• کد خبر: 6155
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:25 اسفند 1401 ساعت: 11:48
نعیمه نظام دوست:

وزن که کم و زیاد می‌شود نقش‌های پیشنهادی تغییر می‌کند!

وقتی وزن کم یا زیاد می‌شود پیشنهاد نقش‌هایی که می‌شود متفاوت است. وقتی شکل و شمایل دیگری پیدا کنی قابلیت اینکه نقش‌های متفاوت تری بازی کنی بیشتر است.


“نعیمه نظام دوست” بازیگر با اخلاق و پر انرژی سینما و تلویزیون بیش از سه دهه است که در این حرفه فعالیت دارد، اغلب بینندگان او را به واسطه نقش‌هایش در فیلم‌های سینمایی کمدی و سریال‌های طنز می‌شناسند، سریال‌هایی مانند ساختمان پزشکان، خانه اجاره ای، لطفا دور نزنیم و…. نظام دوست با سریال شبانه “چشم‌بندی” مهمان شبکه سوم سیماست؛ سریالی که در آن در قالب نقش متفاوت شخصیت فرزانه ظاهر شده است. به همین بهانه با این بازیگر طنز کشورمان درباره خلق شخصیت همکلام شدیم.

 

زمانی که متن “چشم‌بندی” را خواندید چه تصوری از آن داشتید که بازی در سریال را پذیرفتید؟

وقتی فیلم نامه را مطالعه کردم با توجه به فضای کمدی که داشت متوجه شدم بازیگران خوبی قرار داد بسته اند، خود کاراکتر فرزانه که پیشنهاد بازیش شده بود خیلی بامزه با یک سری وسواس های خاص بود که خیلی دوستش داشتم، احساس کردم از نظر شخصیتی برخی ویژگی‌هایش یک جاهایی شبیه خودم است؛ مثل دلشورها و وسواس هایش. برایم جالب بود که به سرپرست نویسندگان و طراح کار گفتم که گویی نقش برای من نوشته شده است. اردیبهشت ماه اولین بازیگری بودم که تهیه کننده سریال برای بازی در “چشم‌بندی” با من صحبت کرد و سپس کارگردان و دیگر بازیگران انتخاب شدند. سریال طراحی خیلی خوبی شده بود و ما زیاد تلاشی برای بداهه گویی نکردیم چون موقعیت کمدی خیلی رئال و بدون اغراق انجام می‌شدو برایم حس خوبی داشت که بدون اغراق بتوانیم لبخندی بر لب مردم بنشانیم. البته دلم می‌خواست مردم سریال مان را می بینند لذت ببرند و شاد باشند و بخندند.

ما در سریال “نعیمه نظام دوست” متفاوتی را می بینیم؛ زنی مذهبی با ویژگی‌های خاص خود. تعریف شما از نقش تان چیست؟

خدا را شکر که متفاوت شده است. فکر کنم دو سه نفری با شما هم نظر هستند و گفته اند نقشم نسبت به کارها و نقش‌های دیگرم متفاوت شده است و این برایم حس خوب دارد و خدا را شکر می‌کنم که این اتفاق افتاده یعنی این تفاوت را دوست دارم. در شروع کارم در صحبت‌های اولیه با کارگردان و نویسنده یک سری تغییرات در این کاراکتر به وجود آوردیم تا با کارهای دیگرم متفاوت باشد و خدا را شکر این اتفاق افتاد.

خودتان به عنوان بازبگر نقش چه تفاوت‌هایی در رفتار، حرکت بدن و نوع بیان و حتی پوشش ایجاد کردید و چه کنسه‌هایی به کارگردان می‌دادید؟

برای ارائه نقش از نویسنده گرفته تا کارگردان و بازیگر یک چیزهایی را هر کدام با خود می آورند و وقتی شما یک بازیگری را بر اساس آورده‌هایش انتخاب می‌کنید روی آورده‌های او حتما حساب می‌کنی، مثلا این بازیگر این قابلیت‌ها یا این نقطه ضعف ها را دارد، ما نقطه ضعف ها را کم تر می‌کنیم و قابلیت‌ها را پر رنگ تر و حتما تهیه کننده و کارگردان روی این قضیه فکر می‌کنند و نویسنده هم بر اساس آن چه که در ذهن دارد نقش را خلق می‌کند و می نویسد و ما بازیگران به آن بعد‌، شکل و روح می‌دهیم و تمام این اتفاقات با هم شکل می گیرد چون کار گروهی است و من نمی توانم بگویم که خودم متفاوت بازی کردم. آقای سیاوش مفیدی پارتنرم سالها با هم کار کردیم و نوع بازی یکدیگر را می‌دانیم، کمدی یکدیگر را می‌شناسیم. سومین تجربه همکاری ام با شاهد احمدلو بود و با تهیه کننده و نویسنده هم دومین تجربه کاری ام بود و نوع قلم نویسنده را می‌شناسم و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد که من بازیگر یک شخصیتی را خلق کند.

