• کد خبر: 10518
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:19 خرداد 1403 ساعت: 14:54

«نگهبان شب:شیاطین همیشه هستند»؛تریلری ترسناک و روانشناسانه

نگهبان شب:شیاطین همیشه هستند تریلری ترسناک و روانشناسانه است که با بررسی یک تروما داستان دلهره‌انگیز و رازآلودی را تعریف می‌کند.



ژانر ترسناک یکی از پرمخاطب‌ترین ژانرهای سینمایی است. ژانری بسیار پولساز که به‌خاطر استقبال تماشاگران دنباله‌های متعددی برای فیلم‌هایش ساخته می‌شود. این ژانر در سال‌های اخیر سینما آنقدر پرطرفدار شده که حالا منتقدان زیرژانرهای مختلفی را برای آن تعریف می‌کنند. خاستگاه ژانر ترسناک در ادبیات است زمانی‌که اولین فیلم ترسناک دراکولایی براساس یک رمان مشهور ساخته شد، کسی فکرش را نمی‌کرد که این نوع از فیلم‌ها روزی برای خودشان قراردادهای مخصوصی داشته باشند. فیلم‌های ترسناک خون‌آشامی، گوتیک، روانشناسانه، زامبی، ماورالطبیعی، اسلشر و غیره زیرگونه‌های آثار ترس‌آفرین هستند که هرکدام به نوع خود خصوصیات متفاوتی دارند.

فیلم  (نگهبان شب:شیاطین همیشه هستند) یک اثر ترسناک و دلهره‌انگیز است. این فیلم به‌خاطر بهره‌گیری از المان‌های گونه‌ی تعلیق در حیطه‌ی تریلر نیز عمل می‌کند. این فیلم روایتگر اتفاقات پس از داستان فیلم نگهبان شب است. کارگردان فیلم یعنی اوله بورندال با این ذهنیت فیلم را ساخته است که مخاطب با اثر قبلی‌اش آشنایی دارد. با اینحال این فیلم تنها برای یکبار می‌تواند تماشاگر را سرگرم کند.
نگهبان شب:شیاطین همیشه هستند تریلری ترسناک و روانشناسانه است که با بررسی یک تروما داستان دلهره‌انگیز و رازآلودی را تعریف می‌کند. داستان از این قرار است که اِما برای بهبود وضعیت روان پدرش مارتین تصمیم می‌گیرد سر زخم کهنه‌ای را باز کند. مادر او به‌خاطر حمله‌ی یک دیوانه بنام وارمر خودکشی کرده و مارتین نیز بعد از گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته با این موضوع کنار بیاید. حال اِما برای فیلم‌برداری از وارمر و آرام کردن پدرش به آسایشگاه روانی می‌رود. غافل از اینکه نمی‌داند در حال شعله‌ور کردن چه آتش سوزنده‌ای است. فیلم شیاطین شبگرد ابدی‌اند، اثری است که در ژانر کار می‌کند و در دسته‌ی فیلم‌های روانشناسانه ترسناک و اسلشر قرار می‌گیرد.

فیلم همانند المان‌های یک اثر اسلشر عمل می‌کند و به قاتل روانی‌اش فرصت تازه‌ای برای انجام جنایت‌های جدید می‌دهد. اِما با رفتن به آسایشگاه بهانه‌ی تازه‌ای به وارمر می‌دهد و او را برای انجام قتل‌های تازه تحریک می‌کند. اِما دانشجوی رشته‌ی پزشکی است و شغل قبلی پدرش یعنی کار در پزشکی قانونی را انتخاب کرده است. او به‌عنوان شیفت شب باید با کلی جنازه شب‌ها تنها بماند و از همه مهم‌تر اینکه در یکی از اتاق‌های کالبدشکافی همین مرکز، پدر و مادرش توسط وارمر مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند. حال همه چیز مهیاست تا روایتی پرتعلیق شکل بگیرد. از مکانی پررمزوراز و ترسناک گرفته تا مردی که منتظر است کار نیمه‌تمام‌اش را تمام کند.

فیلم با یک اتاق بازجویی شروع می‌شود، جائی سرد و بی‌روح که از همان ابتدا مخاطب را در جریان فضای فیلم قرار می‌دهد. پلیس در این اتاق مشغول بازجویی از یک روانی است که مشخص نیست چگونه به او اجازه‌ی بیرون آمدن از سلول‌اش را داده‌اند. بعد از این سکانس فیلم وارد زندگی اِما می‌شود و ما متوجه می‌شویم که پدرش ضربه‌ی روحی شدیدی را در گذشته تجربه کرده است. مارتین در نقش پدر اِما، نمی‌تواند والد قدرتمندی باشد و گویا مسئولیت‌هایش بر دوش دخترش است. اِما احساس مسئولیت می‌کند و به‌عنوان مادرِ پدرش وارد عمل می‌شود تا بتواند اوضاع را سروسامان دهد.
فیلم با فضاسازی‌های خوبی شروع می‌شود. نگهبان پزشکی قانونی کسی که وظایف اِما را به او محول می‌کند، اولین المان استرس‌زای فیلم است. بازیگر خوبی برای نقش نگهبان شب انتخاب شده است. او هم ظاهر ترسناکی دارد و هم اینکه فیلمساز می‌داند چگونه از این پتانسیل برای ایجاد یک نقش تعلیق‌برانگیز بهره ببرد. یک اثر خوب دلهره‌انگیز و ترسناک، اثری است که بتواند از تمام المان‌های ژانری استفاده کند و آن‌ها را به‌درستی پرداخت کند. نگهبان شب:شیاطین همیشه هستند، فیلمی نیست که از این جهت بتوان چندان بهش خوشبین و از دیدن‌اش لذت برد.

