• کد خبر: 4105
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:29 خرداد 1401 ساعت: 13:45

 وضعیت اکران بهار ۱۴۰۱؛ پایین‌تر از حد انتظار

تنوع فیلم‌ها در اکران بهار زیاد بود و سه فیلم اکران شده در این فصل، از میان سیمرغی‌های جشنواره سی‌وهشتم و چهلم انتخاب شده بودند. همچنین می‌توانستیم ترکیبی از فیلم‌های کمدی و جدی را کنار هم ببینیم.


با آرام شدن تب تند کرونا و بازگشت مخاطبان به سالن‌های سینما، انتظار می‌رفت در فصل بهار ۱۴۰۱، سینما رونق بیشتری پیدا کند و مخاطبان بار دیگر به خرید بلیت و تماشای فیلم‌ها روی پرده علاقه نشان دهند. بالا رفتن قیمت بلیت سینماها و رسیدن به ۴۵ هزار تومان و همچنین همزمان شدن این مسئله با افزایش قیمت کالاهای اساسی، وضعیت را به سمت‌وسوی دیگری برد. اگر شرایط در حال نرمال قرار داشت فیلمی مثل «سگ‌بند» یا «انفرادی» با فروشی بسیار بالاتر از چیزی که شاهدش هستیم روبه‌رو می‌شدند و حالا این دو فیلم کمدی پرمخاطب اکران بهار روی هم توانسته‌اند، ۲میلیون نفر را برای خریدن بلیت ترغیب کنند.

اختلاف میان میزان فروش فیلم‌های کمدی و اجتماعی هم همین مسئله را اثبات می‌کند. به‌هرحال خانواده‌ها ترجیح می‌دهند اگر قرار است برای چهار نفر (بدون در نظر گرفتن خرج راه و خرید خوراکی و …) حدود ۲۰۰هزار تومان پول خرج کنند، ساعاتی که در سینما هستند را با یک فیلم سرحال و شاد خوش بگذرانند، نه اینکه به تماشای اثری تلخ بنشینند که باز هم غمی روی غم‌هایشان بگذارد. در مجموع تنوع فیلم‌ها در اکران بهار زیاد بود. سه فیلم اکران شده در این فصل، از میان سیمرغی‌های جشنواره سی‌وهشتم و چهلم انتخاب شده بودند. همچنین می‌توانستیم ترکیبی از فیلم‌های کمدی و جدی را کنار هم ببینیم و در میان آثار اجتماعی هم تنوع به نسبت قابل قبولی وجود داشت.

پرفروش‌ترین

سگ‌بند/ «سگ‌بند» با ۳۶ میلیارد تومان فروش، در صدر پرفروش‌های اکران بهار قرار دارد. مهران احمدی در نوروز ۱۳۹۷ با «مصادره» موفق شده بود در گیشه جایگاه قابل قبولی پیدا کند و به نظر می‌رسد سلیقه مخاطبان گیشه را خوب می‌شناسد و می‌داند با چه فرمولی می‌تواند پای آن‌ها را به سینماها باز کند. «سگ‌بند» برخلاف «مصادره»، رضا عطاران را در جمع بازیگرانش نداشت اما با این حال احمدی خیلی خوب توانست با ترکیب بهرام افشاری و امیر جعفری اثری مخاطب‌پسند تولید کند. «سگ‌بند» درباره مردی کشتی‌گیر است که حالا بعد از سال‌ها تصمیم می‌گیرد برای پولدار شدن یک گروه جمع کند. با یکی از دوستانش نقشه می‌کشد تا پای شاگردش و نامزد شاگردش را به میان بکشد. بهرام افشاری درحال حاضر یکی از بازیگران کمدی موفق سینما و شبکه خانگی است. او در سریال «راز بقا» هم به خوبی توانسته توجه مخاطبان را جلب کند.

