• کد خبر: 5514
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:22 شهریور 1401 ساعت: 09:05

«تازه‌وارد»؛ معضل پرسش‌های بی‌پاسخ

حسن حقیقی در مطلبی در سیزدهمین شماره از ماهنامه صبا به معرفی مجموعه‌ «تازه‌وارد» پرداخته است.


 

حسن حقیقی در مطلبی در شماره سیزدهم ماهنامه صبا به معرفی تعدادی از مجموعه‌های مهمی پرداخت که در ماه‌های اخیر از تلویزیون پخش شدند. یکی از این مجموعه‌ها، «تازه‌وارد» است.

«تازه‌وارد» مجموعه‌ای اپیزودیک به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد و محصول باشگاه فیلم سوره است که اپیزودهای مختلف آن را هشت کارگردان جوان به نام‌های محسن امانی، حسن حبیب‌زاده، احمد حیدریان، محمدجواد صالحی، رضا کشاورز، رضا محبی، میلاد محمدی و سجاد معارفی ساخته‌اند. همین حرکت را می‌توان یکی از ابداعات جالب این سریال دانست. در حالی‌که در سال‌های اخیر شاهد تلاش برخی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان برای کشف بازیگران مستعد و تازه‌کار هستند، به‌نظر می‌رسد که محمدجواد موحد در «تازه‌وارد» تصمیم گرفته همین کار را با فیلمسازان جوان انجام داده و پایگاهی برای آنان ایجاد کند.

محور مشترک اپیزودهای مختلف این سریال که از شبکه سه پخش شد، بحث فرزندآوری است. داستان این اپیزودها پیرامون نگرانی خانواده‌ها از داشتن فرزند می‌گذرد. مهم‌ترین عامل این نگرانی، مشکلات مالی است اما در برخی از اپیزودها به مسائل دیگری هم پرداخته شده از جمله آدم‌هایی که با بحران مالی دست‌وپنجه نرم نمی‌کنند اما به دلیل شرایط دیگری تمایلی به داشتن فرزند ندارند.

به گفته تهیه‌کننده «تازه‌وارد»، این سریال برای ۱۱ اپیزود ۳۳ بازیگر برای نقش‌های اصلی و حدود ۱۳۰ بازیگر برای نقش‌های فرعی دارد. این چهره‌ها، تعدادی از بازیگران اپیزودهای این مجموعه هستند: رضا بنفشه‌خواه، محمد نادری، آشا محرابی، سپیده خداوری، علی عامل هاشمی، شیوا خنیاگر، امیرمحمد زند، سونیا سنجری، زهرا داودنژاد، مهدیه نساج، سهی بانو ذوالقدر، هادی دیباجی، ناهید عساکره.

دیگران چه گفته‌اند؟

روزنامه قدس: «استفاده از نیروهای تازه‌نفس و کار اولی در کنار افراد باتجربه به الگویی موفق در تولید فیلم و سریال‌های تلویزیونی منجر خواهد شد. تا پیش از این سریال‌سازی در تلویزیون در انحصار گروه‌های تولیدی معدودی بود که فقط با تیم خودشان کار می‌کردند اما ورود نیروهای جدید سبب شکستن انحصارگرایی شده، نگاه‌های نو و جدیدی را به تلویزیون تزریق کرده و منتج به تربیت نیرو می‌شود اما آن‌چه اهمیت دارد بهره‌گیری از تجربیات کارگردان‌های باسابقه و پیشکسوت است که بهتر بود در ساخت «تازه‌وارد» این موضوع لحاظ می‌شد اما این سریال اپیزودیک نشان داد که می‌توان قدم‌های خوبی در تولیدات گروهی برداشت و ساخت سریال‌های اپیزودیک با موضوعات روز را در کنار تولید سریال‌های الف و فاخر تلویزیون جدی گرفت.»

