شکارچیان جوان سیمرغ!

اهالی سینما امیدوارند مانند سال گذشته که فیلم هایی با کارگردان‌های کار اولی‌شان درخشیدند، امسال نیز کارگردان‌های نسل جوان همه را غافگیر کنند.


چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی بیست و چهار فیلم منتخب خود را کمی دیرتر از همیشه به اهالی سینما و مخاطبان جشنواره فیلم فجر معرفی کرد. این آثار اکثر توسط کارگران‌های نسل جوان و با انگیزه ساخته شده و برخلاف دوره‌های قبلی اسامی مطرح کمتری در این دوره از جشنواره حضور دارند. با این حال مخاطبان و اهالی سینما امیدوار هستند مانند سال گذشته که ملاقات خصوصی، علفزار و… با کارگردان‌های کار اولیشان درخشیدند، امسال نیز کارگردان‌های نسل جوان همه را غافگیر کنند و خوش بدرخشند. در این بخش مروری به فیلم‌های جشنواره خواهیم داشت.

آنها مرا دوست داشتند

تهیه‌کننده: محمدرضا رحمانی

کارگردان: محمدرضا رحمانی

بازیگران:  بهاره افشاری، امیرحسین آرمان، امیر جعفری , نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، علی صالحی، بهار نوحیان، ایرج رحمانی، الهه داودی، زهره حمیدی، لیلا بلوکات، الهه داوودی، حسین سلمانی‌مروست، سینا غفاری، ابراهیم مومنی، لیلا حسنی و مهدی عالی‌خانی

داستان فیلم: محمدرضا رحمانی در کارنامه خود ۶ فیلم سینمایی و یک مستند دارد که «آن‌ها مرا دوست داشتند» پنجمین فیلم او است. فیلم‌های قبلی او به نام‌های «پریسا»، «گاهی»، «دلخون» و «ستایش» به موضوعات اجتماعی مانند قصاص، اسیدپاشی و درگیری‌های به زوج‌ها می‌پرداختند و در فیلم «آنها مرا دوست داشتند» نیز یک مسئله اجتماعی با رویکرد انسانی طرح می‌شود. رحمانی در این فیلم که تولیدش اسفند سال گذشته آغاز شده بود، به ماجرای زوجی پرداخته که فرزندشان بیمار می‌شود.. این فیلم با محوریت یک موضوع انسانی ساخته شده و بزنگاه‌های زندگی یک زوج توجه دارد که گاهی ناهمواره‌های متعدد در روابط و مسیر زندگی آدم‌ها و بخصوص زوج‌ها ایجاد می‌کنند. با همه اینها گویا فیلم جدید رحمانی در مقایسه با آثار قبلی فضای آرام‌تری دارد و تنش‌ها و اوج و فرودهایش به آن شدتی نیست که در سایر آثار رحمانی دیده شده است. در خلاصه داستانی که از این فیلم منتشر شده، آمده است: با بعضی‌ها مشه ساعت‌‌ها در مورد چیزهای خیلی کوچیک حرف زد و خسته نشد، حتی درباره برگ‌‌های پوسیده زیر پاهامون.

آه سرد

تهیه‌کننده:  سیدرضا محقق

کارگردان: ناهید عزیزی صدیق

بازیگران:  علی باقری، ایمان صدیق، محمد اشکانفر، سالار دریامج، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی، برسام بهرامی.

داستان فیلم: بها و بهرام در جاده‌ای همراه و همسفر شده‌اند بی‌آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. این تمام چیزی است که تاکنون درباره داستان این فیلم منتشر شده است و بعلاوه یک تصویر که مردی را نشان می‌دهد که کوران برف و سرما، دیگری را روی شانه‌هایش حمل می‌کند. درباره ناهید عزیزی صدیق هم این را می‌دانیم که یک فیلم بلند سینمایی در کارنامه دارد و آن فیلم، «آه سرد» است اما بیش از این به عنوان بازیگردان، مشاور کارگردان و یکی از نویسندگان فیلم‌نامه در ساخت «دشت خاموش» با احمد بهرامی همکاری داشته است. همچنین  در فیلم «پل سیزدهم» به کارگردانی فرهاد غریب، منشی صحنه بود و البته تهیه کنندگی فیلم «پناه» به کارگردانی احمد بهرامی را نیز در کارنامه دارد. عزیزی معتقد است فیلمساز نمی‌تواند مسایل فرهنگی زیست بودمش را نادیده بگیرد و بهترین موضوعات برای بازگو کردن، نزدیک‌ترین موضوعات است.

سیدرضا محقق تهیه‌کننده فیلم، یک فیلم دیگر نیز در جشنواره چهل و یکم دارد به نام «چرا گریه نمیکنی» به کارگردانی علیرضا معتمدی و سال گذشتنه نیز با فیلم تقدیر شده «درب» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت.  به نظر می‌رسد محقق یکی از گزینه‌های جدی برای دریافت جایزه تهیه‌کنندگی این دوره از جشنواره باشد.