«انفرادی»/ «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی با ۳۱ میلیارد تومان، جایگاه دوم را در جدول فروش اکران به خود اختصاص داده است. این فیلم هفتم اردیبهشت اکران شد و حدود یک میلیون نفر برای تماشای آن بلیت خریدند و به سینما رفتند. بخش مهمی از محبوبیت «انفرادی» بدون شک به رضا عطاران برمی‌گردد. او در این فیلم به همراه احمد مهران‌فر و مهدی هاشمی سه شخصیت اصلی هستند. البته عطاران از آن جهت که راوی ماجراست نسبت به دو شخصیت دیگر پررنگ‌تر به نظر می‌رسد. ماجرا درباره سه نفر است از سه موقعیت اجتماعی مختلف که مالشان را از دست می‌دهند و امکان برگشتن به خانه را ندارند. یکی از آن‌ها که سابقه خلاف دارد پیشنهاد می‌دهد دزدی کنند تا بیفتند زندان و جای خواب و غذا داشته باشند.

موقعیت مهدی/ در میان سه فیلمی که در صدر فروش اکران بهار قرار گرفته‌اند «موقعیت مهدی» تنها فیلم غیرکمدی است. «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، از ۱۸ اسفند اکران شد و توانست بیش از ۴۰۰هزار نفر را راهی سینماها کند. این فیلم درحال حاضر ۱۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش کرده است. «موقعیت مهدی» در جشنواره فیلم چهلم برنده سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلم اول شد. حجازی‌فر در این فیلم با سبک‌وسیاق دیگری سراغ به تصویر کشیدن زندگی یک شهید رفته بود. او زندگی شهید مهدی باکری را چنان با احساسات عاشقانه و نوستالژیک گره زده بود که کاملاً برای همه تازگی داشت. «موقعیت مهدی» بخشی از پروژه بزرگ «عاشورا» است که قرار است از شبکه یک پخش شود.

ستاره‌های مرد اکران

رضا عطاران/ رضا عطاران سال‌هاست به عنوان ناجی گیشه معرفی می‌شود. با این حال تجربه نشان داده که در کنار حضور عطاران، جنس نقش و داستان هم اهمیت زیادی دارد. مسعود اطیابی از جمله کارگردان‌هایی است که مطابق سلیقه عامه مردم فیلم می‌سازد و تجربه ثابت کرده معمولاً هم آثارش جزو پرفروش‌های هردوره هستند. در «دینامیت» تمرکزش را روی زوج پژمان جمشیدی و احمد مهران‌فر گذاشت و رکورد زد و حالا هم که رضا عطاران را در کنار احمد مهرانفر و مهدی هاشمی قرار داده و آن‌ها را در مسیر داستانی پیش می‌برد که گرچه تکراری و آشناست و اثر چندانی از خلاقیت در آن به چشم نمی‌خورد اما موقعیت‌های کمدی خنده‌داری دارد که با کمک بازیگری مثل عطاران چند مرتبه هم جذاب‌تر پیش‌ می‌رود. عطاران چهره‌ای محبوب است و وقتی بستر مناسب باشد بهترین خودش را به نمایش می‌گذارد.

امیر جدیدی/ امیر جدیدی در «روز صفر» موقعیت جدیدی را تجربه کرد و بدون شک یکی از مهم‌ترین برگ برنده‌های این فیلم بود. فیلم «روز صفر» درباره ماجرای واقعیت تعقیب و گریز نفس‌گیر یک مأمور امنیتی برای به دام انداختن عبدالمالک ریگی را روایت می‌کرد. امیر جدیدی در این فیلم شمایی متفاوت از یک مامور امنیتی را به تصویر کشید و شاید به همین دلیل بود که کمتر با موضع‌گیری‌های رایج روبه‌رو شد. موقعیت شخصیت در داستان و جنس بازی امیر جدیدی با آن تیپ و قیافه و استایل جدید باعث شد همه بیشتر او را در قامت یک قهرمان بشناسند تا فردی که برچسبی رویش چسبیده و به گروه خاصی متعلق است. «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان ۲۵ اسفند اکران شد و ۹ میلیارد فروخت.

