در «آسمان غرب» چه گذشت؟

علی رغم صداگذاری نامناسب، تعلیق در فیلمنامه به ویژه در قسمتی که خبر سقوط هواپیمای عراقی به شهرک کارکنان هوایی کرمانشاه می‌رسد، به تصویر کشیدن تلاش‌های سربازان و مردم در کنار نظامیان با دکوپاژ خوب و ریتم مناسب، دکوپاژ‌های هوایی و تدوین سریع، همگی باعث تاثیرگذاری فیلم می‌شود.



فیلم «آسمان غرب» نوشته و کار محمد عسگری در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در سانس اول برج میلاد به نمایش درآمد. فیلم داستان رشادت‌های شهید علی اکبر شیرودی در روزهای نخست جنگ در منطقه غرب، شهرهای استان کرمانشاه و عمدتا سر پل ذهاب است. شیرودی و دوستانش بر خلاف فرمان بنی صدر به صورت خودجوش برای از بین بردن نیروهای مستقر در غرب مرز تلاش می‌کنند و به این ترتیب غرب کشور را از دست نیروهای مهاجم نجات می‌دهد.

«آسمان غرب»، فیلمی است که فضای روزهای نخست جنگ را به خوبی به تصویر می‌کشد. شخصیت‌پردازی شهید شیرودی و همراهانش، به ویژه با بازی‌های قابل توجه میلاد کیمرام و امیر حسین آرمان سبب می‌شود که مخاطبان به خوبی با فضای روزهای نخست جنگ آشنا شوند. در زمانی که ارتشی‌ها هنوز با جنگ آشنایی کامل ندارند و فضای تجاوز به کشور و جان باختن انسان‌های بی‌گناه عمیقا آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا جایی که تصمیم می‌گیرند با دور زدن فرمان بنی صدر، به دفاع از کشور بپردازند.

در واقع بزرگ‌ترین شاخصه شهید شیرودی و متعاقب آن فیلم آسمان غرب در مقایسه با سایر فرماندهان دفاع مقدس، این است که در روزهای ابتدایی جنگ با ایستادگی و سماجت تمام در مقابل فرمان غلط رئیس جمهور وقت ایستاد و به همراه سه هلی کوپتر دیگر دو روز تمام به نابود کردن تانک‌ها و توپخانه دشمن پرداخت. پس از آن یاران شیرودی در سر پل ذهاب حماسه‌ای آفریدند و در یک جنگ نظامی –چریکی که در همکاری با مردم محلی شکل گرفته بود، با حمایت هوایی شیرودی، شهر را از سقوط نجات دادند.

کارگردانی فیلم «آسمان غرب»، آن را به یکی از فیلم‌های قابل تامل در جشنواره فجر چهل و دوم و فیلم‌های دفاع مقدسی تبدیل کرده است. نماهای باز از پادگانی که عشایر را اسکان داده و سکانس پلان‌هایی که به صورت همزمان مردم و ارتش را به تصویر می‌کشد، سبب درک فضای ملتهب روزهای آغازین جنگ می‌شود؛ زمانی که حتی شنیدن آژیر قرمز معنای امروزینش را برای مردم عادی نداشت.

علی رغم صداگذاری نامناسب، تعلیق در فیلمنامه به ویژه در قسمتی که خبر سقوط هواپیمای عراقی به شهرک کارکنان هوایی کرمانشاه می‌رسد، به تصویر کشیدن تلاش‌های سربازان و مردم در کنار نظامیان با دکوپاژ خوب و ریتم مناسب، دکوپاژ‌های هوایی و تدوین سریع، همگی باعث تاثیرگذاری فیلم می‌شود. «آسمان غرب» توانسته به یکی از فیلم‌های موفق جشنواره تبدیل شود و به خوبی به تماشاگران نشان دهد که در «آسمان غرب« بر مردم و ارتشی‌ها چه گذشته است.

*سحر ناسوتی

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است