مروری بر فیلمهای راه یافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

لیست فیلم های راه یافته به بخش چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.


هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شامل داریوش ارجمند، حسین زندباف، روح الله سهرابی، محمدرضا عباسیان، محمدحسین لطیفی، احمد مرادپور و محمدحسین نیرومند، لیست فیلم‌های راه یافته به این دوره جشنواره را در سه بخش سودای سیمرغ، نگاه نو و پویانمایی اعلام کرد. ماهنامه صبا در این شماره به معرفی فیلم‌های منتخب پرداخته است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

سودای سیمرغ

آبی روشن

کارگردان: بابک خواجه پاشا

تهیه‌کننده: سیدمحمدحسین میری

بابک لطفی خواجه پاشا دومین ساخته سینمایی‌اش را هم به جشنواره فیلم فجر فرستاد تا در دو سال متوالی یکی از کارگردان‌های حاضر در این رویداد باشد. آبی روشن فیلمی اجتماعی است که در شهر تبریز می‌گذرد.

خلاصه فیلم و عوامل:

فیلم آبی روشن اثری اجتماعی است. این فیلم علاوه بر لوکیشن‌های مختلف در بازار تبریز فیلمبرداری شده و روایتی درام از مشکلات یک مرد با بازی مهران احمدی را روایت می‌کند.

بازیگر اصلی این فیلم مهران احمدی است که مرتضی امینی تبار، بازیگر جوان سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با مهران احمدی همبازی است. مهران غفوریان، سارا حاتمی، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد دیگر بازیگران فیلم هستند.

 

آسمان غرب

کارگردان: محمد عسگری

تهیه کننده: حبیب‌اله والی نژاد

آسمان غرب دومین ساخته محمد عسگری است که سال گذشته فیلم اتاقک گلی را به جشنواره فرستاد که با استقبال مخاطبان و منتقدان روبرو شد. این فیلم محصول مشترک از بنیاد سینمایی فارابی، ارتش جمهوری اسلامی و حوزه هنری در استان کرمانشاه است.

خلاصه فیلم و عوامل:

فیلم آسمان غرب با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.

میلاد کی‌مرام، امیر حسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی بازیگران این فیلم هستند.

آغوش باز

کارگردان: بهروز شعیبی

تهیه‌کننده: علیرضا سرتیپی

بهروز شعیبی در ششمین تجربه سینمایی خود به سراغ یک داستان عاشقانه رفته است و آغوش باز را با حضور تعداد زیادی از بازیگران مطرح تولید کرده است.

خلاصه فیلم و عوامل:

سه‌ قصه عاشقانه…، سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند؛ این خلاصه‌ای است از داستان فیلم آغوش باز.

حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، و با حضور هنرمندانه: مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. تهیه‌کنندگی این کار را علی سرتیپی به عهده دارد و فیلمنامه آن را مهرداد کوروش‌نیا و محمدسجاد نجفی به‌طور مشترک نوشته‌اند. این فیلم‌نامه همچنین بر اساس طرحی از بهروز شعیبی نوشته شده است.

 

احمد

کارگردان: امیر عباس ربیعی

تهیه‌کننده: حبیب اله والی نژاد

امیرعباس ربیعی که با ساخت فیلم‌های ضد و لباس شخصی نشان داد یک فیلمساز جسور و کاربلد در سینمای انقلاب و دفاع مقدس معرفی شده است در سومین تجربه فیلمسازی‌اش به سراغ روایتی از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم و حضور شهید احمد کاظمی در این فضا رفته است.

خلاصه فیلم و عوامل:

فیلم سینمایی «احمد»، محصول مشترک موسسه تصویرشهر و سازمان سینمایی سوره است و برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند؛ یادی است از رشادت‌های شهید احمد کاظمی در زلزله بم.

تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری و… بازیگران فیلم ربیعی هستند. امیرعباس ربیعی و رضا محبی‌نوری فیلمنامه احمد را نوشتند.

بهشت تبهکاران

کارگردان: مسعود جعفری جوزانی

تهیه کننده: فتح الله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی

بهشت تبهکاران جدیدترین ساخته مسعود جعفری جوزانی است که بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اولین نمایشش در جشنواره فیلم فجر خواهد بود. پیش تولید فیلم از خرداد ماه ۱۳۹۹ شروع شد اما اواخر تابستان ۱۴۰۱ فیلمبرداری این کار شروع و بخش زیادی از این اثر سینمایی در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری شد.

خلاصه فیلم و عوامل:

حسن جعفری کارمند شرکت نفت آبادان به تهران می آید و ناخواسته وارد ماجراهایی می‌شود. داستان این فیلم در زمان ملی شدن صنعت نفت و از سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود. سالی که احمد دهقان نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد.