علی نصیریان/ تنها برگ برنده فیلم «لامینور» که باعث می‌شود بتوانیم تا انتها آن را تماشا کنیم حضور علی نصیریان است. نصیریان بعد از تجربه‌های متفاوت همکاری با داریوش مهرجویی حالا این بار در نقش یک پدربزرگ مهربان و باحال در این فیلم ظاهر شده. پدربزرگی از خانواده‌ای سنتی که برخلاف پسرش، عاشق موسیقی است و اهل عشق و حال. بهترین دوست نوه‌اش به حساب می‌آید و تلاش می‌کند تا هرطور شده او را به آرزویش برساند. از یک جایی به بعد هم تلاش برای خوشحالی این پدربزرگ است که به محور اصلی داستان تبدیل می‌شود. درست است که «لامینور» در کل فیلم موفقی نیست و نمی‌توان آن را با آثار قابل قبول کارنامه مهرجویی مقایسه کرد اما نصیریان تمام تلاشش را برای بازی در آن کرده است.

ستاره‌های زن اکران

نازنین بیاتی/ با دو فیلم در اکران نوروز حضور داشت. در «سگ‌بند» مهران احمدی در کنار بهرام افشاری و مهران احمدی و امیر جعفری قرار گرفت و موقعیت‌های جالبی توسط او در این فیلم رقم خورد و همزمان در فیلم «شادروان» هم به همراه سینا مهراد، زوج جالبی را تشکیل داد. نکته قابل توجه این‌جاست که بیاتی سال گذشته هم در فیلم پرفروش سال یعنی «دینامیت» بازی داشت. در آن فیلم مواجهه‌اش با زوج پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر جالب به نظر می‌رسید. بیاتی حالا دیگر یکی از گزینه‌های آثار کمدی به حساب می‌آید. گرچه هیچ‌وقت لقب کمدین برایش اطلاق نمی‌شود اما به‌خوبی می‌تواند در موقعیت‌های متضاد رفتاری قابل قبول و جذاب به نمایش بگذارد و در زوج‌سازی هم بازیگر موفقی است. این روزها فیلم «شادروان» با بازی او به صورت آنلاین اکران شده و یکی از بهترین بازی‌هایش را در این فیلم به نمایش گذاشته است.

پریناز ایزدیار/ بازی پریناز ایزدیار را بارها در نقش دختر، زن یا مادری رنج‌کشیده از طبقه فرودست دیده‌ایم و تا حد زیادی با جنس بازی‌اش در این نقش‌ها آشنا هستیم. در فیلم «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی در نقش مادری بازی کرده که با موقعیت بحرانی عجیب‌وغریبی در قبال پسر بیمارش روبه‌رو می‌شود. مادری که برای نجات فرزندش فقط یک راه احتمالی وجود دارد و آن‌هم بچه‌دار شدن از همسر سابقش و پیوند سلول بنیادی از بند ناف نوزاد، آن‌هم درحالی‌که همسر فعلی‌اش را دوست دارد و همسر سابق هم در زندان به سر می‌برد. پریناز ایزدیار این‌بار موقعیت سخت‌تری پیش رو دارد. گرچه بازی‌اش خیلی متفاوت‌تر از قبل نیست اما استیصال و درماندگی یک مادر را به‌خوبی ایفا کرده است.

فاطمه معتمدآریا/ در میان فیلم‌های اکران بهار، «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان از آن دست آثاری است که نظرهای متضادی درباره‌اش وجود دارد. برخی آن را پسندیده‌اند و با آن همراه شده‌اند و برخی دیگر کاملاً آن را اثری ناامید کننده معرفی کرده‌اند. جزو هرکدام از این دو گروه که باشیم، احتمالا متفق‌القولیم که بازی فاطمه معتمدآریا یکی از نکات مثبت «مجبوریم» است. او در این فیلم نقش یک پزشک متخصص زنان را بازی کرده. پزشکی که بدون در نظر گرفتن قوانین، صرفاً به خاطر این‌که فکر می‌کند کار درست چیست، دست به کاری می‌زند که برایش مشکل‌ساز می‌شود. بازی پر از سکوت، پافشاری روی موضعش، سرسختی‌اش در قبال وکیل و در عین حال رفتار مهربانش با بیماران و … همگی منجر به شکل‌گیری شخصیتی متفاوت شده است.

 

منبع: روزنامه هفت صبح/ مرجان فاطمی

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است