به دنبال انتشار خبری در خصوص تعطیلی دو شبکه تلویزیونی، محمد سرشار در صفحه شخصی خود مطلبی را با عنوان «پیشنهاد تحول اساسی در آرایش شبکههای تلویزیونی ملی» منتشر کرد.
در پی انتشار خبری مبنی بر تعطیلی دو شبکه تلویزیونی «شما» و «ایرانکالا»، محمد سرشار در صفحه شخصی خود مطلبی را با عنوان «پیشنهاد تحول اساسی در آرایش شبکههای تلویزیونی ملی» منتشر کرد. محمد سرشار (نویسنده، پژوهشگر و فعال فرهنگی)، دانشآموخته دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی است و از سوابق او میتوان به مدیریت در سازمان صداوسیما و ریاست حوزه هنری تهران اشاره کرد. متن کامل این مطلب را در ادامه خواهید خواند.
از پنجم مرداد ماه ۱۴۰۱، دو شبکه تلویزیونی «شما» و «ایرانکالا» برای بار دوم تعطیل خواهند شد.
ماجرای تولد و مرگ این دو شبکه، نمادی آشکار از شیوه مدیریت رسانه ملی در ایران است.
شبکه تلویزیونی «بازار» در سال ۱۳۹۰ (دوره آقای ضرغامی) راهاندازی شد اما به دلیل شکست در جذب مخاطب، در سال ۱۳۹۴ (دوره آقای سرافراز) تعطیل گردید. سپس در سال ۱۳۹۵ (دوره آقای علیعسکری) با نام جدید «ایرانکالا» دوباره راهاندازی شد و در سال ۱۴۰۱ (دوره آقای جبلی) به دلیل شکست مجدد در جذب مخاطب تعطیل شد.
شبکه تلویزیونی «شما» هم در سال ۱۳۹۰ راهاندازی شد اما به دلیل شکست در جذب مخاطب، در سال ۱۳۹۴ تعطیل گردید. سپس در سال ۱۳۹۵ دوباره راهاندای و در سال ۱۴۰۱ به دلیل شکست مجدد در جذب مخاطب تعطیل شد.
طبیعتاً در یک نظام مدیریتی سالم، «آزموده را آزمودن خطاست» و امکان ندارد در عرض یک دهه، دو خطای راهبردی تکرار شوند اما در سازمان صدا و سیما – به عللی که اکنون مجال گفتن آن نیست – بستر لازم برای چنین تصمیمات بزرگ اشتباهی، مهیا و قابل تکرار است.
به این بهانه تصمیم گرفتم پیشنهادم در سال ۱۳۹۵ را – که پس از مطالعه گسترده نظرسنجیها و به بهانه بازآرایی شبکههای تلویزیونی برای رییس جدید سازمان صدا و سیما نوشته بودم – بازنویسی و به شکل عمومی منتشر کنم. شاید گوش شنوایی برای آن باشد.
***
سازمان صدا و سیما باید از یک «سازمان اداری» به یک «سازمان رسانهای» تبدیل شود… و باید برای مدیریت ادراک مخاطب، راهبردهای علم «بازاریابی» را بیاموزد.
در بازاریابی، راهبرد «بخشبندی (Segmentation) مخاطب یک راهبرد اساسی است.
تلویزیون میتواند مخاطب خود را براساس «ویژگیهای فردی»، «گرایش به قالبهای تلویزیونی» و «گرایش به موضوعات محتوایی» بخشبندی کند.
سازمان صدا و سیما بودجه محدودی دارد و طبیعتاً نمیتواند در شرایط کنونی، به سراغ تأسیس شبکههای تلویزیونی جدید برود اما میتواند با هرس و بازطراحی شبکههای تلویزیونی موجود، نقاط قوت خویش را تقویت کند و روند ترسناک ریزش مخاطب را متوقف سازد.
بر این اساس پیشنهاد میکنم شبکههای تلویزیونی به شکل زیر بازآرایی شوند:
این مدل آرایش رسانهای، یک هسته اولیه ۱۲ شبکهای را در جغرافیای «ملی» بر اساس راهبرد بخشبندی مخاطب بر اساس بضاعت کنونی تلویزیون را در اختیار رسانه ملی قرار خواهد داد که هم حافظ مخاطب کنونی و هم جامع موفقیتهای چهل ساله صدا و سیما است.
مجدداً تأکید میکنم راهاندازی شبکههای تلویزیونی جدید در شرایط انقباضی اقتصاد کشور، یک خطای راهبردی است و کمکی به افزایش مخاطب صدا و سیما نخواهد کرد.
پینوشت: منظور از بخشبندی مخاطب در جغرافیای «ملی»، حذف برنامههای خارجی و انحصار پخش برنامههای ایرانی نیست. بلکه باید برنامههای جذاب ایرانی و خارجی مناسب کل ملت ایران از آن شبکه ملی پخش شوند و نگاه تهرانمحور بر آن شبکهها حاکم نباشد.
انتهای پیام/
There are no comments yet