اشاره به پارتنر مقابل خودتان کردید ‌که از او در کار انرژی می گیرید و اگر بازیگر خوبی پارتنر تان نباشد نمی توانید حس خوب و درستی را به بیننده منتقل کنید و حضور پارتنر خوب در بازی تان تاثیرگذار است؛ به طور مثال در این سریال مرجانه گلچین و سیاوش مفیدی پارتنرهای تان بودند….

همه چیز بر اساس گروه شکل می گیرد چون سریال سازی کاری گروهی است و باید قبول کنیم که در کار گروهی همه باید دیده شوند تا تو هم دیده شوی و قرار نیست فقط تو دیده شوی، اصلا به تنهایی بازیگر قدرت این را ندارد که کاری را نجات دهد ما همه در کنار هم یک مجموعه را خلق می‌کنیم. حتی عوامل پشت صحنه که مهم ترین بخش کار ماست و زحمت می‌کشند تا ما دیده شویم.

سومین تجربه همکاری تان با شاهد احمدلو چگونه بود؟

او کارگردان آرام، شریف و با وجود جوان بودن کاربلد است، از بچگی در این حرفه بوده و بازیگری و کارگردانی کرده و من در سومین تجربه کاری ام با او اکنون متوجه تغییراتش در نوع کارگردانی، برخورد و اخلاق حرفه اش شده ام  و از کار کردن با او لذت می برم.

با توجه به اینکه سریال “چشم‌بندی” طنز است و این روزها مردم نیاز به شادی دارند آیا توانسته توقعات را بر آورده کند؟

یک سری قاعدتا بیننده تلویزیون هستند چون دسترسی به کانال های ماهواره ندارند یا یک سری اصلا ماهواره دوست ندارند، یک سری بینندگان هم با تلویزیون قهر کرده اند و باید آشتی شان داد، قاعدتا وقتی نام بازیگرانی چون حمید لولایی، مرجانه گلچین که سالهاست در زمینه کمدی زحمت می‌کشند و کار می‌کنند و بقیه بزرگان مثل رضا عطاران و مهران مدیری که تلاش می‌کنند لبخند بر لب مردم بنشانند قاعدتا ان‌ها هم اگر با تلویزیون قهر باشند ببینند یک کار خوب است جذبش می‌شوند حتی اگر موضعی بگیرند باز هم نگاه می‌کنند، خیلی‌ها را می‌شناسم که می گویند ما تلویزیون نگاه نمی‌کنیم اما می بینند. اگر فضای مجازی این روزها فیلتر نبود سریال ما خیلی بیشتر دیده می‌شد و به جذب بیننده کمک می‌کرد چون فضای مجازی بالاخره بخش عمده تبلغات را رقم می زند. در گذشته فضای مجازی نبود و مردم تنها شبکه‌های تلویزیونی را دنبال می‌کردند اما الان با توجه به فضای مجازی، شبکه نمایش خانگی ما باید کاری تولید کنیم که مردم مثل گذشته بیننده تلویزیون هم باشند. انشاله که اتفاقات خوب بیفتد و همه بازیگران خوب ما به تلویزیون برگردند و کارهای خوب ساخته شود مثل دوران طلایی گذشته که سریال‌های خیلی خوب ۹۰ شبی مهران مدیری را داشتیم.

 واکنش مخاطب از نقش متفاوت فرزانه در “چشم‌بندی” چه بوده؟

من مدتی است در فضای مجازی حضور ندارم و نمی‌دانم چه اتفاقی دارد رقم می‌خورد و چه خبر است ولی بیرون از فضای مجازی مردم به ما لطف داشتند؛ دنیای بیرون خیلی متفاوت تر از فضای مجازی است. نگاه مهربان مردم در بیرون برایم حس خوبی دارد

این روزها کلا شهرت در این خلاصه نمی‌شود که بازیگری در مجامع عمومی تردد کند و شناخته شود. افزایش تعداد بازدیدکننده‌ها در فضاهای مجازی از جمله اینستاگرام هم می تواند نشانه خوبی برای شهرت باشد. تعریف شما از شهرت چیست؟

