• کد خبر: 5253
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:9 شهریور 1401 ساعت: 10:01

«آخرین ستارگان سینما»؛ چالش‌های یک زوج افسانه‌ای هالیوودی

مستند «آخرین ستارگان سینما» زندگی دو زوج مشهور برنده اسکار را روایت می‌کند و البته داستان بسیار جالبی هم دارد.


بدل شدن به یک ستاره سینما می‌تواند جذابیت‌های بسیاری داشته باشد؛ طرفداران بی‌شمار، شهرت، ثروت و هزاران چیز دیگر… اگر نگاهی به تاریخچه ازدواج‌های ستارگان سینما بیاندازید، خیلی زود متوجه می‌شوید که آمار موفقیت ازدواج آن‌ها بسیار پایین‌تر از زوج‌های دیگر است.

کار دور از خانه و گرفتن توجه زیاد، نمی‌تواند به یک زوج سلبریتی فرصت کافی بدهد تا رابطه خود را درست بسازند. این‌که جزئی‌ترین اتفاقات ازدواج شما، منبع سرگرمی مردم و فروش مجلات زرد است هم به این ماجرا چندان کمکی نمی‌کند. به همین دلیل است که تقریباً تمام ستارگان محبوب شما، زندگی شخصی خوشایندی نداشته‌اند و چندین طلاق و رابطه بسیار بد با فرزندانشان بخش جدایی‌ناپذیر از داستان زندگی بازیگران هالیوودی بوده.

در این میان رابطه پل نیومن و جوآن وودوارد یک استثناست. این زوج بیش از ۵۰ سال با هم زندگی کردند و در نهایت هم تا هنگام مرگ پل نیومن در کنار هم بودند. زوجی که در نهایت هر دو بازیگران برنده اسکاری بودند که شهرت و طرفداران خود را داشتند. مستند «آخرین ستارگان سینما» ساخته ایتن هاوک درباره این زوج است و البته داستان بسیار جالبی هم دارد:

در دهه هشتاد پل نیومن از یکی از دوستان فیلمنامه‌نویسش استورات استرن (فیلمنامه‌نویس «شورش بی‌دلیل») می‌خواهد که برای یک کتاب بیوگرافی، به مصاحبه با تمام آدم‌های مهم زندگی او و همسرش بپردازد؛ از همسر سابق نیومن پیش از وودوارد و دوست دوران دبیرستان وودوارد گرفته تا کارگردانانی مثل سیدنی لومت، جان هیوستون و جرج روی هیل که مهم‌ترین فیلم‌های زندگی این زوج را ساخته بودند و حتی گور ویدال نویسنده معروف آمریکایی که دوستی نزدیکی با این زوج داشته.

این مصاحبه‌ها روی نوارهایی ضبط شده بوده، اما در یک روز در دهه نود نیومن تمام آن نوارها را آتش زده و از بین برده است. از آن‌جا که گفت‌وگو توسط استرن، یک فیلمنامه‌نویس باسابقه و حرفه‌ای هالیوودی انجام شده بوده، تمام این مصاحبه‌ها پیاده‌شده روی کاغذ موجود بوده‌اند.

حالا بیش از ۳ دهه بعد، خانواده نیومن تمام این مصاحبه‌ها را به دست ایتن هاوک رسانده‌اند تا مستندی درباره این زوج بسازد و هاوک هم تصمیم می‌گیرد در دوران کرونا با کمک ستارگان سینما که دوستانش هستند، این مصاحبه‌ها را بازسازی کند. پس جرج کلونی نقش نیومن را می‌گوید و لورا لینی وودوارد را و سایر بازیگران مثل سم راکول، کارن آلن و زوئی کازان جای دیگر افراد مهم در زندگی قرار می‌گیرند و گفت‌وگوهای مستندی با افرادی مثل مارتین اسکورسیزی، سالی فیلد و مایا هاوک هم ضمیمه درک بیشتر وضعیت این زوج می‌شود.