بعد از رفتن

تهیه‌کننده: محمود آقابابایی‌پور

کارگردان: رضا نجاتی

بازیگران:  صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی، حامی ترابی

داستان فیلم: آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است اما قرار است با موقعیت‌هایی مواجه شود که «بعد از رفتن» او پدید آمده‌اند. این اولین فیلم بلند سینمایی نجاتی و محصول باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی است. نجاتی پیش از این برای فیلم کوتاه «ارفاق» از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین را از آن خود کرده بود اما جوایز این فیلم به همین مورد ختم نمی‌شود. بدون تردید فیلم «بعد از رفتن» محصول همکاری بیشترین جایزه‌داران است؛ آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این پروژه در دوره چهلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را برای «برف آخر» دریافت کرده بود.آرش آقابیک مدیر جلوه‌های میدانی فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای «رگ خواب»، «یک روز بخصوص» و «خفه‌گی» سیمرغ گرفته بود. محمد برادران مدیر جلوه‌های بصری برای فیلم «خروج»، مسعود سخاوت دوست طراح موسیقی برای فیلم «موقعیت مهدی» و عماد خدابخش تدوینگر برای فیلم «بی همه چیز» پیش از این سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داده بودند.

پوریا رحیمی سام بازیگر «بعد از رفتن» نیز برای فیلم «زالاوا» سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد و سارا بهرامی دیگر بازیگر این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «دارکوب» را دریافت کرده بودند.

بچه زرنگ

تهیه‌کننده: حامد جعفری

کارگردان: هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی

صدا پیشگان:  سعید شیخ‌زاده – هومن حاجی عبداللهی

داستان فیلم: محسن پسر بچه‌ای است که عاشق ابر قهرمان‌های فیلم‌هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هرچیزی کمک کند اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش باز گرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است.

گروه هنر پویا که ساخت انیمیشن‌های سینمایی «شاهزاده‌روم» و «فیلشاه» را در کارنامه دارد این بار با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انیمیشن بچه زرنگ را تولید کرده است؛ انیمیشنی که احتمالا سریال آن نیز در آینده عرضه شود. یکی از کارگردانان این انیمیشن بهنود نکویی که پیش از این آثاری مانند «استریپی» و «روبی و جوجه‌ها» را ساخته است؛ اولی در لیست اولیه اسکار پذیرفته شده بود و دومین اثرش در تلویزیون با استقبال کودکان و نیز بزرگسالان علاقمند به انیمیشن روبرو شده بود. این کارگردان معتقد است همه مراحل تولید با دقت و وسواس انجام شده و «بچه زرنگ» از دیگر آثار هنر پویا یک قدم جلوتر خواهد بود. به نظر می‌رسد این انیمیشن در چهلم و یکمین جشنواره فیلم فجر شانس زیادی برای دریافت جایزه داشته باشد بخصوص از این بابت که رقیبی در جشنواره ندارد.

چرا گریه نمی‌کنی؟

تهیه‌کننده: سید رضا محقق

کارگردان: علیرضا معتمدی

بازیگران:  علیرضا معتمدی، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، لیندا کیانی، نهال دشتی، علی مصفا، امیرحسین فتحی و باران کوثری

داستان فیلم: علیرضا بعد از دست دادن برادرش نمی‌تواند گریه کند. دوستانش با راه‌های مختلف از او دعوت می‌کنند که گریه کند. داستان فیلم فعلا در همین دو جمله خلاصه شده اما حاشیه‌های فیلم یکی دو تا نیست. از ابراز ناخرسندی بازیگران فیلم به حضورش در جشنواره گرفته تا مصاحبه علیرضا معتمدی درباره غیرقانونی بودن حضور این فیلم در جشنواره و بعد اظهارات سیمون سیمونیان (مدیر دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر) درباره بلامانع بودن این فیلم در جشنواره. برخی از بازیگران فیلم با ارجاع به مسائل چند ماه اخیر، گفته‌اند از اینکه نامشان به واسطه «چار گریه نمی‌کنی؟» در جشنواره آمده، احساس ننگ دارند و علیرضا معتمدی نیز اعلام کرده بود چون فیلمش قبل از جشنواره فجر در چند جشنواره از جمله جشنواره سائوپائولو شرکت کرده، طبق قانون نمی‌تواند در جشنواره فجر حضور داشته باشد اما مدیر دبیرخانه بین‌المللی فیلم فجر با استناد به فیلم‌هایی مانند «خون بازی»، «تی تی» و «خط فرضی» که بعد از شرکت در جشنواره‌های خارجی در جشنواره فجر شرکت کرده بودند، حضور «چرا گریه نمی‌کنی؟» را در چهل و یکمین دوره جشنواره فجر بلامانع دانسته و حالا این فیلم یکی از پذیرفتگان بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره است.

در آغوش درخت

تهیه‌کننده:  محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نسب

کارگردان: بابک خواجه‌پاشا

بازیگران:  مارال بنی‌آدم، جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی

داستان فیلم: بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که ۱۲ سال از ازدواجشان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند. فیلم هم بر مدار تلاش یک خانواده برای جلوگیری از فروپاشی شکل گرفته و در عین شاعرانگی، اندکی ملتهب و دراماتیک است. این فیلم اولین اثر بلند سینمایی بابک خواجه‌پاشا است و نیز اولین  محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان سینمایی سوره که البته هر کدام به صورت مستقل فیلم‌هایی در جشنواره دارند.

بابک خواجه‌پاشا اگرچه اولین فیلمش را ساخته اما با فیلم‌های «خورشید» و «محمد (ص) به کارگرانی مجید مجیدی همکاری داشته و نیز در فیلم‌های «قصر شیرین» و «تو می‌مانی» به عنوان بازیگر حضور داشته و سریال‌هایی مانند «سنه خاطیر»، «تورشا شیرین» و «عاشورا» از تولیدات مرکز آذربایجان غربی در کارنامه دارد و همین تعلق به زادگاه سبب شده برای خلق داستان شاعرانه «در آغوش درخت» به فرهنگ آذری وفادار بماند و اولین فیلمش را در همین اقلیم بسازد.