شهرت ابعاد مختلف دارد، الان در فضای مجازی عده ای بلاگر و مشهور هستند، یک‌سری بازیگر هم داریم که سالهاست کار می‌کنند ولی مردم آن‌ها را نمی‌شناسند. الان نمی توان گفت که چه چیزی سبب شهرت می‌شود. الان شهرت یک‌بعد دیگری نسبت به گذشته پیدا کرده که شما سریالی را بازی می‌کردید و دیده می‌شد و آن بازیگر به شهرت می رسید. الان به واسطه فضای مجازی نمی‌دانی که چه اتفاقی سبب مشهور شدن می‌شود. من که سی سال است در این حرفه کار می‌کنم و خیلی از دوستان دیگر که به واسطه دوران طلایی تلویزیون، برای اینکه ما کارمان را با این رسانه شروع کردیم این اتفاق یعنی شهرت سالهاست برای ما افتاده است اما الان اگر کسی بخواهد مشهور شود به نظرم باید یک اتفاقی رقم بخورد که مردم او را در فضای مجازی یا سریال و فیلمی بپذیرند باز به واسطه فضای مجازی اوج و شکل گرفته و بازی و یا کار خوبش دیده شود. چون الان نگاه مردم تغییر کرده است.

این روزها شرایط جامعه چه تاثیری بر فضای هنری گذاشته است؟

فضای این روزها خیلی غمگین، تلخ و دردناک است به واسطه خیلی از اتفاق هایی که افتاده و مردم شاد نیستند و من غصه آن‌ها را می‌خورم. مردم از هنرمندان توقع داشتند که کار را نکنند ولی من بازیگر و عوامل پشت صحنه و خانواده‌های شان که به واسطه کار گذران زندگی می‌کنیم. مگر سوپرمارکتی، کارمند، پزشک و دیگر اقشار کار نمی‌کنند هنرمندان هم مثل آن‌ها هستند و خرج دارند، خانواده دارند باید خرج زندگی شان را بدهند. من بعد از سی سال کار حرفه دیگری جز بازیگری یاد ندارم. کار کردن ما ربطی به اینکه هم درد مردم نیستیم ندارد. کمی همدیگر را قضاوت نکنیم و به یکدیگر توهین نکنیم. مردم بدانند که درد آن‌ها درد ماست و مشکلات اقتصادی را می فهمیم و در همین جامعه زندگی می‌کنیم و جدا از آن‌ها نیستیم. از مردم‌می‌خواهم مهربان تر با هنرمندان بخصوص اهالی موسیقی برخورد کنند.

اکنون جشنواره فیلم فجر است یک سری هنرمندان در حال فشار آوردن به آن‌هایی هستند که کار می‌کنند و در جشنوراه حضور دارند. به نظرتان کار درستی است؟

من روی نظر شخصی آدم‌ها نمی توانم نظر بدهم. اعتقاد و زندگی هر فردی به خودش مربوط است. هر فردی هر تصمیمی می گیرد اگر ما اعتقاد داشته باشیم که به خواسته‌ها و نظر یکدیگر احترام بگذاریم بابت هر اتفاق و تصمیم به هم حمله نمی‌کنیم و توهین نمی‌کنیم. من وقتی همکارم این کار را انجام می‌دهد نمی توانم قضاوتش کنم بلکه هر تصمیمی بگیرد به او احترام می گذارم‌.

بعد از اینکه وزن تان کم شد و تغییر کردید گویی جنس کاراکترهایی که بازی می‌کنید هم فرق کرده است صحت دارد یا نه؟

بعد از اینکه چاق شدم و عمل انجام دادم هیچ وقت لاغر نشدم ولی حرف شما درست است وقتی وزن کم یا زیاد می‌شود پیشنهاد نقش‌هایی که می‌شود متفاوت است. وقتی شکل و شمایل دیگری پیدا کنی قابلیت اینکه نقش‌های متفاوت تری بازی کنی بیشتر است.

در حال حاضر چه فیلم یا سریالی از شما آماده نمایش است؟

در حال پخش تنها سریال “چشم‌بندی” است. البته فیلم سینمایی “ورود و خروج ممنوع” را آماده اکران دارم که متاسفانه بنا به دلایلی کل نقش من را از فیلم در آوردند و نقش زن دوم فیلم را بازی می‌کردم که کل کاراکترم را از فیلم در آوردند و بعد مجوز دادند!

مریم ضیغمی محمدی

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است