکراری دور کرده است و در عوض بسته‌ای غنی از اطلاعات جذاب روز را در اختیار او قرار می‌دهد. سرعتی که از آن صحبت می‌کنیم لاجرم به اجرای طادی نیز مرتبط است. این مجری جوان، در بیان موضوعات و توضیح اتفاقات درنظر گرفته شده برای مخاطب، ریتم تندی را انتخاب کرده است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن چکیده‌ای از اطلاعات را با زبانی روان عنوان می‌کند. «نوسان» در این مورد نیز توانسته به‌شکلی حرکت کند که زمان و سرعت را توامان به‌گونه‌ای در اختیار مخاطب قرار دهد که او ضمن آنکه سردرگم نمی‌شود و با صرف زمانی کوتاه به آنچه مطلوب است، به‌راحتی دست پیدا می‌کند.

ایجاد تنوع در برنامه خبری
طرح موضوعی حساس یعنی فلسطین، غزه و حملات رژیم صهیونیستی در برنامه‌ زنده به دشواری‌های آن می‌افزاید. اخبار، واکنش‌ها و اتفاقات این حوزه محدود به جغرافیایی خاص نیست و همان‌طور که می‌بینیم به‌صورت لحظه‌ای در تمام دنیا اقداماتی در راستای حمایت از مردم غزه رسانه‌ای می‌شود؛ ناگفته نماند «نوسان» فقط به موضوعات حمایتی از غزه نمی‌پردازد بلکه آن روی سکه یعنی جنایات و ددمنشی رژیم صهیونیستی و طرفداران آن را هم به تصویر می‌کشد. بنابراین چگونگی بیان این وقایع و نحوه پرداختن به آن برای این گروه برنامه‌سازی قطعا کار سهل و ساده‌ای نیست.
گروه سازنده «نوسان» تنوع در نحوه ارائه برنامه به مخاطب را مدنظر قرار داده‌اند. حفظ شاکله اصلی برنامه یعنی یک مجری ایستاده در دکوری بسیار ساده و صحبت با بیننده، اساس و پایه برنامه است اما در برنامه‌هایی گفت‌وگوی تلفنی، حضور مهمانانی از حوزه بین‌الملل و علوم سیاسی یا شهروندانی از اروپا و آمریکا و… هم به برنامه اضافه شده است که علاوه بر افزایش بار محتوایی کار، به باز کردن دریچه‌هایی نو در راستای این موضوع خاص کمک می‌کند.

تاکید بر مسائل روز جامعه و جهان
«نوسان» در چند ماهی که از پخش آن می‌گذرد فقط به‌عنوان یک برنامه هرشبی روی آنتن نمی‌رود بلکه بنا به موضوعیت و رویکردی که پیش گرفته در مناسبت‌هایی مهم و مختلف در قالب ویژه‌برنامه و در ساعاتی مختلف ارائه شده است. مناسباتی چون حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان، پرتاب موفق ماهواره‌های مهدا و دو نانو ماهواره کیهان ۲ و هاتف ۱، روز قدس و عملیات «وعده صادق» مناسباتی بوده‌اند که «نوسان» به‌طور ویژه به آنها پرداخت و در نوبت‌هایی مختلف در قالب ویژه برنامه‌هایی زنده این وقایع را پوشش داد. این برنامه ضمن اعلام اخبار لحظه به لحظه حول این اتفاقات و اقدامات، از جهاتی مختلف به آنها پرداخت و تحلیل‌های مختلفی را از آن ارائه کرد.
از جمله این ویژه‌برنامه‌های برجسته، مختص به پوشش ۴ ساعته راهپیمایی مردم در روز قدس و عملیات «وعده صادق» بود. دقایقی بعد از اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شروع عملیات «وعده صادق» به‌صورت زنده روی آنتن شبکه دو سیما رفت و ضمن اعلام اخبار لحظه به لحظه حول این عملیات، از زوایای مختلف به اقدام جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه و مجازات رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی پرداخت و تحلیل‌های مختلفی را از آن ارائه کرد و تا بعد از اذان صبح و حدود ساعت ۵:۳۰ دقیقه آن‌روز ادامه داشت. این ویژه‌برنامه بعد از ظهر اهمان روز نیز حوالی ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه پخش شد و این‌بار علاوه بر ارائه اخبار اقدام بزرگ ایران، به پوشش ویژه واکنش‌ها در داخل کشور و سطح بین‌المللی پرداخت؛ پخش ویدئو‌های مربوط به عملیات «وعده صادق» اعم از گزارش‌ها و بخش‌های خبری غیر ایرانی، پرتاب پهباد‌ها و موشک‌های ایران به سمت رژیم صهیونیستی، ابراز شادی و احساسات مردم دنیا از این اقدام، خواندن پیامک‌های مردمی، نمایش توییت‌ها و نظرات کاربران، چهره‌های حوزه‌های مختلف در سراسر دنیا، پخش گوشه‌هایی از سخنرانی سیدحسن نصراله دبیرکل حزب‌اله لبنان، ارتباط تصویری با استودیو قم و داریوش سجادی روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر از آمریکا از جمله بخش‌هایی بود که «نوسان» آن‌ها را به نمایش گذاشت. گفت‌وگو با کارشناس مسائل سیاسی و بررسی و تحلیل تخصصی ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» بخش ویژه دیگری بود که در این برنامه شاهد بودیم.

