سحر گلدوست؛ بازیگر «قهرمان» در گفتگو با ماهنامه صبا:

من همیشه در رویاهایم همکاری با اصغر فرهادی را می‌دیدم

سحر گلدوست چهره‌ی تازه‌ای است که توسط اصغر فرهادی و با فیلم «قهرمان» به سینمای ایران معرفی شده و اولین تجربه‌ی او حضور در همین اثر بوده‌است.

درباره‌ی حضور این بازیگر در فیلم «قهرمان»، نحوه‌ی انتخابش و کار کردن با فیلمساز بزرگی مثل اصغر فرهادی با او به گفتگو نشسته‌ایم که پاسخ‌های بسیار کوتاه و کلی از او دریافت میکردیم و بهتر است بگوییم که از نظر ما اصلا این گفتگو به شکل مرسوم شکل نگرفت و فقط دریافت کننده یک سری پاسخ‌های کلی بودیم. احتمالا احتیاط اغراق آمیز سحر گلدوست در طول مصاحبه برمیگردد به اینکه تازه به این فضای جدی وارد شده و در بطن حاشیه‌هایی که برای اصغر فرهادی اتفاق افتاده هوشمندانه‌تر دیده که درباره هیچ چیز اظهارنظر نکند حتی شکل همکاری با اصغرفرهادی! اما به هرحال از آنجایی که این اولین گفتگوی رسانه‌ای این بازیگر جوان است انتشار آن برای ما خالی از لطف نبود که در ادامه آن را می‌خوانید.

پیش از این چه فعالیت‌هایی داشتید و به چه کاری مشغول بودید؟ آنطور که به نظر می‌رسد فیلم «قهرمان» اولین فعالیت حرفه‌ای شما مقابل دوربین بوده و پیش از این در زمینه‌ی تئاتر مشغول به فعالیت بوده‌اید. آیا در حوزه‌ی بازیگری و هنر، تحصیلات آکادمیک هم دارید؟ در دل چه خانواده‌ای بزرگ شده‌اید و آیا خانواده‌ای سینمایی دارید؟ چند سالتان است و فعالیت هنری را از چه سالی آغاز کرده‌اید؟

من متولد ۱۷ مهر ۱۳۶۵ در شیراز هستم. سی و پنج ساله هستم و پنج سال است که تئاتر کار می‌کنم. فیلم «قهرمان» اولین حضور حرفه‌ای من در مقابل دوربین بوده و تحصیلات آکادمیک ندارم، اما در کلاس‌های بازیگری موسسه بامداد به مدیریت پریسا بخت‌آور شرکت داشته‌ام. خانواده‌ی من سینمایی نیستند و من تنها به عنوان بازیگر به این مسیر قدم گذاشتم.

بخشی از بازیگران فیلم «قهرمان» را بازیگران بومی استان فارس و شیراز تشکیل داده‌اند. آیا شما هم جزو بازیگران بومی این شهر بوده‌اید که دعوت به همکاری شدید؟

من در شیراز تئاتر کار می‌کردم، ولی در حال حاضر ساکن کرج هستم و به واسطه‌ی حضور در کلاس‌های موسسه‌ی بامداد و ازطریق پریسا بخت آور به این فیلم معرفی شدم. من از اصغر فرهادی و پریسا بخت آور که به من اعتماد کردند تشکر می‌کنم اگر این اعتماد نبود شاید من الان بازیگر فیلم اصغر فرهادی نبودم و همیشه قدردان آن هستم.

در تفکر سحر گلدوست اصغر فرهادی در چه جایگاهی قرار داشته و در رویاهایش آیا این را با خودش مرور می‌کرده که روزی بازیگر اصغر فرهادی شود یا خیر؟

بله. من همیشه در رویاهایم، خودم را می‌دیدم که در خدمت این کارگردان هستم. این باور آنقدر قوی بود که به لطف خدا و اصغر فرهادی این افتخار نصیب من شد و به شکلی شاید تفکر قوی خودم را به سمت خودم جذب کردم.

بازی برای اصغر فرهادی می‌تواند آرزوی خیلی‌ها باشد و می‌دانیم که این فیلمساز برای این نقش خیلی جستجو کرده‌اند و حتی تست گرفته‌اند. قبل از رخداد این اتفاق چقدر به این فکر می‌کردید که چنین همکاری شکل بگیرد؟

قطعاً همکاری با اصغر فرهادی بزرگ‌ترین آرزوی من بوده و طبیعتاً خیلی به این اتفاق فکر می‌کردم و اعتمادی که او به من داشت باعث شکل‌گیری این همکاری شد.