روایت ناتمام سیما

تهیه‌کننده:  مجید رضابالا

کارگردان: علیرضا صمدی

بازیگران:  حامد کمیلی، غزل شاکری، مهران احمدی، مسعود کرامتی، مریم سعادت، دانیال نوروش، محمد حیدری، مهسا باوفا و …

داستان فیلم: دکتر آرشِ سمین زندگی موفقی دارد که خبری در فضای مجازی، شرایط خانوادگی او را دستخوش تغییر می‌کند. فیلم «روایت ناتمام سیما» داستنان بازی‌های تلخی است که رسانه‌های اجتماعی با زندگی و آبروی آدم‌ها می‌کنند و از همین بابت در خلاصه داسته فیلم ذکر شده: «قرار نیست بخاطر بی‌آبرویی گذشته تو ما بی‌آبرو بشیم.» همین یکی دو اشاره برای حدس و درک فضای فیلم جدید علیرضا صمدی کافی است بخصوص برای آنها که قبلا فیلم‌های «بی‌نامی» و «صحنه‌زنی» را از همین کارگردان دیده و به حساسیت‌های او درباره مسائل فرهنگی اجتماعی آگاه هستند.

علیرضا صمدی سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی برای فیلم «صحنه زنی» را از چهلمین جشنواره به ارمغان برده و حالا یک بار دیگر شانس آن را دارد که خودی نشان بدهد بخصوص از این بابت که بعد از دو فیلم که با مجید رضابالا تهیه‌کننده باسابقه سینما و تلویزیون همکاری کرده، بیش از قبل مجرب شده است. «روایت ناتمام سیما» محصول بنیاد سینمایی فارابی و در بخش کارگردانی و شاید در بخش‌های دیگر شانس رسیدن به سیمرغ را دارد.

کت چرمی

تهیه‌کننده:  کامران حجازی

کارگردان: حسین میرزامحمدی

بازیگران: جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانتهآ پناهیها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی‌فر، مائده طهماسبی، بهزاد خلج، امین میری، محمد صدیقی‌مهر، آیدا ماهیانی، با معرفی سارا حاتمی و با حضور افتخاری رویا تیموریان و سیامک احصایی

داستان فیلم: آنچه به عنوان خلاصه داستان «کت چرمی» از طرف عوامل فیلم منتشر شده بیشتر به یک مانیفست ناامیدانه شباهت دارد: گاهی وقت‌ها باید بین موندن و رفتن، مردن رو انتخاب کرد. همین و بیش از این چیزی درباره این فیلم نمی‌دانیم. از میان اطلاعات مرتبط با فیلم این بخشش می‌تواند هیجان انگیزی باشد که جواد عزتی یک نقش جدی در فیلم بازی می‌کند و بعد از «ماجرای نیمروز» و «مرد بازنده» برای سومین بار با کامران حجاری همکاری دارد. «کت چرمی» به جز تهیه‌کننده مشترک با «مرد بازنده» یک مرد مشترک دیگر هم دارد؛ «محمدحسین مهدویان که این باره به عنوان مشاور کارگردان در کنار عزتی و حجازی قرار گرفته است.

«کت چرمی» محصول بنیاد سینمایی فارابی و موسسه ایوان آفرینش است و شاید بتواند بعد از ناکام ماندن عزتی از شکار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر بخصوص بعد از فیلم «بازنده»، شانس تازه‌ای به این بازیگر همه‌فن حریف بدهد.

کاپیتان

تهیه‌کننده:  سیدصابر امامی

کارگردان: محمد حمزه‌ای

بازیگران:  پانته‌آ پناهی‌ها، پژمان بازغی، امیرحسین بیات، بهار نوحیان، ارغوان شعبانی، شایان دارمی‌پور، پرهام غلاملو و…

داستان فیلم: «به من میگن عیسی، هرکاری بخوام می‌کنم.». این جمله را کودکی می‌گوید که در بخش کودکان سرطانى بیمارستان اطفال، بستری است. عیسی و على که رؤیاى فوتبالیست شدن دارند قبل از آخرین عمل سنگین على، تلاش می‌کنند که دور از چشم پزشکان و پرستاران به رویای خود دست یابند. قصه عیسی و دوستش علی را کارگردانی روایت می‌کند که جوان است اما حسابی در سینما مشق نوشته از ساخت فیلم کوتاه گرفته تا دستیاری و همکاری با کارگردانان صاحب‌نام سینمای ایران. او فیلم اولش را با نام «آذر» روی پرده فرستاد و «کاپیتان» دومین فیلم حمزه‌ای است که به نظر می‌رسد برخلاف فیلم اولش، داستانی شاعرانه و لطیف داشته باشد و دست کم از اکشن‌کاری‌های فیلم «آذر» در آن خبری نباشد. تهیه‌کنندگی «آذر» را نیکی کریمی برعهده داشت و خودش در فیلم نقش آذر را بازی کرده بود و بهناز شفیعی مربی موتورسواری و بدلکاری او در فیلم بود. بعید به نظر می‌رسد فیلم دوم حمزه‌ای حواشی زیادی داشته باشد و چه بسا داستانش دل خیلی‌ها از جمله داوران جشنواره را ببرد.