انتخاب هاوک، ایده جالبی بوده. هاوک خود به‌عنوان یک بازیگر، به جای این‌که یک مستندی هوادارانه بسازد، درکی از بازیگر بودن در هالیوود را به اثر تزریق کرده است. هاوک که خود حدود هفت سال همسر اوما تورمن بود، شناخت کاملی از چالش‌های یک رابطه هالیوودی دارد. به همین دلیل «آخرین ستارگان سینما» شاید در ظاهر تنها یک مستند هالیوودی دیگر باشد، اما خیلی زود به کنکاشی در باب رابطه بدل می‌شود که جنبه عمومی پررنگی دارد.

حقیقت این است که هاوک این مستند را به اثری تأثیرگذار درباره زندگی دو بازیگر به صورت مستقل و در کنار هم بدل می‌کند. باور این‌که کسی مثل پل نیومن که اسطوره زیبایی و جذابیت بوده، ناامنی عاطفی بسیاری داشته سخت است، اما قطعاً حضور در کلاسی که مارلون براندو و جیمز دین در آن بوده‌اند، اعتماد به نفس را از نیومن می‌گرفت و تا آخر عمر هم معتقد بوده مرگ دین سبب شد که او فرصتی پیدا کند و بتواند در «گربه‌ای روی شیروانی داغ» بدرخشد.

یا این‌که اگر این چهره و چشمان آبی را نداشت اصلاً می‌توانست بازیگر شود؟ و در آن سوی این رابطه مثلاً این‌که وودوارد در اواخر دهه پنجاه و بردن اسکار برای «سه چهره ایو» ستاره بزرگ‌تری از نیومن بود، دردسرساز می‌شود. مسئله‌ای که با به دنیا آمدن بچه‌هایشان و کم‌کم تا پایان عمرشان برعکس شد و این نیومن بود که محبوبیت بیشتری کسب کرد و کار وودوارد به فیلم‌های تلویزیونی کشید. چالش‌هایی که هرکدام مسائل دیگری پیش‌روی این زوج می‌گذارند و ما نقطه دید متفاوت هر دو را درباره آن‌ها می‌بینیم.

«آخرین ستارگان سینما» وعده اولیه‌اش را که نشان دادن پشت‌صحنه‌ای از زندگی این زوج بی‌نقص هالیوودی است، به خوبی انجام می‌دهد و همچنین به مسائلی مثل مرگ اسکات نیومن (پسر پل از همسر اولش) و الکلی بودن نیومن هم می‌پردازد و تلاشی را که این رابطه را به سرانجام مثبتش رسانده، صادقانه نمایش می‌دهد.

اما خیلی زود فراتر از آن می‌رود و به چالش دو انسان خلاق برای داشتن یک زندگی معنادار بدل می‌شود و نیومن و وودوارد هرکدام با شخصیتی بسیار جذاب پله‌پله نشان می‌دهند چطور نه تنها برای داشتن زندگی معناداری در جهت ارضای نیازهای خلاقانه و خودشکوفایی فردی‌شان، بلکه برای حفظ معنایی که رابطه‌ مشترکشان هم به همراه داشته، عمیقاً مبارزه کرده‌اند.

و در نهایت به افسانه‌ای هالیوودی بدل شده‌اند که عشق آن‌ها را آسمانی می‌داند، اما در اصل حاصل هزاران لحظه مبارزه، همفکری و همیاری است. در نتیجه برای لذت بردن از تماشای این مستند شش قسمتی که توسط اچ‌بی‌او و سی‌ان‌ان‌ تولید شده، لازم نیست که حتماً طرفدار پل نیومن یا خوره‌ سینما باشید و ایده چگونگی حفظ یک زندگی مشترک موفق می‌تواند سرگرم‌کننده و در عین حال الهام‌بخش باشد.

 

منبع: روزنامه هفت صبح/ علی ملاصالحی

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است