ارزیابی کاراکتر هنری سیما تیرانداز به بهانه «داوینچیز»

سویه‌های متفاوت زن بودن!

سیما تیرانداز با گذر از تجربه‌های متفاوت بازی در فیلم‌ها و سریال‌های کمدی و درام، این روزها در چرخه‌ای از شمایل‌های متنوع زنانه در ذهن مخاطبان تثبیت شده است.


سیما تیرانداز با گذر از تجربه‌های متفاوت بازی در فیلم‌ها و سریال‌های کمدی و درام، این روزها در چرخه‌ای از شمایل‌های متنوع زنانه در ذهن مخاطبان تثبیت شده است. به واقع او تطور زمانی موثر در تغییر ماهیت زنان در تیپ‌های گوناگون را به درستی نمایش داده است و توانسته به ویژه در شمایل زنان خانه‌دار، هنرنمایی‌های اقناع‌گرانه‌ای را در کارنامه خود نشان دهد.

این نکته از آنجایی مهم جلوه می‌کند که تلقی‌های ثابتی از زن خانه‌دار در باور عمومی تثبیت شده که سیما تیرانداز نیز توانسته تا آن خصایص و ویژگی‌ها را به صورت تفکیک شده یا یکجا در هر تیپ نشان دهد. برای مثال از «آژانس دوستی» تا «هیولا» سبک‌های متفاوتی از زیست زنانه در بازی سیما تیرانداز قابل مشاهده است که او را به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران نقش‌آفرین در تیپ زن خانه‌دار نمایه می‌کند.

این نکته بدین معناست که فهم جامع از شمایل زن خانه‌دار به صورتی مماس با نقش‌آفرینی‌های سیما تیرانداز در تجربه‌هایی چون «آژانس دوستی» (شمایل صبر و مهربانی)، «باران عشق» (شمایل عشق و حسادت زنانه)، «خانه‌ای در تاریکی» (شمایل پستویی دسیسه)، «رانت‌خوار کوچک» (شمایل لطیف و فهیم یک زن)، «ستایش» (شمایل نفرت و کینه)، «دودکش» و «پادری» (شمایل معرفت، مهر و ایثار یک همسر و مادر)، «هیولا» و «دراکولا» (شمایل چشم و هم‌چشمی و خودنمایی) قابل مشاهده است.

در عین حال این بازیگر در تجربه‌هایی چون «پاداش سکوت» (بازنمایی ریای لحنی و پوششی)، «فراری» (نمایانی ویژگی‌های زن زحمتکش) و «سلفی با دموکراسی» (شمایل نمادین تنهایی و بی‌پناهی زنان در شهری تاریک و سیاه و بی‌تفاوت) و نیز هنرنمایی برجسته در سریال «حلقه سبز» به نقش گلبهار و نمایان سازی سلوکی متفاوت از عاشق شدن توانسته تا نام خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران زن در ایفای شمایل‌های متفاوت که همسو با خوانش عمومی و فهم دراماتیک مردمی از هنر بازیگری شکل گرفته، تثبیت کند.

اما نقش‌آفرینی که نام این بازیگر را در فهرست ایفاگران نقش‌های ماندگار تلویزیونی جای می‌دهد ایفای شخصیت عفت سوزنچیان در سریال «دودکش» است؛ زنی که تصویری آشنا از مفهوم کلیدی زن خانواده را در واژگان کلیدی مرتبط با نهاد اجتماعی خانه بر می‌سازد و مخاطبان را به همراهی با روایت پرفراز و نشیب زندگی یک زن راغب می‌سازد. زنی نمونه که رخدادهای خانوادگی‌اش کاملا هم‌عرض با داده‌های جامعه است و بازیگرش بازنمای خاطره هایی روشن از سبک زیستی زنانی شده است که بی‌ادا و بی‌ادعا در چاردیواری خانه‌هایشان به مدیریت امور خانه و خانواده مشغول هستند.

با آنچه برشمردم جدیدترین نقش آفرینی این بازیگر در سریال«داوینچیز» که از نماوا پخش می‌شود برگ جدیدی بر شمایل‌های زنانه خواهد بود.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است