وابل

تهیه‌کننده:  سپهر سیفی

کارگردان: تورج اصلانی

نویسنده:  ؟

بازیگران:  آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی و رامین راستاد

داستان فیلم: اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد. این چهارمین فیلم تورج اصلانی است در حالی که با وجود علاقه‌اش به کارگردانی و تجربه بازیگری در چند فیلم، همچنان نامش به عنوان فیلمبردار سینمای ایران شناخته می‌شود. هیچ کدام از سه فیلمی که اصلانی پیشتر ساخته مورد اقبال تماشاگران و منتقدان قرار نگرفته و بعید است این فیلم چهارم هم چندان جذابیتی برای تماشاگران سینما داشته باشد. اصلانی به عنوان فیلمبردار «مالیخولیا»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «سن پطرزبورگ» و البته «فصل کرگدن» به کارگردانی بهمن قبادی شناخته می‌شود. هر چقدر نام این فیلم‌ها آشناست در عوض ساخته‌های اصلانی چندان نام‌آشنا نیستند و کمتر کسی «بی‌سرزمین»، «جینگو» و «حمال طلا» را به خاطر دارد و اگر تصویری از این فیلم‌ها در ذهن مانده باشد احتمالا مربوط به کسیه‌های آویزان و چکه‌های گندابه فیلم «حمال طلا» است.

های پاور

تهیه‌کننده:  مهدی عظیمی و اباذر جوکار

کارگردان: هادی محمدپور

نویسنده: امیر شایان مهر و هادی محمدپور

بازیگران:  اتابک نادری در نقش شهید ستاری، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، آرمان جوکار، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، حسین باقریان و علی رام نورایی در نقش شهید بابایی

داستان فیلم: افتخارات عملیات والفجر هشت و سرنگونی ۷۸ جنگنده‌ بعثی دستمایه تولید این فیام بوده است. محمدپور معقتد است این فیلم از هر آنچه که مخاطب از شهید ستاری و عملکردهایش درفیلم سینمایی «منصور» دیده متفاوت‌تر است چرا که در «های پاور» به ظرفیت‌های علمی، جسارت کاری و دانش این شهید پرداخته و خصوصیات فردی و حتی زندگی شخصی او نقشی در تولید این فیلم ندارند بلکه جایگاه بسزای شهید ستاری و تفکرات بکر ایشان در مسیر ارائه راهکارهای مطلوب به پدافند هوایی ارتش در دست یافتن به موفقیت در چند عملیات از جمله عملیات غرورآفرین والفجر هشت است که معیار ساخت «های پاور» بوده است. این فیلم  در منطقه پدافند هوایی اصفهان و پایگاه شکاری اصفهان و شهر اصفهان فیلمبرداری شده و در کنار صحنه‌های اکشن، کمی از کمدی نیز بهره برده است.

هادی محمدپور از کارگردانان جوان عرصه سینما از که با تهیه کنندگی در حوزه تئاتر و موسیقی پا به دنیای هنر گذاشت و بعد از ساخت چند فیلم کوتاه به سراغ اولین فیلم بلند سینمایی‌اش یعنی «های پاور» رفته است.

هفت بهارنارنج

تهیه‌کننده:  محمد کمالی‌پور

کارگردان: فرشاد گل‌سفیدی

نویسنده: احمد رفیع‌زاده

بازیگران:  سارا رسول‌زاده، هومن حاجی‌عبدللهی، فرهاد آییش و فرج الله گل سفیدی، علی نصیریان، لادن مستوفی

داستان فیلم: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت. این تمام چیزی است که درباره داستان فیلم «هفت بهار نارنج» می‌دانیم. این فیلم در سال ۱۳۹۹ ساخته شد. پروانه اولیه فیلم برای تولید ویدئویی صادر شده بود و بعد قرار شد در قالب یک فیلم سینمایی ساخته شود. گل‌سفیدی که از فیلمبرداران نام‌آشنای سینما و تلویزیون است، این فیلم را با توجه به حال و هوای عاشقانه فیلم به صورت سیاه و سفید تصویربرداری کرده و به جز اینکه برای اولین بار در این فیلم روی صندلی کارگردانی نشسته، به عنوان بازیگر در کنار علی نصیریان و فرهاد آئیش و دیگر بازیگران فیلم،‌ مقابل دوربین قرار گرفته است.

در کارنامه گل‌سفیدی به عنوان فیلمبردار می‌توان آثار به یادماندنی مانند پایتخت ۲ و ۵ و ۶ را نام برد و همین‌طور معراجی‌ها، گاندو، اخراجی‌ها و به وقت خماری و بسیاری فیلم‌ها و سریال‌های دیگر. باید دید او اولین تجربه کارگردانی را چطور از سر گذرانده و مانند دیگر فیلمبردار کشورمان تورج اصلانی در مقام کارگردانی، ناموفق خواهد بود یا برعکس.

یادگار جنوب

تهیه‌کننده:  مجتبی رشوند

کارگردان: پدرام دوماری و حسین پورامیری

نویسنده:  پدرام دوماری و حسین پورامیری

بازیگران:  وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، ساناز سعیدی با حضور سحر دولتشاهی و صابر ابر و ….

