فیلم «سفیر» اولین محصول مذهبی و مرتبط با امام حسین (ع) در آن دوران بود و این فیلم را میتوان اولین فیلم عظیم و پرهزینه (بیگ پروداکشن) سینمای ایران پس از انقلاب دانست.
«سفیر» فیلمی است به کارگردانی فریبرز صالح و نویسندگی خود او و کیهان رهگذار (که در نگارش آثار تاریخی تبحر داشت و نگارش فیلمنامه سریال «سربداران» و نگارش و ساخت سریال «بوعلیسینا» از جمله دیگر فعالیتهای او است). فرامرز قریبیان، عزتالله مقبلی، جلال پیشواییان، کاظم افرندنیا، محمدتقی کهنمویی و کیومرث ملکمطیعی از جمله بازیگران فیلم محسوب میشوند. «سفیر» داستان یکی از یاران امام حسین (ع) به نام قیس بن مسهر (با بازی فرامرز قریبیان) را روایت میکند که با نامهای از سوی ایشان برای سلیمان بن صرد خزاعی راهی کوفه میشود. اما در راه توسط مأموران ابن زیاد (والی کوفه) دستگیر شده و به زندان میافتد. شرط آزادی او سخنرانی علیه امام حسین (ع) است.
از جنبههای مختلفی میتوان «سفیر» را در صف اولینها قرار داد. از یک سو، این اولین محصول مذهبی و مرتبط با امام حسین (ع) در آن دوران بود. از طرف دیگر، «سفیر» را میتوان اولین فیلم عظیم و پرهزینه (بیگ پروداکشن) سینمای ایران پس از انقلاب دانست. در زمانهای که سینمای ایران درگیر آشفتگی و نابسامانی آشکاری بود و حتی تکلیف سرنوشت این هنر مشخص نبود، تولید فیلمی مثل «سفیر» قمار بزرگی بود. شاید در ابتدا خیلیها فکر میکردند که نتیجه این اقدام پرخطر، یک فیلم بسیار ضعیف خواهد بود. اما حاصل کار، حسابشدهتر و درگیرکنندهتر از چیزی بود که انتظار میرفت.
البته در مرور فیلم، طبیعتاً برخی از ویژگیها توی ذوق میزند. بهعنوان مثال نبود شخصیتهای زن (حتی در نماهای دور) یکی از مواردی است که باورپذیری اثر را زیر سؤال میبرد. اما «سفیر» در مجموع یک گام بلند رو به جلو برای سینمای تاریخی ایران بود. فراموش نکنید زمانی که «سفیر» ساخته میشد، عمده تجربیات ایران در حوزه ژانر تاریخی به فیلمهایی محقر با دکورهایی مصنوعی و بازیها و دیالوگنویسیهای اغراقشده محدود میشد. بنابراین امروزه چنین به نظر میرسد که دستاندرکاران «سفیر» فیلم را با ایده تبدیل آن به یک فیلم-الگو جلوی دوربین بردند.
«سفیر» به پرفروشترین فیلم سال ۱۳۶۲ سینمای ایران تبدیل شد و منتقدان هم، شاید با توجه به انتظار پایینی که از فیلم داشتند، در مجموع واکنش مثبتی به فیلم نشان دادند. با این وجود، «سفیر» نتوانست موجی از فیلمهای مشابه را به راه بیاندازد. این ناکامی بیش از کیفیت فیلم ناشی از سختیهای تولید فیلمهای تاریخی (از جمله هزینه بالای تولید این دسته از آثار) است. با این وجود، «سفیر» از ویژگیهایی برخوردار بود که هنوز هم میتوان مورد توجه قرار داد. برخی از این ویژگیها به شرح زیر است:
سید آریا قریشی
انتهای پیام/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است