• کد خبر: 4724
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:5 مرداد 1401 ساعت: 09:45

هادی حجازی‌فر؛ هنر در دست گرفتن نبض تماشاگر

فیلم «موقعیت مهدی» برای حجازی فر موفقیتی فراتر از انتظار را به همراه آورد؛ حالا دیگر ثابت کرده بود نه تنها بازیگری تواناست و که فیلمساز قابلی نیز هست و نبض تماشاگر را به راحتی در دست می‌گیرد. 


هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در حالی شامگاه جمعه به کار خود پایان داد که هادی حجازی‌فر برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

این فیلم با نامزدی در بخش‌های فیلم‌نامه، بازیگر نقش زن و مرد، دستاورد فنی یا هنری، تدوین، تصویربرداری، کارگردانی و بهترین فیلم رکورددار نامزدی در این دوره جشنواره بود. حجازی‌فر این روزها از پرکارترین‌های سینماست؛ سال گذشته را با اکران «آتابای» به پایان رساند و با «موقعیت مهدی» راهی اکران نوروز شد. «پیتوک» با بازی او به تازگی به نمایش درآمده و در هفته‌های آینده نیز «دوزیست» را روی پرده سینماها خواهد داشت. با فیلم «مزرعه پدری» رسول ملاقلی‌پور به سینما آمد اما شروع پر سر و صدایش با «ایستاده در غبار» کلید خورد. بازیگر تازه‌نفس و جوانی که یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های سینمای ایران در قامت سرداران جنگ را با بازی در نقش احمد متوسلیان به یادگار گذاشت.
«ایستاده در غبار» هم برای محمدحسین مهدویان و حجازی‌فر خوش‌یمن بود و هم برای سینمای ایران. حالا دیگر همه توجهات به این فیلمساز و بازیگر جوان جلب شده و مقدمه‌ای برای ادامه همکاری در سه فیلم دیگر مهدویان را برایشان فراهم کرده است.

دیدار با حاج‌احمد متوسلیان روی پرده سینما

گرچه حجازی‌فر در همه سکانس‌های فیلم «ایستاده در غبار» که شمایلی مستند ـ داستانی داشت، صدای حاج‌احمد متوسلیان را لب‌خوانی می‌کرد اما بازی بدنی، نگاه‌های نافذ و تسلط بر کاراکتر چنان او را با نقش یکی کرده بود که تشخیص این‌که او واقعاً احمد متوسلیان نیست سخت شده بود. اما از شخصیت شجاع و عصیانگر خاکریزهای جنگ، یک کاراکتر ماندگار سینمایی دیگر هم بیرون آمد و او کسی نبود جز کاظم یا همان «آتابای». نیکی کریمی در جایی گفته بود هادی حجازی‌فر را برای نخستین ‌بار در «ایستاده در غبار» دیده و تا پیش از این او را نمی‌شناخته؛ این دو بعدها در سریال «ممنوعه» با یکدیگر همبازی شدند و همین زمینه همکاری بیشتر را در «آتابای» فراهم کرد.
حجازی‌فر پس از «ایستاده در غبار» در فیلم‌هایی همچون «ماجرای نیمروز»، «به وقت شام»، «ماجرای نیمروز؛ رد خون»، «لاتاری»، «بی‌همه‌چیز»، «دوزیست» و… نقش‌آفرینی کرد و بر محبوبیت خود در دل مخاطبان افزود و بسیاری از فیلمسازان علاقه داشتند که او در فیلم‌هایشان حضور داشته باشد.

«آتابای»؛ نقطه عطف زندگی حجازی‌فر

در اغلب فیلم‌هایی که بازی کرده حضور مهم و ویژه‌ای داشته؛ از موسی در «لاتاری» تا دهدار روستا در «بی ‌همه چیز» و البته یک نقش ویژه که به زودی در «دوزیست» شاهدش خواهید بود و احتمالاً در نگاه اول اصلاً حجازی‌فر را نشناسید، اما خودش می‌گوید «آتابای» نقطه عطف زندگی‌اش است و بازی درخشان و به یاد ماندنی‌اش این فیلم را به یکی از بهترین درام‌های اخیر سینمای ایران تبدیل کرده است.

نقش باکری را برای هیچ کارگردانی بازی نمی‌کنم‌!

مدتی پس از حضور در «آتابای» به او پیشنهاد بازی در نقش مهدی باکری را می‌دهند، اما او می‌گوید این نقش را برای هیچ کارگردانی بازی نمی‌کند، مشروط بر این‌که خودش آن را بسازد که همین اتفاق هم افتاد. شهید باکری از قهرمانان مورد علاقه حجازی‌فر در دوران کودکی بود، او که خانواده‌اش در جنگ حضور داشتند به نوعی با این فضا زندگی کرده و بعدها در حیطه تئاتر دفاع مقدس نیز فعالیت‌هایی داشته است. سریال باکری ساخته شد و یک نسخه سینمایی از آن نیز برای نمایش در جشنواره چهلم فجر تدوین شد. این نخستین حضور حجازی‌فر در مقام کارگردان بود که برایش موفقیتی فراتر از انتظار را به همراه آورد. حالا دیگر ثابت کرده بود نه تنها بازیگری تواناست و به خوبی از پس نقش‌های جدی، کمدی، دراماتیک و… برمی‌آید که فیلمساز قابلی نیز هست و راه و رسم قصه‌گویی را هم به خوبی می‌داند و نبض تماشاگر را به راحتی در دست می‌گیرد. او در گفت‌وگویی عنوان کرده بود جنگ جزو دراماتیک‌ترین موقعیت‌های بشری است که هزاران شعر از او بیرون می‌آید. او «موقعیت مهدی» را با همین نگاه ساخت و تصویری باصلابت در عین حال شاعرانه و احساسی از شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر۳۱ عاشورا و خانواده‌اش ترسیم کرد. موقعیت مهدی در ۱۴ بخش کاندیدای دریافت سیمرغ از چهلمین جشنواره فجر شد که در نهایت سیمرغ پنج بخش را تصاحب کرد و عنوان بهترین فیلم این دوره را نیز به دست آورد. این فیلم اکران موفقی را هم تجربه کرد و بیش از ۵/۱۲ میلیارد فروش داشت و در اکران برخط نیز به فروش خود ادامه می‌دهد.

چشم تئاتر عروسکی به حمایت‌های دبیر

و حالا ادامه موفقیت‌هایش در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر نیز به دریافت جایزه بهترین کارگردانی ختم شد. او این روزها حسابی پرکار است و در کسوت دبیر خودش را برای برپایی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی آماده می‌کند؛ با توجه به روحیه و پشتکاری که حجازی‌فر دارد و خودش هم از خانواده تئاتری‌هاست بسیاری از اهالی تئاتر عروسکی به برپایی جشنواره‌ای درخور با حضور او امیدوارند.

 

منبع: روزنامه قدس/ صبا کریمی

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است