اکرم جهان مرد رانی:

خود ویرانگری مخاطب

عملکرد و آثار یک هنرمند منجر به درگیری و وسواس فکری میشود که یکی از عمده دغدغه های بزرگ فرد هنرمند است.


هنر، مسیری در زندگی می‌گشاید که با پای چوبیِ معلق  نمی‌توان از آن گذشت. هنر پا و ابزار خاص خودش را دارد و خبر از گنجینه‌ای می‌دهد که قفل آن با هیچ کلید مادی و روزه مره گشودنی نیست. و هنرمندان از جمله فیلمسازان، که نقش بسیار مهمی در باورهای افراد و فرهنگ ایجاد می‌کنند و  نقششان در پیشگیری از بحران‌های اجتماعی بسیار جدی و تاثیر گذار است.

خانواده هنرمندان نقش بسزایی در ترویج فرهنگ و استعداد یابی در جامعه دارند. از نگاهی دیگر در واقع جامعه‌ای که فقر هنر داشته باشد، آسیب پذیرتر و ملتهب‌تر از جوامع دیگر می‌شود.

هنر روح مخاطب را تسخیر می‌کند و او را آماده می‌سازد برای تزریق و الهام بخشیدن آموزش‌های معرفتی و اجتماعی. تعاملات اجتماعی فیلمسازان و رابطه تنگاتنگ آن‌ها با سبک زندگی پرفشار اقشار جامعه و دغدغه‌های ذهنی بسیاری برای آن ها می آفریند که البته این دغدغه ها معمولا بر موقعیت های حساس جامعه متمرکز می شوند، موقعیت هایی که تاکید میکند معضل هایی در جامعه وجود دارد تا شاید بازنگری در قوانین شود، وقتی فیلم سازی، فیلمش کنار گذاشته می شود در واقع بخشی از زندگی او تخریب می شود، حتی اگر فیلم چند سال بعد اکران بگیرد، استرس ناشی از رد خلق هنری، آثار تخریب روانی و مغزی در او به دلیل داشتن رابطه حسی و عمیق با آفرینش خود نمایان میشود.

از طرف دیگر نگاهی به سبک زندگی ناپایدار آن ها، به جهت مسافرت های لازم، انتظارات و مواجهه با انتقادات شدید و کاهش نیاز به غذا و خواب به دلیل ساعات کاری نامتداول و اجراهای بامدادی و دوری ازخانه و خانواده، در نهایت کمبود انرژی، سلامت روانی آن ها را به مخاطره انداخته تا جایی که با افزایش سن و تقویت کننده های روانی منفی دیگر(مثل تورم، زندگی در شرایط تعلیق    ) بسیاری از آن ها نا امید شده و دیگر میلی به انجام کار  ندارند و یا اگر میلی هم وجود داشت، توان انجام آن را از دست داده اند. در اینجاست که زندگی آن ها دچار بحران معنا شده و حس کاهش حمایت های اجتماعی، شجاعت زیستن را تا حد زیادی از  او میگیرد.

نحوه بازخورد و نگاه مخاطبین نسبت به عملکرد و آثار یک هنرمند منجر به درگیری و وسواس فکری میشود که یکی از عمده دغدغه های بزرگ در طول مسیر هنری یک فرد است که فشارهای روحی و روانی و آشفتگی فکری، آرامش او را مورد حمله قرار می دهد. تا حدی که خود را خسته و تنها در این مسیر میبیند و دیگر توان مقابله با آن را ندارد و ذهنش به سوی خودویرانگری و پایان زندگی سوق می دهد.

 

افسردگی علایم دارد و این علائم در اثر هنرمندان خود را نشان می دهد. نگاه اجمالی به اثر فیلمسازان، چشم اندازآن ها به زندگی را نشان داده و برد و باخت آن توسط روان شناس پیش بینی می گردد.

 

 

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است