• کد خبر: 3542
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:28 اردیبهشت 1401 ساعت: 15:13

«هیلدا و پادشاه کوهستان»؛ پکیجی جذاب از نمایش ارزش‌های خانواده

انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان یک پکیج سرگرم کننده و جذاب است که تلاش می‌کند تا ارزش‌های خانواده و عشق مادرانه را نشان دهد.


انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان با اینکه ظاهری ساده دارد، اما با روایت ساده و دلنشینش پیامی قابل قبول را ارائه می‌کند.

انیمیشن هیلدا اقتباسی از رمانی به همین نام اثر لوک پیرسون است که دو فصل اول آن از شبکه نتفلیکس پخش شد، اما این شبکه در ادامه تصمیم گرفت تا داستان سریال هیلدا را در قالب یک انیمیشن بلند ادامه دهد و مدتی می‌شود که انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان که یک انیمیشن ۲ بعدی است، منتشر شده است. این انیمیشن درواقع ادامه داستان هیلدا و تبدیل شدن او در اواخر فصل دوم سریال آن را دنبال می‌کند که حالا تبدیل به یک ترول شده است. اما آیا انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان توانسته کیفیت خوب سریال‌ خود را حفظ کند؟

در ابتدا باید بدانیم که چه انتظاری از انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان داشته باشیم. این انیمیشن قرار نیست قابل مقایسه با کارهای پیکسار یا دیزنی یا انیمیشن Klaus که به نتفلیکس تعلق دارد، باشد و درواقع هدف اصلی آن گروه کودک است و به همین منظور با اثری بسیار ساده چه از نظر طراحی و چه از نظر داستان و روایت طرف هستیم. انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان از آن دسته انیمیشن‌هایی است که در ابتدا سادگی آن نظر بیننده را جلب می‌کند.

خبری از زرق و برق‌های انیمیشن‌های امروزی نیست و سازندگان تلاش کرده‌اند تا با ساده‌ترین طراحی کاری دلنشین را ارائه کنند. انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان ازطرفی تلاش می‌کند تا زندگی شهری و زندگی در قالب یک ترول را نمایش دهد و ازطرفی تلاش می‌کند تا ارزش‌های خانواده و عشق مادرانه را نشان دهد. انیمیشن‌های زیادی تولید می‌شوند که صرفا هدف آن‌ها جذب نظر کودکان است و پیام یا هدف خاصی ندارند، اما این انیمیشن تفاوت‌های قابل لمسی دارد.

یکی از همین تفاوت‌ها این است که انیمیشن در هسته خود واقعا یک پیام دارد و در تمام مدت داستان تلاش می‌کند تا به پیام خودش شاخ و برگ دهد و درنهایت یک پیام کلی از زندگی افراد مختلف و متفاوت درکنار یکدیگر را ارائه می‌دهد. در طول داستان صد البته پیام‌های دیگری مثل دوستی یا فداکاری یا تلاش و کوشش برای رسیدن به یک هدف نیز نمایش داده می‌شود که درنهایت به یک پیام کلی متصل می‌شوند و به‌صورت کلی ما با انیمیشنی طرف هستیم که در سادگی خودش صرفا یک انیمیشن برای سرگرم کردن کودکان نیست.

انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان صد البته داستان جدیدی را روایت نمی‌کند و ما به اشکال مختلف این داستان را بارها شنیده یا دیده‌ایم، اما درکنارش در تلاش است تا روی نکات مثبتش تمرکز کند و بیهوده به سراغ مواردی نرود که در ادامه برای بیننده یا اشخاص دیگر جذابیتی نداشته باشد. مثال کلی این است که برخی از سازندگان خیلی ناشیانه به سراغ ترندهای روز می‌روند که نه‌تنها ممکن است برای یک کودک مناسب باشد، بلکه به کلیت خود اثر نیز ضربه زیادی می‌زند، اما خوشبختانه انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان فاقد چنین موضوع و مسائلی است و هرگز به سمت این مسائل نرفته است.

انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان همچنین در تلاش است نشان دهد که یک دیوار یا باورهای غلط تنها می‌تواند باعث نفرت، جدایی و حتی جنگ افروزی شود و در عین سادگی، انیمیشن از دیوارهای دور شهر به‌عنوان نمادی از ترس یک جامعه از واقعیت بیرون یاد می‌کند. واقعیتی که ترول‌ها درواقع دشمن آن‌ها نیستند و آن‌ها فقط می‌خواهند با مادر و ظاهرا خالق اصلی خود دیدار کنند و حتی شاید ما را به یاد مسائلی نسبتا مشابه در دنیای امروز بیندازد.

انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان در پایان پیام خودش را به خوبی به بیننده انتقال می‌دهد و لغزشی در آن ندارد. با اینکه به‌صورت کلی هدف انیمیشن افراد کم سن و سال است، اما در مجموع با اثری طرف هستیم که اعضای یک خانواده را می‌تواند جذب کند. به‌صورت کلی انیمیشن خیلی پیش پا افتاده نیست و در مقابل با اثر پیچیده‌‌ای هم طرف نیستیم و همین نکته به خوبی نشان می‌دهد که حساسیت یک نویسنده یا کارگردان چقدر می‌تواند روی نتیجه کلی اثر تاثیر بگذارد.

صد البته انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان نواقص و مشکلاتی هم دارد و از جمله آن می‌توان به برخی از دیالوگ‌های از پیش و پا افتاده تا پایان قابل پیش‌بینی یا حتی شروع مبهم آن یاد کرد. با اینکه اکثر بینندگان این انیمیشن ممکن است طرفدار خود سریال هیلدا هم باشند، اما بهتر بود که در ابتدا یک توضیح یا یک خلاصه از اتفاقاتی که برای هیلدا رخ داده، نمایش داده می‌شد تا در اوایل حس نکنیم که واقعا نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و انگار وارد شهری شدیم که اصلا نمی‌دانیم باید به چه سمتی برویم.

البته بعد از مدتی کم کم باتوجه‌به دیالوگ‌های بین شخصیت‌ها و روایت داستان از زبان آن‌ها، دستمان می‌آید که چه اتفاقاتی قبل از انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان رخ داده است، اما درنهایت این موضوع باعث نمی‌شود شروع مبهم انیمیشن را توجیه و قابل قبول کند. نکته بعدی طراحی شخصیت‌ها و محیط‌های انیمیشن است که در عین سادگی، حس آرامش بخش و خوبی به بیننده می‌دهد. شاید جزئیات طراحی خیلی بالا نباشد، اما سازندگان تلاش کرده‌اند تا حد امکان طراحی‌های متنوع و جذابی را چه در ظاهر انسان‌ها و چه در ظاهر ترول‌ها ایجاد کنند که نمره قابل قبولی هم دریافت می‌کنند.

مشخصا نباید انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان را با آثار پر هزینه و بزرگی مقایسه کنیم، اما وقتی صحبت از روایت یک داستان ساده در قالب یک انیمیشن دوبعدی می‌شود، شاید همین سادگی تصویر و طراحی شخصیت‌ها قطعه گمشده آن باشد که با کمک آن تکمیل می‌شود. صد البته انیمیشن درنهایت آرت استایل انیمیشن Hilda را دنبال می‌کند، اما بهبودهایی را هم دارد. یا حتی می‌توان گفت این انیمیشن می‌تواند بینندگان را به تماشا سریال آن تشویق کند، اما باید اخطار داد که روایت سریال تا حدی متفاوت از انیمیشن بلند آن است.

در هر حال انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان یک پکیج سرگرم کننده و جذاب را به بیننده می‌دهد که می‌تواند برای لحظات کوتاهی هم که شده، باعث فاصله گرفتن ما از مشکلات روزمره شود و هم اثری مناسب برای افراد کم سن و سال است و صرفا یک اثر سرگرم‌کننده برای این گروه نیست. وجود انیمیشن‌هایی مثل انیمیشن هیلدا و پادشاه کوهستان واجب است و می‌توانیم امیدوار باشیم که نتفلیکس سرمایه‌گذاری بیشتری روی آثار مشابه داشته باشد و حتی ادامه داستان هیلدا را در آینده مشاهده کنیم.

منبع: زومجی/ مسیح کریمی
انتهای پیام/
کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است