ضرورت تبدیل مخاطبان کوتاه مدت به بینندگان وفادار!

در حوزه کودک و نوجوان سیاست‌گذاری تخصصی در کشور انجام نشده است.


سینمای کودک و نوجوان به عنوان یک جزء مهم از فرهنگ سینمایی جامعه و تأثیرگذار برای نسل جوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این رسانه تأثیرگذار می‌تواند ارتقاء فرهنگ و تفکر کودکان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار دهد.

به تازگی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار شد که پیامدهای مثبت و منفی بسیاری از نگاه منتقدان و حاضران در این جشنواره همراه خود داشت. اما اسف‌بارترین نکته اینکه با توجه به برگزاری چندین دوره جشنواره اما همچنان در کشور ما به سینمای کودک و نوجوان بها داده نمی‌شود.

جشنواره سینمای کودک باید از حالت نمایشی وخودنمایی موضعی به حالت کاربردی و خبرگی در مسیر فرهنگ سازی و آموزش برای کودکان و نوجوانان قرار بگیرد. تا مخاطبان کوتاه مدت تبدیل به به مخاطبان وفادار و ماندگار در عرصه سینمای کودک و نوجوان شوند.

سینمای کودک و نوجوان برای جامعه و فرهنگ جوانان و کودکان بسیار ضروری و کلید پیشرفت کشور است و متاسفانه جشنواره تنها جایی است که در آن فیلم های کودک و نوجوان دیده می شود.

اکران نامناسب محیطی

از عمده ضعف‌های برگزاری این جشنواره عدم اطلاع رسانی جامع شهری و فضای محیطی اصفهان بود که برخی از شهروندان از برگزاری این جشنواره در شهرستان بی‌خبر بودند و فضای شهری اصفهان چندان حال و هوای جشنواره کودکان و نوجوان را برای مردم تداعی نکرد. حتی با مراجعه به کامنت‌های مردمی می‌توان مشاهده کرد که بیشتر این بنرها و تبلیغات در نزدیکی سینماهای نمایش دهنده فیلم بودند و به عنوان مثال در حوالی فرودگاه و مسیرهای اصلی این تبلیغات حداقلی بوده است و بیشتر به یک محفل خودمانی می‌ماند که در آن تعدادی فیلم نمایش داده شد و به برخی از آنها هم جایزه داده می‌شود.

در صورتی که خلاء فیلم کودک و نوجوان در سینما‌های کشور کاملاً مشهود است و نباید فقط یک رویداد جشنواره‌ای باشد، بلکه یک اتفاق مستمر در طول سال باشد و تولید و اکران ویژه بچه‌ها، جلوه‌ای تازه‌ بگیرد.

ضرورت توجه به سیاستگذاری‌های تخصصی

سیاست‌گذاری تخصصی در حوزه کودک و نوجوان در کشور نشده است، به عنوان مثال بعد از برگزاری جشنواره و فراخوان‌های ساخت فیلم های کودک و نوجوان چه بلایی بر سر بازیگر کودک می‌آید. مسئولان باید این استعدادها را حفظ کنند. چه بازیگران کودکی که دهه‌های

۷۰,۸۰   قربانی بی توجهی و بی اعتنایی ارکان سینما شده و  مسیر رشد و شکوفایی و استعدادهای درخشان هنری‌شان به زوال کشیده شد.

بچه‌های امروز به واسطه استفاده زیاد از رسانه‌ها و فضای مجازی آگاهی ذهنی و سواد بصری متفاوت دارند، بنابراین نسل جدید آماده پذیرش الگوی متفاوت در فیلم نامه‌ها متناسب با علایق و نیازهایشان هستند و باید فضای مناسب و استاندارد برای  فیلم دیدن به همراه خانواده ایجاد کرد، هیجان گروهی کودک شوق و اشتیاق به زندگی می‌دهد و عواطف و انگیزه لازم برای یادگیری را در او شکوفا می‌کند و تجربه گروهی دیدن فیلم را می‌آموزد.

برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان، نیاز به توسعه زیرساخت‌های لازم، حمایت مالی، تربیت نیروی انسانی متخصص، و رفع نیازهای مخاطبان داریم و باید در هر لاین از سینمای کودک رگه‌هایی  از تکریم تاریخ سینمای مستند کودک و نوجوان دیده شود. برنامه موقت و کوتاه مدت نه چیزی عاید سینمای مهجور کودک می‌کند و نه علاقه‌مندان و دوستداران این‌گونه سینمایی منتفع می‌شوند.

اصفهان از دوره ششم میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان شد. تمرکززدایی و برگزاری جشنواره در شهری به جز پایتخت دلیل ادامه فعالیت این رویداد از تهران به اصفهان است که امیدواریم در آینده در سراسر کشور شاهد برگزاری جشنواره‌های بزرگ و ملی سینمایی کودک و نوجوان باشیم.

برگزاری جشنواره کودک و نوجوان اصفهان گامی نو در جهت رفع خلاء تولید فیلم های کودک و نوجوان بود و فرصت‌های مناسبی برای بازیگران جوان ایجاد کرده تا استعدادهای خود را توسعه دهند، این نوع سینما می‌تواند بر تفکر، ارزش‌ها و دیدگاه نوجوانان به جامعه و جهان تأثیر بگذارد و پیام‌های آموزنده و سازنده به کودکان و نوجوانان ارائه دهد .

حضور پر شور کودکان و نوجوانان برای داوری و خبرنگاری در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان نبوغ و هوشمندی ماندگاری برجای گذاشته است که امید واریم این تجربه آغاز فضای حرفه‌ای کار برایشان باشد.

برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان، نیاز به توسعه زیرساخت‌های لازم، حمایت مالی، تربیت نیروی انسانی متخصص، و رفع نیازهای مخاطبان داریم و باید در هر لاین از سینمای کودک رگه‌هایی  از تکریم تاریخ سینمای مستند کودک و نوجوان دیده شود. برنامه موقت و کوتاه مدت نه چیزی عاید سینمای مهجور کودک می‌کند و نه علاقه‌مندان و دوستداران این‌گونه سینمایی منتفع می‌شوند

بهنام مزینانی   || منتقد و نویسنده

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است