نگاهی به سریال کمال تبریزی؛

«سرزمین مادری»؛ خوش‌ساخت و بامحتوا

تازه‌ترین اتفاق در ارتباط تولید و پخش سریال خوش‌ساخت و بامحتوا و تاریخ و هویت محور و وطن پرستانه «سرزمین  مادری» ساخته تماشایی کمال تبریزی، کارگردان نامدار سینما و تلویزیون در سیماست.


توجه به «هویت محوری» و حفظ فرهنگ‌ها و آیین‌ها و سنت‌ها در مسیر احیا و تثبیت و بالندگی «هنر و فرهنگ ملی» از برنامه‌ها و اهداف فرهنگی و اجتماعی رسانه ملی است و پیمان جبلی بر اجرای آن سخت پای می‌فشرد و آن را از ارکان محتواسازی و تحولات کیفی و کمی تولیدات صدا و سیما می‌داند. تولید مجموعه‎های استاندارد و فاخر و مناسب اجتماعی، بزرگ‌راهی است که می‌تواند نظر و دیدگاه رییس سازمان صدا و سیما را متبلور و متجلی نماید. به همین دلیل است که تولید سریال‌های تاریخی و دینی و مذهبی و اجتماعی بر مبنای تاریخ ایران باستان و معاصر و بازخوانی و باز نمایی هنری آن‌ها با رویکرد معرفی و پاس‌داشت آثار و میراث فرهنگی ملی و دینی و عنایت به زندگی و فرهنگ و مناسبات کشور و اقوام ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی، مدنظر هنرمندان و سریال‌سازان و مدیران رسانه ملی و سیمافیلم قرارگرفته و شاهد تولید آثار متعدد و متنوع ارزشمند و دیدنی در این عرصه هستیم.

سریالی که احیا شد

تازه‌ترین اتفاق در این ارتباط تولید و پخش سریال خوب و خوش‌ساخت و بامحتوا و تاریخ و هویت محور و وطن پرستانه «سرزمین  مادری» ساخته تماشایی کمال تبریزی، کارگردان نامدار سینما و تلویزیون در سیماست.

این سریال که در جریان تولید و پخش خود که جزو ویژگی‌ها و سختی‌های تولید آثار تاریخی و اجتماعی و همچنین رودررویی با نظرها و سلیقه‎ها و روایت‌های گوناگون تاریخی است، با مسائل و مشکلاتی روبرو بود و پخش آن به علت برخی انتقادها و اعتراض متوقف شد، بعد از بازنگری و بازسازی و لحاظ بیشتر خواست‌ها و سلیقه‌ها و پیشنهادها  و رایزنی‌ها، اکنون شب‌ها بینندگان بی‌شماری را با خود همراه کرده و تماشاگران را به سفرهای   پرخاطره و تماشایی به گوشه‌هایی از سرزمین زیبای مادری می‌برد و با بازخوانی کتاب و دوره و برهه‌ای سراسر کشکمش و مبارزه  به روایت هنرمندانه نسل جوان را با  فرازها و فرودهای  وطن و زندگی مردم در مقطعی از تاریخ آشنا می‌کند.

نقش پررنگ پژوهش تاریخی

«سرزمین مادری»، داستان خانواده‌ای با محوریت پسری به نام «رهی» است که وقایع سیاسی و اجتماعی ایران را از سال هزار و سیصد و بیست تا رخداد انقلاب اسلامی پنجاه و هفت به تصویر می‎‌کشد و مخاطب همراه «رهی» به نظاره رویدادها، حوادث و شخصیت‌های مطرح آن می‌نشیند و تاریخ معاصر کشور را از نگاه کمال تبریزی و نویسنده فیلمنامه سریال؛ علیرضا طالب‌زاده تورق می‌کند. در این سریال، جدا از نقش قوی تخیل در پردازش مضامین و داستان‌سازی گیرا، فیلمنامه از ساختار و نگارش اصول‌مند برخوردار  بوده و نقش پژوهش تاریخی مستند در آن پررنگ است.

گزینش مناسب بازیگران برای ایفای خوب نقش‌های خوش پرداخت و درست هدایت شده آن‌ها، از جمله بازی‌های دیدنی؛ حسین محجوب، ثریا قاسمی، محسن تنابنده، هنگامه قاضیانی، بیتا فرهی، امیر آقایی، الهام حمیدی، آشا محرابی، عنایت شفیعی، فرشته صدرعرفایی، پژمان بازغی و علی شادمان، طراحی و اجرای صحنه و لباس و چهره پردازی و همچنین وفاداری تاریخی، احترام به باورها و فرهنگ و سلیقه مردم و کارگردانی حرفه‌ای از امتیازهای مجموعه قوی و استاندارد «سرزمین مادری» است. گرچه وقفه‌ای که در پخش این سریال فاخر و مانا از سیما رخ داد تا مدت‌ها بینندگان تلویزیون را از تماشای آن محروم کرد، ولی همت رسانه ملی در حمایت از هنرمندان و آثار ملی و همکاری خوب تبریزی و تهیه‌کننده آن؛ محمد مسعود در جهت تامین و احترام به نظر و خواست  مردم، سبب خیر شده، چرا که این تاخیر منجر به بازنگری و بازنمایی و انجام برخی اصلاحات شده که به قوت و جذابیت و انسجام و زیبایی بیشتر این سریال انجامیده و استقبال  گسترده مخاطبان میلیونی گواه آن است و نشان می‌دهد که سریال «سرزمین مادری» در جایگاه شایسته خود در کارنامه هنری کمال تبریزی و همکارانش، رسانه ملی  و  رضایت مردم ایستاده است.

مخاطب همراه «رهی» به نظاره رویدادها، حوادث و شخصیت‌های مطرح آن می‌نشیند و تاریخ معاصر کشور را از نگاه کمال تبریزی و نویسنده فیلمنامه سریال؛ علیرضا طالب‌زاده تورق می‌کند. در این سریال، جدا از نقش قوی تخیل در پردازش مضامین و داستان‌سازی گیرا، فیلمنامه از ساختار و نگارش اصول‌مند برخوردار  بوده و نقش پژوهش تاریخی مستند در آن پررنگ است

جبارآذین   || مدرس و منقد سینما و تلویزیون

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است