برای رسیدن به این نقش چه مراحلی را پشت سر گذاشته‌اید و چه چالش‌هایی داشته‌اید؟ چون می‌دانیم که اصغر فرهادی دورخوانی‌های خیلی سختی دارد و درواقع روی بازی‌ها خیلی سختگیری دارد. چطور از پس این چالش‌ها برآمدید و آیا لحظاتی برای شما بوده که فکر کنید به درد این کار نمی‌خورید یا پشیمان شده باشید یا هر اتفاقی که باعث شود که این موقعیت برای شما سخت شود؟

تمرین‌ها و دورخوانی‌های زیادی با اصغر فرهادی داشتیم و با هر بار تکرار تمرین‌ها من بیشتر به نقش نزدیک می‌شدم و او با شناختی که از من پیدا کرده بود تمرین‌هایی را به من می‌داد که بتوانم زودتر و بهتر به نقش نزدیک شوم. اما در پاسخ به نکته بعدی هم باید بگویم که هیچوقت و حتی لحظه‌ای کوتاه اتفاق نیفتاد که فکر کنم به درد این کار نمی‌خورم. همیشه دوست دارم که روی توانایی‌های خودم حساب باز کنم و راه درست را بروم و امیدوار باشم.

سخت‌ترین قسمت شکل کار کردن با اصغر فرهادی بعد از پیش تولید و در مرحله‌ی تولید کجا است؟ یعنی چه شاخصه‌هایی در شکل کارگردانی او وجود دارد که گاهی حتی کار را برای بازیگر‌ها سخت می‌کند.

اصغر فرهادی با توجه به شناختی که از روحیه و شخصیت بازیگران دارد به همان نسبت تمریناتی را به بازیگر می‌دهد. من عاشق انجام دادن کار‌های سخت هستم و این چند ماه برای من سراسر لذت و یادگیری بود.

امیر جدیدی بازیگری است که سابقه‌اش به نسبت، خیلی زیاد است و بازیگر بسیار دقیق، منظم و کاریزماتیکی است. علاوه بر سختی‌هایی که در کار با اصغر فرهادی داشته‌اید، آیا این مساله هم سختی محسوب می‌شده‌است یا خیر؟

کار کردن با امیر جدیدی برایم سخت نبود، چون او می‌داند که به چه شکل باید با بازیگر مقابل رفتار کرد. او آنقدر استادانه در نقش رحیم غرق شده بود که من نه امیر جدیدی که رحیم را می‌دیدم.

اینکه توسط کارگردانی مثل اصغر فرهادی به صورت حرفه‌ای به این عرصه معرفی شده‌اید، چقدر می‌تواند در آینده‌ی مسیر هنری شما و انتخاب‌هایتان تاثیرگذار باشد؟

من شانس خیلی بزرگی آوردم که از طریق اصغر فرهادی به سینما معرفی شدم. قطعاً بعد از این کارِ بزرگ باید بتوانم با انتخاب‌های درست، مسیرم را به درستی طی کنم.

بعد از «قهرمان» حالا دیگر باید به این فکر کنید که شروع دیگری در انتظار شماست؛ در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟ درواقع در این صفی که از بازیگرانِ هم سن و سال شما وجود دارد از این به بعد چه برندی برای خودتان دارید؟ می‌خواهید چه کار کنید و در حال حاضر چه پیشنهاداتی گرفته‌اید؟

بعد از اکران فیلم «قهرمان» پیشنهاد‌های زیادی داشتم و در حال بررسی کردن آن‌ها هستم. برای من مهم است که بتوانم تجربه‌ای که از «قهرمان» به دست آورده‌ام را محفوظ نگاه دارم و با انتخاب‌های درست این مسیر را ادامه بدهم.

در سینمای ایران چه کسی برای شما فیلمساز مهمی محسوب می‌شود؟

فیلمسازی که بتواند تمام حرف‌ها، خواسته‌ها و انتقاداتش را با ساختن فیلم خوب بیان کند.

اینطور که ما شما را در فضای مجازی رصد کرده‌ایم به دنبال شوآف و دیده شدن در این فضا نیستید و به نظر می‌رسد که این انتخاب شما نیست؛ این مساله دلیل خاصی دارد یا اینکه شخصیت پر سروصدا و برونگرا بدین معنا ندارید؟

خیر، اتفاقاً انتخاب خودم است و خیلی اهل فضای مجازی نیستم و روحیاتم به این فضا تعلقی ندارد.

پریسا سادات خضرایی

انتهای پیام/

کلید واژه:
گروه بندی: ویژه ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است