ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی:

صبا مجموعه‌ای دغدغه‌مند

صبا با رویکردی مصلحانه و ادبیاتی شیوا همواره بدون سوگیری‌ به امور فرهنگی و هنری پرداخته است.


 


با پیشرفت صنعت رسانه‌ در جهان ما با پدیده انسان-رسانه‌ها مواجه شدیم که اتفاقا عده کثیری از این انسان-رسانه‌ها خود اصحاب هنر هستند. با ورود انسان رسانه‌هایی که اخبار و اطلاعاتی را روی صفحات مجازی و یا توییتر خود منتشر کردند، رسانه محوریت خود را در پوشش خبری از دست داده است و به زبانی دیگر نمی‌تواند مدعی باشد اولین انتشار دهنده از یک منبع اطلاعاتی و یا خبری است. به طور مثال وقتی شخصی همچون ابراهیم حاتمی کیا خبر استارت زدن فیلم خود را در صفحات مجازی منتشر می‌کند دیگر رسانه نمی‌تواند مانند گذشته مدعی انتشار خبر داغ و دسته اولی باشد. در واقع رسانه‌های رسمی خصوصا در حوزه فرهنگ و هنر مرجعیت خود در حوزه اطلاع رسانی از دست داده‌اند، و این به دلیل وجود همین انسان رسانه‌هاست. اما در کنار همین بحث رسانه با کم کارکرد شدن در این بخش، در بخشی دیگر به صورت آکادمیک‌تر همچنان اولویت و مرجعیت خود را حفظ کرده است و آن هم تحلیل و توصیف خبر است که از نظر من حوزه‌ای بسیار مهمتر و موثر‌تر در رسانه امروز است و این مسئله مستلزم آن است که از افرادی در حوزه رسانه فعال باشند که از دانش رسانه‌ای بالایی برخوردار بوده و در حوزه تخصصی رسانه‌ای خود بر دانش روز دنیا مسلط باشند. چرا که در حال حاضر کار رسانه پیشتر از انتشارخبر و دادن اطلاعات، ریشه یابی خبر و تحلیل و نقد اطلاعات از زوایای مختلف است که رسانه به مدد آن می‌تواند جامعه مصرفی خود را در پیدا کردن دیدگاهی منسجم و بنیان‌دار راهنمایی و هدایت کند. به همین صورت است که درحوزه های چون مصاحبه، یادداشت، نقد و تحلیل و ذهنیت دادن و جهت دادن به فکر مخاطب، همچنان رسانه‌های رسمی پرچمدار هستند.
با این مقدمه می‌خواهم ورود کنم به مجموعه رسانه‌ای صبا؛ مجموعه رسانه‌ای صبا در انتشار محتواهایی که در فضای مجازی دارد بسیار روی بورس است و خوشبختانه به دلیل اینکه به صورت تخصصی در حوزه فرهنگ و هنرکار می‌کند هم مرجعیت دارد و هم کارکرد. صبا در غیاب خیلی از روزنامه‌ها و مجلات سینمایی که تعطیل و یا بسته شده‌اند، جزو معدود مجموعه‌های تخصصی فرهنگی و هنری است که دغدغه‌مند در این حوزه برای اصحاب هنر و هنرمندان فعالیت می‌کند. یکی از دلایل موفقیت صبا بی‌شک به مدیریت آن در سطح کلان بر می‌گردد؛ محمدرضا شفیعی یک چهره مهم در رسانه و همچنین یک فعال هنری در سینما و تلویزیون است که در قامت یک تهیه کننده پرکار دستی بر تولید و ساخت آثار متعدد دارد و به همین دلیل کاملا بر چالش‌های این حوزه مسلط است و با رصد همه هنرمندان در این حوزه مسائل را به خوبی بازشناسی و انتشار می‌دهد. از رویکردهای خوب مجموعه رسانه‌ای صبا این است که ادبیات فاخری دارد و اهل طعنه و متلک‌گویی نیست و حتی درجایی هم که قصد نقد و یا به چالش کشیدن مسئله‌ای را دارد با ادبیاتی هنرمندانه و شکل یافته به مسائل می‌پردازد که اتفاقا این نوع بیان رسانه‌ای در این شرایط بسیار تاثیرگذار‌تر عمل می‌کند. چرا که وقتی بیان رسانه‌ای با تندی و طعنه همراه باشد در همان ابتدا مخاطب اینگونه برداشت می‌کند که رسانه به دنبال عداوت است نه رفع مسئله، از نظر من صبا در طول این سال‌ها با رویکردی مصلحانه و ادبیاتی شیوا همواره بدون سوگیری‌ به امور فرهنگی و هنری پرداخته است. البته ممکن است در زمان‌هایی هم به این مجموعه نقد وارد شود، اما چه بسا بهتر است که یک مجموعه رسانه‌ای در طرح مسائل فرهنگی و هنری خود عملکرد تمامی سازمان‌های مرتبط را با نگاهی صادقانه و رویکردی بومی و ملی تشریح و تحلیل کند.
رسانه‌ها باید خود را به سلاح دانش و تحلیل مزین کنند و از کارکرد سنتی خود که اطلاع رسانی صرف بود فاصله و کارکرد خود را تغییر دهند. در حال حاضر خبر رسانی و یا اتهام وارد کردن در تیتر خبری و … را هر کسی در هر پلتفرمی می‌تواند انجام دهد، اما انجام اینکه یک خبرنگار در حوزه‌ای تخصصی مصاحبه‌ای جامع با یک کارشناس در مورد مسئله‌ای در قالب پنج یا شش هزار کلمه داشته باشد از عهده هر کس خارج است و تنها رسانه رسمی امروز است که می‌تواند با نفوذی که در بین اهالی هنر و فرهنگ و تعاملی که با مردم دارد این پل ارتباطی سازنده را بنا کند. بحث تعاملی بودن در این میان بسیار می‌تواند اثر بخش باشد و همچنین متمرکز شدن بر نگارش نقد، تحلیل و گزارش ویادداشت‌های تخصصی هم لازم است.

از نظر من صبا در طول این سال‌ها با رویکردی مصلحانه و ادبیاتی شیوا همواره بدون سوگیری‌ به امور فرهنگی و هنری پرداخته است.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است