اول اینکه نگهبان شب:شیاطین همیشه هستند، اولین پتانسیل ترسناک خود یعنی پزشکی قانونی را از دست می‌دهد. این مکان یعنی جائی که آن جنایت هولناک رخ داده بود، می‌توانست محل اتفاقات ترسناک و دلهره‌انگیز بیشتری برای فیلم باشد. فیلمساز باید مدت زمان بیشتری در اینجا می‌ماند و قصه را بسط می‌داد. فکر کنید جائی که یک قاتل سریالی که می‌خواسته پوست سر قربانی‌اش را بکند، برای یک اثر ترسناک چقدر می‌تواند ارزشمند باشد. یا حتی جائی که وارمر در آن بستری است، پتانسیل مکانی مهم دیگری برای فیلم است که آن نیز به‌راحتی توسط فیلمساز نادیده گرفته می‌شود. مکان‌ها یکی از المان‌های مهم فیلم‌های ترسناک هستند، جائی که جنایت‌ها در آن‌ها رخ می‌دهند و فیلمساز باید به‌عنوان یک رکن اساسی به آن نگاه کند.

شخصیت‌های پرداخت‌نشده و سطحی، مشکل اساسی این فیلم است. از کارکتر وارمر و دخترش شروع می‌کنیم. ما تقریبا چیز زیادی از آن‌ها نمی‌دانیم. طبق قواعد ژانری حداقل باید گوشه‌ای از دلایل قتل‌های وارمر مشخص باشد. عدم شناخت کافی مخاطب از شخصیت وارمر، به از بین رفتن بُعد رعب‌آور فیلم می‌انجامد، چراکه تماشاگر نمی‌داند این کارکتر چقدر خطرناک است و چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. از آنجائیکه این فیلم یک تریلر روانشناختی است، اتفاقات داخل آن باید طبق مسائل روانشناسانه پرداخت شوند و کنشمندانه عمل کنند. به شخصیت مارتین اشاره می‌کنیم، کسی که ترومایش تبدیل به حادثه‌ی محرک پیرنگ می‌شود. فیلمساز باتوجه‌به موقعیت این کارکتر در فیلم باید از فلش‌بک برای نمایش اتفاقات گذشته استفاده می‌کرد. مخاطب در تریلرهای ترسناک نیازمند دیدن تصویر است نه اینکه دو کارکتر کنار یکدیگر بنشینند و درباره‌ی اتفاقات هولناک گذشته تعریف کنند. عدم پرداختن فیلمساز به گذشته‌ی مارتین باعث می‌شود که مخاطب نتواند، ابعاد تاریک ماجرا را لمس کند و برای رفتن اِما به تیمارستان دلایل خوبی را کنار هم قرار دهد.

درگیری‌ها و سفر شخصیت اصلی قصه یعنی اِما نیز نمی‌تواند مخاطب را راضی نگه دارد. اتفاقات پیش روی او آنچنان عمیق و هولناک نیستند. گویی این کارکتر از همه جا بیخبر است و نمی‌داند که در اطراف‌اش چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. درست است که او برای آرام کردن پدرش دست به عمل خطرناکی می‌زند و به دیدن وارمر می‌رود اما المان‌های کنشمندانه او در همین‌جا متوقف می‌شوند و ما تا سکانس آخر که به دختر وارمر شلیک می‌کند، هیچ خصوصیت دراماتیکی از او نمی‌بینم. پیرنگ در این فیلم طوری پیش می‌رود که اِما درگیر هیچ موقعیت خطرناکی نشود و هیچ رفتار هوشمندانه‌ای از خود نشان ندهد.

و در انتها به پیچش داستانی این فیلم می‌رسیم. خصوصیتی که مختص تریلرها و فیلم‌های تعلیق‌زا است. پیچش داستانی درنگهبان شب:شیاطین همیشه هستندمهم‌ترین و تنهاترین خصوصیت ژانری و پرداخت‌شده در این فیلم است. شاید این عنصر تنهاترین ویژگی فیلم است که می‌توان بدان امیدوار بود و بهش دل بست. و درنهایت اینکه فیلم شیاطین شبگرد ابدی‌اند، اثری معمولی در ژانر روانشناسی‌های ترسناک است و اگر فیلم قبلی کارگردان یعنی نگهبان شب را ندیده باشید، این فیلم چندان به دلتان نخواهد نشست. این فیلم خصوصیتی ورای دیگر آثار ترسناک ندارد و چیزی به این ژانر اضافه نمی‌کند.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است