داستان فیلم: وحید در جستجوی قلب اهدا شده‌ی همسرش است و مسیر این جستجو از عشق و خیانت عبور می‌کند. نویسندگان فیلم که کارگردانی آن را هم برعهده دارند، در نگارش فیلمنامه سریال نمایش خانگی «یاغی» و فیلمنامه «شنای پروانه» با محمد کارت همکاری کرده‌ بودند. «یادگار جنوب» اوایل تابستان امسال در تهران، گرمسار و قشم فیلمبرداری شده و یکی از پربازیگرترین فیلم‌های جشنواره چهل و یکم به حساب می‌آید. فیلم قبلی این دو کارگردان جوان با عنوان جاندار که در سال ۹۷ ساخته شد، در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو شد و از سوی مخاطبان و منتقدان مورد تحسین قرار گرفت. فیلم تازه این دو کارگردان نتیجه همکاری آنها در چند فیلم کوتاه، نوشتن فیلمنامه‌های موفق و البته فیلمنامه ناموفقی مانند «ما همه با هم هستیم» و فیلم «جاندار» است حکه برای دو جوان دهه هفتادی که از ۲۳ سالگی فیلم ساختن را شروع کرده‌اند، تجربه‌های قابل اعتنایی محسوب می‌شود. «یادگار جنوب» می‌تواند یکی از شانس‌های جایزه کارگردانی این دوره از چشنواره فیلم فجر باشد به شرط آنکه مسیر تجربه‌اندوزی این دو کارگردان جوان رو به جلو بوده باشد. شاید اگر جشنواره چهل و یکم فرصت انتخاب بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را فراهم می‌کرد، یک بار دیگر نام این دو کارگردان با «یادگار جنوب» در خاطره‌ها می‌ماند اما در غیاب این بخش درخشش آنها دشوارتر از قبل به نظر می‌رسد.

هوک

تهیه‌کننده: علی آشتیانی‌پور

کارگردان: حسین ریگی

بازیگران: امیر جعفری و امیرمهدی ژوله

داستان فیلم: حسین ریگی سال گذشته فیلم خوب «لیپار» را با موضوع کودکان و نوجوانان در سیستان و بلوچستان به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان آورد و حالا با فیلم جدیدش «هوک» به جشنواره فیلم فجر می‌آید. این فیلم هم درباره زادگاه ریگی یعنی استان سیستان و بلوچستان است اما فضای آن با «لیپار» متفاوت است. این فیلم داستان جوانی است که به تغییر و قهرمانی فکر می‌کند و در این مسیر جایگاه خود را تلاش می‌کند که ارتقا بخشد البته گذشته‌ای تلخ باعث شده این جوان علاوه بر قهرمانی به فکر انتقام نیز باشد. کارگردان این فیلم معتقد است سیستان و بلوچستان همواره با موضوعاتی  چون فقر، قاچاق، مواد مخدر و اشرار به مردم معرفی شده و همین نگاه باعث شده تا مردم در شهرها و مناطق دیگر با واقعیت سیستان و بلوچستان آشنا نشوند. به اعتقاد ریگی ساخت آثاری مانند «هوک» که به زندگی، آداب و رسوم، سنت‌ها، جغرافیا و فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان می‌پردازد مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و برخلاف تصور فیلم‌های تولید شده در شهرستان‌ها اگر از کیفیت لازم برخوردار باشند، علاقمندان را به سینما خواهند کشاند. این فیلم با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی تولید شده، یک ملودرام اجتماعی است که لحن حماسی دارد و بخش‌هایی از آن نیز در چابهار و تهران تصویربرداری شده است.

استاد

تهیه‌کننده: بهروز افخمی

کارگردان: سیدعماد حسینی

بازیگران: حسن معجونی، هدیه حسینی‌نژاد، سجاد بابایی، حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه

داستان فیلم: این فیلم یکی از آثار جنجالی جشنواره چهل و یکم فجر خواهد بود؛ داستان فیلم به موضوع تعرض و آزار و اذیت جنسی می‌پردازد که در سال‌های اخیر جنبشی به نام MeeToo را در سراسر جهان شکل داده است. درباره جزئیات داستان این فیلم خبری منتشر نشده اما فیلمنامه‌اش بر اساس برداشت آزادی از نمایش‌نامه «اولئانا» اثر دیوید ممت شکل گرفته؛ نمایشنامه‌ای که درباره چالش قدرت میان یک استاد دانشگاه و یکی از شاگردان دختر است. این دانشجو استادش را به آزار جنسی متهم می‌کند و بدین ترتیب، شانسش برای رسیدن به درجه استاد ممتازی به خطر می‌افتد.

سیدعماد حسینی کارگردان این فیلم، عضو هیئت علمی دانشگاه است و کارگردانی «تهران، خانی آباد، ۱۳۶۶» را در کارنامه دارد که در جشنواره مختلفی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. «استاد» اولین فیلم بلند سینمایی این کارگردان است و با مشاوره محمدحسین مهدویان و محمدرضا اصلانی ساخته شده است. سجاد بابایی که در حوزه تئاتر فعال بود و اخیراً بازی او در سریال «خسوف» و فیلم «مرد بازنده» مورد توجه قرار گرفته است، در فیلم سینمایی «استاد» نقشی متفاوت ایفا کرده است.

