• کد خبر: 6453
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:2 اردیبهشت 1402 ساعت: 15:24

سریال هایی که زیبایی شمال را به تصویر کشیدند

با نگاهی به اسامی سریال های ساخته شده در شمال کشور می توان نتیجه گرفت که همان تعداد اندک هم توانسته اند جای خود را در میان مخاطبان باز کنند.


طبیعت بی نظیر و بعضا بکر شمال کشور باعث شده تا ۳ استان مازندران، گیلان و گلستان همیشه یکی از مقاصد اصلی گردشگری به شمار رود، استان هایی که زیبایی های تمام ناشدنی آنها از دید کارگردان ها هم پنهان نمانده و تا امروز سریال های مختلفی در روستاهای شمال کشور ساخته شده است. سریال هایی که هر چند تعداد آنها محدود است، اما برخی از آنها جزو ماندگارترین اثار رسانه ملی به شمار می روند.  در این میان آثاری که در آن بازیگران به لهجه شمالی صحبت کرده اند، توانستند بیش از بقیه مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. با نگاهی به اسامی سریال های ساخته شده در شمال کشور می توان نتیجه گرفت که همان تعداد اندک هم توانسته اند جای خود را در میان مخاطبان باز کنند، شاید یکی از اصلی ترین دلایل آن را بتوان به تصویرکشیدن جغرافیای آن منطقه و همچنین صحبت با لهجه زیبای گیلکی و مازنی دانست؛ از طرف دیگر ظرفیت طبیعی شمال کشور به حدی است که حتی اگر ده ها سریال دیگر در این منطقه فیلمبرداری شود، باز هم برای مخاطبان جذاب باشد.

«دنیای شیرین دریا» ماندگارترین سریال رسانه ملی

سال های پایانی دهه ۷۰ را می توان، اوج سریال سازی در شمال کشور دانست، به ویژه اینکه اثار ساخته شده در آن سال ها، جزو ماندگارترین آثار نیز به شمار می روند. «دنیای شیرین دریا» یکی از برجسته ترین آثاری است که در شمال کشور ساخته شده است. سریالی که بهروز بقایی کارگردانی آن را برعهده داشت و در سال ۷۷ از شبکه اول سیما روی آنتن رفت. این سریال ماندگار با بازی عطیه غبیشاوی، زنده یاد پوپک گلدره، فرهاد بشارتی، مینا نوروزی و … در آن برهه یکی از جذاب ترین سریال هایی پخش شده از آنتن صدا و سیما بود. «دنیای شیرین دریا» علی رغم اینکه مخاطب کودک و نوجوان داشت، اما بزرگسال را نیز با خود همراه کرده بود. محبوبیت این سریال به حدی بود که باعث دیده شدن برخی از بازیگران مجموعه مانند مرحوم گلدره و فرهاد بشارتی شد، جالب اینجاست که بشارتی بعد از آن در فیلم ها و سریال های زیادی باز کرد که در انها باز هم همان لجهه زیبایی گیلکی را داشت.

«پس از باران»؛ تصویری از زندگی ارباب – رعیتی در شمال کشور

هنوز وقتی اسم بازیگرانی چون محمود پاک نیت  و کتایون ریاحی به میان می آید، مخاطبان یاد سریال «پس از باران» می افتند، اثری که تنها ۲ سال بعد از پخش «دنیای شیرین دریا» توسط سعید سلطانی کارگردانی شد و در ۳۷ قسمت از آنتن شبکه ۳ سیما پخش شد. این اثر در کنار به تصویر کشیدن منظره های دیدنی، به سراغ سوژه جذابی هم رفته بود. سلطانی در این سریال سبک زندگی اربابی را به تصویر کشیده بود که در زمان حکومت پهلوی زمام امور یکی از روستاهای شمال کشور را دست داشت. در کنار این دو بازیگر که نقش اصلی سریال را برعهده داشتند، بازیگرانی چون مرجان محتشم، صبا کمالی، جهانگیر المالسی، بهزاد فرهانی، ثریا قاسمی و …. نیز در این اثر ماندگار حضور داشتند. بازیگرانی که مثلث عشقی ارباب این روستا با بازی محمود پاک نیت را به تصویر می کشیدند، سریالی که حتی بازپخش های آن در سال های بعد نیز همچنان با استقبال مخاطبان همراه بود.

البته ناگفته نماند که این سریال به نوعی پایانی خوش برای دهه ۷۰ به شمار می رود؛ چرا که بعد از آن سریال سازان ترجیح دادند تا برای یک دهه در پایتخت بمانند و مشغول ساخت آثار آپارتمانی شوند.

لهجه شیرینی مازنی در «پایتخت»

با نگاهی به سریال های دهه ۸۰، باید گفت که در آن سال ها، عموم سریال ها در کوچه و پس کوچه های شهر تهران فیلمبرداری شده بود؛ مسئله ای که باعث شد پازپخش چند باره سریال های «دنیای شیرین دنیا» و «پس از باران» بیش از پیش به محبوبیت آنها بیفزاید. هر چند که بالاخره قفل دوری کارگردانان از شمال کشور با آغاز دهه ۹۰ شکست و دوباره آثاری به آنتن رسانه ملی راه پیدا کرد که توانست مخاطب را با خود همراه کند. سرویس مقدم  همان کارگردانی است که در ۶ گانه «پایتخت» به ویژه در دو فصل اول به سراغ استان مازندران رفت و جاذبه های روستای علی آباد و منطقه شیرگاه را برای مخاطب به تصویر کشیده بود. سریالی که نه تنها فرهنگ و رسوم این منطقه از جغرافیای کشور را به قاب تلویزیون آورد، بلکه برخی از دیالوگ های آن که به لهجه شمالی هم ادا می شد، ماه ها و سال ها بعد از پایان بخش سریال نیز در فضای مجازی وایرال شده و می شود.

