نقد سریال محرمانه

 سریالی پلیسی با بن‌مایه حقیقت

«محرمانه »سریالی که از ابتدای پخش تیراژ مخاطب را به سمت دیدن سریالی در ژانر معمایی_جنایی با موضوع پزشکی ترغیب می‌کند.



در روزهای اخیر شاهد پخش سریالی تحت عنوان «محرمانه» از شبکه ۳ سیما هستیم.

سریال «محرمانه» روایتی است از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا که واکنش مغرضانه دشمن را در بردارد تا با ایجاد اختلال، مانع از دست‌یابی ایران به این موفقیت بزرگ شوند. سریال «محرمانه» به تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی است که بازیگرانی همچون لاله اسکندری، علیرام نورایی، نسیم ادبی، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، ایرج نوذری، رحیم نوروزی، رضا توکلی، رویا میرعلمی، کمند امیرسلیمانی و… و نیز جمعی از بازیگران ترکیه، هلند و آفریقایی در آن ایفای نقش می‌کنند.

سریالی که از ابتدای پخش تیراژ مخاطب را به سمت دیدن سریالی در ژانر معمایی_جنایی با موضوع پزشکی ترغیب می‌کند.

مروری بر قصه داستان

در قسمت اول این سریال، شاهد کشته شدن نخبه ایرانی(جعفر دهقان) هستیم که هیچ شناختی از او نداریم. تنها اطلاعاتی که داریم این است که او برای شناسایی ویروس نادر و نوظهوری به کنیا آفریقا سفر کرده و بلافاصله بعد از گمانه زنی‌هایش درباره بیماری در مرحله مشاهده از افراد مبتلا به ناشیانه‌ترین حالت ممکن توسط افراد ناشناس کشته می‌شود.

با کشته شدن او اولین گره داستانی سریال در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. مخاطب اولین سوالی که از خود خواهد پرسید این است که «این استاد نخبه چه اطلاعاتی داشته است که باعث سوءقصد او شده است؟»

در پی جستجو درباره پاسخ به نحوه سوءقصد به این پزشک حاذق در ادامه روند سریال با پژوهشگری به نام خانم دکتر حیکم آوا (با بازی لاله اسکندری) مواجه می‌شویم که از شواهد موجود نقش اصلی این سریال را به دوش می‌کشد.

یک گره افکنی جدید

دکتر آوا در هلند زندگی می‌کند و در سمینار پزشکی در استانبول با دو پژوهشگر ایرانی آشنا می‌شود. در طول بر‌گزاری سمینار، متوجه حضور مردی می‌شود که دائما او را زیر نظر دارد. با یکی از پژوهشگران ایرانی که در سمینار حضور یافته این مسئله را مطرح می‌کند و گمان می‌کند که این موضوع به خاطر اطلاعات محرمانه‌ای در حوزه داروسازی است که به صورت اشتباه برای او ارسال شده است. وی در ادامه می‌فهمد که یک قاتل حرفه‌ای به دنبال کشتن اوست و پلیس امنیت ترکیه با تعقیب و زیر نظر گرفتن او مانع از عمل سوقصد او می‌شود. در اینجا گره داستانی دوم در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد… خانم دکتر حکیم آوا چه اطلاعاتی را خوانده است که دنبال سوءقصد او هستند؟

بعد از نجات جان دکتر حکیم آوا، او تصمیم می‌گیرد به ایران باز گردد تا همراه با پژوهشگری که در سمینار با او آشنا شده است، تیمی را تشکیل دهند تا پروژه ناتمام استاد خود (همان نخبه ترور شده) را پیگیری کنند. پروژه ناتمام از قرار معلوم شناسایی ویروس قوی و نوظهور است که جهان را درگیر کرده؛ نام این ویروس همان ویروس آشنای “کرونا” است که ساکنان کره زمین با وحشت با آن آشنا شدند.

مانع تراشی‌ها برای تولید واکسن

در ادامه سریال با بسط دادن موقعیت و خرده روایت‌ها متوجه می‌شویم که چه بازه از زمان مورد هدف فیلم نامه نویس قرار گرفته است. از شواهد امر هدف از ساخت سریال محرمانه نشان دادن پشت پرده مانع تراشی‌های ساخت واکسن کرونا در ایران است.

موضوع و موقعیت این فیلمنامه برای تمام مخاطبین قابل درک است. آگاهی نسبی مخاطب نسبت به موضوع کرونا مسیر پیشبرد سریال را برای فیلمنامه نویس سخت تر خواهد کرد. چرا که تا حدی بسیار زیادی مخاطب نسبت به این موضوع تجربه زیستی داشته‌اند. لذا حدس ادامه فیلمنامه برای مخاطب آسان‌تر است.  نکته دیگری که این آگاهی در نگاه مخاطب ایجاد خواهد کرد دقت نظر و ریزبینی نسبت به  اتفاقات داستانی و وجوه دراماتیک این سریال خواهد بود که مهارت ویژه‌ای را از فیلمنامه نویس و کارگردان می‌طلبد.

امادر کنار تمام موارد ذکر شده، وسوسه آگاهی از اختلالات و مشکلات پشت پرده شیوع ویروس کرونا در ایران، به خودی خود موضوع بکر و دست نخورده‌ای است؛که جذب مخاطب می‌کند. آثار پر مخاطبی در جهان با این موضوع و حواشی آن ساخته و دیده شده‌اند و در ایران هم عموما از مخاطب نسبتا خوبی برخوردار خواهد شد.

انسجام روایی قابل قبول

این سریال در قسمت‌های ابتدایی فیلم انسجام روایی نسبتا خوبی را طی کرده است. همچنین در قسمت‌های آغازین به خوبی  توانسته لحظاتی جذاب و پرکشش برای مخاطب ایجاد نماید؛ امیدواریم تا پایان سریال تداوم این رونده بوئده و سریال دچار سیاست زدگی و غلبه آن بر فرم اجرایی نشود.

در ادامه سریال با بسط دادن موقعیت و خرده روایت‌ها متوجه می‌شویم که چه بازه از زمان مورد هدف فیلم نامه نویس قرار گرفته است. از شواهد امر هدف از ساخت سریال محرمانه نشان دادن پشت پرده مانع تراشی‌های ساخت واکسن کرونا در ایران است.

نرگس دهنادی

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است