پرونده باز است

تهیه‌کننده: علی قائم‌مقامی

کارگردان: کیومرث پوراحمد

بازیگران: پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، سام قریبیان، مه‌لقا باقری، پویا نجفی، راشین ربی، مهبد جهان‌نوش و محمدمتین ستاری

داستان فیلم: فیلم جدید کارگردان قصه‌های مجید، فضایی جنایی و داستانی ملتهب دارد. «پرونده باز است» درباره یک نوجوان ۱۵ساله به نام فرهاد است که ناخواسته مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است. پوراحمد بعد از موفقیت فیلم «اتوبوس شب» تقریبا ۵ سال فیلم نساخت تا اینکه سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفت به تهیه‌کنندگی یکی از بازیگران سینما، فیلمی با عنوان «پرونده باز است» را جلوی دوربین ببرد اما در آن زمان سال مسئولین وقت سینمایی به این فیلم مجوز ساخت ندادند. او حالا این فیلم را ساخته و  برخلاف برخی شایعات درباره غیبت این فیلم در جشنواره فیلم فجر، فرم حضور در جشنواره و نسخه اولیه فیلم «پرونده باز است» برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره چهل و یکم ارسال شده است.

«پرونده باز است» جزو معدود فیلم‌های این دوره جشنواره است که با سرمایه شخصی تولید شده و سومین تجربه همکاری قائم‌مقامی به‌عنوان تهیه‌کننده و پوراحمد به‌عنوان کارگردان بعد از دو فیلم «کفش‌هایم کو؟» و «تیغ و ترمه» به حساب می‌آید. بخش عمده‌ای از این فیلم در زندان قزل‌حصار و کانون اصلاح و تربیت فیلمبرداری شده است.

 

شماره ۱۰

تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری

کارگردان: حمید زرگرنژاد

بازیگران: سیامک صفری ، مجید صالحی ، مهدی زمین پرداز و بهرنگ علوی

داستان فیلم: درباره اسرای ایرانی در بازداشتگاه عراق فیلم‌های متفاوتی ساخته شده از فیلم‌های حماسی گرفته تا آثار کمدی. «شماره ۱۰ گریخت» یکی از این فیلم‌هاست که لحن کمدی دارد. بودجه این فیلم را بنیاد سینمایی فارابی متقبل شده و داستانش درباره  فرار یکی از اسرای ایرانی از اسارتگاه‌های زندان رژیم بعث عراق است. فیلم در اطراف تهران تصویربرداری شده و  چهارمین فیلم بلند زرگرنژاد بعد از «پایان خدمت»، «ماهورا» و «برای مرجان» است. ابراهیم اصغری پیش از این فیلم سینمایی «تک تیرانداز» را تهیه کرده بود که فیلمی درباره حضور حماسی شهید عبدالرسول زرین، بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس بود و در جشنواره سی‌و نهم فجر با استقبال تماشاگران مواجه شد و به عنوان بهترین فیلم ملی نیز معرفی شد. همکاری اصغری و زرگرنژاد در «شماره ۱۰ گریخت» به تولد یک اثر دفاع مقدسی دیگر انجامیده که می‌تواند یکی از دیدنی‌های این دوره از جشنواره باشد و چه بسا بار دیگر توجه مخاطبان و داوران جشنواره را به خود جلب کند. تجربه مستندسازی در کارنامه زرگرنژاد نویدبخش واقع‌گرایی در فیلم «شماره ۱۰ گریخت» است که برای یک اثر کمدی مزیت مهمی محسوب می‌شود.

جنگل پرتقال

تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی

کارگردان: آرمان خوانساریان

بازیگران: سارا بهرامی و میرسعید مولویان

داستان فیلم: مهر ماه امسال بود که رصول صدرعامی پروانه ساخت فیلم «جنگل پرتقال» را گرفت و کارش را در مقام تهیه‌کننده شروع کرد. او که به تولید فیلم باکارگردان‌های جوان علاقمند است و در سال‌های اخیر در حال تولید فیلم‌های سینمایی با کارگردانی فیلمسازان جوانی است که اولین فیلم‌های بلند سینمایی خود را می‌سازند، این بار با آرمان خوانساریان همکاری کرده است. این اولین باری است که خوانساریان یک فیلم بلند سینمایی  را کارگردانی می‌کند اما در کارنامه او فیلم‌های کوتاهی چون «بن‌بست»، «سایه فیل» و «سبز کله‌غازی» دیده می‌شود که در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند. خوانساریان فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنر و معماری و کارگاه فیلمسازی عباس کیارستمی است. او همچنین به‌همراه مجید برزگر نویسندگی فیلم «ابر بارانش گرفته» را به‌عهده داشته ‌و حالا فیلمی ساخته که از جزئیات آن اطلاعات چندانی در دست نیست. در خبرها آمده که «جنگل پرتقال» یک درام اجتماعی است و احتمالا مانند «شنای پروانه» اولین فیلم محمد کارت که صدرعاملی تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده داشت، قابلیت جذب مخاطب را خواهد داشت. بودجه تولید «جنگل پرتقال» را بنیاد سینمایی فارابی تامین کرده و به آخرین مراحل تولید رسیده است.

سینما متروپل

تهیه‌کننده: سیدحامد حسینی

کارگردان: محمدعلی باشه‌آهنگر

بازیگران: رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد

داستان فیلم: درباره سال‌های جنگ تحمیلی قصه‌های زیادی در سینمای ایران روی پرده رفته و گونه‌ای به نام «فیلم‌های دفاع مقدسی» را پدید آورده است اما جالب اینجاست که درباره خود سینما در روزهای جنگ و در کشمکش سال‌های دفاع مقدس کمتر فیلمی ساخته شده است. محمدعلی باشه‌آهنگر به عنوان یک فیلمساز خوزستانی که همیشه درباره جنگ و تبعات آنه دغدغه داشت، به سراغ این موضوع کمتر مطرح شده رفته و فیلم  «سینما متروپل» را ساخته است؛ فیلمی که به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه‌اش به سینما در روزهای جنگ اختنصاص دارد. این فیلم  در شهر آبادان تصویربرداری شده و جزو آثار سنگین سینمای ایران محسوب می‌شود؛ فیلم‌های که داستان آنها با بودجه و امکانات قابل توجهی ساخته می‌شوند.