امیرحسین آرمان، لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا یزدانی، بهنام تشکر، هومن برق‌ نورد، حسام منظور، رضا شفیعی‌ جم، فریبا متخصص بازیگران این اثر هستند، و همچنین افسانه بایگان و فرهاد قائمیان با نقش آفرینی خود، حضور افتخاری دارند. مدیرفیلمبرداری: امیر کریمی، تدوین: مهدی حسینی ‌وند، موسیقی: فردین خلعتبری، و نویسنده فیلمنامه مسعود جعفری جوزانی است.

پرویز خان

کارگردان: على ثقفى

تهیه کننده: عطا پناهی

علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی به سراغ مقطعی از زندگی معلم اخلاق فوتبال پرویز دهداری رفت و با گریم جالبی که روی سعید پورصمیمی نشسته است درباره این مربی فوتبال فیلمش را جلوی دوربین برد. پرویز خان در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آید.

خلاصه فیلم و عوامل:

فیلم سینمایی «پرویز خان» روایتگر زندگی پرویز دهداری، مربی فقید تیم ملی فوتبال ایران، در دهه ۶۰ است. «پرویز خان» به دوران مربی‌گری پرویز دهداری در تیم ملی فوتبال ایران می‌پردازد. در آن دوران، دهداری تیم ملی را برای حضور در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول آماده می‌کرد. اما اختلاف او با ستاره‌های تیم ملی باعث شد که ۱۴ بازیکن از تیم ملی استعفا دهند.

سعید پورصمیمی، مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، و اسکندر کوتی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 

تابستان همان سال

کارگردان: محمود کلاری

تهیه‌کننده: علی اوجی

محمود کلاری نابغه نور و تصویر است و تنها ایرانی برنده جایزه قورباغه نقره‌ای و نامزد قورباغه طلایی جشنواره کمرایمیج لهستان برای فیلم جدایی نادر از سیمین بوده است. او در سومین تجربه کارگردانی خود به سراغ یک داستان متفاوت رفته و تابستان همان سال را به تهیه‌کنندگی علی اوجی تولید کرده است.

خلاصه فیلم و عوامل:

عطای ۷ ساله را پیش یک رمالِ آینه‌بین می برند تا طی مراسمی دزد طلاهای عمه‌اش را در آینه شناسایی کند، عطا که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن شرایط بر زبان می‌آورد ندارد، برای رهایی از آن وضعیت ، هر آنچه از تعاریف عمه‌اش درباره‌ شک و تردید او نسبت به دزدی داوود پسر عمه دیگرش شنیده را بازگو می‌کند، غافل از آنکه این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده می‌شود.

علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاوید نیا، مهرو نونهالی و با حضور صابر ابر، پژمان بازغی، نسیم ادبی، رایان سرلک، رونیکا بهرام زاده و با هنرمندی مهران مدیری بازیگران فیلم تابستان همان سال هستند.

 

تمساح خونی

کارگردان: جواد عزتی

تهیه‌کننده: کامران حجازی

جواد عزتی بازیگر سینما و تلویزیون نیز امسال با ساخت اولین فیلم خود به جرگه کارگردان‌ها پیوست.  کامران حجازی مدیر تولید سریال زخم کاری که تهیه‌کنندگی آثاری چون مرد بازنده و کت چرمی را در کارنامه دارد در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه‌کننده فیلمش هم شده است.

خلاصه فیلم و عوامل:

در خلاصه داستان فیلم تمساح خونی یک جمله از سوی عوامل فیلم منتشر شده است: خلاصه: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

در این فیلم عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج و شبنم قربانی نقش‌آفرینی ‌می‌کنند.

 

دروغ‌های زیبا

کارگردان: مرتضی آتش زمزم

تهیه کننده: مرتضی آتش زمزم

فیلم دروغ های زیبا ساخته مرتضی آتش‌زمزم یکی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر است که محصول مشترک ایران و بنگلادش است و در کشور بنگلادش تولید شده است. قصه فیلم در شهرهای داکا و قاضی‌پور بنگلادش پیش می‌رود. دروغ‌های زیبا مورد توجه مطبوعات بنگلادش قرار گرفته است و احتمال می‌رود به عنوان نماینده سینمای بنگلادش به اسکار سال آینده معرفی شود.

خلاصه فیلم و عوامل:

در خلاصه داستان یک خطی فیلم دروغ های زیبا آمده است: فرشته و همسرش امجد برای زندگی به سختی تلاش می‌کنند.

جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس بازیگران اصلی هستند و دیگر عوامل عبارتند از: نویسندگان: مرتضی آتش زمزم، ممیت الرشید، صدابردار: فرامرز مختاری، صداگذار: حسین قورچیان، تدوین: کاووس آقایی، موسیقی: فواد حجازی.

