• کد خبر: 9706
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:2 اسفند 1402 ساعت: 12:35

بگو بخند و آشتی مخاطبان با مسابقات استعدادیابی

مسابقه استعدادیابی «بگو بخند» بستری فراهم کرده تا در کنار سرگرم بودن، استعدادهایی که شرایط دیده شدن نداشتن دیده شوند. 


مسابقه استعدادیابی «بگو بخند» هم بستری فراهم کرده تا در کنار سرگرم بودن، استعدادهایی که شرایط دیده شدن نداشتن دیده شوند. اگر به صفحه تلوبیون برنامه «بگو بخند» مراجعه کنید می‌بینید که در مرحله پایانی مقدماتی این برنامه یک میلیون بازدید داشته است. این خودش مصداق بارزِ این نکته است که مردم با تمام فراز و نشیب‌ها و پستی‌ها و بلندی‌ها تلویزیون می‌بینند. «بگو بخند» به تهیه‌کنندگی مسعود شریعت‌نیا، کارگردانی شهاب عباسی با اجرای عبدالله روا و داوری بیژن بنفشه‌خواه، نعیمه نظام‌‌دوست، هومن برق‌نورد و شهرام شکیبا در عرصه موسیقی، تئاتر، استندآپ و شعر هر هفته سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۲۰ روی آنتن رفته است و توانسته در میان برنامه‌هایی که صرفاً مسابقه‌اند با تزریق خنده مخاطبان خودش را پیدا کند.

یک برنامه پرمخاطب

شبکه نسیم پاییز امسال برنامه شاد و مفرح ویژه‌ای را روانه آنتن نکرد و برنامه‌هایی مانند «خوش نمک ۲» و «نیم‌بند» نیز موفق نشدند توجه و رضایت عده زیادی از مخاطبان را جلب کنند و در نهایت اتفاق خاصی را رقم نزدند. جای برندهای این شبکه هم در جدول پخش خالی‌ است. در این شرایط مسابقه «بگو بخند» توانسته بود با ساختاری استاندارد و کیفیتی قابل قبول، مخاطبان را سرگرم کرد.

این مسابقه اولین‌بار به مناسبت نوروز ۱۴۰۲، با حضور چهره‌های شناخته‌شده کمدی مانند یوسف صیادی، رضا شفیعی‌جم و بهنام تشکر، در قالب گفت‌وگومحور روی آنتن رفت. همچنین کمدین‌ها و طنزپردازانی مانند اصغر سمسارزاده و جواد انصافی نیز اجراهایی در برنامه داشتند. «بگو بخند» خرداد ۱۴۰۲ با ساختار اصلی‌اش یعنی به در قالب مسابقه و با حضور افراد مستند در زمینه کمدی، به شبکه نسیم رسید. حالا تولید فصل دوم مسابقه آغاز شده و «بگو بخند ۲» از اواخر پاییز روی آنتن رفت.

اگرچه مخاطبان بهترین نمونه این مسابقات را در «خنداننده برتر» و «خنداننده‌شو» دیده بودند. بنابراین کار «بگو بخند» برای دیده شدن سخت بود. اضافه شدن بخش‌هایی مانند اجرای نمایش کمدی، شعر طنز و کمدی نشسته ویژه معولان در کنار استندآپ کمدی، باعث شده «بگو بخند» حساب خود را از برنامه‌های مشابه جدا کند و مخاطبان شاهد اتفاق جدیدی در مسابقه باشند. تلاش این مسابقه برای معرفی افراد بااستعداد در زمینه نمایش و ادبیات طنز، نتیجه داد و تنوع خوبی در مسابقه ایجاد شد.

ناگفته نماند «بگو بخند» با همه امتیازهایش، ضعف‌هایی نیز دارد. پشت صحنه‌های طولانی و غیرخلاقانه گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان، همچنین کیفیت ضعیف اجرای بعضی از آن‌ها، از ایرادهای این مسابقه بود.

