• کد خبر: 5378
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:11 شهریور 1401 ساعت: 10:13

تام کروز؛ ستاره همیشگی

تام کروز با پا به سن گذاشتن نه تنها چیزی از قابلیت‌هایش کم نشده که تجربه و پختگی به جذابیتش افزوده است.


قبل از تماشای فیلم جدید و مهم این روزها یعنی «تاپ گان: ماوریک» ساخته جوزف کوزینسکی نشستم و یک‌بار دیگر قسمت اول، «تاپ گان» محصول ۱۹۸۶ ساخته مرحوم تونی اسکات را دیدم. «تاپ گان» داستان رقابت گروهی خلبان جوان زبده بخش هوایی نیروی دریایی آمریکاست که برای کسب عنوان بهترین خلبان با هم رقابت می‌کنند. فیلم نه داستان پیچیده‌ای دارد و نه قرار است مفاهیم عمیقی را به تماشاگرش منتقل کند. یک ساعت و چهل دقیقه هیجان و سرگرمی محض است. ۳۶ سال قبل تونی اسکات موفق شده فیلم اکشنش را جوری کارگردانی کند که هنوز هم سکانس‌هایش دیدنی است. اما یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های فیلم حضور تام کروز ۲۴‌ساله به‌عنوان جوان اول فیلم است.

ماوریک خلبانی بااستعداد و پرشور است که بین رفقا و رقبا به خطرناک بودن در آسمان شهرت دارد. عاشق هیجان پرواز است و به همین دلیل گاهی مقررات را زیر پا می‌گذارد. چه وقتی با زن قصه روبه‌رو می‌شود و لبخند می‌زند و چه وقتی سر کلاس درس رو به آیسمن پوزخند به لب دارد، کاریزمایی دارد که یادآور ستارگان دوران طلایی هالیوود است.

لبخندی مسحورکننده شبیه آن‌چه کلارک گیبل یا هنری فاندا یا جیمز استوارت را متمایز می‌کرد. یاد خاطره‌ای افتادم که در مقدمه کتاب شاهکار گفت‌وگوی کمرون کرو با بیلی وایلدر آمده بود. کرو دلش می‌خواست وایلدر در فیلم «جری مگوایر» نقش مرشد تام کروز را بازی کند. وایلدر البته حوصله این کار را نداشت و پیشنهاد کرو را رد کرد اما در جلساتی که کرو و تام کروز پیش او رفته بودند وایلدر هم مجذوب کاراکتر تام کروز شده بود.

او اشاره می‌کند که در فیلم «رین‌من» بری لوینسون همه جذب بازی داستین هافمن می‌شوند که نقش یک بیمار اوتیسمی را بازی می‌کند اما از این غافلند که تام کروز در نقش برادر او با آن بازی روان و نرمش چه کار سختی انجام داده است. وایلدر که تعدادی از بزرگترین بازیگران تاریخ بهترین بازی‌هایشان را در فیلم‌های او داشته‌اند می‌گوید که تلاش تام کروز برای عادی بودن و به چشم نیامدن تحت‌الشعاع علاقه منتقدان به دیدن بازی‌های پرسروصدا قرار می‌گیرد. وایلدر اما با آن نگاه تیزبینش متوجه کاریزما و گرمای حضور تام کروز می‌شود.

و حالا تام کروز ۶۰ساله است. «تاپ گان: ماوریک» نشان می‌دهد که ۳۶ سال بعد از «تاپ گان» همچنان تام کروز یک سوپراستار است. اولین چیزی که نظرها را جلب کرد توانایی‌ او در انجام بدلکاری‌های فیلم‌هایش بود. در اینستاگرام ویدئویی وایرال شده بود که سوال‌های مردم در گوگل درباره تام کروز را از او می‌پرسیدند: آیا تام کروز می‌تواند هواپیما را هدایت کند؟ آیا تام کروز می‌تواند موتورسیکلت براند؟ آیا تام کروز می‌تواند آواز بخواند؟ آیا تام کروز می‌تواند گیتار بزند؟

آیا تام کروز می‌تواند سوار هلیکوپتر شود؟ و جواب تام کروز به همه این سوالات مثبت بود. اما جدا از توانایی‌های فیزیکی‌اش که توانسته خودش را روی فرم نگه دارد، تام کروز همچنان همان لبخند مجذوب‌کننده ۲۴ سالگی «تاپ گان» را این‌بار در «ماوریک» با خودش دارد. اول فیلم قرار است به عنوان مربی و معلم خلبان‌هایی که حالا هم سن و سال ۳۶سال قبل خودش هستند دوباره به تیم برگردد و آخر فیلم علاوه بر آن نقش دوباره به عنوان سرخلبان هم هدایت یکی از هواپیماهای جنگ را برعهده می‌گیرد.

این تام کروز است. با پا به سن گذاشتن نه تنها چیزی از قابلیت‌هایش کم نشده که تجربه و پختگی به جذابیتش افزوده است. در دوران معاصر که ستاره‌ها کم‌فروغ‌اند و بین سلبریتی بودن یا فراموش شدن در رفت و آمد هستند، تام کروز ابرستاره است. بازیگری که همچنان حضورش می‌تواند نقطه قوت یک فیلم و دلیل تماشای آن باشد.

 

منبع: روزنامه هفت صبح/ صوفیا نصرالهی

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است