انیمیشن «مهاجرت»اثری با کیفیت، جذاب و سرگرمکنندهای از ایلومینیشن است که با اینکه نه بهترین کار استودیو و نه بهترین انیمیشن سال ۲۰۲۳ است، اما باز هم به اهدافی که میخواهد میرسد.
انیمیشن «مهاجرت» داستان یک خانواده اردک را دنبال میکند که اعضای خانواده پدر خانواده را برای تعطیلات و یک سفر بزرگ متقاعد میکنند و آنها قرار است در این تعطیلات از نیو انگلند به کارائیب سفر کنند، اما در شهر نیویورک گرفتار میشوند. جدیدترین انیمیشن ایلومینیشن دقیقا تمامی نکات انیمیشنهای این استودیو را حفظ کرده است. انیمیشنی با ظاهر و دنیایی زیبا و جذاب با شخصیتهای بامزه و صداپیشگان سرشناس و ارائه داستانی سرگرم کننده برای افراد کم سن و سال که میتواند برای هر گروهی جذابیتهای خود را داشته باشد.
اما انیمیشن مهاجرت پتانسیل تبدیل شدن به انیمیشنی فراتر از انیمیشنهای ایلومینیشن را دارد، اما چقدر حاضر به ریسکپذیری است؟ این انیمیشن درواقع دومین انیمیشن استودیو در سال ۲۰۲۳ محسوب میشود و پروژه کوچکتر و جمعوجورتری در مقایسه با انیمیشن ماریو بهنظر میرسد. بهطور خلاصه اگر بخواهم بگویم انیمیشن پتانسیل غافلگیر کردن بیننده را دارد، اما خب وقتی در مورد چنین اثری صحبت میکنیم باید انتظارات خود را پایین بیاوریم و ایلومینیشن هم ثابت کرده است که اهل ریسک و خطر نیست.
در نگاه اول انتظار داریم که انیمیشن از نگاه افراد کم و سن سال اثری را به تصویر بکشد که مشکلات و چالشهای مهاجرت یک خانواده مرغابی را نشان دهد. در عمل هم این کار را انجام میدهد و ما در طول داستان قرار است شاهد مواجه شدن اعضای خانواده با ترسهایی که دارند باشیم. اما نکته منفی قضیه از جایی آغاز میشود که این داستان قرار نیست چالش خاصی را برای آنها داشته باشد و انیمیشن تا حد امکان همهچیز را ساده و بدون عمق خاصی به تصویر کشیده است.
اما آیا این کاملا یک نکته منفی است؟ مشخصا جواب منفی است و انیمیشن درواقع تنها یک هدف دارد و آن هم سرگرم کردن افراد کم سن و سال است. انیمیشن ادعایی برای ارائه یک داستان فراتر از یک انیمیشن برای کودکان ندارد و حد و حدود خود را بهخوبی میداند. درواقع آنها قرار نیست با اضافه کردن محتویات اضافه و بعضا غیر مرتبط خود را بیهوده به چالش بکشند و ما درنهایت قرار است سفر یک خانواده بامزه را تماشا کنیم که هر یک هدفی از این موضوع دارند.
اگرچه داستان انیمیشن درنهایت خیلی عمق خاصی ندارد و از همان ابتدا هم میتوانیم پایان فیلم را تصور کنیم، اما انیمیشن کاری را انجام داده است که یکی از انیمیشنهای سال ۲۰۲۳ نتوانسته است به آن دست پیدا کند و آن هم دنباله انیمیشن فرار مرغی است. البته این مقایسه خیلی شاید درست نباشد، اما انیمیشن«مهاجرت» از بخشی به انیمیشن فرار اردکی تبدیل میشود که میتواند دنباله به مراتب بهتری برای انیمیشن فرار مرغ بهجای انیمیشنفرار مرغ:طلوع قطعه لقب بگیرد.
با اینکه انیمیشن در مجموع حرف خاصی برای گفتن ندارد، اما در بخش پایانی داستانی بهمراتب جذابتری را نسبت به اوایل خود دنبال میکند و باعث میشود دنیای انیمیشن و اهداف خانواده بزرگتر و بهتر شود. درواقع ما در دو بخش اول انیمیشن بیشتر شاهد مسائلی هستیم که کوتاه مدت جذاب هستند و ظاهرا خود سازندگان هم خیلی زود متوجه این قضیه شدهاند تا بیشتر زمان انیمیشن را در این بخشها هدر ندهند.
در ادامه و با معرفی شخصیت شرور انیمیشن، حالا شاهد بزرگتر شدن داستان آن هستیم که باعث میشود یک فرار اردکی جذاب را در ادامه شاهد باشیم. اما پایانبندی انیمیشن چیزی است که میتوانیم انتظار آن را داشته باشیم، اما سؤال این است که انیمیشن مهاجرت میتواند شروع کننده یک مجموعه تازه برای ایلومینیشن باشد؟ نکته این است که انیمیشن برخلاف آثاری مثل مینیونها یا Sing فاقد دنیایی است که پتانسیل و کشش دنباله و قسمتهای بیشتر را داشته باشد و به همین منظور سخت است که تصور کنیم داستان انیمیشن میتواند ادامه پیدا کند.
