گفت‌وگو با مرتضی کهزادی طراح گریم فیلم ضد؛

با بازیگران ضد، به ۴۰ سال قبل برگشتیم

مرتضی کهزادی طراح گریم سینما و تلویزیون ایران است. او طراح و مجری گریم آثار متعددی همچون سریال پایتخت 5 ، سریال سرزمین کهن ، سینمایی محیا ، سینمایی انتهای خیابان هشتم، شهرزاد (فصل دوم ) و... بوده است.


مرتضی کهزادی طراح گریم سینما و تلویزیون ایران است. او طراح و مجری گریم آثار متعددی همچون سریال پایتخت ۵ ، سریال سرزمین کهن ، سینمایی محیا ، سینمایی انتهای خیابان هشتم، شهرزاد (فصل دوم ) و… بوده است. کهزادی همچنین طراح گریم فیلم سینمایی «ضد» بوده که با این فیلم  نامزد سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی جشنواره فجر ۴۰ شد. او درباره طراحی گریم این فیلم گفت: اسناد و مدارک فیلم «ضد» فیلم و عکس‌های مربوط به آن دوره بود که ما صددرصد به استناد آن کار کردیم اما شبیه‌سازی نکردیم.

گفتگو با این طراح گریم را در ادامه می‌خوانید.

به عنوان سوال اول لطفا بگویید چطور به طراحی نهایی برای شخصیت‌ها و چهره آن‌ها رسیدید؟

‌پس از خواندن فیلم‌نامه «ضد» کاملا متوجه شدم که با یک کار دهه شصتی و تاریخی روبه‌رو هستم. در حقیقت اساس کار بر این بود که ما ۴۰ سال قبل را به تصویر بکشیم و مجبور بودیم که تیپ و چهره را به سمت آن دوره ببریم. در «ضد» دو طیف اصلی وجود دارد؛ گروهک منافقین و گروه حز‌ب‌اللهی‌های انقلابی، که هرکدام تیپ خاص خود را دارند. من بر اساس چهره‌ بازیگران چند ایده به امیرعباس ربیعی کارگردان ارایه دادم و او هم نظراتش را بیان کرد. در نهایت با نظر خود بازیگران به نتیجه نهایی رسیدیم، چرا که بازیگر باید با چهره مطلوب و راحت جلو دوربین برود.

به عنوان چهره‌پرداز تا چه اندازه مبتنی بر متن و چه اندازه مبتنی بر سلیقه‌ عمل می‌کنید؟

نظر شخصی من این است که فیلم‌نامه، ۳۰درصد ماجرا و ۷۰درصد باقی‌مانده سلیقه شخصی است؛ البته سلیقه‌ای که مبتنی بر شرایط و دوره فیلم‌نامه باشد و همچنین به چهره بازیگر بنشیند. در «ضد» ما مجبور بودیم چهره‌ها را به سمت دهه ۶۰ ببریم.

طبق تجربه من، کارگردان در زمان شبیه‌سازی از طراح گریم کمک می‌خواهد. من چندین تجربه شبیه‌سازی داشتم و در آن پروژه‌ها به کارگردان کمک کردم. در ابتدای راه همکاری با امیرعباس ربیعی در «ضد»، فکر می‌کردم راه سختی را در پیش دارم و با او به مشکل می‌خورم چراکه شنیده بودم کارگردان سخت‌گیری است. اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که یکی از راحت‌ترین کارگردانانی بود که با او همکاری داشتم. من تمام تست گریم شخصیت‌های اصلی و فرعی را در سه جلسه پیش تولید انجام دادم و نتیجه مطلبوب را هم گرفتم.

تعامل شما با بازیگر به چه صورت بوده است؟

این حق طبیعی بازیگران است که درباره گریم‌شان نظر دهند. البته ما درباره گریم‌های زیبایی صحبت نمی‌کنیم، موضوع ما شخصیت‌پردازی است. طراح گریم باید در گریم شخصیت‌پردازی نظر قطعی بدهد اما در کنار این موضوع باید توجه داشته باشیم که اگر بازیگر از گریم راضی نباشد و جلوی دوربین برود، نمی‌تواند بازی خوبی ارایه دهد. من نظر بازیگر را واجب می‌دانم و معتقدم باید با بازیگر تعامل داشت که از طریق چهره‌پردازی مطلوبش بازی بهتری ارایه دهد. من در این زمینه با تمام بازیگران «ضد» تعامل خوبی داشتم.

از چالش‌های خود در پروژه «ضد» برایمان بگویید.

زمانی که فیلم‌نامه «ضد» را خواندم احساس نکردم چالش‌برانگیز است اما پس از وارد شدن به اتاق گریم و شروع تست‌زنی، جذابیت گریم‌های کار برایم بیشتر شد. بزرگترین چالش من این بود که «ضد»، اولین فیلم من در دوره تاریخی دهه ۶۰ بود. همچنین دومین چالش من، شبیه‌سازی شخصی مانند شهید‌بهشتی بود؛ شباهت گریم باید به حداکثر می‌رسید. در نهایت خوشبختانه کاندید سیمرغ بلورین هم شدم و از این چالش‌ها جان سالم به در بردم.

در کارهای تاریخی طراح گریم نقش غیرقابل انکاری دارد. آیا برای طراحی در فیلم «ضد» از اسناد و مدارک خاصی بهره جسته یا تخیلی بوده‌اند؟

اسناد و مدارک فیلم «ضد» فیلم و عکس‌های مربوط به آن دوره بود که ما صددرصد به استناد آن کار کردیم اما شبیه‌سازی نکردیم. ما شخصیت «سعید» را از هیچ‌جا کپی و تلاش نکردیم شبیه چهره واقعی کسی باشد. اما دو شخصیت محمدرضا کلاهی و شهید بهشتی را صد در صد از روی عکس‌ها استناد کردیم. مشکل اساسی ما در گریم محمدرضا کلاهی این بود که به جز یک فریم هیچ عکس دیگری از او وجود نداشت. این مشکل اساسی من در بحث شبیه‌سازی محمدرضا کلاهی بود و به استناد همان عکس نامطلبوب، گریمش را انجام دادم. اما با توجه به عکس‌ و فیلم‌های زیاد شهیدبهشتی، تمام سعی خودم را کردم تا بازیگر را شبیه به ایشان دربیاورم.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است