• کد خبر: 3577
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:30 اردیبهشت 1401 ساعت: 13:31
فیلمنامه‌نویس «موقعیت مهدی»:

برای ایجاد همذات‌پنداری در مخاطب، باید قهرمان را روی زمین بیاوریم

یکی از نویسندگان فیلمنامه «موقعیت مهدی» گفت: پرداخت زمینی شهدا در این سال‌ها دیگر نکته تازه‌ای نیست؛ با این کار، قهرمان را از آسمان می‌آوریم به روی زمین و مخاطب با آن همذات پنداری می‌کند.


ابراهیم امینی، یکی از نویسندگان فیلمنامه «موقعیت مهدی»، در گفت‌وگو با ماهنامه صبا در مورد نحوه پردازش شخصیت شهید مهدی باکری در این فیلم، چنین گفت:

پرداخت زمینی شهدا یا قهرمانان جنگ در این سال‌ها دیگر نکته تازه‌ای نیست و در سال‌های قبل شکل گرفته است. کارهای حسین [مهدویان] در این راه نقش مهمی ایفا کرده است؛ از جمله کاری که در مورد شهید حسن باقری ساخت [«آخرین روزهای زمستان»]. این کار در ایجاد همذات‌پنداری و نزدیکی بین مخاطب و قهرمان بسیار مؤثر است. با این کار، قهرمان را از آسمان می‌آوریم به روی زمین و مخاطب احساس می‌کند آن قهرمان هم یکی مثل خودش است و فقط شاید چیزهایی را بیشتر رعایت کرده یا در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری کارهایی کرده است. شاید یکی از تفاوت‌های عمده ما با قهرمانان همین باشد. آن‌ها در دوراهی‌ها و بزنگاه‌ها تصمیماتی گرفتند که ما عمدتاً نمی‌گیریم. همین است که برای ما قابل ستایش است چون به زندگی خودمان رجوع می‌کنیم. درست است که خیلی از ما در موقعیت شهید شدن برادرمان قرار نگرفته‌ایم. اما بسیار در این دوراهی قرار گرفته‌ایم که یک نفع شخصی را بر امور دیگر ترجیح بدهیم یا نه؛ و واقعیت این است که در بسیاری مواقع نفع شخصی را ترجیح داده‌ایم. برای همین است که مهدی باکری را ستایش می‌کنیم. چون می‌دانیم کاری را انجام داده که ما انجام نمی‌دهیم. دیدن این فیلم‌ها مثل یک یادآوری است.

متن کامل این گفت‌وگو به‌زودی در ماهنامه صبا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است