دبیر اسبق ماهنامه صبا:

رسانه تخصصی هنر کار سختی است

دنیا خمامی:یکی از چالش‌های خارج از مجموعه این است که منتشر کردن رسانه تخصصی مربوط به هنر، سینما و تلویزیون، کار سختی است.

در یکی از جلساتی که با آقای شفیعی داشتیم، در مورد این موضوع صحبت شد که یک رسانه و مجله‌ای داشته باشیم که در واقع مرجع تحلیل، نقد و شاید آسیب‌شناسی موضوعات در حوزه سینما و تلویزیون باشد. آقای شفیعی معتقد بودند که در روزنامه و خبرگزاری، انعکاس اخبار و گزارش‌ها اتفاق می‌افتد و حالا باید در دل مجموعه صبا، جایی باشد که بتواند محل رد و بدل شدن نظرات، تحلیل‌ها و آرا تخصصی افراد، پیرامون آثار سینمایی و تلویزیونی باشد. در واقع این پیشنهادی بود که از طرف آقای شفیعی به من مطرح شد که برایم جذاب بود و روی آن فکر کردم و این همکاری شروع شد و ما تا یازده شماره پیش رفتیم.

 مهمترین چالش‌ها

از آن‌جایی که کلا کار در رسانه و مطبوعات همیشه این نقص را دارد که به لحاظ مالی نمی‌تواند روزنامه‌نگار را اغنا کند، این چالش در مجموعه «صبا» هم، همراه من بود.

یکی از چالش‌های خارج از مجموعه این است که منتشر کردن رسانه تخصصی مربوط به هنر، سینما و تلویزیون، کار سختی است و از آن‌جایی که رقیب آن خودت هستی، به همان اندازه که جذابیت‌هایی همراه خودش دارد، سختی‌های زیادی هم دارد. یکی از سختی‌های کار، این است که اگر بخواهی طرف حق را بگیری و جانب انصاف را رعایت کنی، این اعتدال و منصفانه نظر دادن و نوشتن و انعکاس خبر و گفت‌گو ممکن است به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید و حتی ممکن است بخواهند که در عین رقابت، با این رسانه دشمنی هم بکنند و این کار روزنامه‌نگار را سخت می‌کند. علاوه بر آن در دورانی که من در این مجموعه گذراندم، گاها پیش آمده بود که بعضی از هنرمندان به خاطر کدورتی که برایشان بوجود آمده بود، دیگر راضی به گفت‌گو نبودند و همین موجب چالش می‌شد. البته که تعدادشان، خیلی تعداد بالایی نبوده که مانع جدی‌ای برای کار ما شود، اما به هرحال خودش نوعی چالش محسوب می‌شود.

توجه به فضای مجازی

در بخش ماهنامه، سعی می‌کردیم از طریق سایت و همین‌طور از طریق اینستاگرام، مخاطبانمان را گسترده کنیم، چون در حال حاضر فضای مجازی، فضای مهمی برای درگیر کردن مخاطب است و شاید دیگر مخاطب کمتر به صورت کاغذی سراغ مجلات برود. از طرفی به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ و هزینه چاپ ممکن است بعضی از مخاطبان بضاعت مالی این را نداشته باشند که در طول ماه مجلات را خریداری کنند و به همین دلیل به پی دی اف مجلات رجوع می‌کنند، «صبا» هم این ویژگی را داشت که پی دی اف‌ها را به روز می‌کرد.

توجه به گستره مخاطبان

علاوه براین در آن دوره آقای شفیعی یک لیست خیلی بلند را به ما ارائه داد که فکر می‌کنم بیشتر از هفتصد، هشتصد نفر از مشترکین هنری و کاملا تخصصی هم در تلویزیون و هم در سینما اعم از دفاتر تهیه و پخش، خود سینمادارها، بازیگران و صنوف مختلف در آن لیست حضور داشتند و ما برای این افراد منتخب، ماهنامه را با پیک ارسال می‌کردیم. بازخوردهای این افراد به ارتقاء سطح کیفی مجله کمک بسیاری می‌کرد.