 

دست ناپیدا

کارگردان: انسیه شاه حسینی

تهیه‌کننده: سید سعید سیدزاده

بازیگران: معصومه بافنده، نسرین احمدخانی، اعظم سادات موسوی، زیبا عسکری- و…

دست ناپیدا جدیدترین ساخته سینمایی انسیه شاه‌حسینی است. کارگردان سینمای دفاع مقدس این بار هم روایتی از رشادت‌های زنان را دستمایه ساخت فیلمش قرار داده تا عنوان تنها کارگردان زن حاضر در جشنواره فجر ۴۲ را یدک بکشد. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دست ناپیدا» چندی پیش با اشاره به دشواری‌های فیلم‌برداری در گرمای طاقت‌فرسای جنوب کشور گفت: در برخی مواقع، گرمای هوا به ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسید و ما زیر آفتاب مستقیم و در شرایط شرجی بسیار شدید با رطوبتی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد کار می‌کردیم.

خلاصه فیلم و عوامل:

در سال‌های ابتدایی جنگ یک زن خبرنگار با عده‌ای زن ایثارگر آشنا شده و سرنوشتش دچار تغییر می‌شود… این فیلم روایت‌گر زندگی زنی است که ۲۰۰ فانوسقه خونین بر دوش دارد و همه را در آب کارون شسته و به جبهه می‌فرستد.

دو روز دیرتر

کارگردان: اصغر نعیمی

تهیه‌کننده: محسن شیرازی

فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» با موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت به کارگردانی اصغر نعیمی و نویسندگی رضا مقصودی و حمید اکبری خامنه و براساس طرحی از سید محمد حسینی و تهیه کنندگی محسن شیرازی در بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شد.

خلاصه فیلم و عوامل:

سهیل و مریم زوج جوانی که سودای مهاجرت دارند، علیرغم توصیه‌های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می‌کنند. تا اینکه پدر مریم تصمیم می‌گیرد مبلغی که ازخواهرش به ارث برده را بین نوه‌هایش تقسیم کند. سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند، اما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آنها را برهم می‌زند تا اینکه …

در این فیلم سینمایی که با رویکرد طنز اجتماعی ساخته شده است سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش،کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوود نژاد به عنوان بازیگر حضور دارند. سید جمال ساداتیان به عنوان مشاور تهیه کننده،مرتضی هدایی(مدیر فیلمبرداری)،میثم مولایی(تدوین)،مسعود سخاوت دوست(اهنگساز) و عباس عباسی(طراح چهره پردازی) در این پروژه سینمایی حضور دارند.

 

شه سوار

کارگردان: حسین نمازی

تهیه‌کننده: حسین نمازی

حسین نمازی ساخت فیلم را با یک درام تلخ اجتماعی درباره پیوند اعضا آغاز کرد. فیلم آپاندیس قدم اول نمازی در فیلمسازی به حساب می‌آید که البته در فیلم دوم یعنی شادروان مسیر اصلی و ژانر مورد علاقه‌اش را پیدا کرد و یک کمدی اجتماعی با کیفیت را راهی جشنواره چهلم کرد.

خلاصه فیلم و عوامل:

به‌ دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار بهم خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.

این فیلم به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین نمازی ساخته شده و بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان، هومن برق‌نورد، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر و گیتی قاسمی، نقش‌آفرینی می‌کنند. تدوین «شه‌سوار» را میثم مولایی و صداگذاری آن را آرش قاسمی برعهده دارد. همچنین فردین خلعتبری موسیقی این فیلم‌سینمایی را ساخته است.

شور عاشقی

کارگردان: داریوش یاری

تهیه‌کننده: داریوش یاری

در این فیلم که محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد سینمایی فارابی به شمار می‌رود، داریوش یاری با بهره‌گیری از یک فیلمنامه دراماتیک، روایت تفکر برانگیزی از حرکت کاروان اهل بیت(ع) در مسیر کوفه را به تصویر کشیده است. «شور عاشقی» سومین ساخته سینمایی داریوش یاری است که برای‌ حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده شد.

خلاصه فیلم و عوامل:

فیلم شور عاشقی درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و سلما زنی است که مامور می شود رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب(س) باشد و با آگاهی دادن آدم‌هایی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند را روشن کند. در حقیقت این زن کار‌آگاهی سازی را انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود و حقیقت بار دیگر گم شود.

سیده شهره موسوی، مهدی زمین پرداز، پیام احمدی نیا، نادر فلاح، علیرضا استادی، سیامک صفری و…. از جمله هنرمندانی‌اند که در این فیلم سینمایی عاشورایی نقش‌آفرینی کردند.

