• کد خبر: 4790
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:10 مرداد 1401 ساعت: 13:45

«من خیلی مراقبم»؛ یک کمدی سیاه در نقد کاپیتالیسم

فیلم «من خیلی مراقبم» فیلم طنزی سیاه و گزنده در نقد کاپیتالیسم معرفی شده و به طور کلی مشکلات سیستم مراقبت خانگی را به چالش می‌کشد. 


شبکه سه روز پنج‌شنبه برای اولین بار فیلم «من خیلی مراقبم» را روی آنتن فرستاد. این فیلم یک کمدی سیاه محصول ۲۰۲۰ آمریکاست. کارگردانی فیلم برعهده جی. بلیکسن است که پیش‌تر اولین ساخته او با نام «ناپدیدشدن آلیس کرید» (The Disappearance Of Alice Creed)  را در سال ۲۰۰۹ دیده‌ایم. به مناسبت نمایش این فیلم از تلویزیون، نگاهی به داستان این فیلم و نظر کلی منتقدان در موردش خواهیم انداخت.

این فیلم طنزی سیاه و گزنده در نقد کاپیتالیسم معرفی شده که این دیدگاه را به نمایش می‌گذارد که در چنین سیستمی از سالمندان برای سود بیشتر استفاده می‌شود و به طور کلی مشکلات سیستم مراقبت خانگی را به چالش می‌کشد. زنی زیرک و کلاهبردار که به عنوان یک سرپرست قانونی برای مراقبت سالمندان ظاهر می‌شود تا از فروش دارایی‌های آنان سود به‌دست‌آورد. یک اشتباه باعث می‌شود که رازش فاش شود. این فیلم در میان نامزدهای گلدن گلوب بهترین فیلم‌های کمدی و طنز در سال ۲۰۲۱ قرار داشت.

درباره داستان

مارلا گریسون کلاهبرداری است که سیستم قانونی را قانع می‌کند تا سرپرستی افراد را به او بدهند. آن‌ها را به آسایشگاه می‌برد و با دادن آرام بخش، ارتباطشان را با دنیای بیرون قطع می‌کند. سپس خانه و اموالشان را می‌فروشد و پولش را به جیب می‌زند. دکتر کرن آموس آدرس یک پیرزن بازنشسته به نام جنیفر پیترسون را به مارلا می‌دهد.

مارلا او را به آسایشگاه می‌برد و سریع مشغول فروش مبلمان، ماشین و خانه جنیفر می‌شود. در این بین کلید صندوقی را پیدا می‌کند که در آن، ساعت مچی، شمش طلا، اسکناس‌های بانکی و الماس است. یک روز مردی برای بردن جنیفر به خانه‌اش می‌آید ولی شریک مارلا، فرن، می‌گوید جنیفر از آنجا رفته است. مرد پیش رئیسش رومن لونیوف برمی‌گردد که جنایتکار و پسر جنیفر است. وکیل مافیا دین اریکسون ۱۵۰هزار دلار به مارلا پیشنهاد می‌کند تا دست از سر جنیفر بردارد و …

درباره نقدها

فیلمنامه اثر تاحدی قابل‌قبول معرفی شده و به‌خوبی توانسته ضرباهنگ و شیوه ارائه پر‌هیجان، سریع و سرگرم‌کننده داشته باشد. در برخی نقدها نوشته شده بزرگ‌ترین نقطه قوت فیلم رزمند پایک است. پایک با چنان دقت و کاریزمایی نقش مارلا را بازی می‌کند که هر بار روی صفحه از هیجان یا ترس فریاد می‌زند بیننده میخکوب تماشای او می‌شود.

از موسیقی متن فیلم هم به‌خوبی یاد شده و توانسته است لحنِ ضربان‌دار و اضطراب‌آور داستان را منتقل کند. در نقدی نسبت به فیلم آمده: «یک اثر هوشمند و سرگرم‌کننده است. این یک داستان سرایی کاملاً روایی و بصری است که توسط افراد داخل و خارج از صحنه به زیبایی تکمیل می‌شود. فیلمنامه جی بلیکسون دارای ذکاوتی پویا و شخصیت‌هایی جذاب است که به شما امکان می‌دهد از آن لذت ببرید.»

مشخصات فیلم:

من خیلی مراقبم

I Care a Lot

کارگردان: جی بلیکسن

فیلمنامه: جی بلیکسن

بازیگران: رزمند پایک، پیتر دینکلیج، ایزا گونزالس، کریس مسینا، دایان ویست

محصول: آمریکا/ ۲۰۲۰

رتبه در سایت imdb: ۶٫۳ از ۱۰

زمان: ۱۱۵ دقیقه

 

منبع: روزنامه هفت صبح

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است