«روزی روزگاری مریخ»؛ دنیایی فانتزی در مریخِ سال ۱۷۰۰

«روزی روزگاری مریخ» یک کمدی-فانتزی در مریخِ سال ۱۷۰۰ است و شوخی‌های موجود در آن نیز ملموس و خلاقانه است.


«روزی روزگاری مریخ» تازه‌ترین ساخته‌ی پیمان قاسم‌خانی و محسن چگینی به‌طور مشترک است که ژانری کمدی دارد. این سریال داستان خلافکاری به نام ناصر اکبری (سام درخشانی) را روایت می‌کند که با همسرش مهگل (نوشین تبریزی)  زندگی می‌کند. ناصر خلافکاری خرده‌پا است که به سمت هرکاری که می‌رود، نمی‌تواند آن را به سرانجام برساند. زمانی‌که ناصر متوجه می‌شود  که به سرطان پوستِ پیشرفته دچار شده است، از دکتر می‌خواهد تا به هر طریقی شده جان او را نجات دهد. به همین خاطر او توسط دکتر به مریخ فرستاده می‌شود و در آنجا با یکی از نوادگانش به نام لونا (ویشکا آسایش) و خانواده‌‌ی او زندگی تازه‌ای را شروع می‌کند.

ایده‌ی کلی این سریال بسیار جذاب است؛ این‌که فردی بعد از سیصد سال در سیاره‌ای دیگر از خواب برخیزد و با دنیایی کاملا متفاوت روبه‌رو شود سبب شده تا مخاطب را جذب داستان خود کند. البته این ایده را ما پیش‌تر در «مسافران» مشاهده کردیم، با این تفاوت که در آن سریال چهارنفر از فضا به زمین آمده بودند اما در این سریال یک نفر (سام درخشانی) از زمین به مریخ رفته است و باید خود را با شرایط آنجا وفق دهد.

«روزی روزگاری مریخ» یک کمدی-فانتزی در مریخِ سال ۱۷۰۰ است. شوخی‌های موجود در سریال نیز ملموس و خلاقانه است و برخی از آنها اشاره‌ای به اتفاقات امروز جامعه دارد. به‌طور مثال تبعیض جنسیتی در مریخ آن‌چنان زیاد است که حتی روبات‌ها نیز به حرف مردانِ خانه گوش نمی‌دهند. در واقع پیمان قاسم‌خانی در این سریال نیم‌نگاهی به موضوع کلیشه برعکس داشته بود که چندسال پیش علیه تبعیض جنسیتی موجود در جامعه مورد بحث بود. به‌طوری‌که در مریخ زنان جنس برتر هستند و مردان به‌عنوان جنس دوم مسئولیت‌هایی مانند خانه‌داری، تربیت بچه و … را بر عهده دارند.

همچنین پیمان قاسم‌خانی در مریخ نیز به‌ خوبی تبعیض نژادی را به تصویر می‌کشد. به‌طوری‌که زمینی‌ها در تلاش هستند تا خود را مریخی‌ جا بزنند و اگر کسی متوجه زمینی بودن آنها شود امکان دارد در هایپرمارکت، رستوران و … حق آنها را پایمال کند. ملاک‌های زیبایی نیز در مریخ با زمین تفاوت دارد؛ به‌طور مثال دیگر قدِ بلند مزیت به حساب نمی‌آید بلکه ملاک زیبایی، قدِ کوتاه است. همچنین پوست سبزِ مریخی نژادی برتر از پوست سفید است که البته اعلام این برتری نیز جرم به شمار می‌آید.

همان‌طورکه می‌دانید اغلب کمدی‌ها از دل تضادها بیرون می‌آید؛ بنابراین در «روزی روزگاری مریخ» نیز همچون سریال‌های پیشین پیمان قاسم‌خانی که در آنها به‌عنوان نویسنده فعالیت داشته بود، تضاد بین دانا و نادان، زشت و زیبا و … وجود دارد. به‌طور مثال «شب‌های برره» که در آن شخصیت اصلی داستان فرد دانایی (کیانوش با بازی سیامک انصاری) بود که وارد روستایی به نام برره شده بود. او در تلاش بود تا مردم برره را مانند خود کند و با آنها متمدنانه رفتار می‌کرد اما در «روزی روزگاری مریخ» این تضاد برعکس است و سام درخشانی فردی است که وارد سیاره‌ای جدید شده و تلاشی‌ هم نمی‌کند تا خود را با محیط جدید زندگی‌اش وفق دهد.

در واقع اینکه فردی وارد دنیای ناآشنایی شود و تلاش کند تا خود را با آن مکان هماهنگ سازد، موقعیت‌های کمدی زیادی را خلق می‌کند. همچنین برعکس شدن جایگاه زن و مرد، عدم سازگاری ناصر با قوانین موجود در مریخ و … سبب ایجاد لحظات مفرحی در سریال شده‌اند. به‌طورکلی فضای خیال‌انگیز موجود در این سریال، تضادی که قوانینِ مریخ با زمین دارند، تبعیض‌های جنسیتی موجود و دکورهای مدرن و جذاب آن جزء نقاط قوت سریال هستند. در واقع خیال‌انگیزی فضای مریخ را می‌توان در نوع لباس پوشیدن مریخی‌ها (به‌خصوص کاراکتر لونا) و حتی لوکیشن‌های دیدنی سریال مشاهده کرد.

همچنین شخصیت‌پردازی‌های سریال نیز خوب و  قابل‌قبول است. به‌طور مثال ما در دو قسمت ابتدایی با کاراکتر ناصر تاحدودی آشنا شدیم؛ او فردی لاابالی، قمارباز و بی‌مسئولیت بود که کوچک‌ترین توجهی به همسر حامله‌اش نداشت و مدام با او بر سر ماشین، طلا و … درگیر بود. بنابراین تعجبی ندارد اگر شاهد این باشیم که ناصر در مریخ هم به دنبال خلاف برود و برای پختن کباب در مریخ نزد فردی برود که از زمین جنس (گوسفند، زغال و …) به مریخ قاچاق می‌کند.

می‌توان گفت که بیشتر بار کمدی «روزی روزگاری مریخ» بر دوش ناصر یا همان آقاجون است که سام درخشانی به خوبی از پس ایفای این نقش برآمده است. درخشانی از آن دسته بازیگرانی است که حتی ساده‌ترین دیالوگ‌ها را هم به‌طور بانمک ادا می‌کند. از آنجا که آقاجون (ناصر) تمایلی به یادگیری قوانین مریخی‌ها ندارد در تلاش است تا خانواده را به خود شبیه کند. به همین دلیل او سعی می‌کند تا آنها را با آداب و رسوم، غذاهای زمینی و … آشنا کنند. همین آشنایی مریخی‌ها با رسوم زمینی سبب شکل‌گیری موقعیت‌های کمدی می‌شود.

نکته‌ی دیگر که درباره‌ی این سریال وجود دارد، بازی قابل‌قبول دیگر بازیگران آن است. ویشکا آسایش، بهادر مالکی، امیر نوروزی و امیر کاظمی بسیار باورپذیر به ایفای نقش‌های خود پرداخته‌اند. قابل ذکر است که تاکنون ۹ قسمت از این سریال به نمایش درآمده است و جز قسمت‌های اول و دوم که به شرح شخصیت اصلی داستان پرداخته شده بود، دیگر قسمت‌های آن به واسطه‌ی دیالوگ‌‌های کمدی‌ای که بین کاراکترها ردوبدل می‌شود، لحظات خنده‌دار و مفرحی را برای تماشاگر رقم می‌زند.

 

منبع: سینما تیکت/

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است