معظمی از مجموعه محرمانه می‌گوید:

یک سریال دغدغه‌مند

مخاطب«سریال محرمانه»هم به لحاظ بصری و هم به لحاظ محتوایی می‌تواند با اثری پر زحمت مواجه شده باشد.


مجموعه تلویزیونی سریال ۲۴ قسمتی «محرمانه» در ژانر جنایی ـ علمی از جمعه ۳۱ شهریور هرشب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه سیما در حال پخش است. محرمانه به تهیه‌کنندگی سید رامین موسوی، کارگردانی محمود معظمی و نویسندگی مهدی حمزه در بستر داستانی، روایتی واقعی است از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی که توطئه مغرضانه دشمن را در بر دارد تا با ایجاد اختلال، مانع از دست‌یابی ایران به موفقیتی بزرگ شوند.

کارگردان سریال «محرمانه» در یادداشتی که چندی پیش در فضای مجازی منتشر کرد، نوشته است: محرمانه قصه‌ای طولانی دارد. این قصه تا انتها طوفانی است و بر اساس معماها و اصول قواعد ژانر پیش رفته است. من همیشه از بازیگران حرفه‌ای و بازیگران تئاتری استفاده کردم که وظیفه‌ام را در قبال مطرح کردن بازیگران باانگیزه و نوپا انجام داده باشم. بنده بعد از سال‌ها تدریس در دانشگاه و فیلمسازی با وسواس زیادی آثارم را ساخته‌ام و از کاری که ساخته‌ام دفاع می‌کنم.

در ادامه گفتگوی ماهنامه صبا را با این کارگردان می‌خوانید.

اگراجازه دهید به عنوان سوال اول برویم سراغ چالش‌ها. به هر حال برای ساخت مجموعه‌ای آن هم درباره ویروس کرونا که می‌شود گفت هنوز هم  ترسناک است، با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بودید. مهمترین این چالش‌ها برای ساخت سریال و مواجه  با کرونا چه بود؟

قبل از آن که به سوال شما پاسخ بدهم، این مورد را باید یاد آوری کنم که در هر اثری حضور و همراهی تهیه کننده‌ای که تمام شرایط را برای ساخت یک اثر مطلوب فراهم می‌کند بسیار مهم است و آقای رامین موسوی نیز با همراهی با من شرایط را به بهترین شکل فراهم کرد. ویروس کرونا در زمان شیوع وحشت زیادی برای همه کشورهای دنیا به وجود آورد و همه افراد با این وحشت و اضطراب دست به گریبان بودند؛ یا عزیزانشان را از دست دادند و در مجموع تاثیر بدی روی سلامت و روان جامعه گذاشت، از طرفی کادر درمان و تلاش‌های پرستاران و پزشکان و ترسی که در جامعه نسبت به این ویروس به‌وجود آورده بود شرایط را برای ساخت اثری در این باره برای ما حساس‌تر و سخت‌تر کرد و با جلسات زیادی که به همراه نویسنده این  کار مهدی حمزه و جواد میرآقازاده عزیز به عنوان مشاور داشتیم، از سوی دیگر سعی کردیم برشی از آن وقایع را داشته باشیم و با بررسی تمام موارد و با برپایی جلسات گوناگونی که با پزشکان و بیماران و متخصص‌ها داشتیم سعی کردیم که لحظات فیلم واقعیت پذیر و برای تماشاگران قابل باور باشد.

قطعا هر کاری تفاوت‌هایی با دیگر کارهای کارنامه حرفه‌ای دارد، اما کدام یک از تفاوت‌های این سریال نسبت به دیگر کارهای شما برجسته‌تر و متمایزتر بود؟

سریال محرمانه در چند کشور فیلمبرداری شده و از بازیگران مشترک ایران، ترکیه، هلند و حتی کشورهای افریقایی استفاده کردیم که علاوه بر فضای معمایی، جنایی و جاسوسی، قصه از صحنه‌های اکشن و ملتهب زیادی هم برخوردار است که فکر می‌کنم برای مخاطبین هم جذاب باشد و امیدوارم که مخاطبین از دیدن محرمانه با این فضایی که ترسیم کردم، لذت ببرند.

