• کد خبر: 5736
  • گروه : اخبار
  • تاریخ انتشار:19 مهر 1401 ساعت: 13:23

«آمستردام»؛ داستان درهم برهمی که ستاره‌هایش را سوزاند

اغلب منتقدان، فیلم «آمستردام» را با لشکری از ستاره‌هایش به‌دلیل داستان درهم و برهم و هیاهوی فراوان، اما اثرگذاری کمش مورد انتقاد قرار داده‌اند.


«آمستردام»، جدیدترین ساخته دیوید اُ. راسل در گیشه شکست خورد. داستان این درام معمایی که در دهه ۱۹۳۰ می‌گذرد، با وجود بودجه هنگفت ۸۰میلیون دلاری و ستاره‌هایی چون کریستین بِیل، مارگو رابی، تیلور سویفت، رابرت دنیرو، آنیا تیلور ـ جوی، کریس راک، مایک مِیرز، مایکل شنون و… در پایان نخستین هفته اکرانش در سینماهای آمریکا تنها ۶ و نیم میلیون دلار در گیشه فروخته است. با توجه به هزینه‌ای که صرف تولید این فیلم شده، باید گفت «آمستردام» افتتاحیه شکست‌خورده‌ای داشته است. دیوید اُ. راسل که برای فیلم‌هایی همچون «سه پادشاه» (۱۹۹۹)، «مشت‌زن» (۲۰۱۰) و «حقه‌بازی آمریکایی» (۲۰۱۳) شناخته می‌شود، در این فیلم که داستانی جنایی را با واقعیت‌های تاریخی درهم‌آمیخته، داستان سه دوست صمیمی را دنبال می‌کند که شامل ۲ سرباز با بازی کریستین بیل و جان دیوید واشنگتن و یک پرستار با بازی مارگو رابی می‌شود. این سه دوست، پیمان بسته‌ و قسم خورده‌اند که از همدیگر محافظت کنند؛ حالا هر چه هم می‌خواهد پیش آید. همه‌‌چیز خوب و خوش است تا وقتی این سه نفر خود را متهم به قتل یک نفر می‌یابند.

تازه‌ترین اثر دیوید ا.ُ راسل که در ۳۰۰۵ سینما در آمریکای شمالی اکران شد، پس از «لبخند» با فروش ۱۷.۶میلیون دلار و «لایل لایل کروکودیل» با فروش ۱۱ و نیم میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت. این فیلم با میانگین ناچیز برای هر اکران ۲هزار و ۱۶۳دلار به‌عنوان یکی از بدترین نمایش‌های حرفه‌ای ا. راسل به رقم قابل توجهی از حیث فروش دست نیافت. «آمستردام» با امتیاز تنها ۳۴درصد در راتِن تومِیتوز نظر منتقدان را هم جلب نکرد و نقدهای ضعیفی هم دریافت کرده است. اغلب منتقدان این فیلم را با لشکری از ستاره‌هایش به‌دلیل داستان درهم و برهم و هیاهوی فراوان، اما اثرگذاری کمش مورد انتقاد قرار داده‌اند. برخی منتقدان بازی بعضی از بازیگران را پایین‌تر از سایرین ارزیابی کرده‌اند و برخی دیگر را موفق‌تر می‌دانند. البته نظرات تندتری هم درباره این فیلم ابراز شده که کل گروه بازیگران را سردرگم و ناموفق می‌دانند، حتی کریستین بیل و مارگو رابی را. منتقدان مخالف فیلم معتقدند که یخ فیلم به‌اصطلاح نگرفته و کمدی فیلم قوام نیافته است. این میزان کم فروش برای سازنده فیلم تحسین شده «دفترچه‌ امیدبخش» با بازی جان دیوید واشنگتن، کریس راک، آنیا تیلور جوی، ماتیاس شوئنارتز، رامی ملک و رابرت دنیرو ناامیدکننده است. این شکست برای آمستردام در حالی رقم خورد که «پارکر فین» با فروش ۱۷.۶میلیون دلار برای لبخند در صدر قرار دارد. این برای دومین هفته است که «لبخند» در صدر باکس آفیس آمریکای شمالی قرار می‌گیرد. این فیلم ترسناک با امتیاز ۷۷درصدی از راتِن تومِیتوز تاکنون ۴۹.۸میلیون دلار در آمریکا و ۸۹.۹میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است. درحالی‌که بودجه آن تنها ۱۷میلیون دلار است. زن پادشاه با ۵.۳میلیون دلار، نگران نباش عزیزم با ۳.۵میلیون دلار، آواتار با ۲.۶میلیون دلار و باربارین(بیگانه) و بروس هر کدام با ۲. ۲میلیون دلار در رتبه‌های بعدی از حیث فروش قرار دارند.

اُ. راسل که ۵ نامزدی اسکار در کارنامه دارد، نویسندگی و تهیه‌کنندگی «آمستردام» را هم برعهده داشته و با این فیلم نخستین فیلم بلندش را پس از «جوی» در سال ۲۰۱۵ ارائه می‌کند. وی برای «مشت‌زن»، «دفترچه امیدبخش» و «حقه‌بازی آمریکایی» نامزدی کارگردانی اسکار را کسب کرد و برای «دفترچه امیدبخش» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و برای «حقه‌بازی آمریکایی» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. در «آمستردام» برای سومین بار راسل با کریستین بیل همکاری کرده است. «مشت‌زن» و « حقه‌بازی آمریکایی» فیلم‌های قبلی این دو با هم بودند. در عین حال این فیلم چهارمین همکاری دنیرو و راسل پس از «جوی»، «حقه‌بازی آمریکایی» و «دفترچه امیدبخش» است.

 

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است