روزنامه هفت صبح: ««تازه‌وارد» سر و شکلی قابل قبول دارد. یعنی نمی‌توان به عنوان تجربه اول سازندگان، ایرادی گل‌درشت از اپیزودها گرفت. کارگردان‌ها دنبال بازیگوشی‌های بی‌مورد نبوده‌اند و هدف‌شان قرار دادن کارگردانی در خدمت داستان بوده است. بازیگران هم عملکرد قابل‌قبولی دارند و بازی‌های‌شان به اندازه است. طبعاً دست گذاشتن روی مسأله‌ای مهم به نام فرزند‌آوری هم امتیاز سریال محسوب می‌شود. این یک دغدغه جهانی است و فیلم و سریال‌های خارجی هم به شکل مستقیم و غیر‌مستقیم به این مسئله ورود می‌کنند… مهم‌ترین ایراد «تازه‌وارد» به گره‌گشایی‌ها برمی‌گردد. داستان‌ها‌، ملموس هستند و مثلاً وقتی از بیکاری یک خانم به دلیل بارداری حرف می‌زند، مخاطب با گوشت و پوست نگرانی او را درک می‌کند. یا اشاراتی مثل مشکل مردی که دستفروشی می‌کند، دغدغه روز جامعه است. با این حال گره‌گشایی‌ها به دم‌دستی‌ترین حالت ممکن انجام می‌شود. در همه اپیزودها، بعد از یک بحران که حاصل نگرانی زوجین درباره فرزندآوری است، اتفاقاتی رخ می‌دهد که اصطلاحاً از آن‌ها با عنوان «هندی‌بازی» یا «هپی اند» یاد می‌شود… بدتر این‌که، سریال پر است از شعار. مثلاً در اپیزود اول، وقتی دختربچه دانش‌آموز صاحب برادر می‌شود، گویی انقلابی رخ داده! حال این‌که چنین اتفاقی طبیعی و معمول است .«تازه‌وارد» اما با این اتفاق همچون فیلم «فرزندان بشر» ساخته آلفونسو کوارون برخورد می‌کند. واقعیت این است که تلویزیون باید از طریق قصه‌هایی جذاب به معضل فرزندآوری بپردازد اما این شیوه مستقیم، نتیجه‌ای به همراه ندارد. شاید نتیجه مقطعی به‌دست آید اما در درازمدت اثر خود را از دست می‌دهد.»

نظر عوامل

محمدجواد موحد (تهیه‌کننده): «کارگردانان از کسانی انتخاب شدند که در باشگاه فیلم سوره به مدت یک یا دو سال مسیر فیلمسازی را انتخاب کرده بودند. بعد از صحبت‌های نهایی قرار شد یازده اپیزود تک‌قسمتی ساخته شود که هر قسمت ۴۵دقیقه باشد. گرچه شروع کار ریسک بود اما در مجموع می‌توانم بگویم کاری قابل‌قبول با استانداردهای شبکه سه روانه آنتن می‌شود… ما به کسی هشدار نمی‌دهیم، بلکه قصه‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که فراوانی آن در جامعه زیاد است. در قالب قصه به داستان زوجین می‌پردازیم که به دنبال روش آی‌وی‌اف برای بچه‌دار شدن هستند اما مسائل مالی، نوبت‌دهی‌های طولانی و.. این روند را با معضل رو‌به‌رو کرده‌است. تلاش کرده‌ایم به مسائلی از این دست، نگاه جدی داشته باشیم تا مسئولان هم این موضوع را جدی‌تر دنبال کنند.» (منبع: روزنامه جام جم)

میلاد محمدی (کارگردان): «من به دنبال تجربه قصه گفتن بودم و «تازه‌وارد» فرصت خوبی را فراهم کرد تا بتوانم دو قصه با دو حال و هوای متفاوت را تجربه کنم که هرکدام اقتضائات داستان‌گویی خودشان را دارند… این اثر روی یکی از بحران‌های آتی کشور یعنی بحران پیری جمعیت تمرکز کرده است. به هرحال ما باید با بحران‌ها و مشکلات کشور از جمله حاشیه‌نشینی، محیط زیست، بحران آب، نداشتن ثبات اقتصادی و… مواجه شویم و درباره آن‌ها کار بسازیم تا گفت‌و‌گو شکل بگیرد.» (منبع: روزنامه ایران)

نظر شخصی

سپردن ساخت تازه وارد به تازه‌واردهای عرصه کارگردانی و فیلمسازی چه کار خوبی بود. بالاخره در جایی باید به آن‌ها میدان داد. در باب رویکرد افزایش جمعیت و تبلیغ فرزند بیشتر، زندگی بهتر نیز چه جایگاه و بستری بهتر از فضای فرهنگی و رسانه‌ای؟ اما نباید فراموش کرد که تولید سفارشی تنها وقتی ختم به محصول مطلوب می‌شود که به چهره‌هایی آشنا با این حوزه و افرادی سپرده شود که مسئله و دغدغه‌اش را دارند تا حداقل نتیجه کار بیش از یک تیزر تبلیغی و زیرنویس آگاهی‌بخش تأثیرگذار باشد. روایت چند منظر متفاوت از اقشار مختلف جامعه و طراحی کلی مسئله بی‌جواب یا با جواب‌هایی که از قدرت قانع‌کردن لازم برخوردار نیستند، نهایتاً کار را به اثری ضد خودش تبدیل می‌کند. حال این‌که سریال در کدام طرف ایستاده با بیننده‌ای است که آن را تماشا کرده است.

 

چهره شاخص

ندارد.

 

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است