• کد خبر: 2510
  • گروه : اخبار
  • تاریخ انتشار:30 فروردین 1401 ساعت: 09:32
نگاهی به نخستین تجربه سریالی روح‌الله حجازی؛

«نوبت لیلی»؛خوش‌ساخت و با هنرنمایی‌های ارزشمند

سریال «نوبت لیلی» علاوه بر عنوانی خوش‌ساخت به استعدادهای سینمای ایران فرصت داده است تا خودشان را ثابت کنند. 


جدیدترین سریال سرویس استریم نماوا نه‌تنها در همان نخستین اپیزود تماشاگر را میخکوب می‌کند بلکه به او وعده مواجه‌شدن با یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی را هم می‌دهد. قسمت اول سریال «نوبت لیلی» به عنوان یک اپیزود یک ۱۰۰ دقیقه‌ای در سطح و اندازه یک پایلوت خیره‌کننده ظاهر می‌شود. همه آن‌چه در نخستین تجربه سریالی روح‌الله حجازی وجود دارد در بالاترین سطح قرار گرفته و به همین دلیل سریال نوبت لیلی می‌تواند برگ برنده نماوا در سال ۱‍۴۰۱ باشد.

واقعیت ماجرا آن است که این روزها سریال‌های شبکه نمایش خانگی اساسا چنگی به دل نمی‌زنند. متاسفانه سهم شکست سرویس‌های استریم در این کج‌سلیقگی سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم اندک نیست. اگر فیلیمو با سریال جزیره و سریال مردم معمولی بخش قابل توجهی از مخاطبان خودش را ناامید کرده، نماوا هم به لطف سریال خسوف و سریال حرفه‌ای ثابت کرده که توانایی تحسین‌برانگیزی در تولید عناوین ضعیف دارد. در این میان اما سهم نماوا کم‌تر از رقیب اصلی‌اش به نظر می‌رسد.

نماوا که در سال ۱۳۹۹ با سریال قورباغه نام خودش را به عنوان یک VOD پیشرو مطرح کرده بود در سال ۱۴۰۰ با سریال خاتون یک عنوان خوش‌ساخت دیگر هم در دسترس مخاطبان خود قرار داد. بنابراین می‌توان مدعی شد که اگرچه کمیت عناوین انحصاری نماوا از فیلیمو کمتر است اما کیفیت سریال‌های اختصاصی نماوا بالاتر از رقیب پرکارش به نظر می‌رسد. نماوایی‌ها در آغاز سال ۱۴۰۱ با یک عنوان خیره‌کننده دیگر به خانه مخاطبان خود بازگشته‌اند؛ سریال نوبت لیلی به عنوان یک تریلر مرموز و تخیلی سطح جدیدی از داستان‌سرایی در سریال‌های شبکه نمایش خانگی را مطرح می‌کند که به معنای واقعی کلمه رشک‌برانگیز به نظر می‌رسد.

خوش‌ساخت و خیره‌کننده

قسمت اول سریال «نوبت لیلی» خیلی صریح به بیننده می‌گوید که باید انتظار عنوانی خوش‌ساخت و خیره‌کننده را داشته باشد. نخستین تجربه روح‌الله حجازی در جهان اپیزودیک عنوانی است که در جزییات دقت زیادی به خرج می‌دهد و تماشاگر را جدی می‌گیرد. در روزگاری که بازیگران سریال‌های شبکه نمایش خانگی دیالوگ‌های فیلم‌نامه‌شان را از روی کاغذ هم با اشتباه می‌خوانند و همین اشتباه بزرگ در تدوین نهایی سریال هم قرار می‌گیرد از راه‌ رسیدن سریالی که مخاطبش را محترم می‌داند را باید به فال نیک گرفت.

همه آن‌چه یک عنوان سینمایی یا تلویزیونی را ارزشمند می‌کند در قسمت اول سریال نوبت لیلی دیده می‌شود. فیلم‌نامه در سطح و اندازه یک تریلر مرموز و تخیلی در بالاترین سطح شخصیت‌پردازی و داستان‌سازی قرار دارد و فیلم‌برداری به شکل تحسین‌برانگیزی از میانگین شبکه نمایش خانگی بالاتر قرار گرفته است. طراحی لباس در جدیدترین سریال انحصاری نماوا به خوبی نشان می‌دهد که تولیدکنندگان سریال برای خلق یک عنوان به‌یادماندنی وارد عمل شده‌اند و صحنه‌پردازی‌ یکی از برگ‌های برنده اصلی سریال نوبت لیلی لقب می‌گیرد.

صحنه‌پردازی‌های قسمت اول سریال نوبت لیلی می‌تواند کلاس درسی برای کارگردانان سایر سریال‌های شبکه نمایش خانگی باشد. بیشتر صحنه‌های سریال روح‌الله حجازی سرشار از جزییات مهم هستند و کادربندی درست فیلم‌بردار نه‌تنها ارزش صحنه‌پردازی‌های سریال را بیشتر می‌کند بلکه تاثیرگذاری بی‌مثال فیلم‌برداری خیره‌کننده را هم نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، همه آن‌چه حول محور کارگردانی، فیلم‌برداری، فیلم‌نامه‌نویسی، طراحی لباس و طراحی صحنه سریال نوبت لیلی قرار دارد در سطحی خیره‌کننده و بی‌مثال به نظر می‌رسد.

