• کد خبر: 5566
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:24 شهریور 1401 ساعت: 11:15

مهدی حسینی‌نیا؛ بازیگری که نقش‌ها را از آن خود می‌کند

مهدی حسینی‌‌نیا در ایفای نقش‌های منفی و خلق یک بدمن جذاب چنان موفق عمل می‌کند که نمی‌توان شخص دیگری را به‌جای او تصور کرد.


مهدی حسینی‌‌نیا که این روزها در سریال «یاغی» حضوری درخشان دارد، پیش‌تر با بازی در فیلم‌های «متری شیش و نیم» و «شنای پروانه» بسیار مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفته بود. همچنین او با ایفای نقش‌هایی کوتاه در فیلم‌های «این‌جا بدون من»، «خشکسالی و دروغ» و «عنکبوت» توانایی‌اش را در ایفای نقش‌های مختلف به رخ کشیده است. اما او در ایفای نقش‌های منفی و خلق یک بدمن جذاب چنان موفق عمل می‌کند که نمی‌توان شخص دیگری را به‌جای او تصور کرد. در ادامه مروری بر ۵ نقش‌آفرینی به‌یاد‌ماندنی او داریم.

 متری شیش و نیم | حسن گاوی

این فیلم به کارگردانی سعید روستایی و محصول سال ۱۳۹۷ است. «متری شیش و نیم» داستان یک فروشنده بزرگ شیشه به نام ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) را روایت می‌کند که پلیس مبارزه با مواد مخدر به‌ سردستگی صمد (پیمان معادی) به دنبال دستگیری او هستند. مهدی حسینی‌نیا در این فیلم نقش حسن گاوی را به‌خوبی ایفا می‌کند. حسن تنها سرنخی است که صمد از طریق آن می‌تواند به ناصر برسد. حسینی‌نیا با این‌که نقش کوتاهی را در «متری شیش و نیم» دارد، آن را به بهترین شکل و کاملاً باورپذیر ایفا می‌کند. این فیلم در شناخته شدن او تأثیر به‌سزایی داشته است.

 

 شنای پروانه | مصیب

«شنای پروانه» فیلمی به کارگردانی محمدکارت و محصول سال ۱۳۹۸ است. فیلم داستان دختری به نام پروانه با بازی طناز طباطبایی را روایت می‌کند که فیلم شنا کردنش در استخر در فضای مجازی پر شده است. همین امر سبب خشمگین شدن شوهرش، هاشم (امیر آقایی) می‌شود و او  پروانه را به قتل می‌رساند و به زندان می‌رود… مهدی حسینی‌‌نیا در «شنای پروانه» کاراکتر تأثیرگذارِ مصیب که فردی لات است را به درستی ایفا می‌کند. او به‌خوبی شخصیت منفی مصیب را که در روند ماجرا نیز تأثیرگذار است را به تصویر درمی‌آورد. بازی بی‌نقص او در این فیلم سبب شد تا محمد کارت بار دیگر برای سریالش به او اعتماد کند و نقش پیچیده رحمان را به او بسپارد.

 

 روز ششم | شفیع

«روز ششم» به کارگردانی حجت قاسم‌زاده‌اصل و محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم داستان فردی به نام احمد (مصطفی زمانی) را روایت می‌کند که به تازگی از زندان آزاد شده و فقط ۶ روز فرصت دارد تا معمایی را حل کند، اگر او در این مدت زمان موفق نشود در روز ششم کشته خواهد شد. شفیع با بازی مهدی حسینی نیا دوست و همراه احمد است که پابه‌پای او تلاش می‌کند تا به هدفش برسد. با این‌که شفیع در طول فیلم از طرق غیرقانونی به اهدافش می‌رسید، اما مخاطب نمی‌تواند او را تمام و کمال یک کاراکتر منفی به حساب آورد. چراکه او به‌خودی‌خود آدم خوبی بود و همواره در کنار احمد حضور داشت تا هرچه او نیاز داشت را برایش فراهم کند. شاید درک این حجم از رفاقت و هم‌دلی آن هم بی علت مشخص (حداقل در طول فیلم به آن اشاره نشد) کمی غیرقابل باور باشد اما بازی فوق‌العاده حسینی‌نیا در کنار مصطفی زمانی بی‌نقص و تماشایی است.