اگرچه پایانبندی انیمیشن احتمال این موضوع را رد نمیکند، اما برخلاف اثری مثل Sing که از موفقترین کارهای غیر مینیونی این استودیو است، انیمیشن مهاجرت دنیای کوچکتر و محدودتری دارد که سخت است بتوان داستانی فراتر از مهاجرت یک خانواده مرغابی و در ادامه فرار از دست یک آشپز دیوانه را ارائه کرد. بااینحال هدف اصلی ایلومینیشن همیشه سرگرم کردن بیننده بوده است و حتی قصد اینکه داستانی عمیق و ماندگار را ارائه کند هم ندارد.
در انیمیشن «مهاجرت» هم این موضوع را شاهد هستیم و ما باز هم المانهای اصلی استودیو را میتوانیم مشاهده کنیم. سرعت و روند اتفاقات انیمیشن تا حد زیادی بالا است و انیمیشن درواقع در هیچ زمانی متوقف نمیشود. این موضوع البته در کارهای استودیو اتفاق غیر منتظرهای نیست و انیمیشن نمیخواهد بیننده خسته شود و میخواهد داستانی سر راست و سرگرم کننده را ارائه کند که مشخصا اگر بخش کمدی جواب دهد، انیمیشن میتواند به اهدافش برسد.
بخش کمدی و حیوانات سخنگو و بامزه بخش جداییناپذیری از کار هستند. اگر انتظارات خیلی بالایی نداشته باشیم، بخش کمدی انیمیشن کیفیت خوبی دارد و حتی با اینکه شوخیهای آن در مقایسه با کارهای استودیو کمی تکراری بهنظر برسند، اما باز هم پیادهسازی خوب و مناسبی را دارند. بخش کمدی انیمیشن تا حدی مدیون صداپیشگان خود نیز است. دنی دویتو در نقش عمو دن یکی از نقاط قوت انیمیشن و بخش کمدی آن محسوب میشود.
درواقع شاید در ابتدا فکر کنیم این شخصیت ممکن است در طول راه به مشکل انیمیشن تبدیل شود، اما شخصیت نسبتا متفاوتتر آن نسبت به دیگر اعضای خانواده تا صداپیشگی دویتو عملا او را به ستاره انیمیشن تبدیل کرده است. البته بهطور کلی صداپیشگان انیمیشن عملکرد خوبی دارند و باعث شدهاند تا انتظاری که میتوانیم از کمدی چنین اثری داشته باشیم محقق شود و ما صرفا شاهد نامهای بزرگی نیستیم که تاثیر خاصی در یک اثر نداشته باشند.
اما انیمیشن از نظر فنی کیفیت خوبی دارد و طبق معمول کارهای ایلومینیشن میتوان دنیایی جذاب، رنگارنگ و زیبا را تماشا کرد که باعث میشود افراد کم سن و سال بهراحتی به آن جذب شوند. همچنین برخلاف انتظار اولیه که انتظار داشتم زمان بیشتری را در نیویورک صرف کنیم، انیمیشن دارای تنوع محیطی خوبی هم است. اما این موضوع به چه معنا است؟ شاید در نگاه اول چنین تنوعی صرفا جالب باشد و فکر کنیم سازندگان تصمیم داشتهاند تا جای امکان ما را به محیطهای مختلف و جذاب ببرند.
اما انیمیشنهای ایلومینیشن از آنجاییکه از نظر داستان عمق خیلی خاصی ندارند، نیاز دارند تا این مشکلات و کمبودها را به شکل دیگری حل کنند. یکی از این راهحلها ارائه محیطهای جذاب و تماشایی است و اگر تعداد محیطها کم باشد، مشکلات دیگر انیمیشن بیشتر به چشم میآیند. درواقع تنوعی محیطی در آثار اخیر استودیو به مکمل بخش کمدی و شوخیهای معمول آثار استودیو تبدیل شده و حداقل در اینجا هم این روش جواب داده است.
درواقع ما اگر زمان بیشتری را در نیویورک صرف میکردیم، کم کم از روند داستان خسته میشدیم و دلیل آن هم دقیقا این است که محیط نیویورک برای ما عادی شده است و حالا در حال توجه به دیگر بخشهای انیمیشن هستیم. این موضوع حتی برای افراد کم سن و سال هم صدق میکند و بدین ترتیب ایلومینیشن با هوشمندی از این مشکلات آگاه است و از آن دوری میکند تا اثری را که میخواهد درنهایت ارائه کند.
انیمیشن «مهاجرت» درنهایت انیمیشن با کیفیت، جذاب و سرگرمکنندهای از ایلومینیشن است که با اینکه نه بهترین کار استودیو و نه بهترین انیمیشن سال ۲۰۲۳ است، اما باز هم به اهدافی که میخواهد میرسد. همچنین انیمیشن ارجاع جذابی به انیمیشن فرار مرغی از نگاه اردکها دارد. انیمیشن در هیچ موردی زیادهروی نمیکند و درنهایت بدون اینکه ریسک خاصی را انجام دهد، انیمیشنی سرگرم کننده و بامزه تبدیل میشود که حداقل میتوان آن را یکبار در جمع خانواده تماشا کرد و شاید این بهترین نکته انیمیشن باشد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است