«ملکه آلیشون»؛ بیا و به طبیعت بازگرد

فیلم تلاش می‌کند به نوعی رابطه ناسالم جهان مدرن با طبیعت را به نوعی بازیابی کند و به نسل امروز شیوه زندگی با طبیعت را یاد دهد.


پاسخی که طبیعت به تو خواهد داد، کمی ترسناک به نظر می‌رسد. رفتار طبیعت با انسان پیامد رفتار آدمی با طبیعت است. درون مایه داستان «ملکه آلیشون» همین ماجراست. گروه سنی کودکان که مخاطبان اصلی این فیلم هستند، روایتی از یک کودک را می‌بینند که سرنوشتش با طبیعت گره خورده و به سبب بد رفتاری با آن در گرفتاری افتاده است. گریم‌های سنگین بازیگران، محیطی که رعب‌آور به نظر می‌رسد، موسیقی و طراحی صحنه و لباس همگی در خدمت داستان قرار گرفتند تا موضوع اصلی را بیان کنند.

کودکی که در شرایطی دشوار قرار گرفته، مامور است تا اشتباهش را با بازپس‌گیری یک سرمایه طبیعی دیگر، جبران کند. فیلمساز سعی کرده حس و حال شخصیت‌ها را در ابعاد مختلف برای مخاطبش ساده سازی کند؛ به طوری که برای فهم آن به مشکل نخورد. درست است که ترس و وحشت ممکن است گاهی مخاطب خردسال را فراگیرد اما روند داستان و شاه‌راهی که مقابل پای شخصیت اصلی فیلم قرار می‌گیرد، هر چه جلوتر می‌رود، امید را زنده نگه می‌دارد و بر قوت آن اضافه می‌کند.

درواقع فیلم تلاش می‌کند به نوعی رابطه ناسالم جهان مدرن با طبیعت را به نوعی بازیابی کند و به نسل امروز شیوه زندگی با طبیعت را یاد دهد. فیلم سعی دارد نشان دهد که مشکلاتی که به نظر می‌رسد از دل طبیعت درآمده، مربوط به خود انسان‌هاست و هر جا ضرری برای بشر اتفاق می‌افتد، از دل عملکرد آدم‌های کره زمین به وجود آمده است.

هدف فیلمساز در قالب داستان و نقش‌ها و شخصیت‌ها شکل گرفته، و در نهایت «ملکه آلیشون» ساخته شده است. به نظر می‌آید این اثر معیارهایی که یک فیلم مهیج و داستانی که متناسب برای گروه سنی کودکان را داشته باشد، دارد و می‌تواند آنچه لازم است را به مخاطبش نشان داده و به او یاد دهد.

*علی کریمی

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است