البته این سریال با تمام اثاری که تا امروز در اتمسفر شمال فیلمبرداری شده، تفاوت اساسی دارد. چرا که به جرات می توان گفت این اثر برای همه عوامل آن، سرنوشت دیگری را رقم زد. درست است که سیروسس مقدم کارگردان کهنه کار رسانه ملی به شمار می رود، اما تنها بعد از پخش ۲ فصل ابتدایی «پایتخت» بود که به نامی آشنا برای عموم مردم تبدیل شد. از طرف دیگر محسن تنابنده و احمد مهران فر به یکی از محبوبیت ترین چهره های بازیگری درآمدند و بعد از آن توانستند به عنوان برگ برنده آثار سینمایی هم تبدیل شوند. البته این همه ماجرا نیست، حتی بازیگر پیشکسوتی مانند علیرضا خمسه هم با نقش بابا پنجعلی توانست به یکی از کاراکترهای محبوب در جامعه تبدیل شود. موفقیت این سریال در جذب مخاطب شامل بازیگری چون هومن حاجی عبداللهی هم شد و البته سارا و نیکا فرقانی اصل هم که از فصل اول به عنوان دختران نقی معمولی با این سریال همکاری داشتند، توانستند در تنهاترین تجربه کاری شان علی رغم اینکه انتقادات فراوانی به نداشتن دیالوگ از سوی آنها مطرح بود، اما به چهره محبوبی تبدیل شوند .

نمایش روستاهای جاده ۲۰۰۰ در «از یاد رفته»

فریدون حسن پور، در سال ۹۰ با ساخت سریال «از یاد رفته» به سراغ روستاهای جاده های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ رفت.  سریالی که محمدرضا فروتن، سپیده خداوردی، بهنوش طباطبایی، عمار آقایی، مهران رجبی در آن حضور داشتند و داستان مقاومت انسان در برابر شرایط بحرانی را روایت می‌کند. این کارگردان که علاقه خاصی به ساخت آثارش در استان های شمالی دارد، در این اثرش زندگی شخصیتهای فیلم طی یک دوره چهل ساله را تعریف می کند. البته بقیه سریال هایی که در دهه گذشته در این مرز و بوم ساخته شدند، همگی تحت تاثیر محبوبیت سریال «پایتخت» گم شدند.

«گذر از رنج ها» در دیلمان استان گیلان

«گذر از رنج ها»ی فریدون حسن پور هم از دیگر سریال هایی است که تنها ۳ سال بعد از ساخت سریال قبلی اش، دوربین آن طبیعت روستاهای دیلمان استان گیلان را به تصویر کشیده است.مجموعه ای که سال ۹۳ و در ۳۶ قسمت از شبکه اول پخش شد و قصه زندگی دنیا را از تولد تا مرگ حکایت می کرد. اثری که در آن بازیگرانی چون شیوا طاهری، بابک حمیدیان، پژمان بازغی، ماه چهره خلیلی و … به ایفای نقش پرداختند. قهرمان قصه این کارگردان، زنی است که با رنج های زندگی اش مقابله می کند و پرداخت به ماجراهای خان ها و رعیت ها جزو خرده روایت های این سریال بود؛ اما این اثر هم مانند سریال اول این کارگردان چندان مورد توجه قرار نگرفت و نتوانست جای خود را به عنوان اثری ماندگار ثبت کند.

ساخت سریالی با موضوع محیط زیست در شمال کشور

درست است که دهه ۹۰ را باید دهه متعلق به مردم شمال کشور در رسانه ملی دانست، اما امسال نیز دو سریال به روی آنتن شبکه های اول و دوم سیما رفتند که در شمال کشور فیلمبرداری شده بودند. «افرا» ساخته بهرنگ توفیقی یکی از این سریال ها است که برای اولین بار محیط زیست را سوژه اصلی خود قرار داد. سریالی که شهریور ماه امسال از شبکه اول پخش شد و توانست مخاطبان قابل توجهی را به خود جلب کند .در این اثر ۳۸ قسمتی، بازیگرانی چون مهدی سلطانی، پژمان بازغی، روزبه حصاری، مینا وحید، فریبا متخصص و … به ایفای نقش پرداخته و عوامل سازنده در شهرهای مختلفی مانند لاهیجان، لنگرود، رشت، زیباکنار، لشت نشا، رودسر سکانس های این سریال را ضبط کردند.

«در کنار پروانه ها»، نمایش زیبایی های شهر لاهیجان

«در کنار پروانه ها»ی داریوش یاری هم از دیگر آثاری است که درست همزمان با پخش سریال «افرا» به روی آنتن شبکه دو سیما رفت. یاری عمده سکانس های این سریال در یکی از روستاهای شهر لاهیجان به تصویر کشید و بازیگرانی چون پروانه معصوی، برزو ارجمند، خسرو شهراز، نگار عابدی، مهران رجبی، شهین تسلیمی نیز در آن بازی کردند. این سریال داستان «رهی» با بازی سامرند معروفی را به تصویر می کشد که از بیماری حاد قلبی رنج می برد و برای نجات تنها دلخوشی زندگی اش یعنی خواهرش طعهم نقشه ای می شود. البته پخش همزمان این دو اثر در یک بازه زمانی باعث شد تا هیچ کدام نتوانند آنطور که باید دیده شوند.

زهرا رمضانی

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است