همچنین ما میزگردهایی داشتیم که در واقع یکی از درخواست‌های آقای شفیعی از من بود و من سعی می‌کردم در هر شماره یا یک شماره در میان، این کار را انجام دهم و گفت‌گوهای طولانی‌ای که چکیده جذابش در ماهنامه منتشر می‌شد.

انتخاب عکس جلد و پشت جلد

یکی از حُسن‌های ماهنامه «صبا»، نقاط متمایزکننده‌ آن نسبت به ماهنامه‌های دیگر بود. از اولین شماره مجله، من و آقای شفیعی هر کدام پیشنهاداتی داشتیم که با هم مطرح و آنها را پیاده کردیم. مثل داشتن دو جلد چهره که من برای صفحه‌آرایی آن، مجله «تایم» را به آقای شفیعی پیشنهاد دادم و او هم استقبال کرد. به این شکل که نمای فوق نزدیک صورت فرد را داشته باشیم، که این اتفاق افتاد و برای همه شماره‌ها، عکاسی‌های اختصاصی انجام می‌شد. سعی کردیم که در هر شماره، چهره ماه داشته باشیم. دو جلدی که برای چهره‌ها در نظر گرفته بودیم، جلد سینما و تلویزیون بودند. گاهی اوقات سینما جلد رو بود و تلویزیون جلد پایانی، گاهی اوقات هم بالعکس. چهره ماه را براساس میزان وثوق و میزان اقبال یک اثر انتخاب می‌کردیم که شماره یک ماهنامه را با حامد بهداد و سعید راد شروع کردیم، رامبد جوان و لیلی گلستان هم چهره‌های آخرین شماره‌ای‌ست‌ که من سردبیر آن بودم.‌

بهره گیری از مخاطبان جوان

از نقاط متمایز دیگر ماهنامه «صبا»، این بود که من پیشنهاد دادم در تحریریه‌مان از افراد جوان و بدون نامی که به روزنامه‌نگاری علاقه‌مند هستند، استفاده کنیم. بعضی‌هایشان را از اینستاگرام شخصی خودم که پیام می‌دادند و از میزان علاقه‌شان به کار روزنامه و مطبوعات می‌گفتند، پیدا کردیم. من نمونه مطلب‌هایشان را خواندم و این همکاری شکل گرفت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که ما همکار جوانی از خوزستان و همچنین از شیراز داشتیم و فقط در یک نقطه تهران متمرکز نبودیم.

 بهترین گفت‌وگوهای صبا

در بین گفت‌گوهای ماهنامه صبا، گفت‌گویی را که خودم با خانم لیلی گلستان داشتم خیلی دوست داشتم،  گفت‌گوی رامبد جوان، حامد بهداد و همین‌طور پرونده‌ای که با آقای حامد عنقا رفتیم که پرونده تخصصی و جذابی شد. مطالب ویژه و خاطره‌انگیزی که در مجموعه «صبا» کار کرده‌ام، خیلی زیاد هستند. چون در دوره‌ای که من دبیری بخش تلویزیون را بر عهده داشتم، گفت‌گوهای به شدت جذاب و متفاوتی انجام می‌شد. دلیل جذاب و متفاوت بودن مطالب آن دوران این بود که مدام با خبرنگارانی که کار می‌کردم جلسه تشکیل می‌دادیم، در جلساتمان مسائل و موضوعات مختلفی مطرح می‌کردیم و روی آنها خیلی فکر می‌کردیم.  همچنین هر چهارشنبه‌ با خود آقای شفیعی جلسه اتاق فکر داشتیم که در آن جلسات نیز همیشه به این فکر می‌کردیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم که کار ویژه‌ای باشد.

 

 

کلید واژه:
گروه بندی: دسته‌بندی نشده , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است