 

صبح اعدام

کارگردان: بهروز افخمی

تهیه کننده: علی‌شیر محمدی

«صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی تازه ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی که از ۱۷ مردادماه در شهر تهران کلید خورده بود.

خلاصه فیلم و عوامل:

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود. پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان در تازه‌ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می‌کنند.

صبحانه با زرافه‌ها

کارگردان: سروش صحت

تهیه کننده: مصطفی احمدی

صبحانه با زرافه‌ها با ترکیب جذاب بازیگران و سابقه ساخت آثار کمدی متفاوت از صحت به یکی از فیلم‌‌های مهم جشنواره چهل و دوم فجر تبدیل شده است.

خلاصه فیلم و عوامل:

ترکیب متفاوت بازیگران دومین فیلم سروش صحت باعث می‌شود صبحانه با زرافه‌ها را به عنوان یکی از آثار پربازیگر که امید بالایی هم در گیشه خواهد داشت بشناسیم.

بهرام رادان سال‌ها بعد از بازی در کمدی خوش ساخت بی پولی ساخته حمید نعمت‌الله بار دیگر پا به دنیای طنز و کمدی گذاشته است. پژمان جمشیدی بعد از تجربه بازی در جهان با من برقص نشان می‌دهد سروش صحت روی توانایی‌های او در عرصه کمدی حساب ویژه‌ای باز کرده است. هوتن شکیبا که بعد از درخشش در سریال لیسانسه‌ها و فوق لیسانسه‌ها در نقش حبیب تبدیل به یکی از ماندگارترین شخصیت‌‌های تلویزیونی شد حالا باز هم با همکاری مجدد با سروش صحت تلاش می‌کند.بیژن بنفشه‌خواه از کمدین‌های قدیمی تلویزیون و سینما است و در نهایت هادی حجازی‌فر که پیش از این نیز در سریال زیرخاکی جلیل سامان نقش کمدی را تجربه کرده بود در صبحانه با زرافه‌ها در نقشی متفاوت می‌تواند برجسته باشد.

 

قلب رقه

کارگردان خیراله تقیانی پور

تهیه کننده: سعید پروینی

«قلب رِقه» به عنوان محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد رسانه‌ای بیان در جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود و روایتی جدید از سینمای ایران درباره اتفاقات گروه‌های تروریستی در کشور سوریه است. بخشی از لوکیشن‌های فیلم قلب رقه در شهرک دفاع مقدس و همچنین بخشی دیگر در خارج از ایران صورت گرفته است.

خلاصه فیلم و عوامل:

موضوع فیلم قلب رقه همانطور که از نام اش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می افتد. رقه از شهرهای کشور سوریه و مرکز استان رقه است که در شمال شرقی سوریه و در ساحل فرات قرار دارد. رقه به مدت تقریباً ۴ سال (از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) پایتخت داعش بوده‌است.

شهرام حقیقت دوست، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری بازیگران فیلم قلب رقه هستند.

 

مجنون

کارگردان: مهدی شاه محمدی

تهیه کننده: عباس نادران

فیلم سینمایی «مجنون» به تهیه‌کنندگی عباس نادران تازه‌ترین محصول سینمایی سازمان اوج است در جدیدترین محصول این سازمان، مجنون اولین ساخته مهدی شامحمدی درباره زندگی شهید مهدی زین‌الدین روانه جشنواره فجر شد. تصویربرداری این فیلم در شهر آبادان انجام شده است.

خلاصه فیلمنامه و عوامل:

داستان فیلم مجنون درباره برادران شهید زین‌الدین است. این فیلم برشی از حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد.

سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند. کارگردانی فیلم مجنون را مهدی شامحمدی برعهده دارد که از کارگردانان شناخته‌شده در سینمای مستند است و با این فیلم اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه خود تجربه می‌کند.

معجزه پروین

کارگردان: محمدرضا ورزی

تهیه کننده: محمدرضا شریفی‌نیا

محمدرضا ورزی در جدیدترین فعالیتش پس از سال‌ها حضور در تلویزیون و ساخت آثاری درباره تاریخ معاصر ایران در دوره پهلوی به سراغ ساخت فیلمی درباره زندگی پروین اعتصامی رفته است. محمدرضا شریفی‌نیا که در دهه اخیر از دوستان و همکاران نزدیک ورزی است تهیه‌کننده این فیلم که محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است.

خلاصه فیلم و عوامل:

«معجزه پروین» داستان زندگی پروین اعتصامی بانوی شاعر ایرانی است و با برشی از فضای اجتماعی و سیاسی به زندگی این شاعر معاصر می‌پردازد.