باشه‌آهنگر پیش از این در همکاری با سیدحامد حسینی فیلم سینمایی «سرو زیر آب» را ساخته بود که به موضوع شهدای گمنام اقلیت مذهبی و اتفاقاتی که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده‌، می‌پرداخت. این کارگردان همچنین فیلم «ملکه» را در کارنامه دارد که جوایز بسیاری برایش به همراه داشته و بعید نیست که «سینما متروپل» یکی از فیلم‌های کنجکاوی برانگیز این دوره از جشنواره باشد.

غریب

تهیه‌کننده: حامد عنقا

کارگردان: محمدحسین لطیفی

بازیگران:  بابک حمیدیان، مهدی زمین پرداز، امیر آقایی، لیندا کیانی، حسین پاکدل

داستان فیلم: با وجود کارگردان نام‌آشنایی مانند محمدحسین لطیفی که سابقه قابل اعتنایی بخصوص در تلویزیون و سریال‌سازی دارد، و علی‌رغم نام حامد عنقا به عنوان نویسنده زمانی فیلم «غریب» مورد توجه قرار گرفت که عکس بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی منتشر شد. حمیدیان در این فیلم مقطع کوتاهی از زندگی شهید بروجردی را بازی می‌کند. شنبده‌ها حاکی از آن است که این فیلم، شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی را  با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور، به نمایش می‌گذارد.

فیلمنامه این اثر بر اساس منابع مستند و پژوهش‌های مختلف همچون کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌الله محمودزاده و دیگر اسناد تازه یافته، نوشته شده و محمودزاده نیز به عنوان مشاور در کنار تولیدکنندگان این فیلم بوده است. کارگردان فیلم و نیز بازیگر نقش شهید بروجردی نیز تجربیات قابل اعتنایی از فیلم‌های دفاع‌مقدسی در کارنامه دارند؛ محمدحسین لطیفی «روز سوم» را ساخته که جایزه بهترین فیلم جشنواره سی و پنجم را از آن خود کرده و بابک حمیدیان هم در فیلم‌های «مزرعه پدری»، «چ»، «۵۰ قدم آخر»، «سرو زیر آب» و «طبل بزرگ زیر پای چپ» سینما دفاع مقدس را تجربه کرده بود.

این فیلم یکی از چهار فیلم جشنواره امسال است که تهیه‌کنندگی آن را سازمان اوج برعهده داشته است.

 

سرهنگ ثریا

تهیه‌کننده: جلیل شعبانی

کارگردان: لیلی عاج

بازیگران: ژاله صامتی

داستان فیلم: زندگی یک زن در پادگاه اشرف؛ این تمام چیزی است که درباره داستان فیلم «سرهنگ ثریا» منتشر شده و البته به علاوه اینکه این فیلم را لیلی عاج کارگردانی کرده است. عاج اگر چه سینما خوانده و از سینمای جوان کارش را شروع کرده اما در نمایشنامه‌نویسی و تئاتر به شهرت رسیده و بیشتر آثارش به واسطه نگاه لطیف و شاعرانه به موضوعات دردناک جامعه مورد توجه بوده است تا آنجا که لیلی عاج را یکی از پدیده‌های تئاتر می‌دانند. عاج کارگردان نمایش‌هایی نظیر «خواب زمستانی»، «قندخون» و «کمیته نان» را به صحنه برده و حالا اولین فیلمش در جشنواره فیلم فجر، یکی از متفاوت‌ترین‌هاست چون پیش از این کمتر داستانی درباره پادگان اشرف و زندگی یک زن در این پادگاه در سینما به روی پرده رفته است. داستان فیلم با یک ملاقات آغاز می‌شود اما اطلاعات بیشتنری درباره‌اش در دست نیست. از بازیگران این فیلم نیز اطلاعاتی منتشر نشده و البته فیلم، اولین اثر سینمایی یک کارگردان مجرب در تئاتر است که همه اینها در کنار هم «سرهنگ ثریا» را به یکی از آثار کنجکاوی‌برانگیز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بدل کرده است.

 

نائله

تهیه‌کننده: سعید سعدی

کارگردان: حسن آخوندپور

بازیگران: لعیا زنگنه، جواد هاشمی، شبنم قربانی و سعید شریف

داستان فیلم: همزمان با محرم امسال ساخت سریالی به نام «عشق کوفی» آغاز شد که قرار بود یک نسخه سینمایی هم داشته باشد. نسخه سینمایی با نام «نائله» برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شده و سریال «عشق کوفی» هم آماده می‌شود که سال آینده از تلویزیون به نمایش درآید. ماجرای ساخت این فیلم و سریال به چند سال قبل بر می‌گردد و گروهی که تولید آن را تا مراحلی پیش بردند اما در نهایت سعدی و آخوندپور در کنار هم قرار گرفتند تا «نائله» به سرانجام برسد. این فیلم  یک اثر عاشقانه است در بستر تاریخ و داستان آن به قیام امام حسین(ع) گره خورده و تا عاشورای سال ۶۱ ادامه پیدا می‌کند. لعیا زنگنه بازیگر اصلی فیلم است و سیدجواد هاشمی نقش حبیب‌ابن مظاهر را بازی می‌کند. اگر چه شخصی به نام نائله در تاریخ عاشورا وجود نداشته و این داستان تخیلی است اما با واقعیت‌های تاریخ پیوند خورده تا داستان تازه‌ای از قیام امام سوم شیعیان به دست دهد.

