جعفر دهقان؛ پرواز در شب

جعفر دهقان هم یکی از شمایل‌های سینمای جنگ و دفاع مقدس است و حضور موفق و متعدد او در این زمینه، در کارنامه‌اش سنگینی می‌کند و خروج او از این قالب آشنا، کار راحتی نیست.


بازی‌اش در نقش خان‌فادر، یکی از غافلگیری‌‌های سریال «راز بقا» بود، رئیس یک قبلیه عجیب و غریب که نقش پدرخوانده‌وار خود را با جدیت کامل بازی می‌کند و از قضا همین هم کمدی نقش و قصه را افزایش می‌دهد. یکی از دلایل موفقیت این نقش، به جز متن خوب و قرار دادن شخصیت در موقعیت‌های ظاهراً جدی اما در باطن کمدی، بازی خوب و متفاوت جعفر دهقان است. این تفاوت البته نقش پررنگ‌تری در خوشایند مخاطبان دارد، چون بازیگر نقش در انتخابی جسورانه و خارق عادت، واقعاً آن پیشینه ذهنی مخاطب را کنار زد و در قالب شخصیتی یکسره متفاوت بازی کرد.

جعفر دهقان را از سال‌های دور با نقش‌هایی مرتبط با جبهه و جنگ به یاد می‌آوریم و همان‌قدر که می‌توان از فیلمسازانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول ملاقلی‌پور و جمال شورجه به‌عنوان سرداران سینمای مقاومت نام برد، دهقان هم یکی از شمایل‌های سینمای جنگ و دفاع مقدس است و حضور موفق و متعدد او در این زمینه، در کارنامه‌اش سنگینی می‌کند و خروج او از این قالب آشنا، کار راحتی نیست؛ هم تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌های سینما و تلویزیون که معمولاً اهل ریسک و خطر نیستند، چندان برای نقش‌های متفاوت سراغ دهقان نمی‌روند و هم شاید خود دهقان به علت نبود پیشنهادهای مناسب در این زمینه به‌ناچار و برای فعالیت مستمر در بازیگری، به نقش‌های مشابه تن داده باشد.

با وجود این هر‌بار که دهقان بخت مواجهه با نقش متفاوت را داشته و چنین نقش‌هایی به او پیشنهاد شده، به‌خوبی از پس بازی در آن‌ها برآمد و نشان داد فارغ از علقه‌ها و باورهایش برای بازی در نقش‌های مرتبط با فضای جبهه و جنگ، به‌عنوان بازیگر، توانایی و قابلیت حضورهای تازه را دارد. به‌جز این مثال اخیر و حضور موفق در نقش خان‌فادر، دهقان پیشتر در سریال «مسافر زمان ۲» و در نقش اشکبوس هم بازی جالبی داشت و باز هم با یک حضور جدی و در نقش آدمی آمده از دل تاریخ در جامعه امروز، کمدی جلوه می‌کرد و خنده می‌گرفت. بازی‌اش در «یتیم‌خانه ایران» و به نقش یک شخصیت طماع یهودی و حضورهایش در قالب رضاشاه در سریال «معمای شاه» و ماکسیمیلیانوس در سریال «مردان آنجلس»، از‌جمله نقش‌های متفاوت دهقان است.

همه این‌ها را نوشتیم اما همچنان شمایل دهقان مصمم و رزمنده در سینمای جنگ و مقاومت و بزم رزم او حضور برجسته‌ای در خاطرات ما دارد؛ از «بلمی به‌سوی ساحل» و «پرواز در شب» تا «هراس» و «عملیات کرکوک». یکی از نقش‌های ماندگار دهقان که او را به سیمرغ نقش مکمل جشنواره فیلم فجر هم رساند، شخصیت رضا در «حماسه مجنون» (جمال شورجه) است؛ یک معاون گردان جوان و جسور جنگ که چالش‌هایش با فرمانده، محرک درام می‌شود. صلابت نقش هم با صداپیشگی بهرام زند، تقویت می‌شود و به مانایی شخصیت کمک می‌کند.

منبع: روزنامه جام جم/ علی رستگار

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است