در این فیلم علاوه بر مارال بنی آدم در نقش پروین، هنرمندانی همچون آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، حسین پاکدل، محمدعلی نجفی، امیرحسین صدیق، رامین ناصر نصیر، رضا فیاضی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی، حسام نواب صفوی، ملیکا شریفی نیا، محمد شعبان‌پور، الهه جعفری، محمدرضا شهبانی نوری، مریم ورزی، محمد ساربان، مجید جعفری، شهرداد بانکی و عباس علی محمدی حضور دارند.

میرو

کارگردان: حسین ریگی

تهیه کننده: سعید الهی

پروژه سینمایی میرو به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی، توسط بنیاد شهید و امورایثارگران به عنوان یکی از محصولات سینمایی دفاع مقدس در شهرستان چابهار است که به جشنواره جهانی فیلم فجر امسال رسید.

خلاصه فیلم و عوامل:

فیلم سینمایی «میرو» به‌ کارگردانی حسین ریگی در ژانر کودک و نوجوان و در بستر روایتی از دوران دفاع مقدس ساخته شده است و سومین اثر سینمایی حسین ریگی بعد از فیلم‌های «لیپار» و «هوک» طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. میرو با محوریت نمادین یکی از بسیجیان نوجوان شهرستان چابهار و اراده وی برای عزیمت به جبهه‌های جنگ، تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم میرحسینی ساخته شده است.

«سعید الهی» تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» معتقد است این فیلم منظر واقعی و جدیدی از استان سیستان و بلوچستان را در برابر دیدگان مخاطبان خود به تصویر می‌کشد.

سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، مهدی دین‌محمدپور و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان بازیگران فیلم میرو را تشکیل می‌دهند.

نبودنت

کارگردان: کاوه سجادی حسینی

تهیه کننده: کاوه سجادی حسینی

نبودنت درامی اجتماعی است و قصه ای عاشقانه و زنانه با تم مهاجرت دارد. سجادی در یک گفت‌وگو اشاره کرده بود قصد دارد به مهاجرت‌های بی جا که باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود بپردازد. «نبودنت» پس از فیلم‌های «شب بیرون»، «بوفالو» و «بی‌سر» چهارمین فیلم بلند سینمایی کاوه سجادی‌حسینی به شمار می‌رود.

خلاصه فیلم و عوامل:

در خلاصه داستان فیلم نبودنت آمده است: مرضیه چندسال به انتظار همسر خود است ولی همسرش توان بازگشت به خانه را ندارد…

سحر دولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی، علیرضا ثانی فر، شیوا سرمست بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 

نپتون

کارگردان: محمدابراهیم غفاریان

تهیه کننده: سیاوش امین‌پور

محمدابراهیم غفاریان کارگردان نپتون را برعهده دارد که اولین تجربه کارگردانی‌اش است و سیاوش امین‌پور تهیه‌کننده این فیلم است.  غفاریان از هنرمندان جوان مشهد است که اولین فیلم او با حمایت اداره کل ارشاد استان خراسان رضوی ساخته شده است.

خلاصه فیلم و عوامل:

افسانه و همسرش به دلیل مشغله کاری از فرزند خود غافل شده‌اند که فرزند آنها دچار مشکلاتی می‌شود… یک سال نپتون، معادل صد و شصت و پنج سال زمینه! یعنی یک بچهٔ یک ساله توی نپتون یک پیرِ صد و شصت و پنج ساله روی زمین!

بهدخت ولیان و آرمین رحیمیان با حضور مسعود کرامتی و بهناز جعفری و… در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. مدیر فیلمبرداری: داوود محمدی، تدوین: حمید نجفی راد، طراحی و ترکیب صدا: بهروز شهامت، موسیقی: کارن همایونفر.

نوروز

کارگردان: سهیل موفق

تهیه کننده: محمدرضا نادری

توجه به آیین‌های ملی از جمله عید نوروز از ویژگی‌های این فیلم است که نشان می‌دهد سینمای ایران دیگر از فضای آپارتمانی فاصله گرفته است.

خلاصه فیلم و عوامل:

در خلاصه داستان فیلم نوروز آمده است: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود …»

علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی ، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان بازیگران این فیلم هستند. و از عوامل اصلی نوروز می‌توان به مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، مدیر تولید: مهدی چراغی، صدابردار: منصور شهبازی، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، موسیقی: بهمن دهقانیار و… نام برد.

فهرست فیلم های راه یافته به بخش نگاه نو

جشنواره فیلم فجر همواره عرصه‌ای برای ظهور و کشف فیلم‌سازان مستعد بوده است. به‌ویژه در دوره‌هایی که بخش مستقلی را به فیلم‌سازان فیلم‌اولی اختصاص داده، کارکرد جشنواره به‌مثابه بستری برای کشف استعدادهای نوی سینمایی بروز و ظهور ویژه‌تری پیدا کرده است، چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز یکی دیگر از همین دوره‌هاست.