ویژگی‌های مثبت سریال نوبت لیلی که تعدادشان هم اندک نیست را باید به فال نیک گرفت. اما نیازی به یادآوری نیست که سریال خاتون با کارگردانی تینا پاکروان هم یکی دیگر از عناوین انحصاری نماوا در سال گذشته بود که با شروعی طوفانی یک عنوان خیره‌کننده را به تماشاگر وعده داد. اما ماجراجویی‌های خاتون بختیاری در پایان هر اپیزود سریال تینا پاکروان کیفیت کمتری پیدا می‌کرد. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که مخاطب قسمت اول سریال نوبت لیلی از آینده سریالی که در همان نخستین اپیزود تحسین‌برانگیز ظاهر شده، نگران باشد.

هنرنمایی‌های ارزشمند

عناوین متعددی در سرویس‌های استریم ایرانی از راه رسیده‌اند که یکی پس از دیگری تلاش کرده‌اند تا مخاطبان متعددی جذب کنند. ایده اصلی این سریال‌ها برای جذب مخاطب بسیار واضح است؛ جمع‌کردن ستاره‌های سینما در سریال چند اپیزودی که از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. این ایده اگرچه جذاب به نظر می‌رسد اما واقعا کافی نیست. شاید به همین دلیل باشد که روح‌الله حجازی در سریال نوبت لیلی به سراغ رویکرد متفاوتی رفته است.

او در قسمت اول سریال نوبت لیلی به خوبی نشان می‌دهد که در جدیدترین سریال انحصاری نماوا خبری از سوپراستارهای سینمای ایران نیست و برخلاف عناوین پرستاره‌ای چون سریال خاتون یا سریال جیران در سریال نوبت لیلی فرصت به استعدادهای سینمای ایران رسیده تا خودشان را ثابت کنند. فرصت‌‌ندادن به نام‌های کمترشنیده‌شده سینما و تلویزیون ایران در شبکه نمایش خانگی یکی از انتقادهای اصلی وارده به سرویس‌های استریم ایرانی بود که سریال روح‌الله حجازی به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن از آن عبور می‌کند.

حمید فرخ‌نژاد، مریلا زارعی و گوهر خیراندیش [که در قسمت اول سریال نوبت لیلی حضور نداشت] احتمالا تنها نام‌های مشهور سریال روح‌الله حجازی باشند. البته که باید به مهران غفوریان [که آهسته آهسته به پای ثابت عناوین انحصاری نماوا تبدیل می‌شود] هم اشاره کرد. نکته اساسی آن است که هیچکدام از این بازیگران شناخته‌شده از نقش‌های اصلی سریال نوبت لیلی نیستند. اگرچه پردیس احمدیه حضور اندکی در نخستین اپیزود سریال نوبت لیلی داشت اما به نظر می‌رسد که این بازیگر خوش‌آتیه سینمای ایران بازیگر نقش اصلی سریال روح‌الله حجازی باشد.

از سوی دیگر، سایر بازیگران مهم سریال نوبت لیلی هم نام‌هایی مستعد هستند که آرزوی پیشرفت در فضای هنر هفتم ایران را دارند. محمدامین شعرباف [که نخستین بار به لطف هنرنمایی در سریال قورباغه مورد توجه مخاطب ایرانی قرار گرفت] در کنار ساغر قناعت، مهدخت مولایی، افسانه کمالی و راضیه منصوری از جمله بازیگران جوانی هستند که در سریال روح‌الله حجازی به دنبال فرصتی برای تحسین هستند.

قسمت اول سریال نوبت لیلی اما ثابت می‌کند که روح‌الله حجازی صرفا به دنبال فرصت‌دادن به استعدادهای نوظهور نیست. فرزین محدث که بیشتر به دلیل هنرنمایی در تئاتر و سریال‌های خاص تلویزیون شناخته می‌شود در نخستین اپیزود سریال نوبت لیلی در یک نقش بسیار دشوار ظاهر می‌شود و تحسین مخاطب را به ارمغان می‌آورد. خسرو احمدی هم یکی دیگر از اعضای مهم جامعه تئاتر است که باید منتظر نقش‌آفرینی‌اش در سریال نوبت لیلی باشیم.

ستاره قسمت اول سریال نوبت لیلی اما هیچکدام از نام‌های فوق نیست. قسمت اول سریال روح‌الله حجازی به نیوشا علی‌پور تعلق دارد؛ بازیگر نقش دوران کودکی لیلی با هنرنمایی شیرین و دوست‌داشتنی‌اش در نخستین اپیزود سریال نوبت لیلی در سطح و اندازه یک بازیگر توانمند ظاهر می‌شود و تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نیوشا علی‌پور؛ اگر از هواداران جدی سینمای ایران هستید احتمالا باید منتظر شنیدن بیشتر این نام در سال‌های آینده باشید.

داستان پویا

در روزگاری که سریال‌های صدا و سیما وقت مخاطب را هدر می‌دهند و سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم چنگی به دل نمی‌زنند سریال نوبت لیلی با روایتی درگیرکننده و داستانی پویا به سراغ بیننده ایرانی آمده است. داستان سریال نوبت لیلی با روایتی سورئال تلاش می‌کند تا تکان‌دهنده‌بودن عناوین تریلر سینمای هالیوود را قرض بگیرد. سریال در رسیدن به اهدافش موفق ظاهر می‌شود و نه‌تنها مخاطب را درگیر فیلم‌نامه می‌کند بلکه فضاسازی‌اش را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد.

قسمت اول سریال نوبت لیلی یک پکیج کامل است؛ یک بسته‌بندی بی‌نقص که نشان می‌دهد اگر کار را به کاردان سپردند باید انتظار شاهکاری تماشایی را داشته باشند. اگر فرم و محتوای سریال روح‌الله حجازی تا پایان به اندازه اولین اپیزود بی‌نقص باشد باید سریال نوبت لیلی را متمایزترین ساخته شبکه نمایش خانگی در ایران دانست.

 

منبع: ویجیاتو

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است