• کد خبر: 10466
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:6 خرداد 1403 ساعت: 13:33

«فال گای»؛اثر سینمایی عامه‌پسند

«فال گای» یک اثر سینمایی عامه‌پسند است که همه پیش‌بینی می‌کردند در گیشه موفق عمل کند اما بر خلاف انتظار، به یکی از بزرگترین شکست‌های تجاری سال ۲۰۲۴ تبدیل شد.


فیلم «فال گای» -یا همان مرد ساده‌لوح- (The Fall Guy) همه‌ی فاکتورها برای موفقیت را داشت؛ ترکیبی جذاب از ژانرهای اکشن، کمدی و عاشقانه ارائه می‌داد، دو ستاره‌ی دوست‌داشتنی و محبوب یعنی امیلی بلانت و رایان گاسلینگ نقش‌های اصلی آن را برعهده داشتند، یکی از بهترین اکشن‌  سازان سال‌های اخیر در پشت دوربین قرار گرفته بود (دیوید لیچ) و نقدها همگی مثبت بودند. این فیلم در بهترین زمان ممکن هم روی رفت و به نظر می‌رسید یک آغاز شکوهمندانه را برای گیشه‌ی تابستانی ۲۰۲۴ رقم بزند، آن‌هم بدون حضور یک رقیب بزرگ از ژانر ابرقهرمانی، زیرا برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ فیلمی از دنیای سینمایی مارول در این برهه اکران نشد. با وجود این، «فال گای» نتوانست موفقیتی کسب کند اما چرا؟

این فیلم اقتباسی آزاد از سریالی تلویزیونی به همین نام از دهه ۱۹۸۰ است. رایان گاسلینگ نقش کلت سیورز را بازی می‌کند، یک بدلکار هالیوودی که آخرین بدلکاری‌اش موفقیت‌آمیز نبود بنابراین شغلش را ترک کرد اما حالا حاضر شده تا برای کمک به عشق قدیمی‌اش، جودی مورنو (امیلی بلانت) -که برای نخستین بار کارگردانی یک پروژه‌ی سینمایی را برعهده گرفته است- به میدانِ بدلکاری بازگردد و راهی استرالیا شود. پس از ناپدید شدن ناگهانی بازیگر اصلی فیلمِ جودی، کلت مأمور می‌شود تا این ستاره را پیدا کرده و فیلم را نجات دهد.

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، «فال گای» یک اثر سینمایی عامه‌پسند است که همه پیش‌بینی می‌کردند در گیشه موفق عمل کند اما بر خلاف انتظار، به یکی از بزرگترین شکست‌های تجاری سال ۲۰۲۴ تبدیل شد. بعضی از تحلیلگران، دلیل اصلی شکست فیلم را این مسئله دانسته‌اند که چندان برای مخاطب عام، به‌ویژه مخاطب جوان جذاب نیست، زیرا دیوید لیچ که خودش در گذشته بدلکار بود، فیلم را برای ادای احترام به بدلکاران ساخته است و شاید فقط کسانی که در هالیوود شاغل هستند، آن را به درستی درک کنند. یک تئوری دیگر هم این است که مخاطبان تصمیم گرفته‌اند که منتظر انتشار نسخه‌ی دیجیتالی آن بمانند و فیلم را از طریق سرویس‌های استریم تماشا کنند.

پیش‌بینی می‌شد که «فال گای» در هفته‌ی اول بین ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلار در گیشه‌ی داخلی (ایالات متحده و کانادا) فروش داشته باشد اما تنها ۲۷.۷ میلیون دلار فروخت. این به‌هیچ‌وجه آغاز شکوهمندی نبود و باید آن را ناامیدکننده دانست، زیرا فیلم نه‌تنها نقدهای عموما مثبتی از منتقدان دریافت کرده بود، بلکه از کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای هم بهره می‌برد.

۲۷.۷ میلیون دلار برای «فال گای» کافی بود تا در صدر جدول قرار بگیرد اما این صدرنشینی به مثابه پیروزی نبود زیرا فیلم حتی رقیبی هم نداشت. دو فیلم دیگری که همراه با «فال گای» روی پرده رفتند، «جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبح» و «تاروت» بودند که اولی حتی فیلم تازه‌ای به حساب نمی‌آمد و دومی هم یک فیلم ترسناک کوچک بود که مخاطب هدف متفاوتی داشت و در رتبه‌ی چهارم قرار گرفت. فروش ۲۷.۷ میلیون دلاری فیلم زمانی بیشتر بی‌ارزش جلوه می‌کند که به یاد می‌آوریم «فال گای» در بیش از ۴۰۰۰ سینما اکران شده بود و همان «تاروت» که بدون تبلیغات به نمایش درآمد، ۶.۳ میلیون دلار فروخت و حالا پس از دو هفته، فروش آن به ۲۱.۴ میلیون دلار رسیده تا یک اثر سودآور درنظر گرفته شود!
فیلم اکشن «مرد ساده‌لوح» گیشه‌ی تابستانی را با فروشی ناامیدکننده آغاز کرد

گاسلینگ و بلانت؛ ستارگانی که توانایی کشاندن مخاطبان به سالن‌های سینمایی را ندارند

با توجه به اینکه «فال گای» بر اساس یک سریال تلویزیونی کلاسیک ساخته شده، بدیهی است که مخاطبان جوان‌تر با آن آشنایی نداشته باشند. اما فیلم یک برگ برنده‌ داشت که تهیه‌کنندگان فکر می‌کنند آن را برای هر نوع مخاطبی جذاب می‌کند: ترکیب امیلی بلانت و رایان گاسلینگ. این دو بازیگر که پیش از «فال گای»، با دو فیلم بلاک‌باستری بزرگ سال گذشته، یعنی «اوپنهایمر» و «باربی» موفقیت‌های شگفت‌انگیزی را تجربه کرده بودند، جذابیت اصلی فیلم به شمار می‌رفتند.

با این حال، عملکرد فوق‌العاده‌ی «اوپنهایمر» و «باربی» در گیشه، ارتباطی با بلانت و گاسلینگ نداشت؛ دو ستاره‌ای که حالا به ترتیب ۴۱ و ۴۳ سال دارند، و مخاطبان جوان اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهند. این موضوع در آمارهای منتشرشده از مخاطبان فیلم نیز ملموس است: کمتر از ۳۰ درصد تماشاگران فیلم را افراد زیر ۲۵ سال تشکیل داده‌اند.

  • ۱۰ فیلم برتر امیلی بلانت؛ آیا او شایسته‌ی اسکار بود؟

ورود غول اصلی به داستان: «پادشاهی سیاره میمون‌ها»

در دومین هفته اکران، فیلم «فال گای» با افت فروش ۵۱ درصدی، ۱۳.۷ میلیون دلار فروخت تا فروش آن در گیشه‌ی آمریکای شمالی به ۴۹.۶ میلیون دلار و فروش کلی‌اش به ۱۰۳ میلیون دلار برسد. با این حال، ساخته‌ی دیوید لیچ، جایگاه نخست را به راحتی، به فیلم علمی-تخیلی حماسی «پادشاهی سیاره میمون‌ها» واگذار کرد. این فیلم که چهارمین قسمت از سری جدید «سیاره میمون‌ها» است، ۵۶.۵ میلیون دلار در گیشه‌ی داخلی و ۷۲.۵ میلیون دلار از کشورهای دیگر فروخت تا افتتاحیه جهانی ۱۲۹ میلیون دلاری داشته باشد و البته «فال گای» را -در جدول فروش و در رسانه‌ها- به کلی کنار بزند.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است