بر اساس صحبت‌های شما و البته قسمت‌هایی که از این مجموعه پخش شده، ما با سریالی متفاوت روبه‌رو هستیم اما خودتان در مقام کارگردان چه ویژگی‌هایی در این سریال را بیشتر دوست داشتید و فکر می‌کنید نقطه اوج قصه و کار شماست؟

این سریال بر اساس قصه و ساختاری که در ژانر معمایی، جاسوسی و جنایی دارد، اصولا در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد و تماشاگر در پی حل شدن حلقه‌های مفقود قصه و یافتن سوالاتی است که برایش در ارتباط با شخصیت‌ها پیش می‌آید. به همین خاطر کنجکاوی و کنکاش تماشاگر و تعلیقی که  در ساختار قصه وجود دارد باعث می‌شود تماشاگر راغب شود که ادامه کار و ادامه سریال را دنبال کند و جواب سوال‌هایش را بگیرد. با این مقدمه باید بگویم که قصه معمایی و پر تعلیق این کار یکی از نقاط اوج این مجموعه است. از سوی دیگر تهیه کننده همراهی که تمام شرایط را فراهم کرد و گروهی که با من همراه بودند، از گروه بازیگرها و مابقی  گروه و تقبل لوکیشنی که در این سریال وجود دارد و چند کشوری که ما سفر کرده‌ایم برای فیلم‌برداری کار از نقاط جذاب این سریال بوده است. این سریال بخش‌هایی بسیار   متفاوت و پر هیجان داشت که آن‌ها را در کشورهای مختلف فیلم برداری کردیم و به نظر من، هم به لحاظ بصری و هم به لحاظ محتوایی بیننده می‌تواند با اثری پر زحمت مواجه شده باشد، چون همه دوستان در این عرصه تلاش خودشان را به تمامی کرده‌اند، ولی من همیشه خودم به نوبه خودم برای مخاطب ایرانی  ارزش زیادی قائل بوده‌ام و دوست داشتم که تمام انرژی و توانم را بگذارم و یک اثری را برای مخاطبین عزیز بتوانم به بهترین شکل و در حد استاندارد ارائه کنم.

آیا در طول ساخت این فیلم از انتخاب بازیگری پشیمان شدید؟ یا حس کرده باشید که ای کاش جای دو بازیگر با یکدیگر عوض می‌شد؟

خیر، از انتخاب هیچ بازیگری پشیمان نشدم، به دلیل اینکه در شروع پیش تولید، من خیلی با دقت و وسواس بازیگرانی را که برای نقش‌ها مناسب هستند انتخاب می‌کنم و یکی از مواردی که باید کارگردان خیلی سنجیده و با دقت عمل کند انتخاب بازیگرانی است که برای نقش‌های قصه و کار کارگردان، درست و با وسواس انتخاب شده باشند تا سر جای خودشان قرار گرفته باشند و اصولا در کارهای من بازیگران حرفه‌ای خیلی خوب در کنار بازیگران تئاتری ایفای نقش می‌کنند و همیشه برای من نتیجه رضایت بخش بوده است.

کرونا یک موضوع مهم برای همه کشورها بود. یک پدیده ناشناخته و مبهم که جان خیلی‌ها را گرفت. پرداختن به این سوژه چقدر دغدغه خودتان بود؟

مطمئنا هر فیلم سازی قصه‌هایی را کار می‌کند که برایش حائز اهمیت است. قصه سریال محرمانه هم برای من از اهمیت  ویژه‌ای برخوردار بود. به دلیل جریاناتی که در قصه طراحی شده است، بخش مهم آن اتفاقاتی که در کرونا، و از همان آغاز شیوع ویروس کرونا می‌افتاد و رویدادهای ناگواری که برای خیلی از عزیزان ما بویژه کادر رخ می‌داد، احساس همدردی و همزاد پنداری را با خودش به همراه داشت. از سوی دیگر ماجرای معمایی و پیچیده‌ای که می‌تواند تماشاگر را تا پایان سریال نگه دارد و او را شگفت‌زده بکند را در خود داشت. امیدوارم که این سریال بتواند اتفاقات و لحظات خیلی خوبی را برای مخاطبین عزیز رقم بزند.

تا به حال اتفاق افتاده بعد از اینکه کار تمام بشود با خودتان بگویید کاش این بخش را هم اضافه می‌کردم؟

بل، خیلی وقت‌ها برای اکثر فیلمسازها این اتفاق می‌افتد و به دلیل شرایط و زمانی که برای ساخت یک اثر یا سریال به آن‌ها داده می‌شود گاهی صحنه یا سکانسی ممکن است وجود داشته باشد که همیشه فیلمساز بعد از تدوین نهایی حسرت آن را بخورد که  کاش این بخش را هم اضافه کرده بودم یا یکجور دیگری این سکانس را طراحی می‌کردم. اصولا این اتفاق‌ها در شرایطی که فرصت کمتری برای تفکر و طراحی برای کارگردان وجود داشته باشد، اتفاق می‌افتد. به دلیل اینکه ذات هنر این است که به هر حال هیچ اثری کامل مطلق نیست و اصولا با نقاط قوت و ضعف همراه است.