 

 می‌خواهم زنده بمانم | مفتاح

این سریال به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و محصول سال ۱۳۹۹ است. فیلم داستان دختری به نام هما حقی با بازی سحر دولتشاهی را روایت می‌کند که برای نجات جان پدرش به ازدواجی اجباری تن می‌دهد. همچنین کاوه (علی شادمان) دشمن بزرگی به نام مفتاح (مهدی حسینی نیا) دارد. او قاچاقچی بزرگی است که شخصیتی باهوش، مرموز و در عین‌حال جذاب دارد که برای رسیدن به هدفش دست به هرکاری می‌زند. ظاهر حسینی‌نیا نیز در این سریال تأثیر زیادی در باورپذیری کاراکتر مفتاح که شخصی خلافکار و خطرناک بود، داشت. بیشتر سکانس‌های او در این سریال با کاوه و عماد (مهدی صباغی) بوده است که دیالوگ‌های ردوبدل شده بین آن‌ها، جزء نقاط قوت و بهترین سکانس‌های «می‌خواهم زنده بمانم» به حساب می‌آید.

 

 یاغی | رحمان

سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت و محصول سال ۱۴۰۰ است و این روزها از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. سریال داستان پسری به نام جاوید (علی شادمان) را روایت می‌کند که با فردی به نام بهمن کاظمی (پارسا پیروزفر) و خانواده‌اش آشنا می‌شود و همین امر سرنوشت او را تغییر می‌دهد… مهدی حسینی‌نیا نقش رحمان، برادر بهمن را در سریال بازی می‌کند.

او به دلیل گذشته تلخ خود در آسایشگاه روانی، نسبت به همه بدبین است و این شک و بددلی در رفتار او به‌خوبی به چشم می‌خورد. شخصیت مرموز و پیچیده‌‌ای که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و در واقع سرنوشت او برای تماشاگر اهمیت پیدا می‌کند. از میان گفت‌و‌گوهای او با بهمن می‌توان متوجه این نکته شد که او خود را آدم اضافه‌ای در زندگی برادرش می‌داند. تصوری بعد از حرف‌های شیما (نیکی کریمی) در ذهن او پررنگ‌تر می‌شود و این موضع را می‌توان از نوع نگاه‌ها و لحن کنایه‌آمیز او فهمید.

بازی خوب و کنترل‌شده مهدی حسینی‌نیا از نقاط قوت سریال «یاغی» است. حضور او با گریمی متفاوت، صدای گرفته در قالب شخصیتی ساکت و مرموز، از همان ابتدا کنجکاوی زیادی را برای مخاطب به وجود می‌آورد و می‌داند او قرار است نقش مهمی در روند قصه داشته باشد. شخصی منزوی که گویی علاوه‌بر دیگران، برای خودش هم عادی شده که او را دیوانه صدا بزنند. همچنین او به‌طور مداوم نسبت به حضورش در زندگی بهمن شک دارد. بازی در سکوت او نیز نقش مهمی در باورپذیری نقش داشته و به‌خوبی توانسته احوالات شخصی کاراکتر و پر رمز و راز بودن او را به تصویر بکشد.

ویژگی بازی او همین است؛ حسینی‌نیا با افزودن جزئیاتی خاص به نوع رفتار و شیوه بیان، تمام نقش‌هایی را که بازی می‌کند از آن خود کرده است. همین مسئله سبب می‌شود تا تماشاگر همیشه حواسش به او باشد. بازیگر درخشانی که حضورش در هر اثری می‌تواند به یکی از نقاط قوت کار تبدیل شده و در ذهن مخاطب ماندگار شود.

 

منبع: مجله سینماتیکت

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است