جبارآذین:

مجله همچنان گل سرسبد رسانه‌های مکتوب و مجازی

جبار آذین منتقد سینما به مناسبت سیزدهمین سالگرد تاسیس موسسه فرهنگی هنری وصف صبا یادداشتی درباره جایگاه مجلات فرهنگی و سینمایی در اختیار این ماهنامه قرار داده است.


جبار آذین منتقد سینما به مناسبت سیزدهمین سالگرد تاسیس موسسه فرهنگی هنری وصف صبا یادداشتی درباره جایگاه مجلات فرهنگی و سینمایی در اختیار این ماهنامه قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.

درعصرارتباطات و جهان خبر و اطلاعات به رغم شتاب فزاینده فناوری و پیشرفت تکنولوژی و سرعت سریع اخبار و اطلاعات و فراگیر شدن فضای پرآشوب مجازی، رسانه‌های تاریخی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مکتوب که یاران دیرینه ملت‌ها و نسل‌ها در عصرها بوده‌اند، گرچه امروز به دلیل خوش‌رقصی‌های فضای مجازی و کم اعتنایی برخی دولت‌ها و فریبایی و فریفتگی نسل‌های جوان و نوجوان به آرمیدن درآغوش فضای مجازی، کمتراز دیروز سفره خبر و اطلاع رسانی گسترده‌اند و اغلب هم از حمایت‌های مردمی و ملی برخوردارند، اما سفره جذاب و پرنعمت و تاثیرگذار آنها در خانه‌ها و میان خانواده‌ها و مردم پهن است و چون همیشه دوستداران و علاقه‌مندان با آن‌ها همراه و همدل هستند.

رقابت با فضای مجازی

با آنکه سرعت وشتاب و انواع دغدغه‌ها، کم حوصله گی‌ها و اندکی وقت فراغت و کمرنگ شدن تمایلات بعضی به مسایل معنوی، اخلاقی وانسانی، آنها را میزبان فضای مجازی کرده و ترجیح می‌دهند به جای تورق نشریات زیبنده و با ارزش مکتوب و مطالعه مطالب کامل و جامع و مفید و سازنده آن‌ها با لمس گوشی همراه، بخشی از خواسته‌های دم دست خود را از دنیای مجازی کسب کنند، لیکن اهالی تفکر و اندیشه و طالبان اخبار و مطالب گوناگون خانوادگی و فرهنگی وهنری واجتماعی، پذیرای نشریات مختلف از روزنامه تا مجله وهفته نامه وماهنامه و فصل نامه و گاهنامه درخانواده معتبر و بزرگ و ارزشمدار رسانه‌های مکتوب هستند.

روزنامه‌ها از منظرخبر و اطلاع رسانی و بروز بودن مسایل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی داخلی و خارجی آقای خانواده رسانه‌های مکتوب تلقی می‌شوند و مانند دیگر نشریات وزین این خانواده، گنجینه‌های مانای ویترین و آرشیوی رسانه‌های مکتوب‌اند. درست برعکس مطالب و تصاویر فضای مجازی که زمان و کیفیت و ماندگاری زیادی ندارند.

با وجود نفوذ و حضور تلفن همراه و دسترسی به اینترنت، اکنون بیشتراعضای خانواده‌ها دارای  گوشی و خط مستقل خود هستند و هر کدام هم در فضای مجازی در پی خواسته‌های  شخصی خود روان‌اند و این وضعیت، پراکندگی و دوری احساسی و انسانی خانواده‌ها را سبب شده است، ولی امروز  نیز مانند دیروز خواهان و طالبان اندیشه‌ورز نشریات بویژه مجله‌های رنگین و پر محتوای رسانه‌های مکتوب که برای تمام افراد خانواده مطالب خواندنی از خانوادگی تا هنری، ورزشی، کودکانه و جوانانه دارند، وقتی به میان خانواده‌ها می‌روند، آنها را دور یکدیگر جمع کرده و هر کس برمبنای سلیقه خود، مطالب مورد پسند خویش را می‌خواند و این مهم یکی ازبزرگترین رسالت‌ها و دستاوردهای رسانه‌های مکتوب است.

جایگاه ویژه مجلات

درمیان انواع و اقسام نشریات جهان رسانه، مجلات جایگاه و نقش و سهمی خاص و تکامل آفرین دارند. مجله‌ها به دلیل ویژگی‌های خود و مخاطبان خود و به لحاظ دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مخاطبانشان، فرش زمردیان صفحات خود را با بهترین مطالب و تصاویر خواندنی و تماشایی و ارزنده زینت می‌بخشند. در واقع مجله‌ها یک نوع جُنگ متنوع اطلاعاتی‌اند که با مقالات، مطالب و زیبایی‌های تصویری، بصری و هنری از خوانندگان استقبال می‌کنند.

در بین این خانواده ارجمند، تعدادی ازمجله‌های تخصصی یا نیم تخصصی به مقوله‌های فرهنگی و هنری و علمی، سینمایی، تئاتری، تلویزیونی، تجسمی، موسیقی، ادبی و ورزشی، خانوادگی و روانشناسی و دینی و مذهبی می‌پردازند و هر کدام هم طرفداران پروپا قرص خود را دارند.

هرچند عمر روزنامه‌ها به علت پررنگی ابعاد خبری آن‌ها زیاد نیست، اما عمر و ماندگاری مجله‌ها طولانی و بسیار است و اهالی رسانه‌های مکتوب و خوانندگان قدیمی نشریات و مجله‌ها با تورق آنها خاطره بازی می‌کنند و نسل‌های جوان، تاریخ را مرورمی‌نمایند. رسانه‌های مکتوب وگل سرسبد آن‌ها یعنی مجلات، دوستان خردمند وهمیشگی مردم و از ارکان مهم پاسداری از فرهنگ و باورهای جامعه و فرهنگسازی درکشور و مشاور و یاور و عامل دوستی و استحکام خانواده‌ها و مناسبات اجتماعی‌اند و می‌طلبد که مسوولان و مدیران فرهنگی و رسانه‌ای عنایات ویژه‌ای را به رسانه‌های مکتوب و بخصوص مجله‌ها و نشریات دنیای دوستداشتنی رسانه‌های مکتوب مبذول نمایند و در حمایت مادی ومعنوی از آن‌ها دریغ نورزند.

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است