امسال نیز ۱۳ کارگردان فیلم‌اولی در فجر چهل و دوم به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که باید دید آیا میان آنها شگفتی‌ساز وجود خواهد داشت یا نه.  در این میان فیلم‌های «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی سازمان سینمای اوج، «تمساح خونی»به کارگردانی جواد عزتی و تهیه کنندگی کامران حجازی، «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید پروینی، «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه کنندگی عباس نادران و «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان و تهیه کنندگی سیاوش امین پور به دلیل حضور در بخش سودای سمیرغ دوباره معرفی نمی‌شوند.

پرواز ۱۷۵

کارگردان: محمدحسین حقیقت

تهیه کننده: سعید شرفی‌کیا

این فیلم سینمایی محصول موسسه تبیان است و فیلم را محمدحسین حقیقت به عنوان کار اول جلوی دوربین برده و تهیه‌کنندگی را نیز خود انجام داده است. بخش‌های مربوط به تهران این فیلم سینمایی در یک آسایشگاه گرفته شده است.

خلاصه فیلم و عوامل:

قصه فیلم از آنجا آغاز می‌شود که کودکی جنوبی یک ماهی صید می‌کند. در داخل شکم این ماهی، انگشتری است که مشخص می‌شود به شهیدی مفقودالاثر تعلق دارد. در ادامه، حوادثی رخ می‌دهد تا این انگشتر به دست مادر آن شهید که سال‌ها چشم‌به‌راه خبری از فرزندش است برسد. در این فیلم سینمایی جمشید هاشم‌پور، اتابک نادری و شاهین باباپور نیز به عنوان بازیگر حضور دارند.

 

 

آپاراتچی

کارگردان: قربانعلی طاهرفر

تهیه کننده: سجاد نصراللهی نسب

این اثر محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی سوره و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر «ماه» به تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی است. این فیلم در تبریز می‌گذرد و نگاهی شاعرانه به سینما دارد.

خلاصه فیلم و عوامل:

فیلم آپاراتچی دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است.

تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی در کنار بازیگرانی، چون هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانیوحید مبصری، امین گلستانه، حسین عابدینی، ولی فروتن و علیرضا استادی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم با نگارش حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب آپاراتچی نوشته دکتر روح الله رشیدی است که رویداد‌های آن در اوایل دهه ۶۰ شهر تبریز می‌گذرد.

باغ کیانوش

کارگردان: رضا کشاورز

تهیه کننده: محمدجواد موحد

فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد تولید شده است. این فیلم محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اثری ماجراجویانه و با محوریت نوجوانان است.

خلاصه فیلم و عوامل:

«باغ کیانوش» روایتی از واقعه‌ای در دهه ۶۰ دارد که داستان آن اقتباسی از کتابی با همین نام از تولیدات کانون پرورش فکری است و شهرهای همدان، تهران و شهرقدس لوکیشن‌های اصلی این فیلم بوده‌اند. رضا کشاورز حداد که نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود را پشت سر می‌گذارد، پیش از این چندین فیلم کوتاه ساخته که در جشنواره‌های مختلف هم حضور داشته است.

از جمله بازیگران کودک و نوجوان «باغ کیانوش» می توان به امیرحسین بیات، ابوالفضل ایوانی، دانیال جعفری، ارغوان شعبانی، امیرعلی صحرایی، امیرمحمد صحرایی، اشکان اردستانی اشاره کرد.

بی بدن

کارگردان: مرتضی حسینعلی‌زاده

تهیه کننده: سیدمصطفی احمدی

فیلم بی بدن ساخته مرتضی علیزاده فیلمی جنایی است که از یک پرونده قضایی مهم الهام گرفته است. آنطور که از خبرهای رسمی می‌آید فضای فیلم به یک پرونده معروف جنایی دهه ۹۰ اشاره دارد. اما ماجرا وقتی جنجالی‌تر شد که معلوم شد کاظم دانشی

نویسنده فیلمنامه بی بدن که پیش از این فیلم علفزار را ساخته بود پرونده قتل غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی را دستمایه نوشتن فیلمنامه کرده است.

خلاصه فیلم و عوامل:

غزاله شکور (۱۳۷۳ – ۱۲ اسفند ۱۳۹۲) دختر ۱۹ ساله‌ای بود که روز ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۲ به دست دوست‌پسرش آرمان عبدالعالی (۱۹ اسفند ۱۳۷۴ – ۳ آذر ۱۴۰۰) کشته شد و جسدش هرگز پیدا نشد. آرمان عبدالعالی در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشت. از این پرونده به عنوان یکی از پیچیده ترین پرونده های جنایی ایران یاد می شود.

