غافلگیری با ابتذال‌های پی‌درپی

فیلم سینمایی هاوایی نه کارگردانی خوبی دارد، نه تصویربرداری مشخصی دارد و نه حتی بازی‌های خوبی دارد؛ ولی گویا تدارکات خوبی داشته است .


فیلم هاوایی ویدیوکلیپ بد است با یک موضوع تکراری. چند ایرانی در کشورهای جنوب شرق آسیا جولان می‌دهند و تصویر پر است از نوشیدنی و ساحل و زنان چشم بادامی و رقص نور و کلاب و شلوارک.

در گذشته برخی از فیلمسازان ایرانی وقتی حوصله‌شان سر می‌رفت گروه را جمع می‌کردند و می‌بردند شمال یک پروژه سینمایی می‌ساختند و فال و هم تماشا. چندی بعد، دیگر شمال جواب نبود و ترکیه جای آن را گرفت. حالا هم که تایلند و هاوایی شده مقصد آن برخی از فیلمسازان.

فیلم سینمایی هاوایی نه کارگردانی خوبی دارد، نه تصویربرداری مشخصی دارد و نه حتی بازی‌های خوبی دارد؛ ولی گویا تدارکات خوبی داشته است چراکه بازیگران در طول فیلم مدام در حال خوردن و کشیدن هستند.

اجازه بدهید کمی از بد بودنش برایتان تعریف کنیم؛ فیلمساز چند بار از موسیقی ساسی مانکن در فیلم خود استفاده کرده که همین یک مورد به خوبی نشان دهنده ابتذال هاوایی است. ولی خب کارگردان از این رو اصلا کم نگذاشته و مخاطب را مدام با ابتذال‌های پی‌درپی غافلگیر می‌کند.

اصرار به نشان دادن رقص و پای لخت زنان در فیلم نشان می‌دهد هاوایی حرفی ندارد که بزند و برای دیده شدن روی همین چیزها حساب باز کرده است.

فیلم هاوایی مثلا یک فیلم کمدی است ولی مخاطب در هیچ کجای آن نمی‌خندد و فقط منتظر است این سم تصویری تمام بشود.

اما تصور نگارنده این است که کلا ساخت این فیلم بهانه‌ای بوده تا اعتبار سینمایی و هنری امین حیایی را به باد بدهند. امیر جعفری هم تازگی‌ها هر فیلمی سمت تایلند ساخته شود را چشم بسته قرارداد می‌بندد. فقط امین حیایی بی‌نواست که به شدت ضرر کرده با نقش‌آفرینی در این ویدیوکلیپ.

گفت‌وگو با بهمن گودرزی کارگردان فیلم هاوایی:

اکران‌های طولانی نفس فیلم‌های در انتظار را می‌گیرد
فیلم سینمایی «هاوایی» از چهارشنبه ۱۳ دی در سینماها اکران شده است. اظهارات بهمن گودرزی کارگردان این فیلم سینمایی را در ادامه می‌خوانید:

داستان این فیلم در قالب یک درام اجتماعی در بستر کمدی روایت می‌شود. در واقع «هاوایی» درباره خروج و پناهنده شدن ورزشکاران (در کشورهای دیگر) است که تاکنون درباره آن فیلمی ساخته نشده است. فیلمنامه این اثر درباره همان مدینه فاضله‌ای است که عده‌ای از ورزشکاران نسبت به فعالیت در خارج از ایران دارند. البته بعضاً شاهد هستیم که پس از رفتنشان اتفاقات دیگری رخ می‌دهد. ۹۰ درصد فیلم در هنگ‌کنگ فیلمبرداری شده و ۱۰ درصد آن در ایران. امین حیایی، امیر جعفری، امیر حسین رستمی، و… بازیگران ایرانی اثر در کنار بازیگرانی از کشور هنگ‌کنگ هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

ما زمان زیادی در انتظار فرا رسیدن اکران عمومی فیلم «هاوایی» بودیم؛ باید ساز و کاری برای مدت اکران همه فیلم‌ها و زمان پایان اکرانشان وجود داشته باشد تا به این صورت همه آثار بتوانند نفس بکشند. اگر قرار بر این باشد که فیلمی یک سال روی پرده بماند، تکلیف بقیه فیلم‌ها چیست و آنها چه کاری باید انجام دهند؟ ما در کنار اکران فیزیکی در سینماها، گزینه‌های دیگری چون اکران آنلاین و پخش ویدئویی هم داریم. بنابراین از مقطعی به بعد فیلم‌های روی پرده می‌توانند به آن سمت کوچ کنند و ادامه درآمدزایی خود را در آن سو پی بگیرند. ماندن طولانی مدت فیلم‌ها روی پرده سینماها، جای بقیه آثار را گرفته و فرصت نفس کشیدن به فیلم‌های دیگر نمی‌دهد. باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

آروین موذنزاده/ محسن فراهانی

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است