«نون خ»؛ نمره قبولی

با توجه به ژانر سریال «نون خ»، کنترل بازی‌ها برای خارج نشدن از مرزهای تعریف شده برای خنداندن مخاطبان با تمام نقدهایی که می‌توان به بخش‌هایی از کار داشت، نمره قبولی گرفته است.


نوروز ۹۸، تولد ماجراهای نورالدین خانزاده در قاب تلویزیون بود. سریالی که با نام «نون خ» و به کارگردانی سعید آقاخانی قصه‌اش را از روستایی در استان کرمانشاه شروع کرد و کم‌کم توانست رگ خواب مخاطبان را در دست بگیرد تا جایی که این شخصیت و ماجراهای آن را تا سه فصل ادامه دهد. «نون خ» به قلم امیر وفایی در این سه فصل با اوج و فرودهایی همراه بود اما موفقیت و محبوبیتش به‌حدی هست که این روزها بساط پیش‌تولید [فصل چهارم] آن به‌راه افتاده است خبرها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره‌ زمان پخش و گروه بازیگران آن شنیده می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به فضا و شخصیت‌های شیرین این سریال خانوادگی با مضامین اجتماعی و رگه‌های کمدی هستید، احتمالاً از شنیدن خبری که درباره آغاز پیش‌تولید فصل چهارم این سریال منتشر شده است، خوشحال خواهید شد و منتظرید اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشید. در گزارش پیش رو نگاهی به سه فصل گذشته این سریال و دلایل موفقیتش انداخته‌ایم.

این روزها خبر آغاز پیش‌تولید چهارمین فصل از سریال «نون خ» شنیده می‌شود و فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم، خبر آغاز پیش‌تولید این سریال را تایید کرد. البته این تهیه‌کننده که سه فصل پیش را هم با کارگردانی سعید آقاخانی مقابل دوربین برد، بیان جزئیات و اطلاعات بیشتر را به دو هفته دیگر موکول کرد و گفت که پیش‌تولید مدتی است شروع شده اما درباره لوکیشن و قصه فعلاً توضیحات بیشتری نمی‌دهد تا مراحل پیش‌تولید کمی جلوتر برود. از سعید آقاخانی این روزها سریال «راز بقا» در شبکه نمایش خانگی درحال پخش است که وی در آن به عنوان کارگردان و بازیگر ایفای نقش می‌کند و حالا می‌خواهد با یکی از موفق‌ترین سریال‌هایش برای مخاطبان تلویزیون، به این رسانه بازگردد. آقاخانی را می‌توان فرزند تلویزیون نامید، چراکه در این قاب دیده و بالنده شد. او با ایفای نقش‌های آیتمی و سپس بازی در نقش‌های بلندتر در تلویزیون کم‌کم پایش به کارگردانی و بازیگری بر پرده سینما هم رسید و حتی ایفای نقش در فیلم‌های تراژیک و ژانرهای غیرکمدی را هم تجربه کرد که توجه منتقدان و همچنین نامزدی و برنده شدن جوایزی را برای وی به ارمغان آورد. از جمله [نامزدی] سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش [اول] مرد برای فیلم «کامیون» به کارگردانی زنده‌یاد کامبوزیا پرتوی [و همین‌طور دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد مؤتمن].

 بلوغ شخصیت‌ها

آقاخانی را با نقش‌آفرینی‌هایش در مجموعه‌های کمدی تلویزیون شناختیم اما پس از چند سال پا در وادی کارگردانی گذاشت و به مرور در ساخت سریال‌های خانوادگی که در قصه‌های آن‌ها، مشکلات روز اجتماعی هم سهم به‌سزایی داشت، توانست خود را در این جایگاه هم ثابت کند و در کارش به بلوغ برسد. شاید اوج آن را بتوان در ساخت سری دوم «نون خ» و کارگردانی و هدایت همزمان گروه با بازی در نقش اصلی سریال دانست. هرچند قلاب این سریال در فصل اول به توجه مخاطبان متصل شد اما در فصل دوم با شخصیت‌پردازی‌های دقیق‌تر و تعریف ویژگی‌های بامزه برای هر نقش، جان تازه‌ای گرفت. سه فصل پیشین سریال «نون خ» که به ترتیب سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ روی آنتن رفت، غالباً شخصیت‌های مشترک و شخصیت‌پردازی‌های یکسان داشت که به مرور در دل مخاطبان جا باز کردند. البته در این مسیر با توجه به میل بینندگان، پختگی بیشتری هم یافتند. برخی ویژگی‌های شخصیتی‌شان پررنگ‌تر شد و بعضی شخصیت‌های آن هم از حاشیه به متن آمدند و بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. در فصل‌های پیشین «نون خ» شخصیت‌هایی مثل سلمان، کیوان، مهیار، روناک و… به مرور از فصل دوم شخصیت‌پردازی‌های بهتری پیدا کردند و با پرداخت بیشتری در قصه حضور داشتند. یکی از خصلت‌های این سریال که اتفاقاً در موفقیت آن دخیل بود، حضور تعداد زیادی بازیگر کردزبان و نه‌چندان چهره برای شبکه‌ سراسری بود که توانستند خود را به عنوان بازیگران توانا ثابت کنند. حضور این افراد به باورپذیری بیشتر قصه کمک کرد، زیرا شناخت بهتری از فضا و همچنین لهجه‌ داشتند؛ ضمناً باعث شد چهره‌های تازه به سینما و تلویزیون معرفی شوند که برخی از آنها همکاری‌شان را با آقاخانی در دیگر آثار ادامه دادند. این ویژگی سریال نشان داد می‌شود قصه‌ای را در فضایی غیر از تهران و با حضور بازیگران کمتر شناخته‌شده در نقش‌های اصلی، روی آنتن فرستاد که محبوب شود و خنده بر لب مخاطبان بیاورد.

