• کد خبر: 2426
  • گروه : اخبار , ویژه ها
  • تاریخ انتشار:28 فروردین 1401 ساعت: 14:06
نقدی بر فیلم آمبولانس؛

با دیدن فیلم «آمبولانس» احساس گناه خواهید کرد!

فیلم «آمبولانس» با  تعقیب و گریز ماشین‌های پرسرعت و هلیکوپترهای پلیس در سرتاسر خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر، برای تماشاگر، کمتر جذاب و سرگرم کننده است و بیشتر خسته‌کننده می‌شود.


اگر می‌خواهید فیلمی از مایکل بی را تماشا کنید، باید از قبل بدانید که او هنوز به تکنیک‌های فیلمسازی‌اش پایبندی دارد. سبک بصری پرهیجان و شلوغ او در آخرین اثرش که یک تریلر اکشن به نام «آمبولانس» است، به بالاترین حد خود می‌رسد. این فیلم ترکیبی از سرعت و آتش است که می‌تواند مخاطبان ژانر اکشن و تریلر را سرگرم کند اما فاقد اصول اولیه یک فیلم استاندارد است.

به خاطر از راه رسیدن یک پلیس تازه کار و عاشق به نام زک (با بازی جکسون شارپ)، نقشه‌ دزدی آنها طبق برنامه پیش نمی‌رود. این پلیس برای پیشنهاد دوستی به کارمند بانکی که عاشقش است، وارد بانک شده و ناغافل، روند دزدی را مختل می‌کند. با وجود اینکه دنی سریعاً از خود واکنش نشان می‌دهد، اما زک خیلی زود متوجه می‌شود که اشتباهاً در دام این دزدی افتاده و تیراندازی شدیدی بین این باند تبهکار و افسران پلیس حاضر در صحنه‌ جرم اتفاق می‌افتد و کشته‌های زیادی برجای می‌گذارد.

در بین این آشفتگی و شلوغی‌ها، دنی و ویل با ربودن آمبولانسی که برای انتقال زکِ آسیب دیده به صحنه آمده بود، موفق به فرار از مهلکه می‌شوند. این دو، با گروگان گرفتن زنی سرسخت (با بازی ایزا گونزالس، بازیگر سابق فیلم «بیبی درایور») که جزو تکنسین فوریت‌های پزشکی است و همچنین زک که به سختی هوشیار است، برای فرار از هر ماشین پلیس لس آنجلس، سخت تلاش می‌کنند. پلیس لس آنجلس نیز تحت فرمان یک فرمانده‌ غیرعادی (با بازی گرت دیلاهانت) هستند که همیشه سگ عظیم‌الجثه خود را به همراه دارد (در واقع سگ خود مایکل بِی در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کند که عملکرد کم نظیری را در این فیلم به نمایش می‌گذارد. نام او نیترو است، چون چه اسم دیگری را می‌توان برای آن انتخاب کرد؟)

بیشتر زمان این فیلم، به تعقیب و گریز ماشین‌های پرسرعت و هلیکوپترهای پلیس در سرتاسر خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر می‌پردازد، و این اتفاقات بیشتر در ساعات شلوغی شهر اتفاق می‌افتد. متأسفانه، با تماشای فیلم «آمبولانس»، تعقیب و گریز ماشین‌ها برای تماشاگر، کمتر جذاب و سرگرم کننده شده و بیشتر خسته‌کننده می‌شود. اگر چه سبک این فیلم هیجان‌انگیز است (که بیشتر شبیه به تعقیب و گریزهای کلاسیک در فیلم «برای مرگ و زندگی در لوس آنجلس» است)، اما آن قدر این تعقیب و گریز ادامه می‌یابد که آرزوی ترکیدن لاستیک ماشین‌ها را می‌کنید.

نکته‌ منفی دیگر در روند این فیلمِ بسیار مضحک، عمل جراحی مهمی است که تکنسین شجاع فوریت‌های پزشکی روی پلیس زخمی انجام می‌دهد. این عمل با کمک دستورالعمل‌های جراحان تروما و از طریق برنامه‌ فیس‌تایم انجام می‌گیرد؛ جراحانی که در زمین گلف در حال بازی هستند! علاوه بر این، ویل در حال رانندگی، خون خود را برای این عمل جراحی اهدا می‌کند و در اواسط تعقیب و گریز، برای اولین بار درگیری بین این دو برادر اتفاق می‌افتد.

بنابر شوخی‌های موجود در دیگر آثار مایکل بی، قرار نیست این فیلم را به عنوان یک فیلم مهم و اساسی در نظر بگیریم، همان‌طور که یکی از شخصیت‌های فیلم نقل قولی از فیلم «راک» را بازگو می‌کند و دیگری این جمله را بر زبان می‌آورد که «مثل فیلم «پسران بد»، با هم حرکت می‌کنیم». شوخی‌های گنجانده شده در فیلمنامه‌ این فیلم، نوشته‌ کریس فداک (خالق چندین مجموعه‌ی تلویزیونی همچون چاک و پسر نابغه)، اغلب خنده‌دار نیستند، مثل فریاد ناامیدانه‌ دنی که می‌گوید، «فقط نحوه‌ رانندگی مردم این شهر!» اگر گفته‌ی فرمانده‌ پلیس، «این لعنتی‌ها قرار است روز خیلی بدی رو پشت سر بگذارند»، شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پس به اندازه‌ی کافی فیلم پلیسی ندیده‌اید.

فقط سکانس‌های اکشن نیستند که با هیجان و سراسیمگی به نمایش در می‌آیند، بلکه کل فیلم این‌گونه است. مایکل بی حتی صحنه‌های گفت‌وگوی بین شخصیت‌ها را نیز به سبک یکسانی فیلمبرداری کرده است، به گونه‌ای که دوربین به دور سر آنها می‌چرخد، انگار که صحنه‌ اضطراب‌آوری است و قرار است نسخه‌ دیگری از فیلم‌های «استپ آپ» را بسازد.

عبد‌المتین دوم و گونزالس، در میان این همه آشفتگی خشونت‌آمیز، عملکرد بسیار موفقی را از خود نشان می‌دهند. حداقل شخصیت آنها تقریباً شبیه به انسان‌های عادی است. اما جیک جیلنهال همانند خود فیلم اغراق‌آمیز عمل می‌کند و از همان ابتدای فیلم، به شدت عصبی می‌شود و هرچه فیلم پیش می‌رود، بیشتر و بیشتر آزاردهنده و عذاب آور می‌شود (او در فیلم جدید خود به نام «گناهکار»، عصبانیت کنترل نشده‌ یکسانی را به نمایش گذاشت، اما حداقل در آن فیلم، ابزارهای قوی‌ای در اختیار داشت).

با تماشای حدود ۹۰ دقیقه یا بیشتر از فیلم «آمبولانس»، ممکن است احساس گناه کنید، اما این فیلم آنقدر مملو از مؤلفه‌های سینمایی هیجان‌انگیز است که دوست ندارید به پایان فیلم نزدیک شوید.

آمبولانس فیلمی به کارگردانی مایکل بی است که در تاریخ ۸ اپریل ۲۰۲۲ به اکران در آمد.

جیک جیلنهال، یحیی عبدالمتین دوم، ایزا گونزالس، گرت دیلاهانت، کولین وودل، کی‌یر او دانل، موزس اینگرام، جکسون وایت از بازیگران این فیلم هستند.

منبع: هالیوود ریپورتر
مترجم: وحید فیض خواه/ سلام سینما

 

کلید واژه:
گروه بندی: اخبار , ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است