الناز شاکردوست و نوید پورفرج به عنوان بازیگران اصلی بی بدن حضور دارند.

شکار حلزون

کارگردان: محسن جسور

تهیه کننده: مصطفی سلطانی

محسن جسور کارگردان ایرانی که پیش ازاین نیز با حضور در پروژه‌های بزرگ فیلم و سریال از جمله «گاندو»، «پرچم‌های قلعه کاوه»، «در مسیر باران» و…همواره حضور پررنگی در سینمای ایران داشته است، این بار با فیلم بلند خود در چندین جشنواره از جمله جشنواره‌ی lIFFT INDEA افتخار آفرینی کرده است.

خلاصه فیلم و عوامل:

فیلم سینمایی «شکار حلزون» که  تهیه‌کنندگی آن را مصطفی سلطانی برعهده دارد، داستان زنی سرپرست خانوار به نام مینو را روایت می‌کند که برای امرار معاش به عنوان پرستار پیرمردی از کار افتاده استخدام می‌شود. شرط پسر و پیرمرد برای استخدام پرستار، ازدواج موقت مینو با پیرمرد است. مینو شرط آنها را پذیرفته و به عقد پیرمرد درمی‌آید اما پس از کوچ کردن به منزل پیرمرد، ماجراهایی برای او، پیرمرد و پسرش رخ می‌دهد.

حسام منظور، حسین پاکدل و فرناز زوفا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ظاهر

کارگردان: حسین عامری

تهیه کننده: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رقابت در بخش نگاه نو چهل‌ و دومین جشنوراه فیلم فجر انتخاب شده است. این فیلم درباره یک پسر سرباز است.

خلاصه فیلم و عوامل:

روایت‌گر قصه پسر جوانی به نام ظاهر است که ۱۸ سال دارد و در شمال کشور به سربازی مشغول است. او با اکبر و زیبا، پیرمرد و پیرزنی که در کلبه‌ای نزدیک پادگان زندگی می‌کنند آشنا می‌شود و در ادامه اتفاق‌هایی برایش رقم می‌خورد.

روح‌الله زمانی، حامد محمودی، یدالله شادمانی و … گروه بازیگران این اثر سینمایی را تشکیل می‌دهند.

 

ملکه آلیشون

کارگردان: ابراهیم نورآورمحمد

تهیه کننده: ابراهیم نورآورمحمد

فیلم سینمایی «ملکه آلیشون» که تهیه‌کنندگی آن نیز برعهده ابراهیم نورآورمحمد است، اثری در ژانر کودک و نوجوان به حساب می‌آید. این فیلم که برای نخستین بار در سی وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان رونمایی شد و پروانه زرین بهترین فیلم را از آن خود کرد، یک اثر فانتزی و تخیلی برای مخاطب کودک به شمار می‌آید.

خلاصه فیلم و عوامل:

داستان «ملکه آلیشون» از ماجرای خراب شدن یک درخت سه هزار ساله در کشور تایوان وام گرفته شده است. موضوع این فیلم درباره طبیعت است تا کودکان و نوجوانان به این نتیجه برسند که از طبیعت مراقبت کنند.

نسترن سیفی، نسیم ادبی و امیررضا اسماعیلی ازجمله بازیگران «ملکه آلیشون» هستند.

فیلم‌های راه یافته به بخش پویانمایی

ببعی قهرمان

کارگردان: حسین صفارزادگان و میثم حسینی

تهیه کننده: محمدمهدی مشکوری

سریال «ببعی» یکی از آثار پرمخاطب شبکه پویاست که نسخه سینمایی آن آماده نمایش شده است. «ببعی قهرمان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با مشارکت موسسه «قاب رویا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است. این انیمیشن سینمایی با تکنیک سه بعدی طراحی و ساخته شده است.

در خلاصه این فیلم آمده: «ببعی که همیشه مجلات جغد قهرمان درباره پرواز را می‌خواند در سر رویای پرواز دارد و می‌خواهد مانند یک پرنده پرواز کند…»

 

رویاشهر

کارگردان: محسن عنایتی

تهیه کننده: مصطفی حسن آبادی

این انیمیشن سینمایی به کارگردانی محسن عنایتی داستان ماجراجویانه پسربچه‌ای به نام آرات است که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود. «رویا شهر» تلاش دارد قهرمانانی با ویژگی‌های بومی و مبتنی بر اصول جامعه ایرانی را به نمایش بگذارد.