از سفر به کشورهای دیگر برای ساخت فیلم و اتفاقات و حاشیه‌های کناری آن بگویید و اینکه فیلمبرداری در یک کشور دیگر چقدر دشوار است؟

سریال محرمانه به دلیل تنوع بصری و ماجراهایی که در آن طراحی شده، احتیاج به سفر به چند کشور داشت؛ از جمله ترکیه، هلند و کنیا که ما به اتفاق آقای ابراهیم موسوی تهیه کننده کار برای بازدید لوکیشن‌ها و عقد قراردادها به این کشورها سفر کردیم و  بازیگرانی که مناسب بودند برای همکاری را انتخاب کردیم. با شروع فیلم برداری صحنه‌های مربوط به این کشورها را در این قصه گرفتیم و داستان‌ها را پیش بردیم. به طور کلی کار در خارج از ایران شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد و به هر حال این کار را برای گروه سازنده سخت‌تر می‌کند و حساس‌تر، ولی خب به دلیل سفرها و ماجراهایی که در این کشورها اتفاق می‌افتد جذابیت‌های خوبی برای تماشاگران عزیز می‌تواند داشته باشد.

از قصه پیچیده و معمایی سریال گفتید، اما آیا بازیگران کاملا به آن تیپ و آن چیزی که مد نظر شما بوده نزدیک شده‌اند؟

بله، بازیگران سریال محرمانه که قبلا هم اشاره کرده‌ام از بازیگران خوب و حرفه‌ای کشورمان هستند و همه خیلی با انگیزه و خوب در جهت شخصیتی که برایشان  طراحی شده بود پیش رفتند و سر جای خودشان قرار  دارند و به  نظرم این تنوع بازیگر و این  تعدد بازیگر در سریال محرمانه سبب شده ترکیب متفاوت و دوست داشتنی از بازیگران خوب کشورمان داشته باشیم.

به عنوان سوال آخر برای ما بگویید که هدف غایی شما و دغدغه خودتان برای فیلم سازی چیست؟

واقعا یکی از آرزوهای من این است که به عنوان فیلمسازی که سال‌ها در تلویزیون کار کرده‌ام و آثار مختلفی هم در تلویزیون ساخته‌ام، کارهای ماندگاری تولید کنم. کارهایی که من و همکارانم تولید می‌کنیم، چه برای تلویزیون و چه برای بخش‌های دیگر با انگیزه و وسواس زیاد، و با نگاه ارزش قائل شدن برای مخاطبین ساخته می‌شود. من همیشه کارهایی را که رو به تعالی پیش می‌روند، دوست داشتم و همیشه برایشان جایگاه ویژه قائل بودم. وظیفه ما به عنوان فیلمساز، و وظیفه من نوعی به عنوان فیلمساز این است که لحظات و شرایط خوبی را برای مخاطب فراهم کنم که مخاطب نه تنها با اثر ما همراه شود بلکه متداوم منتظر آثار بعدی از فیلمساز مورد علاقه‌اش  چه در تلویزیون چه در پلتفورم‌های دیگر و چه در سینماها باشد. امیدوارم روز برسد که فیلمسازی و سریال سازی ما به سمتی برود که  دغدغه خود فیلمساز ساختن یک اثر متعالی، یک اثر حرفه‌ای، یک اثر درست و قابل دفاع باشد. و نکته مهم دیگر اینکه در ما فیلمسازان با اهمیت دادن به این نوع کارهای فاخر این پتانسیل را داریم که در جهان هم عرض اندام کنیم.

بازیگران سریال محرمانه که قبلا هم اشاره کرده‌ام از بازیگران خوب و حرفه‌ای کشورمان هستند و همه خیلی با انگیزه و خوب در جهت شخصیتی که برایشان  طراحی شده بود پیش رفتند و سر جای خودشان قرار  دارند و به  نظرم این تنوع بازیگر و این  تعدد بازیگر در سریال محرمانه سبب شده ترکیب متفاوت و دوست داشتنی از بازیگران خوب کشورمان داشته باشیم

زهرا طاهریان

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است