خندیدن به زندگی

فرجی در گفت‎وگویی بیان کرده است که رئیس سازمان صداوسیما از همان روزهای نخستین تصدی‌ این سمت، به سیمافیلم گفته بود ساخت «نون خ» برای پخش در نوروز و ماه رمضان در دستور کار قرار گیرد. حالا هم شنیده‌ها حاکی از آن است که این سریال احتمالاً نوروز ۱۴۰۲ پخش خواهد شد اما هنوز این زمان، قطعی نیست. به نظر می‌رسد با توجه به حال وهوای شیرین سریال و همچنین نمایش طبیعت زیبا، پخش آن در ایامی چون نوروز مناسب است. البته این سریال در فصل‌های پیشین خود چه سری نخست که در کرمانشاه و تهران تصویربرداری شد، چه فصل دوم که به صورت کامل در طبیعت کرمانشاه گذشت و چه فصل سوم که به دلیل کرونا گروه را برای بازسازی فضای کرمانشاه به اطراف تهران رساند، سعی داشته علاوه بر شیرینی که در دیالوگ‌ها و موقعیت‌های تازه ایجاد می‌کند، بیانگر مسائل اجتماعی و مشکلات روز هم باشد. فصل اول نگاهی به دشواری‌های اقتصادی داشت و فصل دوم به تبعات زلزله پرداخت، همچنین در تمام این فصول سوژه‌هایی مثل فضای مجازی، نقصان‌های فرهنگی، ازدواج، خانواده و… هم محور قرار گرفته که به هرچه بیشتر نزدیک شدن مخاطبان به فضای قصه کمک‌‌کننده بوده است، زیرا ماجراهای آن را ملموس و واقعی می‌دیدند. گروه بزرگی از بازیگران در این سریال حضور دارند که هدایت‌شان کار دشواری به نظر می‌رسد. به‌خصوص با توجه به ژانر سریال، کنترل بازی‌ها برای خارج نشدن از مرزهای تعریف شده برای خنداندن مخاطبان، یکی از این دشواری‌هایی است که در دو فصل گذشته با تمام نقدهایی که می‌توان به بخش‌هایی از کار داشت، نمره قبولی گرفته است. باید دید در این فصل شاهد چه قصه‌ای هستیم و آیا قرار است ماجراها باز در فضای کرمانشاه بگذرد یا مکانی تازه برای طرح آن درنظر گرفته شده است. همچنین خبرهایی از حضور بازیگران قبلی و همچنین چهره‌های تازه شنیده می‌شود. مثلاً برخی گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکره با حمیدرضا آذرنگ برای ایفای ادامه نقشش در این سریال وجود دارد اما همان‌طور که اشاره شد، فرجی اظهارنظری در این‌باره نکرد و توضیحات بیشتر را به دو هفته آینده موکول کرد.

 شنیدنی و خوش‌ریتم

موسیقی‌ این سریال که در متن و تیتراژ هم از فضای موسیقی همان منطقه گرفته شده، مورد توجه قرار گرفته است. در این سریال قطعات مختلفی از موسیقیدانان کرد پخش شد که یکی از معروف‌ترین آنها «هه‌وری لار» و «هرتوم ده وه» از زنده‌یاد حسن زیرک بود.

صادق آزمند، آهنگساز این سریال هم در گفت‌وگویی حضورش در این سریال افتخار دانست و بیان کرد این سریال به زندگی کردها می‌پردازد و رگ و ریشه مادری‌اش به این منطقه بازمی‌گردد. او گفت: گرچه در محوریت اصلی ساخت موسیقی سریال، سازهایی چون کمانچه نقش اساسی دارند اما آن‌چه مدنظر ما بوده، اجرای نوعی از موسیقی جدی و تأمل‌برانگیز در قواره شخصیت‌ سازهای ایرانی، برای بیان مشکلات و مصائب مردم مناطق کردنشین و حرکت به سمتی از طنز و کمدی است.

 

منبع: روزنامه جام جم/ نوشین مجلسی

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید