• کد خبر: 3573
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:29 اردیبهشت 1401 ساعت: 15:40
جشنواره کن 75 از دریچه صبا – 4

«تاپ‌گان: ماوریک»؛ بهترین اکشن تابستانی سال‌های اخیر

دیوید الریچ از ایندی‌وایر یکی از طرفداران فیلم «تاپ‌گان: ماوریک»، این فیلم را راضی‌کننده‌ترین اکشن تابستانی از زمان «مأموریت غیرممکن: فال‌آوت» می‌داند.


نمایش «تاپ‌گان: ماوریک» در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن امسال، منتقدان را حسابی سر حال آورده است! پس از انتشار خبر غافلگیرکننده اهدای نخل طلای افتخاری به تام کروز، حالا انتشار اولین نقدها بر نسخه جدید «تاپ‌گان» نشان می‌دهد که ظاهراً قرار است با یک اکشن سرحال و سرگرم‌کننده روبه‌رو باشیم.

رابی کالین از تلگراف که حسابی شیفته «تاپ‌گان: ماوریک» شده و به فیلم امتیاز کامل داده، این فیلم را “کروزی‌ترین” فیلم تام کروز دانسته است. از دید کالین، «تاپ‌گان: ماوریک» نه‌تنها یکی از بهترین فیلم‌های کروز، بلکه بهترین اکشن استودیویی از زمان ساخت آخرین قسمت «مکس دیوانه» در سال ۲۰۱۵ است. کالین همچنین قسمت جدید «تاپ‌گان» را با فیلم اصلی (ساخته تونی اسکات) مقایسه می‌کند. به‌گفته کالین، هرچند «تاپ‌گان» اول – با وجود سبک عالی کارگردانی اسکات – ممکن است امروز کمی کهنه به‌نظر برسد اما در زمان خود، به هالیوود نشان داد که پتانسیل بصری تبلیغات چقدر بالا است و استودیوها فهمیدند که فیلم‌ها می‌توانند برای خودشان حالتی تبلیغاتی داشته باشند. حالا قسمت دوم «تاپ‌گان» دارد همان مسیر را به‌خوبی دنبال می‌کند.

رودریگو پرز از پلی‌لیست هم به فیلم امتیاز کامل داده و – مثل خیلی‌های دیگر – حضور تام کروز را یکی از نقاط قوت فیلم دانسته است. پرز شباهت جالبی را میان تام کروز و کاراکتر ماوریک مورد توجه قرار می‌دهد. تام کروز بارها نشان داده که از هیچ تلاشی برای ساخت یک فیلم خوب فروگذار نمی‌کند و حاضر است حتی جانش را فدای یک فیلم عالی کند. از این نظر، او خیلی شبیه شخصیتی است که در این فیلم بازی کرده است: یک حرفه‌ای نترس که ناچار است محدودیت‌های خود و حرفه‌اش را به بوته آزمایش بگذارد. شاید همین شباهت به باورپذیری کروز در نقش ماوریک کمک کرده باشد.

دیوید الریچ از ایندی‌وایر هم یکی دیگر از طرفداران فیلم است که «تاپ‌گان: ماوریک» را راضی‌کننده‌ترین اکشن تابستانی از زمان «مأموریت غیرممکن: فال‌آوت» (۲۰۱۸) می‌داند. ضمن این‌که، به‌گفته او، «تاپ‌گان: ماوریک» یک بار دیگر نشان می‌دهد که کروز آخرین ستاره سینمای هالیوود در نوع خود است: کوتاه اما کماکان بزرگ‌تر از زندگی؛ آن هم در سن‌وسالی که از اکثر ستاره‌ها تنها خاطره‌ای از تصاویر اکشن‌شان باقی مانده است.

پیتر دبراج از ورایتی هم به این اشاره کرده که به‌سختی می‌توان نکته غافلگیرکننده‌ای در «تاپ‌گان: ماوریک» پیدا کرد، به‌جز این‌که این فیلم چقدر خوب تقریباً تمام کارهایی را انجام می‌دهد که مخاطبان می‌خواهند و از آن انتظار دارند.

پیتر برادشاو، منتقد گاردین، فیلم را کمتر از اکثر منتقدان دیگر دوست داشته و به آن ۳ ستاره (از ۵ ستاره) داده است. برادشاو به برخی از تفاوت‌های دو نسخه «تاپ‌گان» اشاره کرده است. به‌گفته او، در نسخه جدید سکانس‌های اکشن زیادی با محوریت نبرد خلبان‌ها و به‌سبک راک‌اندرول وجود دارد اما، به‌شکل غیرمنتظره‌ای، در این فیلم خبری از تنش‌های هوموروتیکی نیست که باعث می‌شد افراد پس از دیدن نسخه اصلی در غرفه‌های استخدام نیروی دریایی صف بکشند. ضمن این‌که فیلم جدید از نظر نگاه به مسائل جنسیتی کمتر از نسخه اصلی پیشرو است. در فیلم اصلی، یک زن مستقیماً در متن عملیات قرار داشت. اما حالا فقط ماوریک مسئول است و تنها یک خلبان زن تحت آموزش او قرار دارد.

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است