سهم بالای ارتباط مردمی
چندی پیش صداوسیما در اقدامی جدید به جای انتشار آمار نظرسنجی از مخاطبان درباره برنامه‌های نوروز و رمضان، تعداد تماس‌های تلفنی به سامانه ارتباط مردمی (۱۶۲) را منتشر کرد. طبق این گزارش از میان برنامه‌های شبکه دو سیما «نوسان» همراه با برنامه «پاورقی» توانست جزو برنامه‌هایی باشد که بیشترین سهم برنامه‌های تلویزیونی در پیشنهادها، درخواست‌ها و قدردانی‌های مخاطبان در تماس با سامانه ۱۶۲ را به خود اختصاص داده است. مهمترین محورهای نظرات مخاطبان درباره برنامه «نوسان»، شامل تشکر از محتوای روشنگرانه و آگاهی‌بخش، اجرای توانمند مجری و درخواست افزایش مدت زمان پخش برنامه بوده ‌است.
برنامه ۲۰ دقیقه‌ای شبکه دو برای اولین‌بار نیست که موفق به اخذ چنین رتبه‌ای از سمت مخاطبانش شده است. در گزارش‌هایی که روابط عمومی سیما منتشر کرده نام این برنامه بارها در کنار برنامه‌های برجسته تلویزیون دیده می‌شود. «نوسان» برنامه‌ای کوتاه‌مدت اما غنی است که طبق شواهد با پایین‌ترین بودجه مالی در سطحی استاندارد روانه آنتن می‌شود. سلبریتی‌های حاضر در این برنامه مردم غیور ایران و غزه و حامیان آنها در سراسر جهان هستند. صحنه پر زرق و برق برای اجرای آن، جغرافیایی به مساحت یک دنیاست. این بستر برای بازگویی مظلومیت مردمانی که حالا در قرن ۲۱ خیل عظیمی از روشنفکران حقیقی را پشتوانه خود می‌بینند، فراهم آمده است. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که رسانه‌ها تنوع بسیار پیدا کرده‌اند و به سمت تخصصی شدن پیش رفته‌اند. حال دیگر هر فردی به تناسب سلیقه و علاقه خود برنامه‌های رسانه را انتخاب می‌کند. «نوسان» در این شرایط توانسته اقبال مناسبی از جانب مخاطبان تلویزیون را کسب کند. علی‌رغم کاستی‌های موجود در این برنامه، فاصله گرفتن نوع ارائه و سبک اجرا، پوشش بین‌المللی واکنش‌ها به نسل‌کشی اسرائیل، ریتم تند و دیگر موارد از بخش‌های درست رسانه و برنامه‌سازی هستند اما همه این نکات درصورتی باعث صعود برنامه خواهند بود که کیفیت هر روز بیشتر باشد و افراد متخصص و کارشناسان حوزه بین‌الملل به شکلی ملموس در این برنامه حضور به‌هم رسانند.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است