امیر هوشنگ زند سرپرست گویندگان این انیمیشن است که توسط اداره کل فرهنگی شهرداری تهران با مشارکت مجتمع مهوا و سازمان سینمایی سوره در استودیو آینده‌نگار تهیه و تولید شده است. مصطفی حسن آبادی تهیه کننده این اثر است، و دوبله آن با حضور منوچهر زنده دل، لیلا کوهسار، میرطاهر مظلومی، آرزو آفری، ابراهیم شفیعی و

اردشیر منظم انجام شده است.

 

ساعت جادویی(سفربه تاریکی)

کارگردان: محمدعلی بصیری نیک

تهیه کننده: محمدمهدی نخعی راد

انیمیشن «ساعت جادویی» به کارگردانی محمدعلی بصیری‌نیک و تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد، تولید هنرمندان مشهدی است که به بخش پویانمایی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد.

این انیمیشن پسربچه‌ای را روایت می‌کند که یک ساعت جادویی از پدربزرگش می‌گیرد و به گذشته می‌رود و اتفاقات عجیبی برایش می‌افتد. کارگردان «ساعت جادویی» پس از بیان یک خطی داستان به موضوع مرحله طاقت‌فرسای تولید این انیمیشن می‌پردازد.

فرایند تولید این اثر ۵ سال طول کشیده که ۳ سال از این زمان درگیر خط تولید بوده و ۲ سال دیگر هم مراحل آماده سازی آن زمان برده است.

شمشیر و اندوه

کارگردان: عماد رحمانی و مهرداد محرابی

تهیه کننده: مهدی جعفری

انیمیشن سینمایی «شمشیر و اندوه» اثری ۹۲ دقیقه‌ای است که برهه‌ تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا ورود امام حسین (ع) به کربلا را روایت می‌کند. روایت این نمایش از زاویه‌ دید یک ایرانی است که در شهر مداین است که منجر به پیوستنش به قافله‌ امام حسین (ع) خواهد شد. مخاطب این انیمیشن هم نوجوان و جوان است،‌ یعنی مخاطب آن خردسال نیست.

ساخت این اثر نزدیک به دو سال به طول انجام میده و نزدیک به ۲۰۰ نفر در این پروژه درگیر کار بوده‌اند. انیمیشن سینمایی شمشیر و اندوه به تهیه کنندگی مهدی جعفری جوزانی و کارگردانی عماد رحمانی است. مدیر دوبلاژ این انیمیشن حسام صادقی نیکو و زهره شکوفنده و امیر غفارمنش از دوبلورهای این اثر هستند.

فیلم های بخش رزرو

 

مسخ نرگس

کارگردان: حامد علیزاده

تهیه کننده: سعید شریفی کیا

این فیلم به کارگردانی و نویسندگی حامد علیزاده در شهر بوشهر کلید خورد. شهاب حسینی چند روزی جلوی دوربین این فیلم رفت، اما به دلیل مشکلات و اختلاف نظراتی که با کارگردان و برخی عوامل فنی پیدا کرد از ادامه کار انصراف داد.
با انصراف او از این پروژه، تغییراتی در کاراکتری که حسینی

آن را بازی می‌کرد ایجاد شد و جمشید هاشم‌پور جایگزین این بازیگر شد. با این جابه جایی کارگردان مجبور به تکرار تمام پلان هایی شهاب حسینی شد.

فیلم «مسخ نرگس» همچنان در شهر بوشهر مراحل تصویربرداری خود را پشت سر می‌گذارد. پدرام شریفی، بهناز جعفری، مجید نوروزی و… در این فیلم بازی دارند.

« مسخ نرگس» به تهیه کنندگی سعید شریفی کیا و موسسه « تبیان» تهیه و تولید می‌شود.

 

شوماه

کارگردان: مژگان بیات

تهیه کننده: عبدالمحمد نجیبی

«شوماه» با موضوع شهدای غواص و بازی فاطمه معتمدآریا، پژمان بازغی و روزبه حصاری، تدوین کیانوش عیاری، صداگذاری علیرضا علویان و همکاری مجید انتظامی و پسرش سروش انتظامی برای ساخت موسیقی در سکوت خبری ساخته شده است.

بیات درباره ساخت این فیلم گفت: انگیزه من برای ساخت فیلمی از این ماجرا زمانی شکل گرفت که پیکر شهدای غواص چند سال قبل پیدا و تشییع شد و مصمم شدم فیلمی درباره این بچه‌های مظلوم وطن بسازم. بنابراین تحقیقاتی را شروع کردم و مصاحبه‌های زیادی با بازماندگان عملیات انجام دادم و در نهایت سال ۱۳۹۹ طرح اولیه نوشته شد و بعد از تکمیل فیلمنامه، رایزنی با بازیگران را شروع کردیم و آذرماه سال ۱۴۰۰ پروژه کلید خورد و فیلمبرداری تا اسفندماه طول کشید.

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است