اگر این برنامه بتواند میزبان کمدین‌هایی باشد که کمتر در برنامه‌های تلویزیونی حاضر شده‌اند، قسمت‌های گفت‌ومحور نیز برای مخاطبان جذاب خواهد بود، وگرنه تغییر ساختار برنامه در این قسمت‌ها، کمکی به جذابیت آن نخواهد کرد. طبق آن‌چه در قسمت‌های گفت‌وگومحور فصل اول دیدیم، گفت‌وگو با چهره‌ها با سوالات نه چندان خلاقانه و معمولی پیش رفت، بنابراین سازندگان «بگوبخند ۲» باید گفت‌وگوی متفاوتی را طراحی کنند. روی هم رفته، بهتر است «بگو بخند» هویت خود را به عنوان یک مسابقه استعدادیابی حفظ کند.

ترکیب دوست داشتنی داوران

در «بگو بخند ۲» تغییری در داوران ایجاد شده است. بیژن بنفشه‌خواه و هومن برق‌نورد در جمع داوران حضور ندارند و علیرضا خمسه و شهاب عباسی جای آن‌ها را گرفته‌اند. علیرضا خمسه جزو چهره‌های محبوب کمدی‌ست و در این زمینه صاحب دانش و تجربه است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که تحلیل‌های او از اجرای شرکت‌‌کنندگان دقیق و ریزبینانه باشد. علاوه بر این، خمسه جزو چهره‌های تکراری و پُرکار تلویزیون نیست، در نتیجه حضور او در مقام داور «بگو بخند» برای مخاطب جذاب خواهد بود. علیرضا خمسه تا به حال تجربه داوری در مسابقات تلویزیونی را نداشته، اما او در مسابقه محبوب «خنداننده برتر» حضور داشت و با جواد رضویان رقابت می‌کرد. حضور علیرضا خمسه در «بگو بخند»، جای خالی یک بازیگر پیش‌کسوت و با تجربه را در جمع داوران پر خواهد کرد.

شهاب عباسی که در فصل اول «بگو بخند» کارگردانی مسابقه را برعهده داشت، جلوی دوربین آمده و در جایگاه داور نشسته است. عباسی به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان، آثار مختلفی را در تلویزیون تولید کرده و کارنامه بلند بالایی دارد. اثر مهم کارنامه هنری او، مجموعه «خنده‌بازار» است که اولین‌بار نوروز ۹۰ پخش شد. در آن مقطع، شوخی با برنامه‌ها و مجریان تلویزیون که بینندگان فراوانی داشتند، حرکت نو و تازه‌ای بود و مورد استقبال قرار گرفت، اما دیگر کمدی‌های آیتمی او مانند «شکر پنیر» و «دست به نقد»، موفقیت «خنده‌بازار» را تکرار نکردند. اکنون باید دید شهاب عباسی که خود کارگردانی مسابقه در فصل اول را برعهده داشته و کاملا با فضای «بگو بخند» آشناست، در جایگاه داور چه عملکردی خواهد داشت.

شهرام شکیبا همچنان در فصل دوم «بگو بخند» نیز حضور دارد. در فصل اول، تنها صاحب‌نظر درباره بخش شعر طنز شکیبا بود و سه داور دیگر در این زمینه حرف خاصی برای گفتن نداشتند، بنابراین حضور او در جمع داوران، برای ارزیابی اشعار شرکت‌کنندگان لازم است. شهرام شکیبا به دلیل تسلط بر حوزه ادبیات طنز، درباره متن استندآپ شرکت‌کنندگان و شوخی‌های آنان نیز اظهارنظر می‌کرد.

نعیمه نظام‌دوست دیگر داور فصل قبل است که در «بگو بخند ۲» نیز داوری می‌کند. این بازیگر معمولا به شرکت‌کننده‌ها رای سفید می‌داد و برخلاف دیگر داوران، نظر منفی‌اش را با ملاحظه فراوان بیان می‌کرد. تاکید نظام‌دوست بیشتر روی جنبه‌های مثبت اجراها بود و گاهی در این رویکرد خود زیاده‌روی می‌کرد. این داور گاهی نیز نظراتش را به صورت کلی درباره اجراها مطرح می‌کرد و مانند دیگر داوران، دلایل رای مثبت خود را با جزئیات توضیح نمی‌داد. با توجه به این که هومن برق‌نورد، بیژن بنفشه‌خواه و شهرام شکیبا معمولا در اظهار نظر منفی خود سرسخت و جدی بودند، بنابراین نظام‌دوست عمدا موضع متفاوتی داشت تا تعادلی در قضاوت کار شرکت‌کنندگان ایجاد شود.

مائده کاشیان

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است