فیلم سینمایی «نائله» یکی از چهار اثر سازمان رسانه‌ای اوج است که در جشنواره چهل و یکم فجر شرکت دارد و به گونه‌های شرکت کننده در جشنواره تنوع می‌بخشد.

پالایشگاه

تهیه‌کننده: سعید سعدی

کارگردان: مهرداد خوشبخت

بازیگران: نادر سلیمانی و بانیپال شومون

داستان فیلم: یکی از پروژه‌های سنگین سینما در سال جاری «پالایشگاه» است که فیلمبرداری آن بیشتر از ۳ ماه به طول انجامیده و بازیگران زیادی در آن حضور دارند. این فیلم به موضوع مهندسی جنگ در دوران هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد و داستانی در پالایشگاه نفت آبادان را روایت می‌کند. قصه فیلم درباره جابه‌جایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر است. این فیلم روح جمعی رزمندگان نخبه و تیزهوش جنگ را به نمایش می‌گذارد؛ جوانانی که زیر موشک‌باران، با مهندسی دقیق نفت کشور را به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اقتصادی حفظ می‌کردند و حتی به آن‌سوی دنیا می‌فرستادند. حمید فرخ‌نژاد یکی از بازیگران این فیلم سینمایی بود که بخشی از دستمزدش را برای حضور در این پروژه دریافت کرده اما بعد از مهاجرت به آمریکا و حواشی اخیر، از پروژه کنار گذاشته شد و حالا نادر سلیمانی جایگزین او در پروژه سینمایی پالایشگاه است.

مهرداد خوشبخت در کارنامه خود سابقه کارگردانی یک فیلم دفاع مقدسی و در فضای جنوب کشور دارد که «آبادان یازده ۶۰» است. همان‌طور که فیلم قبلی او در یک رادیو ساخته شد، فیلم جدید این کارگردان هم در یک پالایشگاه به تصویر کشیده شده است.

 

 

 

اتاقک گلی

تهیه‌کننده: داوود صبور

کارگردان: محمدعلی عسگری

داستان فیلم:  نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) و به شهادت رسیدن ۱۳ تن از رزمندگان این لشکر، داستان فیلم «اتاقک گلی» است که بر اساس واقعیت ساخته شده و نکته جالب توجه اینکه تهیه‌کننده این فیلم خود یکی از رزمنده‌هایی است که برای نجات این دختر همراه دیگر همرزمانش وارد این عملیات می‌شود. داوود صبور پیش از این در تولید فیلم سینمایی «درخت گردو» نیز مشارکت داشته که به موضوع بمباران شیمیایی شهرهایی مانند سردشت اختصاص داشت.

فیلم «اتاقک گلی» از تولیدات انجمن سینمای انقلاب اسلامی است که با مشارکت باغ‌موزه ملی دفاع مقدس و بنیاد شهید در در شهرستان جوانرود از توابع استان کرمانشاه تولید شده و روایت متفاوتی است از عملیات مرصاد در کرمانشاه. تهیه‌کننده فیلم می‌گوید: خانه گلی نمادی واقعی از سرزمین ایران در دوران دفاع مقدس است که همه برای محافظت از آن به پا خواستند و از خود رشادت‌ها و شجاعت‌ها نشان دادند و خانه شان که همان سرزمین شان هست را حفظ کردند عین کاری که مردم روستای «شیان»  اسلام آباد غرب در حمله منافقین انجام دادند با اتحاد و همدلی در کنار نیروهای مسلح آنها را بیرون انداختند.

عطرآلود

تهیه‌کننده: یوسف منصوری

کارگردان: هادی مقدم‌دوست

بازیگران:  مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین

داستان فیلم: اگر فیلم‌های «سر به مهر» و «هیهات» را دوست داشته‌اید احتمالا از تماشای «عطرآلود» هم لذت خواهید برد. این فیلم در ادامه نگاه سینمایی هادی مقدم‌دوست به قصه‌گویی در سینما ساخته شده و عشق را دستمایه قرار داده است. این فیلم  با نگاهی انسانی به دغدغه‌های اخلاقی بشرِ امروز می‌پردازد و نگاهی خاص و متفاوت به مقوله عشق دارد؛ عشقی که با دغدغه ها و مسائل روز درگیر شده و مشخص نیست که چه بر سر این عشق خواهد آمد.

«عطرآلود» ماجرای جوانی نابغه در حوزه عطرسازی است که شانس به او رو می‌کند و قرار می‌شود با همراهی همسرش ساخت یک عطر را شروع کند. در ادامه این ماجرا این زوج متوجه می‌شوند قرار است به زودی فرزندی به دنیا بیاورند اما یک بیماری غیرقابل درمان باعث می‌شود زندگی جوان عطرساز سیاه شود و همه چیز به فروپاشی نزدیک شود.

فیلم «عطرآلود»  محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است، تصویربرداری آن به پایان رسیده و در جشنواره فجر امسال می‌تواند از جمله آثاری باشد که مورد توجه قرار می‌گیرند.

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است